Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Kaapse mussen Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Kaapse mussen
hoogervorst
Website Member
Posts :411

Website Member
2009-11-23 - 14:23:22 send message to hoogervorst

Ik heb sinds 6 weken een koppel kaapse mussen en nu hebben ze in de buitenvoliere, in een duiventraliekastje binnen 2 dagen een nest gebouwd van cocosvezel en van binnen gestoffeerd met katoen en mos, maar volgens mij pakken ze alles wat voorhanden is om een nest te maken.

Wie kan me nog meer tips geven over de kweek en opfok van jongen. Ik weet dat ze tijdens de opfok onbeperkt levend voer nodig hebben, ringmaat 2,9 mm. Wie kweekt ook met deze soort en wil d.m.v. tips helpen om deze soort in aantallen in avicultuur omhoog te brengen.
Medebewoners zijn Jap. nachtegaal pop, emeraldspreeuw man, rode kroonvink man, vink man en parelkwartel op de grond.
Huidige voeding: universeel, zaadmengeling, sierhoendervoer, universeel+ pellets, iets levend voer.
Overdekte ruimtehappy :) van 2 lang*1.2 Breed*2 hoog, koud.
Ik hoop op waardevolle reacties waar ik iets mee kan.


Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2009-11-23 - 16:06:54 send message to Ton Koek

Mussen vallen samen met wevers en wida's onder de Ploceidae, ik denk dat je nuttige info kan vinden bij de werkgroep voor die soorten.
www.ploceidae.eu



hoogervorst
Website Member
Posts :411

Website Member
2009-11-24 - 09:17:55 send message to hoogervorst

Ton,
Bedankt voor je reactie, maar deze vogels komen bij iemand vandaan die nauw betrokken is bij de werkgroep, dus het bestaan van de werkgroep wist ik. Ik hoop op verdere reacties, maar toch bedankt.

Ronald
Purmerend


bieke
Website Member
Posts :87

Website Member
2009-12-08 - 12:09:01 send message to bieke

ik ben ook in het bezit van kaapse mussen heb dit jaar enkele jongen gehad,ze verblijven bij mijn kanaries als opfok kregen ze net als de andere vogels eivoer met pinkies en buffalo en een klein beetje kiemzaad .zowel de man als de pop voederen de jongen .


hoogervorst
Website Member
Posts :411

Website Member
2009-12-08 - 13:22:37 send message to hoogervorst

Bieke,
bedankt voor je antwoord, ben je ook lid van het forum.

Ronald


bieke
Website Member
Posts :87

Website Member
2009-12-16 - 15:46:43 send message to bieke

ik ben ook lid van het forum.wat betreft de kweek van de kaapse mus.een vriend van mij had een koppel bij mij gehuisvest daar hij ging verbouwen(voliere)ze waren 3 jaar oud en hadden nog geen nest gehad ik heb ze toen bij mijn kanaries gezet(mei) ik had al nestjes opgehangen en ee'N GEMAAKT VAN 20X20 en een opening van 20x5 cm.in de hoop dat het me toch zou lukken,in juni zag ik nesteling in het bakje liggen en ja ze waren aan het nestelen op 5 juli hadden ze 5 eieren en na dertien dagen 3 jongen.als voeding gaf ik nachtegalen pate'en pinkies,buffalo en een klijn beetje (in stukjes)meelwormen.en zaden ik heb wel een deel van de nest (dat buiten hing)afgeknipt daar de nest uitpuilde en bang was dat ze er achter bleven hangen en zo de nest vernielden.ik heb 3 jongen op stok gekregen(popjes)waarvan 2 en de oudervogels terug naar mijn vriend gingen die mij een vreemde man zou bezorgen met de hoop in 2010 toch nog een poging te doen om er mee te kweken.als nesteling gaf ik sisal coco paardenhaar en mossen en grassen die je nu kunt vinden en laten drogen voor volgend jaar.


pitylus
Website Member
Posts :210

Website Member
2009-12-16 - 18:19:50 send message to pitylus

Hoi Hoogervorst ,

Een vriend van mij had een koppel kaapse mussen gekocht bij een handelaar eind 2006 , hij had ze gehuisvest in een kweekkooi van 1.20 m daar hij geen andere mogelijken had , ik zei hem dat dit niet gaat lukken dat de man normaal agressief wordt in het broedseizoen en dat hij de pop kapot ging maken , uiteindelijk heb ik ze gekocht en in een voliere geplaatst van 1.25 m x 1.25 m ... in 2007 heb ik uit dit koppel maar liefst 28 jongen gehad nesten van 8 jongen was geen uitzondering ( eiers werden geraapt ) , in 2008 had ik 24 jongen op stok dit jaar had ik er 25 ! als je alles bijeen telt heb ik een 77 jongen van dit koppel in 3 jaar tijd , noem het ongelooflijk maar waar .Bij mij leven ze gans het jaar door op exotenmengeling + om de maand wat parkietenmengeling erbij , als ze jongen hebben krijgen ze 3 a 4 x daags opfokvoer+pinky s , als levend voer ook 3 x daags enkele meelwormen + wat buffalo s en daarmee doen ze het , ze kweken bij mij in grasparkieten blokken ( boomstam model ), het zal wel een uitzonderlijk koppel zijn , want iedere koppel is wel anders .

mvg



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 229 bezoekers op de site, waarvan 3 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede