Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > verbod op import Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



benny
Oud Lid
Posts :13

Oud Lid
2005-10-02 - 18:11:50 send message to benny

"Kan ook niet begrijpen dat er ,,liefhebbers,, zijn die vele paren van die schuwe vogels ,in veel te kleine kooien in een donkere schuur gepropt hebben;en dan nog durven te zeggen dat ze liefhebber zijn"
Het is mij dus ook opgevallen dat vele kwekers van grijze papegaaien beweren dat ze het best kweken in een kleine kooi met maar 1 stok, en zeer donker.
Ikzelf kweek, kweken is veel gezegd, dus probeer te kweken met mijn grijzen in kweekvolieres van 120 op 220 en ongeveer 180 hoog, met veel licht, hopelijk kweek ik iets en ga ik het niet in mijn kop halen ze naar mijn kelder in een kanariekooi te verhuizen.

Hoewel ik moet wel zeggen dat mijn grasparkieten het best kweekte in kleine kooietjes van 40 op 40 op 70 cm. Hoewel in verhouding is mijn recente voliere mischien wel ideaal. Waarschijnlijk zal het ook wel veel te maken hebben met het feit dat mijn parkietjes niet gestoord werden door andere soortgenoten en dus hun volledige energie in hun kroost konden steken.




broto
Website Member
Posts :1195

Website Member
2005-10-02 - 19:23:57 send message to broto

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

quote
Kan ook niet begrijpen dat er ,,liefhebbers,, zijn die vele paren van die schuwe vogels ,in veel te kleine kooien in een donkere schuur gepropt hebben;en dan nog durven te zeggen dat ze liefhebber zijn



Waarom wordt er uigegaan dat iemand die import vogels heeft ze in kleine kooien stopt?.
De vogels altijd schuw zijn?
En dat ze in het donker zitten?

Ik heb 3 koppels import vogels zitten.
(brotogerissen)
Zitten volop in het licht
Zijn echt niet schuw, komen het eten zo uit de hand halen.
Zitten echt niet in kleine kooien.
En.... ik ben echt wel een liefhebber hoor

Vind dat vele maar wat bleren , terwijl ze zelf import hebben zitten.

Henk


jani
Website Member
Posts :358

Website Member
2005-10-02 - 19:35:35 send message to jani

Eigenlijk moet ik hier wel een beetje lachen.
Er worden duizenden import grijzen verkocht(zal vermoedelijk wel juist zijn)maar ik vraag mij af hoe het komt dat er zo weinig grijsjes tekoop zijn,jongen zijn wel in behoorlijke aantallen te koop,maar toch niet in zo een geweldige getallen.Mochten deze grijze kweken zoals hier beweerd word zouden ze mischien naast de roodruggen mogen gaan staan langs de kant van de weg want die raak je ook aan de straatstenen niet meer kwijt.Denk dat er van die vele koppels maar weinig tot kweken komen.
En van in kleine en in donkere en stofferige kooien kweken,vergeet het,1 en 2 jongen ja maar niet meer en dan wel nog met vele ziektes tot gevolg.
Het enige wat ze zouden moeten verbieden,is dat importen worden verkocht als huiskamerdieren,dit is het schandalige van de zaak.
Vele mensen laten zich nog steeds verleiden een goedkopere import te kopen als huiskamervogel in plaats van een handopfok.


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2005-10-02 - 19:40:20 send message to dooren

We moeten wel aannemen dat allen die vogels hebben afhankelijk zijn geweest van importen direct of indirect.

Maw je kunt wel braaf vogels kopen van iemand die mooi eigenkweken heeft gekweekt, maar als deze afkomstig zijn van importen wat dan??

Niet kopen of de ander de kastanjes uit het vuur laten halen?

Waar het om gaat is dat nakweken worden ingezet om de soort in de avicultuur te behouden, zodat toekomstige importen niet meer nodig zijn.

Zonder importen had niemand vogels, dus iedereen heeft boter op zijn hoofd.

Australische parkieten en papegaaien worden ook niet meer geimporteerd al tig jaren terug 1970, het bewijst gewoon dat we zonder importen kunnen.
Gert


molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2005-10-02 - 19:43:38 send message to molineti

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

Henk, er staat toch niet dat iedereen dat doet?

Er staat ,,er zijn,,wink ;)

in de topic ging het over de import van ,,Grijze,,,en daarvan zitten er toch behoorlijk wat, niet zo rooskleurig gehuisvestsad :(



johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2005-10-02 - 21:36:54 send message to johanblok

quote

en deze grijze kweken zoals hier beweerd word zouden ze mischien naast de roodruggen mogen gaan staan langs de kant van de weg want die raak je ook aan de straatstenen niet meer kwijt.Denk dat er van die vele koppels maar weinig tot kweken komen.


Vergeet niet de enorme overlijdenspercentages van wildvang tijdens het eerste jaar hier. En natuurlijk het gesjoemel waardoor mensen denken dat ze een koppel hebben terwijl het twee mannen zijn.

Het opvallende aan de importcijfers van wildvang in de EU is dat het om soorten gaat waarvoor het absolute nonsens is aangezien zij in ruim voldoende aantallen aanwezig zijn.

Overigens zie ik wel verantwoorde mogelijkheden om vogels uit de natuur te betrekken, alleen zal dit altijd om heel kleine aantallen gaan en is er niemand die bereid is om de daarbijbehorende prijs te betalen.

Over de huisvesting bij sommigen (velen??) zal ik maar zwijgen, dierenkwelling is wijd verbreid.


pitylus
Website Member
Posts :210

Website Member
2005-10-03 - 18:40:19 send message to pitylus

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

yeps en daar gaan we weer import verbieden . Wanneer gaan jullie daar eens over zwijgen AUB .Ik zit al jaren in het vak en ik kan jullie verzekeren als je mocht weten wat er gebeurd met de vogels die in dergelijke landen leven zou je helemaal anders praten .Als ze geimporteerd worden hebben ze nog èèn kans om te overleven terwijl ze in hun gebied gedood worden door allerlei manieren . Spijtig dat velen onder jullie niet eens kunnen praten met mensen die daar vogels vangen dan zou je een overzicht hebben wat er daar allemaal gebeurd .Onthoud het goed wat ik zeg IMPORT VERBIEDEN IS VOGELS IN DE LEEFGEBIEDEN VERMOORDEN .En als je dierenvriend bent dan zou ik toch kiezen voor het eerste .Tevens niet vergeten dat het via import is dat je deze vogels kunt kweken maar velen zijn echte egoisten en wanneer zij er genoeg hebben hoeft er geen import meer binnen te komen want de prijs stijgt niet meer met de zelf gekweekte vogels en daar ligt het probleem voor sommigen sorry maar het is zo ! En nee een handelaar ben ik niet .


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2005-10-03 - 19:04:52 send message to johanblok

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

quote

IMPORT VERBIEDEN IS VOGELS IN DE LEEFGEBIEDEN VERMOORDEN


Iets meer kennis van de sterftecijfers bij import en de jaren na aankomst en ondersteuning van organisaties die aan natuurbescherming doen, zou u niet misstaan.

quote

yeps en daar gaan we weer import verbieden . Wanneer gaan jullie daar eens over zwijgen AUB


Ik zal daar nooit over zwijgen, maar het staat een ieder volkomen vrij om het niet te lezen en helaas ook om deze barbaarse praktijken voort te zetten.


benny
Oud Lid
Posts :13

Oud Lid
2005-10-03 - 19:41:38 send message to benny

Dat de importvogels in grote getallen zouden sterven is onzin, ik weet wat de importeur moet betalen aan 1 grijze roodstaart ( althans 10 jaar geleden, dat was toen 3500 bfr euro, neem nu 80 euro, zonder transport, hij verkocht ze toen voort per 20 stuks aan 165-175 euro exclusied btw. dan zou hij dus 80 euro winst hebben per vogel, hier moet men wel het transport, ik neem aan dat dit niet goedkoop is, nog wel aftrekken. Quarantaine gebouw, eten , verwarming nodige documenten enz.
ga me nou niet vertellen dat de helft dood gaat, dit is klinklare onzin.
Pitylus maakt een goeie opmerking, ik denk dat de gemiddelde kongolees of senegalees, wel andere dingen aan zijn hoofd heeft dan het het welzijn van een schuwe vogel. Als hij er een zou kunnen pakken zou hij meteen in de pan belanden.


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2005-10-03 - 20:15:11 send message to johanblok

Allereerst zijn er de enorme aantallen doden tussen daadwerkelijke vang en de aankomst hier, vervolgens gaan velen tijdens de eerste jaren hier dood.
In het verleden hebben wij bijvoorbeeld mensen gekend die een groep van zo'n 20 venezuela's direct van een importeur hebben gekocht, binnen 1 a anderhalf jaar was de helft dood. Gezien de slechte toestand van bijvoorbeeld veel import bonte boeren, amazones etc. lijkt me dat meer regel dan uitzondering.
De sterftecijfers moeten ook wel hoog zijn, waar zijn anders de enorme aantallen die de afgelopen decennia geimporteerd zijn?

Het menu van mensen in afrika heeft hier niets mee te maken, die vormt in het geheel geen bedreiging voor papegaaien. Het (hard)houtmenu van vooral mensen in het westen overigens wel.


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2005-10-03 - 20:38:07 send message to dooren

Inderdaad ook na transport verdwijnen vele importenvogels, vaak al na enkele jaren, bij loris bv. waar we 10 jaar geleden meer dan 55 soorten in nederland hadden is op het moment nog maar de helft van de aanwezige soorten aanwezig.

En dan zijn er nog vele in kleine aantallen zoals bv webers, rosenbergen, diademen e.d.

Fairy, rotschildi, muschenbroeks en josephines, blauwstrepen, koningsloris obi's zijn al bijna weg.

Het is niet alleen het transport wat vogels dood maar ook het vangen en opslaan in die landen waar ze vandaan komen. Voor ze weggaan op transport vallen er al dode onder deze vogels.

Indirecte gevolgen:
Nog niet te spreken van nestbomen die gekapt worden zodat er een gebrek ontstaat voor geschikte nestelplaatsen. Bijvangsten van mistnetten zijn ook niet misselijk voor de niet "bruikbare" vogels.

Import zou alleen bv. op kleine schaal mogen plaatsvinden waarbij meer geld moet worden betaald voor de vogels. En dit geld moet dan terecht komen bij de plaatselijke bevolking zodat men inziet dat men de vogels moet beschermen. Iets wat amper iets waard is wordt niet beschermd. (kip met de gouden eieren)
Ecotoerisme heeft immers ook goed gewerkt met neushoorns en olifanten.

Hierdoor blijft soortbehoud gegarandeerd in de natuur en krijgen de mensen daarginder toch dat waardevolle geld. Nu strijkt de handel deze winsten op en krijgen de vangers/plaatselijke bevolking een fooi.

Het is helemaal niet erg een zeer kleine gecontroleerde import toe te staan waarbij de thuislanden het voordeel/geld krijgen.

Het is toch allang duidelijk dat die massa-importen leiden tot uitsterving van bepaalde soorten.
Gert


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2005-10-03 - 20:49:31 send message to ParkietenPeter

quote
IMPORT VERBIEDEN IS VOGELS IN DE LEEFGEBIEDEN VERMOORDEN

? sad :( ? Klinkt natuurlijk wel heel erg onlogisch.

Zelf ervaring gehad met Suriname; geef een indiaan zo'n $20 en hij klimt je de boom in om een nest leeg te roven! O, je hoeft er maar een, plop, de ander is al achter hem op de grond gevallen. (is dit geen moord?)

Nog te vaak krijg je via de LID/AID de berichten - berichten overigens die niet altijd in de pers verschijnen - dat er weer vogels onderschept zijn die met te velen in een krat zaten. Van de 100 gaan er wel zeker 20 dood (off. cijfer niet bekend te maken) voordat ze door de importeur opgehaald zijn. (is dit geen moord?)

quote
...kongolees of senegalees, ... Als hij er een zou kunnen pakken zou hij meteen in de pan belanden.



Ooit al eens een papegaai gegeten? Echt vies hoor. (naar het schijnt) Waarom eten wij geen raven of eksters (lees: onze inheemse vogels)?
Daarbij is voor hen iedere gevangen vogel Geld. $$. Hier kan ook hij echt eten van kopen. Zij gaan echt niet iedere dag pape's eten. Geloof het echt maar niet.

Dat er zonder wildvang geen hobby is, is onomstotelijk!
Op een gegeven moment echter zijn er genoeg keuzes uit de nakweek vogels en is het voor de hobby van de welgestelde zeker niet noodzakelijk om nog Zoveel uit het wild te vangen.

Strengere regels mogen en zijn niet overbodig.
Dit om echte moord(roof) te voorkomen.


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2005-10-03 - 22:10:40 send message to johanblok

quote

Import zou alleen bv. op kleine schaal mogen plaatsvinden waarbij meer geld moet worden betaald voor de vogels. En dit geld moet dan terecht komen bij de plaatselijke bevolking zodat men inziet dat men de vogels moet beschermen. Iets wat amper iets waard is wordt niet beschermd. (kip met de gouden eieren)
Ecotoerisme heeft immers ook goed gewerkt met neushoorns en olifanten.

Hierdoor blijft soortbehoud gegarandeerd in de natuur en krijgen de mensen daarginder toch dat waardevolle geld. Nu strijkt de handel deze winsten op en krijgen de vangers/plaatselijke bevolking een fooi.



Inderdaad, de uitdaging is om dat te realiseren en te bevorderen. Dit staat of valt ook met duurzame oplossingen voor houtkap.


Jacqueline
Website Member
Posts :1216

Website Member
2005-10-04 - 08:34:19 send message to Jacqueline

happy :)

Import van eender welke soort dan ook is volgens mij niet nodig.
De achterliggende jaren van overvloedige import, hebben allang bewezen dat er onnodig leed is veroorzaakt.
Soorten waar men tot op de dag van vandaag zeer moeilijk, of totaal niet mee tot kweekresultaat heeft kunnen komen, geeft aan dat er te weinig kennis is opgebouwd in al die jaren om import te blijven rechtvaardigen, van de nu inmiddels zeldzame soorten.

Grijzeroodstaarten in het donker huisvesten om tot resultaat te komen.
Dit is een groot misverstand, dat doe je met champions/witlof, maar niet met vogels.
Jaren geleden was er een knakker op tv, die dit de wereld in heeft geholpen.
Had zo'n 400 koppels in het donker zitten, kon 40 jongen laten zien.
En ja, goed voorbeeld doet volgen, maar ook slecht he..!!!!!

Ecotoerisme, daar komt men al van terug, brengt teveel onrust in het gebied van de dieren, hele file's staan te kijken met een kabaal van klikkende camera's en aanverwante geluiden, dit verstoort dermate de natuurlijke omgeving van de dieren dat er van nakomelingen haast geen sprake is.
Want elke natuurvorser wil natuurlijk die ene foto van de parende olifant/leeuw/aap/ara/papegaai enz.....
En zeg nu zelf, ook al is het in de natuur, ook hier is rust een van de bepalende factoren of het een en ander slaagd of niet.
Als je Hyacinten wil gaan bekijken in de Pantanal, geen probleem meneer, we gooien wel even 100 kilo palmnoten voor U op de voer plaats, en zie het wonder geschied, tientallen Hyacinten komen hier op af, om zich tegoed te doen.
Het probleem in deze is, vele blijven rond de voerplek hangen, wachten op de volgende 100 kilo.
Het natuurlijk gedrag word hiermee te niet gedaan, waarom zouden ze nog opzoek gaan naar voedsel, het is tafeltje dek je hier.
Tot het moment dat er een terug gang van toeristen komt, wat zeker ook zal gebeuren, dan zullen er vele toch het loodje leggen, vooral jongen vogels die geen les hebben gehad in het verzamelen van voeding over grotere afstanden, deze zullen blijven rondhangen op de voerplaatsen, niet begrijpend waar toch die palmnoten blijven.
En geloof maar nooit dat er ook maar iets om gegeven word door de local boy's, brengt het niets op, dan is het ook niets.
En het vangnet word weer ter hand genomen.

wink ;)
Peter.


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2005-10-04 - 08:56:56 send message to johanblok

In veel projecten gaat het tegenwoordig om zeer kleinschalige vormen van ecotoerisme, daaraan kleven de genoemde problemen veel minder. Er zijn ook tamelijk succesvolle projecten (mede ondersteund door de lokale overheden zelf) om de bevolking anders met bepaalde soorten om te doen gaan.

Het illegaal maken van het roven uit het wild is vers 1, het streng handhaven is vers 2 (zoals bij Mexico/VS met finches en groenwangen wel lijkt te gebeuren).

Dat laatste is sterk afhankelijk van de prioriteiten van de regering, met betrekking tot houtkap is dat in indonesie uitermate problematisch. Het is zelfs nog niet, of hooguit onlangs ternauwernood, geregeld dat een lading identificeerbaar is als illegaal. Dat is in ieder geval met CITES I vogels wel goed geregeld.




Plaats een reactie



Er zijn in totaal 194 bezoekers op de site, waarvan 6 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede