Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > -13 Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



wiechmann
Website Member
Posts :944

Website Member
2012-01-29 - 22:20:20 send message to wiechmann

nu 3 of 4 jaar later zitten deze zelfde vogels nog steeds. buiten op stok te slapen .

dus heb ze nog niet winterhard van de grond op moeten rapen .en ik denk dat de winters van de laatste paar jaar niet warm waren.

heb er ook koppels bij die geen nachthok hebben die lekker samen in het broedblok duiken.dus dat benul hebben ze toch wel.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2012-01-29 - 23:02:31 send message to Karel

Ik denk ook dat de meeste vogels wel in de gaten hebben wat goed voor ze is, René.

Opletten blijft het altijd wel met kort geleden aangeschafte vogels! Die zijn vaak minder "slim" en blijven soms een nachtje buiten en kunnen zo een pak ijzel op hun kop krijgen. Een verlicht nachthok kan ze op het goede spoor zetten, maar dat werkt niet áltijd. In dat geval is het 's-avonds opsluiten voor de nacht inderdaad verstandiger!


liz
Website Member
Posts :86

Website Member
2012-01-30 - 09:05:45 send message to liz

mijn vogels zitten voor altijd buiten.
heb mijn nachthok ook gewoon buiten, en heeft gewoon de temperatuur van buiten.
als buiten -20 is dan is het in het nachthok ook -20.
ze kunnen wel uit de wind en de tocht zitten, maar dat doen ze bijna nooit.
heb nog nooit problemen of dode vogels gehad met het koude weer.
ik kweek met de prachtrosella.
reinold


goudparkiet
Website Member
Posts :100

Website Member
2012-01-30 - 13:31:48 send message to goudparkiet

Vanmorgen bij de goudparkieten het water vervangen omdat er ijs opzat.
Ik ben nog niet het hok uit of er werd in gebaddert en 2 min later waren ze allebei zo nat dat ze nauwelijks konden vliegen.
4 Uur later en ze zitten keurig droog lekker buiten.happy :)


pietsus
Website Member
Posts :198

Website Member
2012-01-30 - 13:33:34 send message to pietsus

Mijn pyrrhuras en valkparkieten hadden er vorig jaar bij -18 geen probleem mee.
Mijn bonte boeren zitten binnen en de penanten ook.

Mvg Pieter


P.Rooth
Website Member
Posts :2798

Website Member
2012-01-30 - 13:43:14 send message to P.Rooth

Hallo molineti

Kommentaar leveren is niet zo moeilijk en heb het idee dat je alles pico bello voor elkander hebt uit de reacties op te maken .

Kou hoeft een vogel niet te deren als de brandstof voorziening maar 100% is .

Brandstof om goed op temperatuur te blijven moet uit de voeding komen en daar zit gewoonlijk de fout aangezien velen geen dagverlenging toepassen moet de voeding VETTER dan in de zomer waarvoor extra Zonnepitten en noten een must is .

Het is nu een beetje koud en er zijn winters geweest dat het vroor dat het kraakte waarvan schaatsliefhebbers genieten en wakken voor watervogels opengehouden dienen te worden .

Vogels reageren duidelijk anders op vorst dan mensen , vogels die altijd buiten leven hebben een dichter/beter verenpak dan een vogel die in een schuur o.i.d. gehouden wordt en 's winters een hogere temp gewoon zijn want daar is het minder noodzakelijk om een dicht verenpak op te bouwen na de rui .

Is onzin om te denken dat vogels die altijd in weer en wind zitten niet tegen wat vorst kunnen maar de voeding dient dan wel perfect te zijn .

Paul


molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2012-01-30 - 14:35:43 send message to molineti

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

user wiped their message


wiechmann
Website Member
Posts :944

Website Member
2012-01-30 - 14:53:25 send message to wiechmann

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

quote
Wij mensen denken dan dat ze goed tegen de kou kunnen totdat we ze ,,winterhard,, van de grond afrapen.


ik zie dit toch wel als commentaar.wink ;)


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2012-01-30 - 15:09:30 send message to Karel

Ik zie dit commentaar eerder als welgemeende en goedbedoelde waarschuwing, met als ondertoon: "denk niet te snel dat alles vanzelf wel goed zal gaan".

Een goede raad, denk ik, waarbij Paul terecht o.a. opmerkt en aanvult dat onze vogels best ergens tegen kunnen, mits ze in goede conditie zijn en middels adequate voeding de nodige reserves hebben kunnen opbouwen.

Zo zie je dat het "commentaar" van de één, goede adviezen van de ander kunnen opleveren en dat lijkt me een goede zaak.


Wickingh
Website Member
Posts :1058

Website Member
2012-01-30 - 16:13:11 send message to Wickingh

quote
ik zie dit toch wel als commentaar


xxxxxxxxxxxxxxxxx

Ik heb mijn koppels rose's en grijzen al 10 jaar buiten zonder nachthok , wel tochtvrij en uit die ervaring kan ik zeggen dat ik nog nooit winterharde vogels van de grond heb hoeven oprapen.

Mvg Frank

"Niet op de man, maar op de inhoud svp"


Dit bericht is door moderator Karel aangepast

P.Rooth
Website Member
Posts :2798

Website Member
2012-01-30 - 16:50:48 send message to P.Rooth

Even op molinete terug te komen wat ik als commentaar ervaren heb .

Staan we er wel bij stil dat vogels(dieren in het algemeen)niet het besef hebben wat mensen hebben M.A.W ze vriezen dood zonder te weten dat dit in het beschutte nachthok niet gebeurd zou zijn.

In het algemeen weten vogels en dieren die fit zijn donders goed wat te doen om de koude te trotseren zowel bij dag en ook bij nacht .
Dan hebben we het eerst gemakshalve over vogels en dieren die niet in gevangenschap leven , zijn ze niet fit overleven alleen de sterksten en meest uitgeslapen exemplaren die wel goed voor zichzellf kunnen zorgen de rest is prooi voor de rovers ( roofvogels en gronddieren zoals marterachtigen en vossen )

In de volieres zijn er die niet zo slim zijn en die worden ook uitgeselecteerd en dan ken je alles voeren om zo'n beestje het naar de zin te maken maar als die het vertikt om al het goede tot zich te nemen liggen die richting Petrus te staren waarna geraapt sad :(

Wij mensen denken dan dat ze goed tegen de kou kunnen totdat we ze ,,winterhard,, van de grond afrapen.

Indien de conditie slecht is ken je ze rapen na een paar graden vorst , wil je dit voorkomen zal het hele jaar door de vogels optimaal verzorgt moeten worden en dan is een nachthok MOGELIJK een oplossing .
Veel schermen de volieres af met plexiglas o.i.d. en dan heb je een GROOT nachthok probleem van geen nachthok hebbende opgelost .wink ;)

Met geisoleerde platen kan zelfs de vorst butengehouden worden m.b.v. een verwarming maar of dit wel zo goed voor de vogels is ?

Heb alleen verwarming bij mijn broedkooien om de kou buiten te houden vanwege vogels die het hele jaar KUNNEN broeden ( hoeven dit niet ) of doordat die juist in de winter beginnen Al de overige volieres hebben geen verwarming wel dikke zitstokken en indien er in broedblokken geslapen wordt blijven die hangen .

Zodat angst voor vorst niet direct nodig is .

Paul


wiechmann
Website Member
Posts :944

Website Member
2012-01-30 - 17:11:19 send message to wiechmann

bij bijna alle vorige reactie`s sluit ik me bij aan.


zijn goed bedoelde adviezen heeft hij verwijderd.
is toch wel jammer.



marti
Website Member
Posts :303

Website Member
2012-01-30 - 19:32:31 send message to marti

Het voerbakverwarmingssysteem is een succes.. de lori pap blijft ruim rond de 10 graden ondanks dat het de hele dag -4 was.. nu nog even een warmtelamp bij het broedblok van de blauwstrepen lories en dan kunnen morgen of overmorgen de eieren wel uitkomen..
De pyrrhura's leren schaatsen... die zitten nergens mee... wat extra zonnepitten en wat suikerwater en dan lukt het wel..


P.Rooth
Website Member
Posts :2798

Website Member
2012-01-30 - 19:39:01 send message to P.Rooth

Hallo Marti

Leg eens uit hoe je dit Het voerbakverwarmingssysteem in zijn werk gegaan is

Loris houders en die ermee willen beginnen kunnen daar lering uit trekken .

Paul


blauwe melba
Website Member
Posts :27

Website Member
2012-01-30 - 19:49:41 send message to blauwe melba

Hallo
ik heb deze zomer infrarood panelen gekocht
de vogel kunnen eronder kruipen om zich wat op te warmen en je kan er eventueel het drinkwater onderzetten .
Heb er van 100watt --100€ ze zijn waterdicht enz
Vorige nacht zatten de vogels eronder
mvg
Marc




Plaats een reactie



Er zijn in totaal 90 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede