Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > geslacht bepalen bij een lutino elegant. Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



zias
Website Member
Posts :69

Website Member
2011-09-15 - 23:29:13 send message to zias

ik sluit me neophemagek aan,
de uiterlijke kenmerken zeggen niet alles meer dus ik denk ook twee mannen en mocht het blijken dat het zo is dan zou ik je willen adviseren om er wildkleuren om splitten te kweken of wildkleuren er op te zetten die split zijn


eric 008
Geroyeerd
Posts :932

Geroyeerd
2011-09-16 - 00:28:23 send message to eric 008

sorry neophema gek maar elegante die het drie hoekje missen is een bastaart niet meer en niet minder wat zeg de rasstandaard hier over eigenlijk hoe de elegant eruit moet zien.en ach je mag voor bastaart ook ondersoort lezen!!!!!


ineznick
Website Member
Posts :654

Website Member
2011-09-16 - 10:28:01 send message to ineznick


Misschien is deze foto wat duidelijker.
gr gerben


freddy321
Website Member
Posts :377

Website Member
2011-09-16 - 11:31:56 send message to freddy321

als ik goed naar de foto kijk heeft hij toch wit achter het oog dus een man


mreyder
Website Member
Posts :608

Website Member
2011-09-16 - 19:05:12 send message to mreyder

Eric: een bastaard is toch echt iets anders dan een ondersoort!


eric 008
Geroyeerd
Posts :932

Geroyeerd
2011-09-16 - 23:28:01 send message to eric 008

mryder dat weet ik maar er worden lezingen gegeven van elegante waar dit wel te spraken komt meen mijn een topic te herinneren bij de nsg dat men hier mee kwam ook de verschillen van wel een spot of niet.elegante zonder drie hoekje zijn voor mijn geen elegante maar dat vind ik en hoe je de vogel dan noemt maak mijn niet uit je kunt beginnen met kliko ,of bastaard of in vullen wat je zelf wild


pennantrosella
Website Member
Posts :181

Website Member
2011-09-17 - 09:10:04 send message to pennantrosella

lutino x lutino ( roodoog x roodoog) moet je er van uitgaan dat dat niet de beste combi is, om het formaat en de conditie van de vogels op peil te houden raad ik aan altijd met een split vogel te houden, heb ook eens de combi gedaan van lutino x lutino en bij de jongen vielen steeds de staarten uit en de slagpennen, vanaf die tijd nooit meer de combi lutino x lutino geprobeerd


pennantrosella
Website Member
Posts :181

Website Member
2011-09-17 - 09:11:40 send message to pennantrosella

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Dus eric, als er bij jou goede koppel eleganten eens een jong(en) tussen zitten zonder een al te best driehoekje zijn dat geen eleganten meer en belanden ze bij jou in de kliko??, als je jongen kweekt is er een bepaald percentage net zo mooi als de ouder vogels, een aantal mooier en een aantal minder mooi


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2011-09-17 - 09:44:09 send message to Karel

quote
hoe je de vogel dan noemt maak mijn niet uit


Toch moet je daar voorzichtig mee zijn. Vooral voor beginnende kwekers is het erg verwarrend als niet de juiste termen worden gebruikt.

- een jong dat niet aan de door jou gestelde eisen voldoet is om die reden niet automatisch een "ondersoort". Het begrip ondersoort is onderdeel van de formele wetenschappelijke indeling van alles wat leeft.
De elegantparkiet kent één vastgestelde ondersoort: Neophema elegans carteri. Naar mijn idee heeft die ondersoort niets te maken met hetgeen in deze topic wordt besproken.

- een jong dat niet aan de door jou gestelde eisen voldoet is om die reden niet automatisch een "bastaard". Een kleine afwijking kan vele genetische oorzaken hebben.
Bastaard zou betekenen dat er een vermoeden bestaat dat er ergens in de geschiedenis van de vogel vermenging met een andere soort heeft plaatsgevonden. Als je dat stelt, dan kun je direct stoppen met kweken met al je vogels uit die lijn. Het probleem zit dan niet in dat ene "mislukte" jong, maar in alle jongen (en de ouders). Ook al is dat nu nog niet zichtbaar.

- Een dergelijke vogel een "Kliko" noemen is om vele redenen verwerpelijk. We hebben het hier over een prima gezonde vogel die blijkbaar niet voldoet aan door jou of anderen verzonnen regels. De kwaliteit van een dier kan, wat mij betreft, niet worden bepaald aan de hand van door de mens verzonnen regels.


ineznick
Website Member
Posts :654

Website Member
2011-09-17 - 09:53:13 send message to ineznick

Maar waar het "hier" eigenlijk over gaat , is of er op een foto gezien kan worden of het een man of een pop is ,2 mannen of 2 poppen zijn.
Of een goed uitleg, hoe je het kunt zien of het man of een pop is bij lutino eleganten.
Alvast bedankt .

Gr gerben


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2011-09-17 - 10:02:37 send message to Karel

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

Dat lijkt me inmiddels toch wel redelijk duidelijk, Gerben. Op je laatste foto is, zoals Freddy al opmerkt, het witte "driehoekje" achter het oog zichtbaar, hetgeen op een man zou duiden. Ook Robby(hans) maakte deze opmerking al.

Neophemagek wijst bovendien op de kopvorm, die ook al op mannen duidt.

Gezien die reacties en de onderbouwing, kun je wel uitgaan van twee mannen.

Het zou overigens nog duidelijker kunnen worden als je van beide vogels portretfoto's kunt plaatsen waarop de zijkant van de koppen goed zichtbaar is. Je zult daarvoor denk ik de vogels voor de foto even in de hand moeten nemen.

Verder kan opgemerkt worden dat de oranje buikvlek(stip), geen zekerheid biedt. Deze vlek, die door selectiekweek tegenwoordig al kan varieren van géén vlek tot een oranje vlak tot bijna onder de oksels, komt volgens enkelen ook wel eens bij poppen voor. Daarmee is de oranje vlek niet erg betrouwbaar (meer) als geslachtskenmerk.


ineznick
Website Member
Posts :654

Website Member
2011-09-17 - 10:24:05 send message to ineznick

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

Hartelijk bedankt voor de duidelijke uitleg karel.
Ik kreeg een beetje het gevoel, dat er wat onduidelijkheid was over het witte driehoekje achter de ogen. Dat dat bij lutino eleganten misschien niet zo was. Vandaar mijn vraag opnieuw gesteld. En ben dan ook blij met zo'n duidelijk antwoord van jou.

Mvgr gerben


eric 008
Geroyeerd
Posts :932

Geroyeerd
2011-09-17 - 12:53:05 send message to eric 008

beste karel ik maak de rasstandaard niet daar staat in beschreven hoe die elegant er uit moet zien kweek je jongen die kenmerken die dominant in het genen plaatje zit er niet meer uit komt. dan is er iets goed mis .en al is een bastaart kliko vogel gezond is het mijn inziens geen vogel die je voor de kweek inzet zo verlogent je de soort is al te veel gebeurt en gebeurt nog .ook al zal dat nog jaren ontkent worden door de kwekers die er gelderlijk gewin bij hebben .meen me zelfs een studiedag te herineren waar gezegt werd dat het driehoekje bij uitstek aangeeft dat je met een zuivere vogel te maken heb . m.v.g eric


Neophemagek
Website Member
Posts :204

Website Member
2011-09-17 - 14:42:20 send message to Neophemagek

Een eventuele bastaard heeft meer kenmerken dan alleen het missen van het driehoekje.
Als je iedere Elegant zonder driehoekje als bastaard gezien wordt is het goed mis met de hobby.
Het driehoekje behouden is gewoon een stukje selectie kweek.
Net als de buikvlek is het moeilijker om deze te behouden dan te laten verdwijnen.
Let men niet goed op in de kweek heb je zo een elegant zonder driehoekje en of spot (buikvlek)
Als het aanwezig zijn van het driehoekje aangeeft dat je met een zuivere vogel te maken heb, wil niet zeggen dat het ontbreken ervan meteen een bastaard is.
Iedere elegant die dat zouden missen om die in de kliko te gooien is ook niet nodig.
Dit kunnen gewoon hele goeie kweekvogels zijn, en door selectie ervoor zorgen dat ze weer aanwezig zijn.
Dan nog even wat er in de standaard staat.
We moeten natuurlijk niet vergeten dat daar het ideaal beeld in beschreven staat.
Alle vogels die bij ons rondvliegen zullen daar nog van afwijken.
De ene wat meer dan de andere.wink ;)


eric 008
Geroyeerd
Posts :932

Geroyeerd
2011-09-17 - 21:14:27 send message to eric 008

beste frans het blauwe bandje met een kobalt rantje is en de gene vast gelegt net als de spiegels en de spot en het driehoekje heb je dit niet meer in je vogels zitten boer je achter uit het zelfde geld voor de vruchtbaarheid geen oranje spot minder vrucht baar kweekte die beesjes 32 jaar geleden al elke wildkleur kweker moet dit kunnen beamen met een beetje KWEEK ERVARING praat ik niet over een paar jaartjes kweken met eind vogels van een ander met vriendelijke groet eric ps was jou eerste koppel geen bastaarden !!!!! ik bedoel maar




Plaats een reactie



Er zijn in totaal 145 bezoekers op de site, waarvan 4 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede