Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > Geschiktheid als huiskamervogel Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



Jacqueline
Website Member
Posts :1216

Website Member
2005-09-01 - 17:33:16 send message to Jacqueline

angry

Als we op deze toer gaan. weet wat je los maakt.

Maar helaas vinden vele ,,kwekers/verkopers,,dit niet zo n probleem

Gelukkig zijn er ook nog liefhebbers

angry
Peter.


Jacqueline
Website Member
Posts :1216

Website Member
2005-09-01 - 17:36:05 send message to Jacqueline

angry

Wil je weten hoeveel maltjes ik beantwoord van mensen die hier gewoon niet meer hun vraag willen/durven stellen.

angry
Peter.


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2005-09-01 - 18:05:01 send message to dooren

Dat zal toch wel meevallen Peterwink ;) de meeste mensen op VA zijn wel verantwoord bezig met vogels, ook die in de huiskamer. Vind het jammer dat deze mensen zich aangevallen voelen, terwijl zo'n discussie ook in hun belang is.

Op de langere termijn wil dit publiek niet medeverantwoordelijk worden gehouden voor het uitsterven van lijst 1 vogels. Hun belang is dus degelijk aanwezig. We zijn hier niet met het zwarte pietenspel bezig.

Maar je moet toch toegeven dat lijst 1 vogels niet in de huiskamer thuis horen, ook bedreigde vogels die niet op deze lijsten staan zou ik zelfs nog beschermen.

Ria, deze kweker heeft nog nooit een lori verkocht voor in de huiskamer, laat staan mijn lijst 1 loris, maar dat is persoonlijk en moet ook worden gerespecteerd.

Lories vindt ik gewoon niet geschikt doordat ze een lastige voeding en ontlasting hebben. Alleen een kenner met zeer veel inzicht in deze groep vogels zou je zoiets kunnen toevertrouwen, maar deze zijn zeer weinig aanwezig.
gert


Jacqueline
Website Member
Posts :1216

Website Member
2005-09-01 - 18:25:49 send message to Jacqueline

happy :)

Gert.

Je geeft zelf al aan wat het euvel is om een lorie als huiskamervogel te houden, geld ook voor de beo o.a.
Maar qua karakter de vogel opzich beoordelen, kun je toch niet stellen dat hij ongeschikt is om in de nabijheid van de mens te vertoeven.
Ken er enkele die dus wel een lorie hebben B.Bergen, en ik moet zeggen gaat perfect.
Natuurlijk als je al de geplaatste site's doorbladerd en je ziet hyacinten/geelvleugels en noem maar op in de huiskamer zitten, kun je zeker eens je wenkbrauwen fronsen, maar daarintegen bewijzen ze wel dat het gaat en kan, stuk voor stuk zien ze er goed uit, je ziet dat er liefde voor het dier achter zit, en kennis.
En op deze kennis doel ik, is die aanwezig dan gaat elke vogel plat voor zijn verzorger/huiskamervogel eigenaar.
Een lijst hier even weg planten, moet je overlaten aan mensen die dagelijks met deze materie van doen hebben, die inzicht hebben vergaard door ervaring met huiskamervogels, dus laat de huiskamervogel eigenaars hun maatje beschrijven, en wat eventueel zijn, in mensen ogen gezien, tekortkomingen zijn.
Zal een betrouwbaarder beeld schetsen, denk je ook niet.

wink ;)
Peter.


molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2005-09-01 - 18:33:49 send message to molineti

happy :)Snap het probleem niet!!

Ik zeg alleen maar dat er over de wereld kwekers/verkopers zijn die de waarde van deze zeldzame soorten niet voldoende waarderen.(hadden het hier over de roodoorara)

En het niet belangrijk genoeg vinden om deze zeldzame soorten te behouden voor de Avicultuur.

Zeg dus niks over de kopers(hkve) ,maar over de kwekers/ verkopers

P.S(de roodoorara is een zeer bedreigde diersoort,die zeer weinig voorkomt in avicultuur) wink ;)


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2005-09-01 - 18:43:44 send message to dooren

Belangrijk in deze is:
Wat is geschikt op gebied van vogels.
Zeer veel, of wel bijna alles. (maar geen lijst 1 oid)

Wat is geschikt op gebied van mensen.
Zeer weinig, of wel bijna niks. (in absolute getallen dan, voordat iedereen over me heen gaat vallen)

Wat ik hiermee zeggen wil is: de papegaaien falen nooit met hun gedrag, het zijn de verzorgers die verzaken, in oa. aandacht en opvoeding.

Het risico op gedragproblemen is het groots indien geisoleerd gehouden, dat gebeurt bij huiskamervogels eerder dan met volierevogels.
(het nop leeft helaas hiervan)

Het verkopen van papegaaien aan huiskamers moet dus gebeuren door personen met veel kennis (naast papegaaienkennis ook mensenkennis) zodat leed wordt voorkomen.

Meerdere kennismakingsgespreken kan helderheid verschaffen.

Snelle handel moet absoluut worden voorkomen. Dit dient enkel de zakkenvullers en veroorzaakt veel papegaaienleed.
Gert


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2005-09-01 - 18:45:45 send message to Niltava

wink :)


happy :)

quote
Zal een betrouwbaarder beeld schetsen, denk je ook niet.

Zeer betrouwbaar!!!

Ria. Zoals je weet ben ik geen voorstander van hkv.
Ik snap echter best dat je veel plezier aan je vogel beleeft en gun je het ook wel.
Dat hier de mensen worden afgezeken valt wel mee, een enkele vraagt er overigens zelf ook om.
Misschien valt dit je op(de kritiek)omdat je zelf een vogel hebt, maar over het algemeen werd en wordt hier veel over hkv gesproken.
Mag er dan eens kritiek worden gegeven, of mag het alleen maar hosanna zijn??
Overigens was deze topic te zien als een positieve t.a.v. hkv.
Merkwaardigerwijs is iemand die pro is, degene die de "felle" kritiek oproept.
Ik kan het niet goed begrijpen waarom je lijst 1 vogels geen probleem vindt als huiskamervogel? Het gaat toch niet alleen maar om de hkv??
Lijst1 betekend zeldzaam/bedreigd, dus dan geen probleem dat een individu die ontnomen wordt aan het voortbestaan van de soort?
Dat zou ik wel onverteerbaar vinden en kortzichtig.
Overigens kijken de mensen die kritiek op de hkv hebben ook op de lange termijn en niet naar de individuen. Dit heeft Gert overigens ook al aangegeven.
Ik hoop dat je de kritiek nu wat beter begrijpt en niet op jou als individu is gericht.


Yordi
Oud Lid
Posts :8

Oud Lid
2005-09-02 - 12:31:32 send message to Yordi

Hallo ik ben nieuw hier en lees zo door de topics heen en merk dat er een soort van splitsing is tussen belanghebbenden.
Zou het misschien zinvol zijn om VogelArena te splitsen in liefhebbers/kwekers,huiskamerhouders,natuurbeschermers?
Want dit zijn oeverloze discussies waar niemand uitkomt! Ik zit heel veel op buitenlandse site's en daar kom je dit soort discussie's helemaal niet tegen!

Yordi


Lilian
Oud Lid
Posts :89

Oud Lid
2005-09-02 - 15:47:39 send message to Lilian

Nou wil ik dan toch deskundig advies als kamervogelhouder!!

Doe ik het zo goed???



En hij mag ook nog eens de hele dag uit de kooi.


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2005-09-02 - 17:07:45 send message to dooren

Weet ik niet, mag hij/elke dag onder de douche??laugh :Dlaugh :D en krijgt die zijn fruitje.

Valt wel mee met de discussies Yordi, moet je tegen kunnen, in Irak lossen ze het anders op.
(in nederland voeren wij netjes discussies, zolang je elkaar maar respecteerd, en op inhoud blijft discusseren en niet op personen)

Ben blij dat er een grote groep liefhebbers zich verantwoordelijk voelt voor behoud van soorten, anders houden we alleen grijsjes over.

Het belang van gezonde sterke verschillende soorten is in ieders belang, het is goed om hierover gedachten te wisselen.
Gert


Jacqueline
Website Member
Posts :1216

Website Member
2005-09-02 - 17:16:50 send message to Jacqueline

happy :)

Lilian.

In een woord, schitterend.

Yordi.

Welkom op V.A.

wink ;)
Peter.


Yordi
Oud Lid
Posts :8

Oud Lid
2005-09-02 - 20:26:04 send message to Yordi

Dank je wel Peter!

Als ik de discussie's zo door lees, en in het bijzonder deze, gaat het er soms best heftig aan toe!
Daar is niks mis mee, maar waar ik wel mee zit is dat er mensen zijn die anderen willen dwingen in een denkrichting en daar ben ik zelf niet zo'n voorstander van.
Want ook ik ben van mening dat als je een huiskamervogel wilt hebben in principe elke vogel geschikt is mits je de plus en min-punten op de koop toeneemt.

Kortom: vogels horen in de vrije natuur!

En willen wij ze in huis of erf hebben zullen we consessie's moeten doen.
Maar geldt dat niet voor elk gedomesticeerd huisdier?
Ik bedoel in de kamer of in welke prachtige voliere dan ook?

Yordi


Jacqueline
Website Member
Posts :1216

Website Member
2005-09-02 - 22:32:53 send message to Jacqueline

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

happy :)

Yordi.

In ons hart zijn we allemaal begaan met vogels, elk op zijn manier.
Maar zoals met vele dingen in het leven, moeilijk naast/met elkaar te combineren.
De huiskamervogel van welke soort dan ook is niet weg te denken uit de samenleving.

Zeker, bepaalde vogels zouden beter in een kweekprogramma opgenomen worden.
Maar welke dat is de vraag, die ik er eraan verbind.
Wat hier in de lage landen moeilijk te kweken is, blijkt in andere landen zo gemakkelijk te gaan als kippen kweken.







Zomaar wat baby ara's papegaaien, nee nu eens niet van wildstropers, gewoon nakweek verzameld door de kinderen van de kweker in kwestie.





Hier zitten soorten tussen waar menig kweker al jaren op wacht.

Dit zijn de plaatsen waar je info kunt vergaren over het kweken van bepaalde soorten, hier klop je netjes aan de deur per email of persoonlijk.
Daar is kennis te halen, en weet je wat, ze geven het nog met plezier ook.

http://www.voren.com/

Een uitermate goede kweker, die op eenzame hoogte staat.



wink ;)
Peter.







molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2005-09-02 - 22:55:44 send message to molineti

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

happy :)Sorry(echt niet negatief bedoeld)

maar deze fotos zeggen niks over het kunnen kweken van vogelshappy :)

Maar over de manier van kweken,van deze kwekers!

Maar ze hebben wel de kennis,of geluk,of de hoeveelheid paren om zoveel bevruchtte eieren /jongen te krijgen

B.V in zuidafrica zijn kwekers met wel meer dan 1000 paren vogels;lijkt het mij niet moeilijk om zo n foto te maken bijvoorbeeldhappy :)

P.S eigenlijk gaat deze topic over de VOOR en NADELEN van bepaalde huiskamervogels:zodat zoekende mensen informatie in kunnen winnen,over wat een goede keuze kan zijn(voor beide(vogel en eigenaar))wink ;)



Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2005-09-02 - 23:18:08 send message to Niltava

Foto's komen van Voren.com
Een profesioneel kweker in de VS




Plaats een reactie



Er zijn in totaal 66 bezoekers op de site, waarvan 1 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede