Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Lori pap zelf maken Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2012-01-20 - 22:29:20 send message to dooren

Bij commercieel voer kun je wat pollen en druivensuiker toevoegen als verrijking.
10-20% in dezelfde verhouding erbij.

Als je in een hotel zou wonen en je kreeg elke dag biefstuk dan werd het eten ook erg saai.
Gert


Koenraad
Website Member
Posts :70

Website Member
2012-01-20 - 22:34:10 send message to Koenraad

Dooren,
10-20% in verhouding van het poeder waarmee je de pap maakt of van de pap zelf? (meschien een domme vraag sad :( )


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2012-01-20 - 22:56:35 send message to dooren

Droge verhouding, want in water zit niks.
Gert


Koenraad
Website Member
Posts :70

Website Member
2012-01-20 - 22:58:24 send message to Koenraad

Okbedankt dooren,en bedankt allen voor de hulp!


Phigys
Website Member
Posts :19

Website Member
2012-01-22 - 14:32:54 send message to Phigys

Voeding van loris. Een veelbesproken onderwerp, maar laat ons eerlijk zijn hoeveel mensen weten waarover ze spreken, hoeveel voedingstechnische fouten worden er niet gemaakt door het bijmengen van één of andere ingredient aan een uitgebalanceerde nektar? Door commerciële nektaren te mengen? Of door zelfsamengestelde brouwsels die op geen wetenschap steunen?
Meestal slagen de sterkere soorten erin te overleven en zichzelf te vermeerderen, een ander verhaal wordt het natuurlijk met de meer delicate tot zeer delicate lorisoorten. Bij deze soorten mogen geen fouten gemaakt worden.
Ik vraag me soms af waar de grote hoeveelheden loris en soortendiversiteit van nog géén 10 jaar geleden naartoe zijn? Eerlijk gezegd als ik op alle fora het wel wee begin te lezen dan weet ik het antwoord wel, in de vuilbak...


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2012-01-22 - 16:14:37 send message to dooren

Sterker nog ik durf te stellen dat vele commerciële nektaren ook niet zijn uitgebalanseerd of wetenschappelijk onderbouwd.
Gert


Phigys
Website Member
Posts :19

Website Member
2012-01-22 - 16:33:14 send message to Phigys

Jammer genoeg moet ik u ook daarin gelijk geven.
Veel meer dan suiker en wat sojaeiwit zit er niet in.Ik heb persoonlijk alle comerciële produkten geanalyseerd en de resultaten waren bedroevend, veel geld voor heel veel suiker, al was dit niet in alle gevallen zo.
Als je dan weet dat bloesemnektar ( enkel de nektar) van voedingsbomen voor vogels een maximale suikerconcentratie heeft van 15% en dat een 20% concentratie reeds voor een osmotische reactie zorgt in het spijsverteringstelsel begrijp ik niet dat er zomaar aangeraden wordt honig en stuifmeel toe te voegen. Laat ons dan nog zwijgen over de ideale verhouding eiwit- vetten- koolhydraten die zonder twijfel bij klakkeloos toevoegen zomaar wordt scheef getrokken.


Daniel
Website Member
Posts :3287

Website Member
2012-01-22 - 16:39:16 send message to Daniel

Wat adviseer je dan als voer en ik kan me ook voorstellen dat je niet alle lorisoorten hetzelfde voer geeft? Of heb ik dat verkeerd?


Phigys
Website Member
Posts :19

Website Member
2012-01-22 - 16:57:58 send message to Phigys

In de natuur eten de verschillende soorten ook van dezelfde voedselbomen enkele soorten voeden zich ook noch met andere zaken zoals halfrijpe zaden en dergelijke, dit is een beperkte groep.
Ik voer mijn loris allen dezelfde nektar en droogvoer. Het zogenaamde eerder vernoemde Neffrecept, oorspronkelijk ontworpen door Dr.Bosch op de bevindingen van Dr.Schuchmann maar bekend geraakt door het grote succes dat Dr.Neff er mee bereikt heeft. Maar dit is niet zomaar de sleutel tot succes. Vele liefhebbers hebben de formule exact gekopieerd maar bleven toch op hun honger zitten. De bestanddelen zijn op zich al heel belangrijk. Havermeel is niet hetzelfde als het originele Haferschleim, Biergist vervangt niet de gebruikte Vitaminegist.
De manier van voeren is ook belangrijk, kleine hoeveelheden nektar, meermaals per dag, stuifmeel moet een voorbehandeling krijgen om de eiwitfractie toegankelijk te maken, de nektar moet in combinatie met het droogvoer gegeven worden, de bedoeling van het recept was een voer die bestond uit twee componenten, nektar en droogvoer ( surrogaat voor het stuifmeel ).
Daarbij komt nog de groenten en fruit die bestaan uit appel, druif en wortel overstrooid met wat droogvoer. Natuurlijk kan u ter aanvulling nog andere fruit- og groentensoorten aanbieden maar voedingstechnisch zullen deze geen meerwaarde meer geven.


Daniel
Website Member
Posts :3287

Website Member
2012-01-22 - 17:11:08 send message to Daniel

Zou je iets meer over dat Neffrecept kunnen zeggen? Met name wat het recept is.


Phigys
Website Member
Posts :19

Website Member
2012-01-22 - 17:21:34 send message to Phigys

Het staat reeds enkele berichten terug, gepost door Gert v. dooren.


Daniel
Website Member
Posts :3287

Website Member
2012-01-22 - 17:41:57 send message to Daniel

Bedankt


loribreeder
Website Member
Posts :40

Website Member
2012-01-22 - 20:54:47 send message to loribreeder

Phigys

Je loopt te zeggen dat een groot deel van de lories in de prullenbak is beland maar wat denk je dat er op jaar basis naar het buitenland gaat ??? ik denk dat ieder jaar 70 % van mij jongen daar naar toe gaat .

Idalgo


Phigys
Website Member
Posts :19

Website Member
2012-01-22 - 21:11:26 send message to Phigys

Dat is uw goed recht, hopelijk kan er ook een wederzijdse samenwerking ontstaan. In het verleden zijn vele soorten bv. richting Italië gegaan en weinig terug gekomen. Zolang er samenwerking is met positieve aspecten aan beide zijden vind ik het allemaal best.
Wat ik eigenlijk bedoelde was dat toen er nog invoer was en daarbij het aanbod groot, dat er dan vele delicate soorten verloren zijn gegaan door verkeerde voeding, huisvesting enz.


Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2012-01-22 - 23:32:34 send message to Ton Koek

quote
stuifmeel moet een voorbehandeling krijgen om de eiwitfractie toegankelijk te maken
Als ik het goed begrijp, een voorbehandeling om de nuttige eiwitten opneembaar te maken.

Ik heb twee vragen.
Wat voor voorbehandeling is nodig?
Wat is het verschil met stuifmeel dat de vogels in de natuur opnemen?




Plaats een reactie



Er zijn in totaal 113 bezoekers op de site, waarvan 3 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede