Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > Ara vs woestijnbuizerd Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



lapland
Website Member
Posts :224

Website Member
2011-02-10 - 18:22:31 send message to lapland

Beste,
Zefs een Rode Havik (is een jonge vogel)grijpt een Ara als ze trek heeft, diverse keren meegemaakt op de volliere Ara:s totaal in paniek botsten tegen het gaas als gekken,de Ara zou totaal geen kans maken in een vrije vleugt ook Fazant zwaarder dan een Ara is het haasje ,Woestijn Buizert?geef ook deze niet een kans deze maakte perongeluk een Toulosegans naar de eeuwige graasvelden


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2011-02-11 - 01:30:34 send message to Niltava

quote
Op basis van wat je denkt te weten iets roepen is makkelijk. Iets doen wat nog nooit eerder gedaan is en je kop boven het maaiveld uitsteken is wachten totdat iemand hem eraf wil hakken. Respect voor iedereen die dan toch de stap neemt en bereid is iets te leren.


Heeft niets met het maaiveld te maken maar met reeds aanwezige kennis en logisch denken te maken.
Verder kijken dan je neus lang is en niet meteen mensen die dat wel hebben gedaan (boven het maaiveld uitsteken??) afkatten.


Ubernoob
Website Member
Posts :405

Website Member
2011-02-11 - 09:00:11 send message to Ubernoob

Niltava als jij op basis van jouw kennis en ervaring de reactie van de ara in deze kan voorspellen dan zal ik daar niets van zeggen.

Voor mij was de reactie mooi om te zien, ik had hem anders verwacht. Maar dat zegt dan waarschijnlijk alleen iets over mijn onervarenheid. Ik hoop echter wel dat je het als positief ervaart dat er mensen zijn die zaken ondernemen om daar wijzer van te worden.

Wat je met afkatten bedoeld begrijp ik niet. Ik heb nooit de bedoeling gehad om iets of iemand af te katten. Mijn excuses als dat wel zo over gekomen is.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2011-02-11 - 11:15:32 send message to Karel

Excuses lijken me niet nodig; de meningen verschillen; even goede vrienden.

Feit blijft dat ik deze "test" onzinnig, ondoordacht en afkeurenswaardig blijf vinden. Daar zijn vele redenen voor:

Je geeft aan dat de vogel slechts op drie manieren had kunnen reageren. Dat is niet juist.
Wat je in het filmpje ziet is een vogel in complete verwarring. Verwarring omdat hij te maken krijgt met vele, soms tegenstrijdige gevoelens waar hij een reactie/oplossing voor zoekt en niet vindt.

De feiten waar hij mee te maken heeft:

a. Een roofdier dat een potentiele bedreiging vormt voor zijn veiligheid.

b. De mens die hij vertrouwt en mogelijk zelfs als soortgenoot beschouwt.

c. De mens die hij vertrouwt, die hem nota bene samen met een roofdier benadert/bedreigt.

d. De mens/soortgenoot die zelf niet reageert op het roofdier.

Dit zijn nog maar een paar van de emoties die voor hem zeer verwarrend, stressvol en dieronvriendelijk zijn.

Stel je deze situatie voor:
Je wilt je kind aan honden laten wennen en je zet het kind alleen in een hoek van de kamer. Vervolgens kom je binnen met een grote aangelijnde hond en benaderd samen met de hond het kind. Goede methode? Lijkt me niet.
Iedere weldenkende ouder zal samen met kind de hond benaderen en niet andersom.

Er zijn nog wel meer redenen (w.o. wetenschappelijke) te beschrijven waarom je onderzoekje niet deugt, maar omdat dierenwelzijn voor mij voorop staat, heb ik dit met name benadrukt.


wiechmann
Website Member
Posts :944

Website Member
2011-02-11 - 14:29:17 send message to wiechmann

kijk naar dit filmpje dan weet je wat er met je kaketoe kan gebeuren dankzij de mens loop dit goed af voor de vogel.

http://www.youtube.com/watch?v=ikDpYwDKQ_A


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2011-02-11 - 14:55:01 send message to ParkietenPeter

Wat ik zou willen weten is of dit de eerste keer is dat deze ara een roofvogel ziet?

Hoe reageerde hij verder?

Op zich lijkt het dat de de Buizerd geen aanstalte maakt om de ara aan te vliegen en de ara lijkt mij toch van zijn eerste indruk te herstellen en een afwachtende houding aan te nemen.

Maar ik vind het filmpje te kort om al of niet van een succes te spreken.

Ook denk ik niet dat je aan de hand van deze "beschermde" actie een predictie kunt verbinden.

Ik zie het duister in (ook omdat ik er geen ervaring mee heb) want een ara zal mijns inziens het altijd verliezen van een roofvogel.

Het risico vermijden.

wink ;) Peter


Ubernoob
Website Member
Posts :405

Website Member
2011-02-11 - 15:43:22 send message to Ubernoob

Even voor de duidelijkheid. Ik heb dit filmpje niet gemaakt en was er ook niet bij toen het gemaakt werd.

@Wiechmann
De ara is niet in gevaar geweest. Zo'n situatie als in het filmpje kon zich niet voordoen. De roofvogel zit vast.

@Karel
Goede reactie die mij wat geeft om over na te denken.

Even inhakend op wat jij zegt

a. Deze test werd mede gedaan om te kijken of dit zo is. Deze ara is handopfok. Heeft nooit een roofvogel gezien en heeft van niemand geleerd om er bang voor te zijn. Verteld zijn instinct hem om bang te zijn? Wat denk jij op basis van het filmpje? Ik zie zelf eerlijk gezegd geen angst.

b.Mee eens dit kan als feit worden gezien.

c.combinatie van punt a en b. Ja hij vertrouwt de mens maar herkent hij de vogel als roofdier?

d. Verwarrend als de ara de vogel inderdaad als roofdier herkent. Anders laat de rustige houding van de mens misschien wel zien dat er geen gevaar dreigt.

En ik zou zo een hond meenemen naar een kind hoor. Door de hond te geleiden laat je zien en straal je uit dat de hond onder jouw commando staat. Ik zou de hond niet binnen het bereik zetten van het kind maar het kind de laatste stap laten zitten naar mij met hond.

Ik ken de eigenaren van deze vogels en weet zeker dat ze dit niet gedaan zouden hebben als ze het als dieronvriendelijk zouden hebben beschouwd. Het zijn beide mensen met een hart voor dieren.

De ara krijgt iets voorgeschoteld wat hij niet kent. Hij reageert daar overduidelijk op dat is zeker. Maar is dat dieronvriendelijk? Dan is het ook dieronvriendelijk om een grijze roodstaart een nieuw speeltje te geven. Die reageren daar namelijk vaak nog veel heftiger op.

@parkietenpeter
Dit was inderdaad de eerste keer.

Het gaat er ons ook niet om wie er zou winnen of iets dergelijks. Ik ken de kracht van roofvogels een beetje en weet zeker dat een papegaai het af zou leggen.

En ik vind het juist goed dat mensen die zich bezig willen gaan houden met Free Flight zich bewust zijn van de risico's

Natuurlijk wil je risico's zoveel mogelijk vermijden maar als je gaat vrij vliegen is de factor roofvogel er een waar je rekening mee moet houden. Dan kan het van belang zijn dat je weet of jouw papegaai roofvogels überhaupt herkend als bedreiging en hoe zijn reactie dan is.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2011-02-11 - 16:10:17 send message to Karel

Ja, een roofvogel/uil wordt snel herkend als dreiging, zelfs als ze deze nog nooit hebben gezien. Er zijn testen waaruit blijkt dat dat vooral te maken heeft met de plaatsing van de ogen. Bij roofvogels (en zeker bij uilen) zijn de ogen naar voren gericht of zijn deze zelfs naast elkaar zichtbaar. Daar wordt instinctief op gereageerd.
Overigens kunnen ze wel wennen aan individuele "ongevaarlijke" predatoren. Je ziet vaak dat vogels niet meer bang zijn voor de eigen kat, maar wel voor die van de buren. Zelfs als deze totaal niet in de vogels is geinteresseerd.


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2011-02-11 - 16:57:56 send message to ParkietenPeter

quote
en heeft van niemand geleerd om er bang voor te zijn.


Toch denk ik dat de ara, juist omdat hij handopfok is, de reactie van de persoon die de buizerd vasthoudt interpreteert als op z'n minst vreemd/zorgwekkend en hierop zijn reactie aanpast.

Psychologie van dieren is denk ik nog moeilijker dan van mensen. Doorgronden van ene reactie vergt vele ogen.

wink ;) Peter


wiechmann
Website Member
Posts :944

Website Member
2011-02-11 - 17:25:52 send message to wiechmann

natuurlijk zit in jullie filmpje de roofvogel vast maar ik neem aan dat de bedoeling is dat ze met de ara buiten los gaan vliegen .nou dan kan mijn filpje dus buiten wel gebeuren .

ik woon zelf in een open vlakte en hier vliegen vrij veel roofvogels zou dus niet graag een vogel vrij buiten plaatsen .

mijn vogels in de voilere hebben totaal geen angst als de roofvogels boven de voilere vliegen of in een boom op mijn terein zitten .ze gaan gewoon door met waaar ze mee bezig waren .

maar zou geen ara of wat voor andere papegaai hier los laten vliegen wat ik wel graag zou willen .


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2011-02-11 - 19:08:18 send message to Karel

Bij de laatste reactie van ParkietenPeter kan ik me volledig aansluiten.
In mijn bovenstaand verhaal hebben de punten b. c. en d. hier betrekking op.

@Herman
Angstaanjagend filmpje. Dit hoop je toch "in het wild" niet mee te maken.


Ubernoob
Website Member
Posts :405

Website Member
2011-02-11 - 22:33:34 send message to Ubernoob

En juist het proberen te doorgronden van die reactie maakt het zo leuk. Ik ben dan ook oprecht blij met jullie reacties. Het hoeft niet in mijn straatje te passen om toch waardevol te zijn.

Dat filmpje van die kaketoe is inderdaad angstaanjagend. Bedenkt echter wel dat het hier een roofvogel betreft zonder angst voor mensen. Sterker nog een roofvogel die zijn voedsel altijd bij mensen vind. Dat maakt de valkeniersvogel in mijn ogen ook veel en veel gevaarlijker dan de wilde roofvogel.

Ik lees regelmatig verslagen van mensen uit met name de US die vrij vliegen met hun papegaaien. Sommige komen regelmatig roofvogels tegen. Zij ervaren dat zolang de roofvogels nog op grote afstand zijn er geen reden is om je zorgen te maken. Ook zijn er verschillende gevallen bekend waarin een (goed getrainde ervaren buitenvliegende) papegaai een aanval van een roofvogel ontweek.

Mijn indruk uit die verslagen is dat als het om Free Flight gaat het risico van een mens die je vogel "opvangt" groter is dan het risico van de roofvogel.

Maar ik wil de risico's niet verzwijgen of afzwakken. Het is goed om erover na te denken en ieder voor zich een afweging te maken.

Er zullen er zijn die zich afvragen welke gek zijn papegaai nu buiten los laat.

Maar er zijn ook mensen die zich afvragen welke gek zijn kinderen met de fiets naar school laat gaan zonder fietshelm. Het is maar wat je gewend bent.


ktmgek
Website Member
Posts :113

Website Member
2011-02-11 - 23:58:17 send message to ktmgek

wat was er gebeurd als de ara naar de roofvogel was gesprongen om hem aan te vallen?(lijkt me niet veilig voor de ara)


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2011-02-12 - 09:45:18 send message to Niltava

quote
wat was er gebeurd als de ara naar de roofvogel was gesprongen om hem aan te vallen?(lijkt me niet veilig voor de ara)

Nou nee, de arend is hier in de underdog(bird) positie. Hij wordt in het teritorium van de ara gebracht, hij zit vast(de klauwen zijn juist het wapen van de arend), hij kan hier zijn manier van jagen ook niet uiitoefenen etc.

Ik merk toch veel gebrek aan gedragskennis bij vogelhouders(heb het dus niet alleen over de laatste postwriter), dat komt het vogels houden dunkt mij niet ten goede.

Verder.
Ik heb al een paar keer meegemaakt dat een mus op een paar meter van mij vandaan uit de heg werd geplukt, dus de nabijheid van de mens zegt niet zoveel.
Heb nb afgelopen zomer een sperwer met zijn buit achter de containers gehad waar hij die plukte. Ik stond een beetje over de container gebogen en de vogel zat er een kleine meter erachter!


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2011-02-12 - 11:41:14 send message to Karel

quote
wat was er gebeurd als de ara naar de roofvogel was gesprongen om hem aan te vallen


Euh...paniek bij twee vogels + twee personen!

De Harris is duidelijk niet "op jacht". Ze heeft namelijk zojuist gegeten en zit vol. Normaal gesproken gaat de vogel dan in rust. In de natuur regelt ze dat zelf en in gevangenschap moet de "valkenier" hier voor zorgen.
Bij haar zie je vooral vanaf het begin angst voor de nieuwe ongebruikelijke situatie.

Na korte tijd probeert ze haar gemoedstoestand zelf te herstellen. Dit zie je aan het herhaaldelijk schudden van de staart.
Ze zal dus zeker de ara niet aanvallen. Niettemin zal zij zich met haar poten willen verdedigen als zij wordt aangegrepen....maar omdat de poten vastzitten is de afloop onzeker.sad :(




Plaats een reactie



Er zijn in totaal 142 bezoekers op de site, waarvan 2 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede