Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > kweek wasmottenlarven Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : kweek wasmottenlarven
chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2009-11-27 - 18:02:23 send message to chrislaevers

Dit jaar heb ik vrij veel geld uitgegeven aan wasmottenlarven voor de roodbekken. Eén koppel had jongen maar de hele kolonie (18 vogels) at duchtig mee.
Deze zomer heb ik zonder het te willen een wasmot gekweekt. Nu heb ik nog enkele cocons zonder draad en als er wasmotten uitkomen, wil ik ze eieren laten leggen en kweken.

Er zijn verschillende recepten op de terraria sites te vinden. Ik weet niet meer welke te kiezen.

Wat ik al gekocht heb :

- glycerine
- honing
- havermout
- tarwekiemen
- voedingssupplement van biergist en tarwekiemen
Er zou nog rozebottelsiroop bij moeten maar dat vind ik niet.

Zijn er mensen die hun eigen wasmottenlarven kweken en deze ingrediënten gebruiken zonder de rozebottelsiroop?

Je zou het ook kunnen doen met hondenbrokken maar dat betrouw ik niet erg.

Nog een vraagje : is het mogelijk dat de wasmotten steriel zijn?

Dank bij voorbaat.

Christine


Picolet
Website Member
Posts :975

Website Member
2009-11-28 - 10:46:49 send message to Picolet

Even gezocht in oude topics

Hallo,

Ik zal proberen om zo duidelijk mogelijk uit te leggen hoe ik ze kweek(met dank aan Eddy en Ruud(picolet)voor de hulp en info)

De meeste kweken ze in een oude koelkast/diepvries,dit gaat prima.

Ik heb dit de eerste paar weken ook gedaan.

Het nadeel van een koelkast is dat je de ruimte niet optimaal kunt benutten en dus meer moet verwarmen dan je eigenlijk gebruikt.
Tevens vertrouwde ik de kunstof binnenkant in combinatie met verhitting niet helemaal.
(maar bij menigeen geeft dit geen problemen)

Ik ben nogal zuinig opgevoed dus heb ik een nieuwe kast gebouwd van sandwichpanelen(24mm Dik)met een koelkastdeur.(afm 35cm diep,60 breed en 80cm hoog)

Zie foto hierboven(er moeten nog 2 gazen rekken ingeplaatst worden)

De kast wordt verwarmd met een elsteinlamp 150 watt in combinatie met een thermostaat

Je kunt ook kiezen voor 2 maal 75 watt. (in serie)

Temperatuur 28 tot 30 graden.

Ik ben er nog niet overuit in wat voor bakjes ik ga kweken,daarom zie je nog verschillende bakjes in de kast staan.

Waarschijnlijk worden het totaal doorzichtige soortgelijke bakjes als de afhaalchinees gebruikt.(linksboven in de kast)

Je begint met in een kweekbakje een 20 tal larven te plaatsen .
In dit bakje doe je een schijfje koek ,een stuk ribbelkarton,een stuk koek,weer een stuk ribbelkarton etc.

Ik doe dit 3 lagen dik.
De rest gaat vanzelf.(totale cyclus 6 weken)

De voeding (koek)

400CC glycerine(lage kwaliteit)
100 gram bijenwas
700 gram bloem(of 400 gramsojaschroot en 300 gram bloem)
500 gram honing
200 gram biergist

Ik voeg hier nog aan toe 20 gram maximix van Aves,maar ik weet niet of dit wat toevoegd!

Bereiding

-Glycerine warm maken
-bijenwas toevoegen en laten smelten
-honing toevoegen
-Als deze goed opgelost is de pan van het vuur
-bloem eronder mengen
-biergist eronder mengen

Aflaten koelen en in een dichte emmer/bak bewaren.

Je kunt er dan steeds een stuk afsnijden en aan de larven voeren.

Groeten Ruud


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2009-11-28 - 12:14:29 send message to Rogert

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Hoi Christine,

Ik kweek zelf wasmotten en dit gaat heel goed.

Het recept:
900 ml glycerol (let op, zonder toevoegingen!)
200 gr was
900 gr honing

Deze verwarmen tot een gladde vloeistof

daarna toevoegen:
1200 gr tarwemeel (fijn)
375 gr gist

Gewoon eenvoudige en goedkope producten gebruiken en verder niets toevoegen als vitamine en mineralen.

Deze massa in een lage ovenschaal met bakpapier uitsmeren en deze laten afkoelen. Hierna kun je ze in plakken snijden en afzonderlijk invriezen.

De temperatuur van de warmtekast mag tussen de 25-28 graden zijn, ik prefereer 28 graden. Ik heb zelf een kleine kast laten bouwen bij Ton Albers in Wijchen waarin ik kweek. Als je niet zoveel vogels hebt dan haal je hier ruimschoots een hoeveelheid larven uit. Vergeet geen ruimte te maken voor een waterbak want je luchtvochtigheid moet ook rond de 45 % zijn.

Ik gebruik als kweekbakjes doorzichtige hardplastic bewaarbussen van de Hema. Deze moeten echt van hard plastic zijn anders eten je wasmotten zich naar buiten en dan heb je je kweekbox onder zitten. Hierin heb ik met bezinegaas luchtroosters gemaakt.

Het voordeel van deze bewaarbussen is dat de vlinders hun eitjes onder de rand leggen en deze zeer makkelijk te oogsten zijn. Anders moet je met een papiertje een scherpe hoek vouwen waar de vlinders hun eieren kunnen afzetten (ze leggen met hun legbuis hun eieren op moeilijk te bereiken plekken)

Neem een leeg bakje, plaatst daar wat koek in en leg hier een hoeveelheid eieren op. Als de koek op is nieuwe toevoegen.

Aan het eind van de oogst kun je de resterende wasmotlarven laten verpoppen en deze leggen dan voor je nieuwe kweekbakjes hun eieren.

Als je kweekbakje bijna op is kun je deze uit elkaar trekken en in je hok gooien. De vogels kunnen dan zelf de restjes wasmotten en vlinders uitzoeken.

Oogsten doe je als ze de gewenste maat hebben, maar oogst ook verschillende maten als variatie voor je vogels en voor je jongen die nog geen grote larven aan kunnen. Oogst ook vlak voordat de larven aan het verpoppen zijn, anders moet je ze uit de cocons trekken. Vogels herkennen een cocon niet als voedsel en laten dit vaak liggen.

Vries je larven levend in en zo kun je een voorraad opbouwen voor het piekseizoen of als je wasmottenkweek een terugslag heeft.

Verwijder alle kleine wasmotvlinders uit je kast. Deze verstoren de kweek van je grote wasmotten. (zijn twee verschillende soorten)

Als je mijn kast operationeel wilt zien dan mag je altijd een keer langs komen. Momenteel ligt het even stil aangezien ik zoveel gekweekt heb dat ik voor een heel jaar voldoende had.

En als je gaat voeren even 5 minuten uit de vriezer halen en dan voeren. Niet te veel en liever meerdere keren op de dag. Ingevroren wasmotten verkleuren naar zwart in een halve dag en dan worden ze niet meer gegeten.

Als je levend voert dan ook meerdere keren op een dag aangezien de larven op zoek gaan naar voedsel. Ze lopen je voerbak echt uit en kruipen in donkere hoekjes. Dan ben je ze kwijt en zie je ze vanzelf terug als vlinders.


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2009-11-28 - 17:32:04 send message to chrislaevers

Dank je Ruud en Rogert.

In jullie beide recepten komt er 'was' bij kijken. Waar haal ik dat? Bij een imker of is dat waar men kaarsen van maakt en kan ik het halen in een hobbywinkel?

Verder moet ik nog een oude frigo op de kop tikken maar dat zal geen probleem zijn.

Benzinegaas...in de gamma hadden ze het niet. Kan je dat ook krijgen op een autokerkhof? Of is dat na schoonmaak nog te toxisch? Ik weet niet eens hoe dat er uit ziet.

Christine







Clint
Website Member
Posts :70

Website Member
2009-11-29 - 01:26:07 send message to Clint

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Bezinegaas (niet benzinegaas, staat ook in de online catalogus foutief)

http://metaalwinkel-metalen.nl/index.php?item=5&aitem=443

Groet.


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2009-11-29 - 10:58:18 send message to Rogert

Voor de was kun je terecht op: http://www.bijenhuis.nl/

En dan kun je het beste waskorrels bestellen. Deze zijn goedkoper. Je hoeft niet per see de zuivere korrels te bestellen, je kan ook de gerecyclede korrels gebruiken.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 159 bezoekers op de site, waarvan 2 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede