Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > ONDERZOEK GEDRAG HANDOPFOK UNIVERSITEIT WAGENINGEN Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



thuis
Website Member
Posts :347

Website Member
2005-03-29 - 20:42:26 send message to thuis

ps wat let de andere bladen, vogelverenigingen en andere belanghebbenden om de onderzoeksresultaten op te vragen in Wageningen en daar een "eigen" artikel over te plaatsen.?


dijkkamp
Website Member
Posts :314

Website Member
2005-03-29 - 20:43:37 send message to dijkkamp

beste thuis

je vind het wel begrijpelijk dat ze het niet willen maar is het welzijn dan alleen maar voor de leden van pakara is dit een elitecorps of zowink ;)


dijkkamp
Website Member
Posts :314

Website Member
2005-03-29 - 20:43:59 send message to dijkkamp

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

per ongeluk twee maal het bovenste geplaatst vandaar verwijdert


thuis
Website Member
Posts :347

Website Member
2005-03-29 - 20:51:29 send message to thuis

Beste Dijkkamp,
absoluut niet maar zie mijn tweede berichtje... Waarom vragen anderen die onderzoekresultaten niet op en publiceren het zelf.
Elke uitgeverij wil toch wat exclusief voor zijn leden en streeft ernaar om zijn leden wat betere of snellere informatie te geven, oftewel zich te onderscheiden van anderen.
Bovendien zeg ik niet dat ik het perfect vind, alleen begrijp ik het wel.


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2005-03-29 - 20:52:29 send message to dooren

Ik weet niet of de universiteit van wageningen dit onderzoek wel wil plaatsen.
Indien ja, dan denk ik dat dit niet verboden is. Een onderzoeker mag nu eenmaal zijn bevindingen publiseren op het internet.
(het is toch een officeel onderzoek door de TU wageningen, blijkbaar misschien een afstudeerprojekt van een student voor promotie). Misschien wil deze student hier zelf wel de conclusies inkloppen?? voor de niet leden.
(ik heb het zelf gelezen maar kan het hier ook niet even inkloppen voor jullie)
Gert.


thuis
Website Member
Posts :347

Website Member
2005-03-29 - 20:59:15 send message to thuis

Ja inderdaad. Kan iemand er niet achter komen in wiens opdracht, of op wiens verzoek, dit onderzoek heeft plaatsgevonden? Dan kunnen we altijd navragen of we de onderzoeks resultaten mogen gebruiken.


Lennart
Oud Lid
Posts :721

Oud Lid
2005-03-29 - 21:02:26 send message to Lennart

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Vraagje: Is Pakara de opdrachtgever van het onderzoek?

Of heeft Pakara een eigen verslag gemaakt met gebruikmaking van feiten uit dat onderzoek?

Als dat zo is en het is een vrije publikatie kan iedereen daar gebruik van maken! Wel is waar met de toestemming van de onderzoeker/auteur dan wel de universiteit.

Lennart wink ;)


dijkkamp
Website Member
Posts :314

Website Member
2005-03-29 - 21:08:58 send message to dijkkamp

beste thuis
dat begrijp ik inmiddels alleen toen ik je eerste reactie had gelezen wou ik daar op reageren en dan moet ik even nadenken over wat en hoe ik het zou schrijven en ben ook niet zo'n held en snel met typen van daar maar ik kan er geen begrip voor opbrengen want het gaat hier als ik het goed begrijp over een ingrijpende nmededeling wat betreft hand opfok en dat wordt toch door veel mensen gedaan en die willen misschien wel het beste voor het dier en denken dat het geen kwaad kan en zouden nu een jaar moeten wachten op pakara


bob_verhagen
Oud Lid
Posts :218

Oud Lid
2005-03-29 - 21:10:05 send message to bob_verhagen

in de laatste pakara stond toch ook iets vover het gedrag van huiskamer vogels, of vergis ik mij nu en ging het ergens ander over?? het stond dacht ik allemaal mooi aangegeven met procenten. volgens mij kwam dit onderzoek alleen niet van de universiteit van Wageningen.

groeten Bob


capito
Oud Lid
Posts :63

Oud Lid
2005-03-29 - 21:25:40 send message to capito

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Toch wel Bobhappy :),artikel genaamd:onderzoek naar het gedrag van papagaaien als huisdier gehouden(leerstoelgroep Ethologie,Wageningen Universiteitwink ;)

P.S niet alleen de Pakara heefd niet graag dat artikelen snel ergens anders geplaatst worden,dit geld voor de meesten vogelbladenwink ;)


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2005-03-29 - 21:36:07 send message to ParkietenPeter

Bob,

Let wel,
er is verschil tussen een huiskamervogel en een handopfokvogel.
Toch wel. wink ;)

Peter


Jacqueline
Website Member
Posts :1216

Website Member
2005-03-29 - 23:23:36 send message to Jacqueline

happy :)

Zal morgen eens contact leggen met Wageningen en Pakara, mag het van de een niet dan eventueel van de ander.
Gaat er bij mij toch niet zo makkelijk in dat niet leden 1 jaar moeten wachten voordat het eindelijk eens openbaar word.
Kan in mijn ogen niet de bedoeling zijn en ook niet volgens de doelstelling van Pakara.

wink ;)
Peter.


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2005-03-30 - 00:15:17 send message to rupicola

Dit bericht is 8 keer gewijzigd

quote
Let wel,
er is verschil tussen een huiskamervogel en een handopfokvogel.


Dit zijn inderdaad twee verschillende groepen.
Beide groepen worden overigens wel in het onderzoeksverslag genoemd.

Ondanks de beperkingen en onvolledigheden van dit onderzoek, welke in het verslag kenbaar worden gemaakt, blijkt dat met name bij deze groepen veel probleemgedrag wordt gecontstateerd.
e.e.a. wordt door andere onderzoeken gestaafd.

Men spreekt van een gevonden relatie tussen handopfokvogels en stereotype, dus afwijkend gedrag!
Bij met name de te vroeg van de oudervogels gescheiden jongen is de kans op het vertonen dit gedrag groot.

V.w.b. het solitair houden van de zeer sociale papegaaien heeft men (nog) geen rechtstreekse verbanden gevonden met probleem of afwijkend gedrag.
Gesteld wordt dat het solitair houden wel een belangrijke (negatieve)factor kan zijn m.b.t. het welzijn van papegaaien.

Zoals ik eerder heb aangegeven komt er binnenkort, in het verlengde van c.q. naar aanleiding van dit onderzoek een artikel van mij over verrijking voor papegaaien. Ook dit artikel zal in Nederland vooralsnog alleen door Pakara worden gepubliceerd.
Helaas doet de redactie van een ander bekend Nederlands parkieten maandblad tegenwoordig erg moeilijk over de lengte van de aangeleverde artikelen.
Mijn discussie daarover met het bestuur is helaas op een dood spoor gekomen en dat is gewoon erg jammer.


Picolet
Website Member
Posts :975

Website Member
2005-03-30 - 20:08:37 send message to Picolet

Over het onderzoek nog het volgende. Dit onderzoek is verricht in opdracht van Tinley, gedragsadvies en producties en het is uitgevoerd door Wageningen universiteit, afdeling Dierwetenschappen, leerstoelgroep Ethologie. Het onderzoek is uitgevoerd door middel van een uitgebreide enquête en deze enquête is samengesteld door Tinley, Stichting Papegaaienhulp en Universiteit Utrecht, faculteit der Diergeneeskunde. Deze enquête is verspreid onder de Pakara-leden en massaal ingevuld door de Pakara-leden.
Logisch dat de uitkomsten onderzoek eerst onder de Pakara-leden is gepubliceerd.


Lennart
Oud Lid
Posts :721

Oud Lid
2005-03-30 - 20:25:30 send message to Lennart

quote
Deze enquête is verspreid onder de Pakara-leden en massaal ingevuld door de Pakara-leden


Hoeveel leden heeft Pakara Nederland? 200-300?

En dat zou dan representatief moeten zijn voor de plus/minus 100.000 papegaaienbezitters in Nederland?
En hoeveel leden van Pakara hebben maar 1 papegaai?

Mijn inziens zou je van representatief onderzoek kunnen spreken als er minstens 1000-1500 bezitters deze enquete hadden ingevuld.

Want op deze manier zoals het nu gegaan is staat het resultaat al bijvoorbaat gedeeltelijk vast,
gezien dat de meeste leden meerdere papegaaien bezitten.

Lennart wink ;)




Plaats een reactie



Er zijn in totaal 140 bezoekers op de site, waarvan 1 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede