Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > een vorm van fraude of niet Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



meester Vogel
Website Member
Posts :64

Website Member
2006-01-02 - 08:33:59 send message to meester Vogel

Zonder iemand tegen de haren in te strijken; ik ben zelf fanatiek liefhebber van TT's. Maar ook vogelvriend. De vogels vragen niet om een TT (hoewel ze het misschien wel gezellig vinden, eens een ander om tegen aan te kletsen wink ;).
De kweker wil graag naar de TT, enerzijds om te vergelijken, anderzijds voor de roem. Ieder houdt van een aai over de bol.
Wij (de kwekers dus) willen dus vogels die er goed uitzien. Wij willen dus vroeg ringen. De bond springt (uit angst zoals ik lees) daar op in. Hoewel je komt als bond ook weer beter over als jouw leden meedoen op de COM.
Natuurlijk heeft dit nare gevolgen voor de betrouwbaarheid van ringen, maar dat los je niet op door de ringen later uit te geven. Die onbetrouwbaarheid zit in de kweker. De kweker kan vetellen wanneer de vogel is geboren (of in ieder geval ongeveer wanneer).
Maar ja, als je alle forums leest, dan weet je dat de vogelwereld sterk lijkt op de echte wereld, goeden en slechten door elkaar heen.
Een ieder is in eerste instantie verantwoordelijke voor zijn of haar eigen vogels. Draag die verantwoordlijkheid op de goede manier en (volgens mij) worden de slechterikken vanzelf uitgefilterd.
Maar dat staat los van de ringen. Informeer (denk ik) alvorens te kopen. En als de informatie niet compleet is, koop niet, of hou rekening met verrassingen.
De vogel is niet beter of slechter door de ring...

Groeten Gerrit


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2006-01-02 - 09:05:46 send message to tonnl

Goed gesproken Gerrit.
Helemaal mee eens.
Je zou zo ergens voorzitter kunnen worden. happy :)
Ton.


lorie
Website Member
Posts :69

Website Member
2006-01-02 - 15:29:01 send message to lorie

quote
Maar ja, als je alle forums leest, dan weet je dat de vogelwereld sterk lijkt op de echte wereld, goeden en slechten door elkaar heen.
Een ieder is in eerste instantie verantwoordelijke voor zijn of haar eigen vogels. Draag die verantwoordlijkheid op de goede manier en (volgens mij) worden de slechterikken vanzelf uitgefilterd.

gerrit

Prachtig gesproken Gerrit !happy :)

Zou er voor alle slechterikken nog aan toe willen voegen: Verbeter de wereld, begin bij jezelf !


paccie
Oud Lid
Posts :565

Oud Lid
2006-01-02 - 21:01:38 send message to paccie

tuurlijk jullie hebben helemaal gelijk


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2006-01-02 - 21:24:06 send message to Niltava

Blijft natuurlijk vreemd ringen uit te geven met een jaartal terwijl het niet echt voor een jaartal staat.


robbunschoten
Website Member
Posts :117

Website Member
2006-01-02 - 21:44:34 send message to robbunschoten

de vogels hebben nu een gekleurde ring om plaats die dan bij mekaar bij ons op de tt hebben ze helemaal geen regels of je hebt een a vogel en ongeringde en ingekochten vogels zijn c. vogels dus als jouw vogel10 jaar oud is en heeft jouw ringnummer op dan is het gewoon een a vogel en dan gewoon volgend jaar weer meedoen en hopendat de vogel op kleur is en goed van formaat


mreyder
Website Member
Posts :608

Website Member
2006-01-03 - 09:26:40 send message to mreyder

"Zoals Triton zei: het ringen met vogels van een eerder jaar is een groter probleem bij mij! Koop je vogels met een ring van 2004 zijn ze gewoon van april 2005!! "

Wil hier even op reageren. Heb zelf in het verleden enkele malen jonge vogels geringd met een ring van het voorgaande jaar. Niet om de boel te belazeren, maar doodeenvoudig omdat ik geen ringen meer van datzelfde jaar had: had meer jongen gekweekt dan ingeschat! En de ringen zijn voor mij boekhoudkundig van belang: zo kun je precies nagaan uit welke ouders ze komen, waar ze split voor zijn etc. een liefhebber die zo'n vogel later koopt vertel ik eerlijk dat er een ring van het voorgaande jaar om zit en ook waarom. Geen probleem lijkt me. Inderdaad: als je zo'n vogel naar een handelaar verkoopt zal hij het zijn kopers dat niet vertellen. Maar diezelfde situatie heb je als je een vogel geboren eind 2005 koopt en hij is geringd met een ring van 2006. Daar zie ik geen verschil in. Natuurlijk bestaat er voor de situatie als je geen ringen meet hebt de mogelijkheid om verenigingsringen te bestellen. Maar: dat kost tijd en die tijd heb je niet als je jonge vogels moetringen. Bovendien: als ik een ring van een voorgaand jaar gebruik, staat daar mijn kweeknummer op, zodat iemand die later via via die vogel koopt, via een vereniging kan achterhalen wie de kweker is en dan evt met mij in kontakt kan treden om extra achtergrondinfo over de vogel te krijgen. Ik denk dat ook de verenigingsringen wel geregistreerd zullen worden door de verenigineg zelf, maar dit is administratief voor mij natuurlijk eenvoudiger. Vind dit kort gezegd dus geen frauderen....


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2006-01-03 - 09:43:20 send message to ParkietenPeter

quote
een liefhebber die zo'n vogel later koopt vertel ik eerlijk dat er een ring van het voorgaande jaar om zit en ook waarom.

en dat is dan ook goed natuurlijk. Eerlijkheid duurt het langst.

Het is soms beter te ringen met een oude ring dan helemaal niet.

Hierbij zou ikzelf dan wel van tevoren het jaar wegvijlen. Blijven genoeg gegevens over voor registratie.


broto
Website Member
Posts :1195

Website Member
2006-01-03 - 09:46:23 send message to broto

quote
Hierbij zou ikzelf dan wel van tevoren het jaar wegvijlen


Dat zou ik niet doen, om de paar jaar komen dezelfde kleur weer, weet je dus later niet meer welk jaar

Henk


goulds
Website Member
Posts :865

Website Member
2006-01-03 - 09:53:32 send message to goulds

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

[2005 koopt en hij is geringd met een ring van 2006. Daar zie ik geen verschil in. ]

Als je dit verschil niet ziet stop dan maar met je boekhouding.
We zitten nu in jan.2006 als ik nu een vogel koop van 2004 moet ie in principe direkt inzetbaar zijn voor de kweek alleen uitgaand van leeftijd andere factoren ff erbuiten gelaten.
Als ik nu een vogel koop van 2005 weet ik dat hij/zij niet inzetbaar KAN zijn ivm leeftijd.

Men ligt hier alles een beetje op te blazen omdat men vogels 3mnd jonger maakt doormiddel van een ringetje.Nogmaals het gaat om een KWEEKJAAR dat is heel wat anders als jan t/m dec.
En als men een beetje serieuze kweker is moet men dit weten,en waarom maken die papegaai liefhebbers zo'n heisa,bij mijn weten kan een papegaai makkelijk 50 jaar worden wat zeur je dan over 3 maandjes???vraag ik me af.Neem mezelf effe als voorbeeld ik ben van 30 dec 1975,in jullie ogen ben ik dus 31 als ik ring om zou hebben,maarre hallo ik ben net 4 dagen 30 ff rekenfoutje van 361 dagen.



ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2006-01-03 - 10:03:55 send message to ParkietenPeter

Nou probeer ikzelf dit niet op te kloppen, maar probeer eigenlijk mee te denken aan het 'probleem'.

Je hebt zeker gelijk dat het 'probleem' alleen maar het eerste jaar existeert, daarna is een vogel broedrijp, de kleinere dan, de grotere vogel moeten sowieso 3-5 jaar zijn. En dan maakt 3 maanden inderdaad niets uit.

Daar heb je helemaal gelijk in. wink ;)

Maar als je kenbaar wilt maken dat je een oudere ring gebruikt hebt, hoe zou je dat dan het beste kunnen doen? Jaar wegvijlen is dus geen optie als je gekleurde ringen gebruikt, die heb ik niet vandaar mijn optie.


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2006-01-03 - 10:09:02 send message to Niltava

[quote]Men ligt hier alles een beetje op te blazen omdat men vogels 3mnd jonger maakt doormiddel van een ringetje.Nogmaals het gaat om een KWEEKJAAR dat is heel wat anders als jan t/m dec.
En als men een beetje serieuze kweker is moet men dit weten[\quote]

Het vervelende is dus dat niet voor iedereen het kweekseizoen in de winter valt. En als je dus vogels ringt met oude ringen(hetgeen ik ook wel eens doe(zelden) omdat ik geen ringen heb(en verenigingsringen bestaan volgens mij niet meer))
, dan heb je dus een marge van 2x 15 maanden.
Dus 2,5 jaar!! Je kunt het dus vertellen aan de koper, maar verkoopt die het dan ook met dat verhaal?
M.a.w de ringen zeggen steeds minder, alleen de kweker. En als ik dan zo nu en dan advertenties zie van ringen gevraagd, dan is dat dus ook steeds minder het geval.
Voor mij blijft 2006 gewoon 2006 en 2005 2005 etc.


goulds
Website Member
Posts :865

Website Member
2006-01-03 - 10:18:00 send message to goulds

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Als je door ringen tekort ringt met oudere ring deze vogel als eerste verkopen en niet naar handelaar brengen,maar we weten allemaal dat dit niet gebeurd althans zelden.Want ik kan ook een echte oude vogel verkopen met praatje van hij is jonger maar bla bla bla.Maar dat is weer een vertrouwens zaak tussen koper en kweker.

Als je aan ring gaat vijlen ga je net argwaan wekken.Beste is om bij collega kweker een ring te lenen v/h juiste jaartal,en jaar erop wat meer ringen bestellen,trouwens een goede vereniging heeft altijd verenigingsringen klaar liggen zo niet heb je mooi punt op de volgende ledenvergadering.


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2006-01-03 - 11:13:37 send message to Niltava

Volgens mij bestaan ze toch niet meer? De verenigngsringen. Dat is me volgens mij verteld bij door de ringencommisaris en is dat hier ook gemeld.
Aangezien ik geen enkele pijl kan trekken op het aantal jongen en de benodigde maat heb ik altijd de kans dat ik bepaalde ringen niet heb.


paccie
Oud Lid
Posts :565

Oud Lid
2006-01-03 - 11:23:54 send message to paccie

vijlen aan een ring das pas fraude




Plaats een reactie



Er zijn in totaal 150 bezoekers op de site, waarvan 1 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede