Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Terugkweek naar zuiver ras mogelijk? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Terugkweek naar zuiver ras mogelijk?
chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2009-11-28 - 19:53:15 send message to chrislaevers

Ik ga 1-1 vogels krijgen mengeling Dottergele wever- Jackson wever.
De twee soorten zouden genetisch sterk aan elkaar verwant zijn. Beide hebben rode ogen, beiden hebben quasi hetzelfde broedgedrag en behoren tot Ploceus. Er zijn echter wel uiterlijke verschillen.

Ik zou willen uitzoeken of ik met deze jonge vogels creatief kan omgaan : dwz terugkweken naar een zuiver ras.
Ik zie dit als een uitdaging en ook om onbekend gebied een beetje te verkennen.
Ik heb dus een hoop vragen :

1° hoe kan ik te weten komen of deze vogels steriel zijn?
- ik kan kweek uitproberen
- ik kan de verwantschap nagaan en moet daar voor terecht bij instanties die zich met zoiets bezighouden (universiteit? dierentuin?...) Hier heb ik geen enkel aanknopingspunt.

2° beïnvloedt het geslacht de dominantie van bepaalde soorteigen DNA?
Stel dat de vogels niet steriel zijn, is er dan een verschil wanneer ik:
- een onzuivere pop zet tegen een zuivere man
of
- een onzuivere man zet tegen een zuivere pop?

3° Kan er sprake zijn van dominantie van de ene soort tegenover de andere? Jackson of dottergele wever?

Ik vraag me meteen ook af of nakomelingen van Europese kwartel met Chinese kwartel steriel zijn of niet?
Of welke andere zeer aan elkaar verwante soorten dat wel zijn en welke niet en waarom niet?

Alle reacties zijn welkom!

PS: ik heb dit niet gelinkt aan 'Kweek' van Gizimo omdat het iets anders is, hoewel de twee onderwerpen elkaar in feite overlappen.
Voor alle duidelijkheid : het zijn twee onderwerpen die toevallig de zelfde richting uit gaan. Ik hoop trouwens dat Gisimo antwoord krijgt op zijn vraag die mij dus ook interesseert.

Christine


chemist010
Website Member
Posts :74

Website Member
2009-11-28 - 20:56:57 send message to chemist010

Echt raszuiver kan niet.Steeds de helft minder van de "verkeerde'genen dat wel.Maar waar laat je de jongen die voor jou afvallen? Als die in de handel komen gaat er misschien iemand onbedoelt de twee rassen verder kruisen.zo komen er dus steeds meer onzuivere vogels waardoor het dus nooit meer zal lukken om raszuiver te worden.
Dit is wel heel theoretisch dat weet ik wel maar het klopt wel.Er zijn meerdere voorbeelden te vinden in de avicultuur.


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2009-11-29 - 09:00:41 send message to chrislaevers

In de handel komen deze vogels niet. Daar zorg ik voor. Ik kan eventuele jongen van de juiste partner voorzien en uitlenen. Zoveel jongen zullen er trouwens niet zijn : twee per nest en maximaal twee nesten op een jaar als alles goed gaat. Dat aantal is op te volgen.

Prioriteit gaat naar de zuivere dottergele wevers natuurlijk. Poppen zijn haast onvindbaar in de handel, mannen zijn er nog voldoende. Dus zullen de zuivere gekweekte poppen gelinkt worden aan zuivere mannen sowieso. Zuivere mannen op overschot kunnen dan weer gelinkt worden aan een onzuivere pop.
Dat is toekomstmuziek natuurlijk.

Zelfs als deze twee onzuivere vogels steriel blijken te zijn, dan nog doe ik ze niet naar de handel. Dat is één van mijn principes wat wevers betreft.
Als je zo vaak tegenkomt dat koppels wevers verkocht worden waarvan de pop een juveniele man is van één soort en de man een man van een andere soort, dan ga je zo'n lot niet toewensen aan vogels die je in zorg hebt.
Ik denk in de eerste plaats aan de vogels als individuele vogel.happy :)

Christine




Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2009-11-29 - 10:44:47 send message to Rogert

Ik ben van mening dat het onmogelijk is wat je zou willen bereiken.

Lees het verhaal van het Heckrund. Hier volgt een wiki-link, maar er is vast nog wel meer info. http://nl.wikipedia.org/wiki/Heckrund

Gebroeders Heck wilde uit gedomesticede runderrassen het uitgestorven oerrund terug fokken. Hoewel ze qua uiterlijk een heel eind gekomen zijn is het ze niet voor 100% gelukt. Dit komt omdat er in het oerrund genetisch materiaal aanwezig is dat bij gedomesticeerde soorten niet meer voor komt.

Je kan dus niet zien of in jouw vogelbestand genen voorkomen die in het wild ook voorkomen en je kan al helemaal niet selecteren op deze genen. Hoe dan ook houd je altijd bastaarden.

En niet te vergeten: soorten in gevangenschap zullen altijd veranderen t.o.v. soorten in de natuur. De natuur selecteert op "survival of the fittest" en jij kan alleen maar selecteren op exterieur. En dan betreft het nog jouw persoonlijke voorkeur en niet de voorkeur van de natuur.

Maar ik moet je wel complimenteren dat je het zou willen proberen en dat je er over nadenkt.


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2009-11-29 - 13:11:24 send message to chrislaevers

Dank je, Rogert,

Ik vind de tekst van de 'oeros' zeer interessant. Zo leer je nog iets bij.
Een gezond, wild rund kom je niet veel meer tegen. In enkele natuurreservaten in België heb je de Schotse. Die kan je best ook niet benaderen. Mooie dieren, net zoals de yaks in Tibet die wel min of meer handelbaar zijn.
Ik ben gek op runderen maar heb helaas geen plaats.sad :(

Hoe het gedrag evolueert van vogels gekweekt in gevangenschap tov van hun wilde soortegenoten is ook een interessant gegeven waar ik persoonlijk weinig inzicht in heb.
Wel heb ik ervaren dat ek zwartkopwevers en ek vlammenwevers (kleinste soort) veel schuwer zijn dan bv de oude import poppen van beide soorten wanneer ze uit zijn op levend voer. Dat krijgen ze volop en toch worden die poppen haast benaderbaar. Op voederogenblikken schijnen ze je ineens wel te kennen. Doorslaggevend voor één of andere conclusie is dit niet, denk ik. In de natuur zouden ze ook risico's nemen, wanneer ze jongen te voeden hebben.
Uiteindelijk kan je dat pas nagaan na minutieus en zorgvuldig opgezet onderzoek dat loopt over verschillende generaties. Dat interesseert vrijwel niemand zodat er ook geen ernstig onderzoek naar gedaan wordt.

Mij interesseert het als leek wel.

Als deze onfortuinlijke vogels steriel zijn, dan is de kous af.

Mochten ze niet steriel blijken kan de vraag voorzichtig gesteld worden of de soortbeschrijving van weleer die gebeurde op fysiologische verschillen wegens toendertijd onbestaand DNA onderzoeksmethodes niet herzien moet worden. Vogels vertonen uiterlijke verschillen hoewel ze dezelfde soort zijn. De verschillen traden op wegens diverse locaties en/of klimaatverschillen.

Pak nu de vlammenwever : daar heb je vier soorten van. De grootste en de kleinste ondersoort zien er exact dezelfde uit maar de grootte tussen beide is 'groot'.

ook bij de Napoleonwever zijn er twee in volière aanwezige soorten : de ene heeft een zwarte buik, de andere niet, de ene komt voor in Oost-Afrika, de andere in West-Afrika. De poppen die in omloop zijn kunnen zo goed als niet van elkaar onderscheiden worden.
Begin er maar aan.

Ik ben heel nieuwsgierig net zoals ik nieuwsgierig ben naar de gevolgen van de bekendmaking van de vondst van de mensachtige schedel in de Balkan, die in een wip de algemeen aanvaarde theorie dat menselijke verspreiding over de planeet in Afrika begon, overkop gooit qua tijdssituering.

Fascinerend blijft het.







Araproject
Website Member
Posts :106

Website Member
2009-11-29 - 17:33:41 send message to Araproject

Theoretisch zou het mogelijk moeten zijn. Hoewel van een paartje het wel moeilijk wordt.

Echt zeker weten doe je het pas als je heel het genoom laat testen. Is nog wel duur. Maar in de toekomst wellicht betaalbaar.


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2009-12-02 - 08:24:00 send message to chrislaevers

Het experiment is afgevoerd. Ik heb beslist om de vogels niet over te nemen. De pop heeft trouwens een ongelukje gehad...

Toch vond ik het leerrijk om er over na te denken.

Christine



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 110 bezoekers op de site, waarvan 1 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede