Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > verbod op import Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2 3
volgende >>>


Auteur Onderwerp : verbod op import
bert1974
Website Member
Posts :754

Website Member
2005-10-02 - 11:02:02 send message to bert1974

ik heb gehoord dat de import van grijze roodstaarten binnen kort word verboden maar is dit wel zo ???? wie heeft hier ook al iets over gehoord

het mag van mij vandaag nog gebeuren ze worden genoeg gekweekt binnen onze grenzen


dun grijzeroodstaart
Website Member
Posts :1110

Website Member
2005-10-02 - 11:39:04 send message to dun grijzeroodstaart

helemaal mee eens .
maar volgens mij zijn het maar gehuchten , ik heb er nog niks van gehoord ..

maar goed ik hoop het ook ja ,! en worden er zat gekweekt hier .


MADDAD
Website Member
Posts :185

Website Member
2005-10-02 - 11:39:51 send message to MADDAD

Beste Bert

Ik heb ook zoiets gelezen in euro parrot.
23.000 grijze roodstaarten in 1 jaar geexporteerd uit Guinee.
Met zo`n tempo sterft alles uit.angrySTOPPEN DIE HANDELangry.ik persoonlijk vind dat NIKS geimporteerd mag worden we hebben inmiddels allang genoeg in gevangenschap zitten dat we vraag naar deze dieren hier makelijk kunnen voorzien,en zoniet moeten ze maar wachten,of voor een ander soort kiezen.eigelijk is het niet normaal omdat wij mensen het willen hebben dat ze dat maar in het wild wegvangen en dan zullen we het maar niet hebben over hoeveel er sterven voor onze hebberigheid.

Groetjes Johnhappy :)


Hawkeye_NL
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2005-10-02 - 11:50:30 send message to Hawkeye_NL

In sommige gevallen denk ik dat import wel degelijk noodzakelijk kan zijn. Denk hierbij eens aan vers bloed. Er zijn soorten zoals bv onder de loris die zo zeldzaam zijn in het land dat de kans op een onverwant koppel nagenoeg 0 is. Hierbij zou import uit een ander land natuurlijk de enige veilige oplossing zijn.
Import is in mijn beleving van het woord namelijk niet alleen inbreng van wildvang! Import is ook het invoeren van vogels die in een ander land zijn gekweekt.

Erwin


dun grijzeroodstaart
Website Member
Posts :1110

Website Member
2005-10-02 - 11:53:33 send message to dun grijzeroodstaart

ja in beperkte hoeveelheid maar geen 24.000
en voor bloedverversing oke , maar dan een bepaald aantal per jaar .

gr


bert1974
Website Member
Posts :754

Website Member
2005-10-02 - 12:00:29 send message to bert1974

daar heb ik ook geen probleem mee als ze maar een vaste voetring hebben en niet in de natuur geboren zijn


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2005-10-02 - 12:26:16 send message to johanblok

Probleem is dat er vrijwel geen liefhebber is die ook daadwerkelijk geen import wildvang vogels koopt. Als verenigingen en organisatoren van vogelmarkten een beetje verantwoordelijkheids gevoel hadden dan weerden zij wildvang import en (commerciele) advertenties met wildvang vogels.

Kortom ik heb sterk de indruk dat het meerendeel van de avicultuur het eigenlijk helemaal geen biet interesseert of er wildvang gevangen wordt, laat staan daar consequenties uit trekt ten aanzien van het eigen koopgedrag.

WPT en andere organisaties (maar schandalig genoeg niet de grote bekende nederlandse organisaties voor vogelliefhebbers!) voeren al geruime tijd acties om een EU brede import stop voor wildvang er door te krijgen. Dat is voorals nog niet gelukt, en dat zal voorlopig ook niet zomaar gebeuren. Van de nederlandse regering zelf valt op dit gebied ook niets te verwachten. Daarom denk ik dat het helaas om een loos gerucht gaat.

De meest reele kans op een importstop (van wildvang) is er als er grote economische belangen op het spel staan zoals bij een mogelijke wereldwijde uitbraak van de vogelgriep.


dun grijzeroodstaart
Website Member
Posts :1110

Website Member
2005-10-02 - 12:30:11 send message to dun grijzeroodstaart

ja ik heb zelf ook een import koppel 1tje maar .
en het andere vast geringt , dus ik ben er ook schuldig aan , maar goed zoals ik al eerder zei ene beperkt aantal zou op zijn minst al beter zijn dan zulke grote hoeveelheden .


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2005-10-02 - 14:16:52 send message to dooren

In feite zo er zowieso geen import mogelijk moeten zijn van ongeringde vogels, dit leid altijd op langere termijn verstoring van het natuurlijk evenwicht in de natuur zelf.

Vooral kleine populaties zijn bijzonder kwetsbaar, in sommige gevallen kan men in een paar jaar de soort uitroeien.

Gelukkig heeft de grijsroodstaart een groot verspreidingsgebied, maar de schaal waarop nog steeds gevangen wordt zal binnen niet al te lange tijd toch leiden verdwijning van de soort.

We moeten goed nadenken waarvoor onze nakweek wordt gebruikt.
Gert



Picolet
Website Member
Posts :975

Website Member
2005-10-02 - 14:57:52 send message to Picolet

Deze tekst is helaas niet geplaatst door de redacteur van de Parkkieten Societeit bij mijn artikel wat deze maand gepubliceerd is over de Blauwbaard Amazone's. Hierbij mijn mening over Importen van Vogels:
Import.

Regelmatig worden er nog verschillende papegaaisoorten geïmporteerd uit diverse werelddelen. De meest geïmporteerde papegaai is wellicht de grijze roodstaart papegaai (Psittacus erithacus erithacus) uit Afrika. De vraag naar deze papegaai uit het wild is nog steeds groot omdat veel “liefhebbers” deze vogels nodig hebben om naar de vraag van baby grijze roodstaarten te voldoen. Ja u leest het goed! Helaas is dit een van de grootste controversen die momenteel in onze hobby speelt. De jonge vogels worden na enkele weken onder de ouders uitgehaald en gedwongen om weer snel aan een nieuw legsel te beginnen. Dit heeft niets met liefde voor vogels te maken en gebeurt helaas op grote schaal en zijn er helaas weinig liefhebbers van grijze roodstaarten en andere papegaaien die natuurbroed voor ogen staat om de kweekbestanden aan te vullen met eigen kweek vogels. De vraag naar import vogels blijft zo bestaan en is de vogel in kwestie de sigaar. Helaas worden door dit soort praktijken alle importen als dubieus en onnodig gezien. De liefhebber die bijvoorbeeld op zoek gaat naar een koppel Bodini Amazones (A.f. bodini) zal import moeten aanschaffen simpel omdat er geen nakweek of alleen verwante vogels zijn te verkrijgen. Juist op dit soort importen die jaarlijks op kleine schaal plaatsvinden moeten we zuinig zijn en door de juiste mensen met een goede doelstelling worden aangekocht. Het zijn behoorlijk prijzige vogels en zoals ik al heb beschreven zijn het geen gemakkelijke vogels om te houden. De kans op sterfte is ook behoorlijk groot omdat de vogels besmet kunnen zijn in de quarantaineperiode of in het verzamelpunt met Aspergillose. Dit is in schimmelinfectie die onder andere de luchtzakken heeft geïnfecteerd en langzaam doorwoekerd tot de vogel stikt. Vooral het gebruik van antibiotica in de quarantaineperiode kan schimmels in de vogels een kans geven omdat de natuurlijke weerstand hierdoor afneemt. Een ander probleem is het misbruik van antibiotica waardoor er steeds meer bacteriën resistent worden tegen geneesmiddelen. Importen van vogels uit Zuid Amerika zijn ook wel eens besmet met het PDV virus. Een zeer besmettelijk en dodelijk virus.
PDV wordt in Nederland pacheco virus genoemd en is voor het eerst opgedoken in Brazilië. Dit virus wordt veroorzaakt door een aantal nauw verwante leden van het herpesvirus. Dit virus tast voornamelijk lever, lymfeweefsel, huid en de zenuwcellen aan. De belangrijkste vorm van besmetting gebeurt door het inademen van gedroogde mestdeeltjes. Stof is de ideale gastheer voor dit virus. De klinische kenmerken van deze ziekte zijn depressie, verlies van eetlust, diaree met een geelgroene ontlasting, trillende bewegingen van de nek, vleugels en poten. In volwassen vogels kan het virus aanwezig zijn als dragerstatus, waarbij de dieren volledig gezond kunnen zijn tot zich een stress situatie voordoet en het virus zich uit in ziektekenmerken. Wanneer er een besmette vogel in de vogelcollectie wordt ingebracht kan binnen enkele weken de gehele collectie dood zijn. Er zijn ook zeldzame gevallen die een besmetting overleven maar deze vogels blijven wel drager en een potentieel gevaar. Er is voor dit virus een entstof ontwikkeld wat echter niet voor alle papegaaien bruikbaar is in verband met forse bijwerkingen. Bovendien zijn geënte vogels ook weer een gevaar voor niet geënte vogels omdat zij drager kunnen zijn. Het testen op PDV gebeurt door middel van een bloedmonster en een cloaca swap. Hier geldt ook weer dat de vogel meerdere malen getest moet worden omdat de testen een moment opname zijn. De PCR test herkend echter geen dragers die op het moment van testen geen actief virus uitscheiden en zijn een ernstige bedreiging voor de vogelcollectie wanneer zij negatief verklaard zijn. Een lange Quarantaine op een ander adres is de beste bescherming tegen de verschillende virussen.

Tot slot.

Of deze Amazone soort in de collectie van vogelliefhebbers zal blijven bestaan zal afhangen of er met deze vogels gekweekt zal gaan worden. De liefhebber die een uitdaging zoekt om een bijzondere Amazone te kweken zou ik willen uitnodigen deze vogels aan te schaffen. Hetzelfde verhaal geldt ook voor de Goudmasker of Blauwwang Amazone (A.dufresniana dufresniana) die ook maar in enkele collecties is te vinden. Nu heeft men de kans om een paar aan te schaffen via de beperkte importen. Zoals ik al geschreven heb is er toch wel enige moed voor nodig en is het financieel een grote gok. Lukt het om met deze vogels te kweken zal de voldoening veel goed maken. De discussie of er wel of geen importen moeten plaatsvinden geldt natuurlijk voor veel soorten vogels. Naar mijn mening is er voor veel vogelsoorten een wildvangvogel een welkome aanvulling om de bloedlijnen te verversen. Veel bloedlijnen van nakweek vogels zijn vaak van enkele productieve paren afkomstig en worden de vogels onverwant gemaakt op basis van ringnummers. De verwantschap is nergens geregistreerd en gaat men er van uit dat de ouders en of grootouders onverwant zijn. Op lange termijn zal dit zich gaan wreken op de kwaliteit van de vogels. De bestanden van Australische parkieten in gevangenschap waren redelijk groot na het export verbod eind 1950. Veel soorten waren productief en zijn behouden voor de liefhebbers en redelijk te verkrijgen. Wat iedere liefhebber toch moet zijn opgevallen dat er de laatste 10 jaar een ware explosie van mutanten is geweest. De mutaties zijn toeval of is hier sprake van inteelt en verzwakking van deze vogelsoorten? Ik hou het maar op het laatste omdat ik niet geloof in zoveel toeval. De bestanden van Zuid Amerikaanse parkieten en papegaaien zijn veel minder groot en veel gevoeliger voor inteelt en is iedere import vogel een welkome aanvulling.


ivogielen
Website Member
Posts :67

Website Member
2005-10-02 - 15:04:06 send message to ivogielen

Mijn mening is:
IMPORT van wildvang vogels moet VERBODEN worden!

Import van vogels die in gevangenschap gekweekt zijn, heb ik nog niet zo'n moeite mee. Maar geen vogels in de natuur gaan vangen om onze behoefte te bevredigen!

Laten we hopen dat het verbod erdoor komt...


jani
Website Member
Posts :358

Website Member
2005-10-02 - 15:43:16 send message to jani

Import zou zeker moeten verboden worden tot
"men er zelf een nodig heeft"
Zou eens willen weten hoeveel liefhebbers er geen enkele in hun bezit hebben?


MADDAD
Website Member
Posts :185

Website Member
2005-10-02 - 16:44:58 send message to MADDAD

Beste picolet

Jij zegt:Wat iedere liefhebber toch moet zijn opgevallen dat er de laatste 10 jaar een ware explosie van mutanten is geweest. De mutaties zijn toeval of is hier sprake van inteelt en verzwakking van deze vogelsoorten? Ik hou het maar op het laatste omdat ik niet geloof in zoveel toeval.

Maar doet men dat niet bewust?omdat iedereen van die tover kleuren wil hebben,gaan ze met inteelt spelen.als je meer contacten afgaat en de vogels op de juiste adressen koopt is dat probleem ook opgelost,en kun je toch een sterk ras behouden(uitzondering daar gelaten)daarom hou de rassen zuiver dat vind ik ook met bastaarden.

Groetjes John.



benny
Oud Lid
Posts :13

Oud Lid
2005-10-02 - 17:22:26 send message to benny

Ik heb gehoord dat de toegestane quota betreffende grijze papegaaien dit jaar sterk overschreden is, en daarom misschien volgende jaar geen of zeer beperkt aantal grijze zou mogen uitgevoerd worden.
Betreft geen papegaaien uit het wild invoeren, vind ik een beetje hypokriet, het zoals verontwaardigd zijn dat mensen dood gaan van de honger of gewoon omdat ze besmet water drinken, en dan 100 euro storten op ene of andere organisatie. Om eerlijk gezegd gewoon zijn geweten te sussen. Realistisch blijven.
Eerst en vooral ik denk moest men hier alle jaren 50 % van de jonge merels wegvangen ( om eventueel naar Afrika te exporteren als zangvogel) zou dit van geen invloed zijn op het merelbestand, misschien wel op het dieet van vele huiskatten.
Ik er wel mee eens dat men bijvoorbeeld geen geelgorsen of leeweriken moet wegvangen?
Mischien kan je wel stellen dat de vogels liever in de natuur zouden rondvliegen, volledig mee eens. Ik persoonlijk zou graag op een eiland in de stille oceaan vertoeven, maar ja....


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2005-10-02 - 17:30:56 send message to johanblok

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Ik heb het uitsluitend over de import van wildvang. Import van in avicultuur gekweekte vogels met vaste voetring is, mits fatsoenlijk vervoerd, een heel ander verhaal.

Ik zal eerlijk vertellen dat ik toen ik in 99 begon met papegaaien, ook import gekocht heb, soms onbewust (dan werd je voorgelogen dat het gekweekt was), soms bewust. Juist omdat de bewustwording van wat er eigenlijk met wildvang gebeurd pas na enige ervaring met papegaaien ontstaat, dienen regering, verenigingen en vogelmarkten het voortouw te nemen in het tegengaan van wildvang.

Na besmet te zijn geweest met het alom heersende virus van te veel vogels willen houden op een te kleine ruimte heb ik bijna alles weggedaan. Uit die tijd (99/00) heb ik alleen nog een koppel mullers waarvan de man een wildvang is. Mijn drie andere koppels zijn allen hier gekweekte jonge vogels.

Een massale boycot van alle verenigingen en vogelmarkten met consequenties in advertentiebeleid etc. kan een effectief middel zijn, maar ik ben zo realistisch om te beseffen dat dit nooit zal gebeuren.

Overigens vind ik dat men als liefhebber tevreden moet zijn met de vele uit kweek beschikbare papegaaiensoorten en ook van de zeldzame soorten geen wildvang importen dienen plaats te vinden, al helemaal niet als deze ook in het wild zeldzaam zijn.


molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2005-10-02 - 17:58:25 send message to molineti

Al jaren zeggen de importeurs dat er een stop komt!!

Vaak is dit niet meer dan verkoop techniek.

Zo werden door vele handelaren ook kleine aantallen van bepaalde soorten in de verkoopruimtes geplaatst,met het verhaal dat er maar weinig van was,dus je moest snel zijn met kopen!!(in de quarantaine zaten er dan B.V 500 te wachten om ook in die verkoopruimte te komen als zeldzaamheid)

Jarenlang heeft men gezegd dat de amazone bodini en dufresna maar mondjesmaat en van korte duur binnen zouden komen----uiteindelijk komen ze al jaren in steeds grotere getallen binnen,en is er van de eigenlijke verkoopprijs nog geen kwart meer over,omdat ze anders niet te verkopen zijn!

Import van vele wildvang vogels is al lang niet meer nodig.

Kan ook niet begrijpen dat er ,,liefhebbers,, zijn die vele paren van die schuwe vogels ,in veel te kleine kooien in een donkere schuur gepropt hebben;en dan nog durven te zeggen dat ze liefhebber zijnsad :(



Pagina : 1 2 3
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 251 bezoekers op de site, waarvan 7 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede