Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > Ara vs woestijnbuizerd Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2 3
volgende >>>


Auteur Onderwerp : Ara vs woestijnbuizerd
Ubernoob
Website Member
Posts :405

Website Member
2011-02-09 - 20:16:53 send message to Ubernoob

De training van de ara voor het Vrije Vleugels Seminar (www.vrijevleugels.info) is in volle gang.

Om te weten te komen hoe een ara buiten reageert op roofvogels word in een gecontroleerde situatie Groenvleugelara Messi geconfronteerd met woestijnbuizerd Saartje.

Belangrijk om te weten is dat Messi voldoende gelegenheid heeft om weg te vluchten en dat de woestijnbuizerd vast zit op de hand.

Kijk hier om te zien wat er dan gebeurt:
http://een-01.nl/blog/training/messi-meets-saartje/


mijnkaketoes.nl
Oud Lid
Posts :2103

Oud Lid
2011-02-09 - 20:51:46 send message to mijnkaketoes.nl

In de natuur zal de buizerd gewoon in een duikvlucht op de ara afschieten, al vaker gebeurd. Wat heb je dan nog aan de reactie van de Ara???.


Ubernoob
Website Member
Posts :405

Website Member
2011-02-09 - 21:06:18 send message to Ubernoob

Meten is weten. Ik betwijfel ten zeerste of een Nederlandse buizerd ooit zal pogen een ara te pakken (weet bijna wel zeker van niet)maar daarnaast weet je nu dus dat je ara niet in blinde paniek zal vluchten. Dat geeft je als trainer de tijd om je ara terug te roepen en binnen te zetten totdat de roofvogel weg is.

Ik denk niet dat er in Nederland inheemse roofvogels zijn die een ara pakken. Ze kennen het niet en hebben er geen ervaring mee. Daarnaast zijn ara's ook gewoon erg groot.

Met valkeniersvogels is het een ander verhaal. Die pakken ook gans of reiger als ze daarop getraind worden dus die zullen een ara ook wel aandurven.

Maar je hebt zeker wel wat aan de reactie. Kennis is macht. Een goede voorbereiding is het halve werk en zo kan ik nog wel wat clichés uit de kast trekken.


freddy321
Website Member
Posts :377

Website Member
2011-02-09 - 21:33:18 send message to freddy321

denk wel dat er inheemse roofvogels zijn die het aan durven zoals de slechtvalk en de havik maar die kom je niet zo snel tegen.


Ubernoob
Website Member
Posts :405

Website Member
2011-02-09 - 21:49:03 send message to Ubernoob

Een havik misschien. Slechtvalk denk ik niet hoor. Een ara is echt heel groot naast een slechtvalk. Hij heeft de stootkracht wel om te doden maar daarna kan hij er niks mee.

Als je meekijkt op de slechtvalkcam dan zie je ze vaak met duiven komen. Een valkparkiet pakken ze ook makkelijk.

Ik denk dat Nederlandse roofvogels ook vanwege de kleur niet snel een papegaai zullen pakken. Ik kan me een verhaal herinneren van een persoon die zijn witte sierduiven met waterverf in felle kleuren had geverfd omdat ze telkens gepakt werden door roofvogels. Zodra hij ze gekleurd had werden ze met rust gelaten.

Ik ga wel eens mee jagen met een valkenier die zijn valk op kraaien laat jagen. Die vogel word getraind met een zwarte loer. Krijgt kraai te eten tijdens training en vangt nu niks anders als kraai. Pakt soms per ongeluk een roek of kauw maar alleen wat zwart is.

Ook roofvogels zijn gewoonte dieren.


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2011-02-09 - 21:56:36 send message to Niltava

quote
Ook roofvogels zijn gewoonte dieren.


Ik denk eerder dat hij te pakken neemt wat ie kan als hij honger heeft. Een slechtvalk dood de prooi vnl door de stoot, dan geeft de grootte weinig.
De woestijnarend jaagt vaak in groepen. De Nederlandse buizerd is een vnl. muizen aaseter, de vergelijking gaat dus niet op.
Een roofvogel, vast in het territorium van een ara in een huiskamer lijkt in niet op het natuurlijke gedrag!!
Meten in deze context niets weten.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2011-02-09 - 23:02:49 send message to Karel

Inderdaad een zinloze actie dit filmpje. Daar kun je geen enkele conclusie aan verbinden.

En ja, een havik wijf heeft geen moeite met het formaat ara en zal ook zeker toeslaan als ze, zoals Niltava zegt, goed hongerig is.


Ubernoob
Website Member
Posts :405

Website Member
2011-02-10 - 06:24:40 send message to Ubernoob

Oke ik ben met jullie eens dat een conlusie lastig zo niet onmogelijk te trekken is op basis van dit filmpje. Elke confrontatie binnen of buiten tussen roofvogel en ara zal anders verlopen.

Dat een havik of slechtvalk een ara kan doden twijfel ik ook niet aan. Ik acht de kans niet groot maar het is zeker mogelijk. Een vogel die goed hongerig is zal zeker zijn kans pakken als die zich aandient.

Maar om deze actie dan als zinloos te bestempelen gaat mij veel te kort door de bocht. Als je als vogeltrainer nieuwsgierig bent hoe jouw vogel gaat reageren op roofvogels dan is dit zeker niet zinloos. Ik vind persoonlijk de reactie van de ara zeer interessant. Alleen dat maakt het al zinvol.

Op basis van wat je denkt te weten iets roepen is makkelijk. Iets doen wat nog nooit eerder gedaan is en je kop boven het maaiveld uitsteken is wachten totdat iemand hem eraf wil hakken. Respect voor iedereen die dan toch de stap neemt en bereid is iets te leren.


Antonia
Website Member
Posts :1945

Website Member
2011-02-10 - 09:00:37 send message to Antonia

Ik zie het nut niet in van deze test.
In de huiskamer gehouden vogels hebben nu eenmaal niet geleerd waarvoor ze moeten oppassen of zelfs vluchten. Mijn katten rennen ook weg voor de ara's maar soms als er een meeuw voorbij het raam vliegt schrikken de ara's ook en springen van hun boom af.


Daniel
Website Member
Posts :3286

Website Member
2011-02-10 - 10:19:31 send message to Daniel

Het doel zou zijn om te zien hoe een ara reageert op roofvogels. Nu dat doel heb je bereikt, maar waarom zou je dat doen. De roofvogel die je niet ziet aankomen is de gevaarlijkste voor je ara. Dus zoals de andere al aangeven beetje zinloze oefening.


Ubernoob
Website Member
Posts :405

Website Member
2011-02-10 - 12:02:42 send message to Ubernoob

@Antonia

Deze ara word getraind om buiten te vliegen. Hij zal dus zeker verder komen als de huiskamer. Dat jouw vogels schrikken van een meeuw die voorbijvliegt zegt niets. Ik schrik ook als de kat plotseling op mijn voeten springt terwijl ik hem niet aan zie komen. Het gaat erom hoe de vogel reageert nadat hij het gevaar gezien heeft.

Er zijn drie basic reacties: Freeze, Fight of Flight. Ik (en niet veel anderen blijkbaar) vind het intressant om te weten waar een ara op terug valt.

@Daniel
Ik ben het helemaal met je eens dat de roofvogel die je niet ziet aankomen de gevaarlijkste is. Waar het hier echter om gaat is de reactie van de papegaai. Een papegaai die binnen in zijn eigen territorium al in blinde paniek vlucht zal geen ideale kandidaat zijn voor Free Flight. Aangezien de ara in het filmpje zijn kalmte weet te bewaren zou het kunnen (MAAR DIT WEET JE DUS NIET ZEKER) dat hij dat dat buiten ook doet als er een roofvogel word gezien. Het lijkt me een groot voordeel dat de papegaai nog terug geroepen kunnen worden.

Ik kan me voorstellen dat iemand die zich op kweken concentreert of van wie de vogels nooit buiten komen het nut van deze test niet inziet. Ikzelf ben bezig met diertraining en diergedrag en vind dit soort filmpjes wel intressant en zinvol. Ieder zijn mening toch.


Daniel
Website Member
Posts :3286

Website Member
2011-02-10 - 13:49:03 send message to Daniel

@ Arian,


inderdaad iedereen zijn mening. En blijf gewoon posten, want ondanks dat velen van ons zich richten op de kweek is free flight wel degelijk een onderwerp dat de interesse heeft.


rajar
Website Member
Posts :709

Website Member
2011-02-10 - 14:41:39 send message to rajar

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Misschien gebeurt er dit wel.



Bron Bluemacaws.org


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2011-02-10 - 15:15:27 send message to Rogert

Ik denk dat het wel interessant is om te weten hoe je vogel reageert als je deze gebruikt voor Free Flight. En dit is wel degelijk een test om te zien of de vogel een potentiële vijand herkent. Maar ik zou de testen toch ook nog met wat andere roofvogels doen voordat je een wat ruimere conclusie kan trekken.

Als de ara in de lucht vliegt heeft hij bij veel rovers geen schijn van kans. Maar het is daarom des te belangrijker om de ara te kunnen "lezen". Dan weet je ook waarom hij een eventueel commando zou negeren.

Ik weet uit ervaring dat bv stokstaartjes heel duidelijk laten zien als er een roofvogel in de buurt is. Wij mensen lopen dan wezenloos in de lucht te turen terwijl hun aan hun gedrag laten zien dat er wel degelijk iets boven hun hoofd hangt.


Ruben31
Website Member
Posts :791

Website Member
2011-02-10 - 15:48:33 send message to Ruben31

Free flight is het minste wat je kunt doen voor een papegaai.

Iig beter dan die stofnesten die de hele dag op stok zitten.
Goed iniatief!!!

Kan mijn pyrrhura van 12 jaar dit ook leren?
Vliegt los in de huiskamer maar lange meters vliegen kan ie niet.
Dit is iig de laatste vogel die in mijn huiskamer komt,als hij de oogjes dicht doet.


Ubernoob
Website Member
Posts :405

Website Member
2011-02-10 - 17:40:23 send message to Ubernoob

@Rajar
Mooie tekening van de Harpij met Hyacinth. Beide magnifieke vogels. Zijn er ook foto's van deze gebeurtenis?

@Rogert
Ik ben blij dat ik niet de enige ben die er zo tegenaan kijkt!

@Ruben
Ik denk dat het nog wel te leren is. Wel zou ik allereerst zorgen dat je vogel binnen goed kan vliegen dus ook de langere stukken. En recalltraining is de basis van alles.




Pagina : 1 2 3
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 142 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede