Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > geelvoorhoofd kakariki Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
<<< vorige


Daniel
Website Member
Posts :3287

Website Member
2009-11-21 - 22:31:13 send message to Daniel

heel simpel de forbesi komt niet in Europa voor en is nooit geimporteerd. In de praktijk is het lastig aan te tonen en heb je een kakariki expert nodig om beide soorten uit elkaar te halen. Maar in principe komt alleen de auriceps voor en deze is vrijgesteld.


Fonje
Website Member
Posts :439

Website Member
2009-11-22 - 01:27:46 send message to Fonje

Bij de Forbes parkiet reikt de rode voorhoofdband niet tot aan de ogen. Dat is zowat het belangrijkste verschil met de Geelvoorhoofd Kakariki.

Groetjes
Peter


Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2009-11-22 - 12:19:04 send message to Ton Koek

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

Beiden bedankt, dat is nuttige informatie!

Dan is onderstaande dus een auriceps:


pelgrim
Website Member
Posts :24

Website Member
2009-11-30 - 19:53:10 send message to pelgrim

Ik heb contact gehad met het cites buro en haan hen de zaak voor gelegd.
Het antwoord van hen zal ik hier plaatsen:
Beste Ibe,

Deze soort staat op CITES bijlage II en EG-bijlage B. Dit is terug te vinden via de online database van UNEP-WCMC: http://www.unep-wcmc.org/isdb/Taxonomy/tax-species-result.cfm?displaylanguage=NLD&source=animals&Species=%25aur%25&speciesNo=5993&Country=. En ook is dit terug te vinden in de soortenlijst: http://www.hetlnvloket.nl/cdlpub/servlet/CDLServlet?p_file_id=27103. Hier staat dat alle Psittaciformes spp. op bijlage II/B staan (pagina 30), met uitzondering van een viertal soorten die niet beschermd zijn en de soorten die op bijlage A staan genoemd. De geelvoorhoofdkakariki valt onder de Psittaciformes spp.

Ik zie hierbij wel dat er nóg een soort de Nederlandse naam geelvoorhoofdkakariki draagt, de Cyanoramphus forbesi. In het Engels draagt deze de namen Chatham Island Yellow-fronted Parakeet; Forbes's Kakariki of Forbes's Parakeet. Deze soort is strenger beschermd. Bij beantwoording van uw vraag ga ik uit van de wetenschappelijke (latijnse) naam die u heeft opgegeven, Cyanoramphus auriceps.

Vogels die op bijlage B staan hoeft u niet te ringen, tenzij het een inheemse vogelsoort is. Deze soort komt alleen in Nieuw-Zeeland voor, dus is uitheems. Het is niet verplicht om deze soort te ringen, dus ook niet om een bepaalde ring te gebruiken.

Bijlage B-soorten mogen binnen de Europese Unie zonder CITES-papieren overgedragen worden, zolang de legale herkomst van de dieren aantoonbaar is. Zit er een naadloos gesloten pootring om de poot die niet verwijderd kan worden zodra de poot zijn volwassen omvang heeft bereikt: dan is aannemelijk dat het hier om een gekweekte vogel gaat. Dit kan dan als bewijs van legale herkomst gezien worden. Zit er geen ring om de poot, dan zal met een verklaring van de kweker of een kopie/nummer van de invoervergunning aangetoond moeten worden waar de vogel vandaan komt en hoe deze is verkregen. In uw geval kunt u zelf een kweekverklaring opstellen. Er zijn geen eisen gesteld aan zo'n verklaring, zolang deze maar de herkomst aantoont.U kunt hierbij denken aan:
-uw naam en adresgegevens;
- u verklaart de vogels met de genoemde ringnummers te hebben gekweekt;
- bij voorkeur gegevens over de herkomst van de ouderdieren (ringnummers of kopie/nummer invoervergunning);
- datum, plaats en ondertekening.
Wanneer de vogel naar het buitenland gaat, kan het zijn dat het CITES-bureau daar bovenstaande gegevens onvoldoende vindt om de legale herkomst aan te tonen. In dergelijke gevallen is het aan te raden om voorafgaand de overdracht het land van bestemming te raadplegen wat zij precies willen zien bij zo'n bijlage B-vogel.

Voor ongeringde bijlage B-vogels moet normaal gesproken ook een administratie bijgehouden worden. Deze soort, Cyanoramphus auriceps, is daar echter van vrijgesteld.

Als u nog vragen heeft kunt u ons altijd weer mailen!

Met vriendelijke groet,
Marlies Verheij



Daniel
Website Member
Posts :3287

Website Member
2009-11-30 - 21:47:46 send message to Daniel

Hoi Ibe,



zou je aan haar kunnen vragen hoe het dan zit met de uitzonderingen lijst voor veelgekweekte pagegaaien soorten en de ringenlijst (zie mijn post op vorige pagina).
Want ik denk dat ze dit deel van de wetgeving niet in ogenschouw heeft genomen.


peter wauben
Website Member
Posts :17

Website Member
2009-12-13 - 23:52:24 send message to peter wauben

Hoi Ton, mooie foto maar ook geen echte Auriceps, is een zoveelste generatie hybride, hahaha.
Laten we zeggen de neusband is duidelijk tot aan het oog te zien in vergelijk met een forbesi.


peter wauben
Website Member
Posts :17

Website Member
2009-12-13 - 23:53:49 send message to peter wauben

De ogen zijn namelijk te rood,voor de kenners is het duidelijk.


Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2009-12-14 - 17:29:03 send message to Ton Koek

Dank voor je aanvulling. De ogen zijn te rood.... wat is de kleur bij de zuivere forbesi? bruin?


Fonje
Website Member
Posts :439

Website Member
2009-12-15 - 19:40:35 send message to Fonje

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Op het net zijn nogal wat foto's te vinden van een zogenaamde Forbesi. Hier is een link naar wat voor mij een echte Forbesi is.
http://collections.tepapa.govt.nz/imagepopup.aspx?width=640&height=640&irn=123259&mode=zoom&title=Cyanoramphus+auriceps+forbesi&ack=
Het is een opgezette vogel en je hebt de mogelijkheid om in te zoomen. Of de oogkleur correct nagebootst is weet ik niet. Het probleem is dat de meeste Forbesi's naar hartelust hybridizeren met de Chatham roodvoorhoofd parkiet. Dus, wat de exacte oogkleur is, is niet duidelijk.

Bij de geelvoorhoofd Kakariki is het duidelijker. Uit vele beschrijvingen weten we dat die een oranjekleurige iris heeft. Door geforceerde paringen met de roodvoorhoofd Kakariki door onwetende kwekers zijn er heel veel hybriden op de markt gekomen waardoor de oogkleur kan afwijken naar die van de roodvoorhoofd Kakariki dewelke rood is.

Groetjes
Peter


Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2009-12-16 - 00:27:15 send message to Ton Koek

In elk geval is op die foto heel duidelijk dat het rode streepje niet tot het oog loopt.
De oogkleur laten we maar voer wat het is.

Wel jammer eigenlijk dat in het wild zo'n groot deel al uit hybrides bestaat.



Pagina : 1 2
<<< vorige

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 249 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede