Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > vriezen Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2012-02-04 - 12:37:05 send message to Karel

quote
Ik geef deze dagen dagelijks een paar keer vers water in een badschaal, ben ik nu een dierenbeul?



Niet zolang je je verantwoordelijkheid kent t.o.v. de vogels en je kennis en ervaring gebruikt om te beslissen wat wel of niet kan. Wat dat betreft maak ik me over jouw vogels niet zo'n zorgen, Ton.happy :)

Als ik hierboven lees hoe de ervaringen zijn met "badderende" vogels, lijkt de algemene regel dat je nooit badwater mag vertrekken als het vriest, niet zondermeer van toepassing en mag deze wel worden aangepast.

Wat te denken van:

Badwater verstekken in de winter is op zich geen probleem, als je maar in de gaten houdt dat de badende vogel binnen een half uurtje weer droog is. Is dat niet het geval, dan zul je direct zelf maatregelen moeten nemen, bijv. door de vogel warm te zetten.



DirkD
Website Member
Posts :408

Website Member
2012-02-04 - 13:20:08 send message to DirkD

Alle kweekkoppels zitten in buitenvolières. Het drinkwater van de vogels wordt in drinkbusjes met nippels verstrekt. Deze zijn genummerd per hok en worden nu enkele malen per dag in de mircogolfoven geplaatst op medium (5 min)
Na ontdooien worden ze van vers drinkwater voorzien en opnieuw in de hokken geplaatst.
De voeding wordt aangepast met noten en vettere zaden (negerzaad, piccolo_zonnepitten, haver)
Badwater kan ik nu niet verstrekken omdat de bodem voorzien is van beukensnippers. Volgend jaar worden de hokken aangepast zodat er de mogelijkheid is om buiten de hokken te baden. Sommige vogels baden bij lage temp en vriestemperaturen, andere niet .Ook in de zomer bij warm weer gaat bij mij niet elke vogel baden.
Wat mij nu wel opvalt is dat jonge aangekochte vogels, in binnenkweekruimtes gekweekt moeten worden uitgevangen en opnieuw binnen moeten worden geplaatst. Ook gekuurde vogels krijgen last van oude kwaaltjes.


Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2012-02-04 - 13:30:50 send message to Ton Koek

quote
Ook gekuurde vogels krijgen last van oude kwaaltjes.
Dat is eigenlijk een ander onderwerp maar wel heel interessant, kun je daar wat meer over zeggen?
Kuren voor of tegen wat?
Welke kwaaltjes zie je terugkomen?

Groet, Ton.


DirkD
Website Member
Posts :408

Website Member
2012-02-04 - 15:44:06 send message to DirkD

Hallo Ton:
Enkele jaren geleden ben ik bijna alle jonge en aangekochte vogels verloren door een besmetting met het circovirus. Het beeld was steeds identiek, de vogels vermagerden heel snel op korte termijn en stierven. Vogels in quarantaine en verwamt geplaatst bleven in leven maar waren skeletten.
Wat opviel was dat alle onderzochte vogels buiten allerlei andere besmetingen steeds besmet waren met flagellaten . Omdat niet meer kon bepaald worden of de kip er was voor het ei zijn er enkele vogels apart gezet.
De meeste vogels enkel gekuurd tegen flagellaten herstelden. Ze bleven wel drager van het virus en ontwikkelden antistoffen.
Vogels gekuurd tegen worminfecties stierven binnen de 24u.
Bij bepaalde omstandigheden komen deze vogels opnieuw bol te zitten. Na onderzoek blijken deze opnieuw besmet met flagellaten
De meeste dieren (reptielen, slakken, vissen )zijn besmet flagellaten maar houden deze dmv een goedwerkend immuunsysteem onder controle, vogels gekuurd tegen flagellaten kunnen dit niet meer of minder . Flagellaten overleven enkel in vochtige omstandigheden( drink, badwater, nestbakken) , deze geven in voliere omstandigheden aanleg tot her_besmetting.
Omdat de weerstand afneemt is de vogel meer vatbaar voor virusinfecties en deze kunnen een slagveld in uw vogelbestand aanrichten.
Gekuurde vogels vallen dus bij extreme omstandigheden door de mand. Het is dus noodzakelijk om te trachten de natuurlijke weerstand te herstellen en enkel te kweken met vogels die niet gekuurd moeten worden.

Bij autopsie 111 werd een circovirusinfectie aangetoond. Door de aantasting van het immuunsysteem kunnen secundaire infecties optreden, bv. met zgn "megabacteriën" zoals hier vastgesteld


bird14
Website Member
Posts :45

Website Member
2012-02-04 - 15:50:26 send message to bird14

hallo ik heb zelf 10 koppels buiten zonder bescherming en doe dit al jaren en heb geen problemen,de noordenwind staat wel niet recht op de voliere


parrotmaniak
Website Member
Posts :581

Website Member
2012-02-04 - 17:54:49 send message to parrotmaniak

ik heb al jaren 15 koppels grote parkieten in open nachthokken zitten
ik heb nu voor het eerst problemen ,vanmorgen een pop konings met een verwondt en heel bloederig poot
deze heb ik binnen gezet maar heeft het helaas niet overleefd
verder een jonge ambon man ,ook met bloed aan een van de poten ,dit is twijfelachtig ,zit wel bol maar tenen bewegen nog ,vanmorgen waren ze hard.
verder een koppel rosekop waar de pop ook bebloede tenen had en nog een jonge groenvleugel konings met hetzelfde probleem .
ik dacht dat ik het redelijk voor elkaar had ,ik heb vorige week donkerstralers boven in de open nachthokken geplaatst,maar ze gaan er schijnbaar niet onder zitten.
ik heb dus net de andere gevoelige soorten maar opgehokt in een paar broedkooien en een paar lopers ,doe ik ze morgen om een uur of tien wel weer terug,het schijnt vannacht ook weer min.20 te kunnen worden
ik wordt hier niet echt vrolijk van



Wickingh
Website Member
Posts :1058

Website Member
2012-02-04 - 18:00:28 send message to Wickingh

@DirkD,

als ik het dus goed lees heb jij in jouw verblijven vogels zitten die besmet zijn met het circovirus?
Flagelaten is imo iets heel anders , een parasiet die te behandelen is toch?
Terwijl er bij het Circovirus geen medicatie bestaat die de vogels daarvan genezen,

mvg Frank


_Steven____
Website Member
Posts :204

Website Member
2012-02-04 - 18:46:07 send message to _Steven____

@ parrotmaniak

kan je misschien dikkere zitstokken plaatsen of heb je dit al?


DirkD
Website Member
Posts :408

Website Member
2012-02-04 - 19:20:43 send message to DirkD

Frank
De onderzoeken zijn gedaan in de UNIF Gent.
Deze vogels zitten heus niet in mijn kweekhokken.
Vooraleer de vogels hier worden ingezet is er een uitgebreid quarantaine programma. Vogels die moeten behandeld worden tegen eender wat zijn aut uitgesloten. Via een proefronde wordt er ook op recessieve afwijkingen gecontroleerd.
Mvg
Dirk


Wickingh
Website Member
Posts :1058

Website Member
2012-02-04 - 19:49:18 send message to Wickingh

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Ok Dirk,

alhoewel ik me realiseer dat we off-topic geraken, vraag ik me wel af waarom je de met het circovirus besmette vogels niet ge-euthaniseerd hebt?
Let wel het is geen veroordeling , maar ik ben benieuwd naar de overwegingen. Zijn er al redenen om aan te nemen dat er in de toekomst wel kans is op genezing? Is men bezig met medicatie?
Kortom ik hoop dat op dit gebied er ook progressie wordt geboekt,

mvg Frank


DirkD
Website Member
Posts :408

Website Member
2012-02-04 - 20:02:58 send message to DirkD

Inderdaad Frank volledig off-topic maar de enige oplossing tegen een virus is resistentie.
Die komt er nooit als je steeds alle vogels laat inslapen.
We zullen het hier bij laten.
Mvg
Dirk


Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2012-02-04 - 23:36:01 send message to Ton Koek

Dank voor de uitleg Dirk.
Ik hoop dat het gaat lukken de kwaal te overwinnen.


Wickingh
Website Member
Posts :1058

Website Member
2012-02-04 - 23:46:03 send message to Wickingh

@Parrotmaniak,

naar ik begrepen heb voelen vogels aan hun poten niet of nauwelijks koude of hitte, zou dit in jouw geval niet het probleem zijn?
Als vogels langdurig in het gaas hangen zal dit bevriezingsverschijnselen kunnen geven omdat ze dat niet voelen?


parrotmaniak
Website Member
Posts :581

Website Member
2012-02-05 - 00:01:33 send message to parrotmaniak

de zitstokken zijn dik genoeg,misschien zijn ze opgeschrikt door iets en aan het gaas gevlogen .
sommige willen ook niet op stok ,barnards zijn vaak hartnekkig.
mag van mij wel warm water regenen


kaapsen
Website Member
Posts :213

Website Member
2012-02-05 - 08:14:08 send message to kaapsen

Parrotmaniak,

ws idd ergens van geschrokken aan het gaas gaan hangen, met de bij deze strenge vorst de bijkomende gevolgen van bevroren tenen ed.

Misschien,het klinkt ws vreemd zijn die donkerstralers,ipv het medicijn nu net de kwaal,je hebt de voorgaande 15 jaar nooit last gehad?

Vogels zoeken nu een andere plek om te roesten?

Gr Kees.





Plaats een reactie



Er zijn in totaal 131 bezoekers op de site, waarvan 6 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede