Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > Een kaartje voor een papegaai: Stop de Import! Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



Roosje
Website Member
Posts :134

Website Member
2006-11-09 - 19:42:17 send message to Roosje

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Amenhappy :) Goh, waarom kan ik dingen nou nooit zo goed vertellensad :(


molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2006-11-09 - 19:49:12 send message to molineti

quote
Het import verbod zoals dat sinds 1992 bestaat in de Verenigde Staten heeft daar de aanzet gegeven voor de professionalisering van de avicultuur, terug dringen van ziektes en grote vooruitgang in kweekresultaten.



Roosje;het ging niet over gedrag,maar over boven genoemde zaken.

Als Je intressante feiten hebt over hoe men in Amerika de ziektes beter terug dringt zou Ik het graag vernemen,kunnen we allemaal wat van leren.

Gedragstherapieen werd niet genoemd,maar;

gelukkig lopen ,,wij,, op vele zaken nog achter op Amerika(of juist voor)

Als papagaaien niet sollitair gehouden worden,hebben zij weinig zakkenvullende therapeuten nodigwink ;)



jani
Website Member
Posts :358

Website Member
2006-11-09 - 20:09:44 send message to jani

We hebben cites,dat men dit dan op een degelijke manier aanpast ipv de verschillende zn individuele acties.
Dat er van iedere zeldzame soort enkele exemplaren in gevangenschap zitten is weldegelijk een goede zaak,op verschillende tropische eilanden komen zeldzame vogelsoorten voor,welke door één tropische storm uitgeroeit kunnen zijn,wat heeft men dan nog?
Men zou beter eerst aan de bron beginnen en eerst de ilegale houtkap aanpakken zodat de broedbomen en voedselbomen blijven,want wat ben je met een in het wild levende vogel die geen leefomgeving meer heeft,wel dan zijn ze beter af in gevangenschap,maar nogmaals men zou beter cites aanpassen tot een degelijke organisatie en een meer beperkende import toestaan met degelijk gecontroleerde regels op transport mochten deze er nog niet zijn,de meeste foto's van vogelmishandelingen zijn al 20 jaar in omgang,maar men komt er nog steeds mee aan gedraven,geraakt stilaan afgezaagd.


Roosje
Website Member
Posts :134

Website Member
2006-11-09 - 20:11:07 send message to Roosje

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Molineti; Daar valt inderdaad ook wat voor te zeggen. Iedereen is bezig met onze hobby op zijn manier. Ik ben overigens ook tegen het alleen houden van papegaaien, maar kweek niet. Ik zal eens wat rondvragen hier en daar, want ik ben er nog niet mee bezig geweest wat het medische gedeelte betreft, maar ben er ook wel benieuwd naar. Wel heb ik wat gezien over de gedragstraining voor medische handelingen, was heel interessant!


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2006-11-09 - 20:34:27 send message to johanblok

quote

zijn,de meeste foto's van vogelmishandelingen zijn al 20 jaar in omgang,maar men komt er nog steeds mee aan gedraven,geraakt stilaan afgezaagd.


Omdat het nog steeds blijft plaatsvinden!

Inderdaad moeten ook de leefgebieden beschermd worden, maar laat dat nu net het doel zijn dat dezelfde organisaties die tegen import zijn ook nastreven.


jani
Website Member
Posts :358

Website Member
2006-11-09 - 20:52:31 send message to jani

Nee men moet foto's van 20jaar geleden gebruiken omdat men geen hedendaagse meer kan maken.
En zoals ik al zei eerst op de plaats van oorsprong beginnen en niet eerst de import volledig stoppen,maar beperkt toelaten.
De meesten willen gewoon de volledige import stoppen,en als men deze volledig stopt wel dan ook volledig en niet een uitzondering voor vogel en dierenparken,want iemand met centen kent ook deze weg.


henkdelaat
Website Member
Posts :1328

Website Member
2006-11-09 - 22:28:18 send message to henkdelaat

Ik lees steeds dat wat in Amerika gebeurd beter geregeld is als in Holland.
Nu zal ik eens wat vertellen wat ik zelf heb meegemaakt en dat is 22 Jaar geleden.
Ik was toen lid van een Parkieten vereniging uit West-Brabant.
In het begin van het nieuwe jaar kreeg je toen nog je ringen van de vereniging in Januari.
Wat schetst mijn verbazing toen na enige weken de voorzitter naar onze tafel kwam tijdens de maandelijkse vergadering en aan iemand vroeg hoe zijn ringen in Amerika terecht kwamen(via zijn kweeknummer te achterhalen)deze persoon reageerde daarop met de volgende opmerking.
Als het hier blijft zoals het nu is stuur ik jaarlijks mijn ringen naar Amerika en haal dan later mijn jonge vogels gewoon terug als zijnde mijn eigen vogels.
Hij had nl een kweker gevonden die zijn jongen papegaaien de ringen aanstak van zijn nederlandse vriend en zo alle wetten en regels omzeilde,en in nederland met de meest uiteenlopende papegaaien soorten op de markt kwam.Dus ik denk dat het nu in verschillende delen van de wereld nog hetzelfde gebeurd als 22 jaar geleden.
*************************************************
En als je het met iemand niet eens bent dan nog moet je, je eigen redelijk gedragen want dat komt alleen je hobby ten goede.
Als je ook nog elkaar gaat beschimpen en uitschelden heeft alleen de tegenstander plezier.


erik
Website Member
Posts :141

Website Member
2006-11-10 - 01:08:00 send message to erik

Araproject

Jij zegt het volgende :

Het import verbod zoals dat sinds 1992 bestaat in de Verenigde Staten heeft daar de aanzet gegeven voor de professionalisering van de avicultuur, terug dringen van ziektes en grote vooruitgang in kweekresultaten.

Mag ik je dan op het volgende wijzen,Amerikanen laten massal vogels naar Canada sturen om daar vervolgens in Qurentene te gaan en ze dan legaal in Amerika importeren ze gaan er dan trots op een importverbod te hebben maar via deze omweg komen er net zoveel het land binnen als voor 1992 en wel te verstaan legaal want die mogelijkheid bied Amerika ten opzichte van Canada .Het enige nadeel is dat de vogels twee maal in qurentene moeten.



birdyman
Oud Lid
Posts :53

Oud Lid
2006-11-10 - 11:07:27 send message to birdyman

hoi allemaal,
het is moeilijk hoor.
ik voel ook wel wat voor een importverbod voor papegaaien en parkieten.
De kern van het probleem van uitsterven van bepaalde soorten ligt volgens mij ook bij de vernietigeng van de leefgebieden.
Volgens mij zou er veel meer energie gestoken moeten worden in voorlichting van de lokale bevolking.
zodat de mensen daar weten wat ze daar hebben.
de lokale bevolking alternatieven geven voor vangst bv toerisme.
bevolking betrekken bij bescherming en educatie geven op scholen.
Het gebeurt al wel maar het zou veel meer moeten gebeuren.
feit blijft dat er bepaalde vogels hier zeldzaam zijn terwijl ze er in natuurlijke habitat er nog genoeg zijn dan zouden ze toch wel hier mogen komen.
moeilijk hoor groeten nico


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2006-11-10 - 12:45:58 send message to rupicola

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

[q] De kern van het probleem van uitsterven van bepaalde soorten ligt volgens mij ook bij de vernietigeng van de leefgebieden. [/q]

Het is zeker een gecompliceerd onderwerp, maar wees voorzichtig om vooral de nadruk te leggen bij alleen habitatverlies.

Om een voorbeeld te noemen:
De Spix's ara is er, als soort met haar recent uitsterven in het wild, helaas wereldberoemd mee geworden, maar de leefgebieden van deze prachtige kleine blauwe ara zijn niet of nauwelijks aangetast!
Het verhaal van de Spix is een typisch voorbeeld van een soort die puur ten onder is gegaan aan de illegale vangsten ten gevolge van de vraag naar deze vogels door verzamelaars.


voorlichting en alternatieven voor trappers is een belangrijk punt en daar wordt al veel aandacht aan besteed. Ecotoerisme blijkt op steeds meer locaties een succes, maar het staat allemaal nog in de kinderschoenen en het heeft dus nog tijd nodig om verder te ontwikkelen.


jani
Website Member
Posts :358

Website Member
2006-11-10 - 14:15:12 send message to jani

Waar zitten dan al deze spix ara's,mocht men destijds geen enkele weggevangen hebben was deze nu volledig uitgestorven,ook in gevangenschap.
Men wijst veel te gemakkelijk naar de import als oorzaak van een of andere uitstervende soort.
De cubaanse ara is ook uitgestorven,zit wel geen enkele in gevangenschap,diersoorten worden ontdekt en sterven uit dat is evolutie en niet altijd de schuld van import,het is natuurlijk altijd gemakkelijk daarnaar te wijzen.


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2006-11-10 - 15:47:15 send message to rupicola

Jani, ik geloof niet dat wij elkaar goed begrijpen.

P.S. de Cuba ara was een kwetsbare eilandpopulatie.
Deze soort is door overmatige jacht voor consumptie ten onder gegaan.


jani
Website Member
Posts :358

Website Member
2006-11-10 - 16:01:30 send message to jani

En de spix enkel door de vangst voor export denkt u.Wel vergeet dit maar,zeg mij anders maar eens waar al deze importen van de spix zitten.
De spix ara was op zich al een kleine populatie,die bij de minste verstoring in zijn habitat uitsterft,en als u denk dat zijn leefomgeving nog ongerept is moet u eens een kijkje gaan nemen,het bos word er ook gewoon systematisch gekapt voor begrazing.


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2006-11-10 - 17:18:16 send message to ParkietenPeter

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Tjonge, jonge, jonge.
Even een topic gemist en dan ...
zijn de kippen gaar! Even Foei.

Pitylus, Het is wel goed om uw woordkeuze beter te gaan kiezen. Het forum van VogelArena is een open forum en staat open voor iedere discussie die direct of indirect (De kroeg) te maken heeft met onze vogels!

Als iemand zijn standpunt te berde brengt en deze staat u niet aan, kunt u beter, als u geen fatsoenlijke bewoording kunt gebruiken, niet reageren. Uw manier van reageren valt onder 'Flaming'.
Zie hiervoor: http://www.vogelarena.com/forum/reglement.php
punt III

Zoals aldaar aangehaald wordt: "Laat iedereen in zijn waarde".

Peter


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2006-11-10 - 19:38:27 send message to rupicola

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

[q]En de spix enkel door de vangst voor export denkt u.Wel vergeet dit maar,zeg mij anders maar eens waar al deze importen van de spix zitten.
De spix ara was op zich al een kleine populatie,die bij de minste verstoring in zijn habitat uitsterft,en als u denk dat zijn leefomgeving nog ongerept is moet u eens een kijkje gaan nemen,het bos word er ook gewoon systematisch gekapt voor begrazing.[/q]

Over de uitvalpercentages tijdens de vangst, op- en overslag, transport en acclimatisering van vogels is al veel gepubliceerd en mag om die reden als bekend worden verondersteld.
In het laatste stadium van het voortbestaan van de Spix in het wild begonnen de individuele vogels een vermogen te vertegenwoordigen. Daardoor zullen de omstandigheden ondanks de illegale activiteiten ongetwijfeld zijn verbeterd.
Overigens is het aantal exemplaren in avicultuur gebaseerd op een schatting en dus niet exact zeker.

Voor wat betreft het oorspronkelijke leefgebied van de Spix's ara meen ik toch dat de Spix ara geen typische bosbewoner was, maar een ander type terrein verkoos. Het verdwijnen van de Spix wordt niet geweten aan verlies van leefgebied, maar
misschien kunt u de heren onderzoekers c.q. auteurs van wetenschappelijke rapporten en literatuur over deze soort eens benaderen om hen toe te lichten dat ze het helemaal bij het verkeerde eind hebben.
Uiteraard zien we de reacties hier graag tegemoet! wink ;)




Plaats een reactie



Er zijn in totaal 181 bezoekers op de site, waarvan 4 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede