Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > luchtontvochtiger of niet? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : luchtontvochtiger of niet?
Enrico
Website Member
Posts :72

Website Member
2009-11-15 - 20:31:40 send message to Enrico

In mijn kweekruimte heb ik centraal een luchtafzuiging geplaatst met een buisventilator (diameter 150) die volgens de handleiding ongeveer 300m³ lucht per uur naar buiten zou moeten blazen. Nu is m'n vraag heeft het nut om hierbij nog een luchtontvochtiger te plaatsen. Deze ruimte is niet verwarmd, maar het vriest er ook niet (stenen tuinhuis met dubbel glas). Maar in de herfst/winter is de luchtvochtigheid wel altijd vrij groot (+80). Maar als je 2 keer per dag de aanwezige lucht naar buiten blaast, heeft een ontvochtiger dan nog zin??


blg
Oud Lid
Posts :1027

Oud Lid
2009-11-15 - 21:44:10 send message to blg

300m³ lucht per uur is 7200 m³ per dag, gemiddeld woonhuis is 600 m³, dus je ververst 12 keer per dag een compleet woonhuis, de vogels zullen haast van de stok afwaaien, zou het maar iets minder maken.
Als je luchtvochtigheid buiten 80 is zul je het binnen nooit lager krijgen.
80 is een ideale luchtvochtigheid voor in een kweekruimte


vandervliet
Website Member
Posts :182

Website Member
2009-11-15 - 22:37:16 send message to vandervliet

Ik heb vanaf 1 oktober altijd de luchtontvochtiger aan staan. Die houd het verblijf netjes op 65%.
Vooral met binnen gekweekte en gehouden vogels merk je toch wel dat een hoge luchtvochtigheid hun conditie niet ten goede komt.


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2009-11-16 - 00:54:41 send message to dooren

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Beter kacheltje plaatsen, dan zakt de luchtvochtigheid zeker. Door luchtverplaatsing zakt de luchtvochtigheid niet.
Gert


kvhooff
Website Member
Posts :180

Website Member
2009-11-16 - 10:01:48 send message to kvhooff

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Ik heb mijn kweekruimte betegeld. Nu bleken de muren gewoon nat te zijn bij een hoge luchtvochtigheid.
Vooral in het warme seizoen veroorzaakte de combinatie warmte, nat en stront een bacteriele besmetting.

Sinds een paar jaar heb ik een luchtontvochtiger ingesteld op 65%. Dat werkt goed.
In een etmaal haal ik soms 6 liter water uit de lucht.

Kees


Enrico
Website Member
Posts :72

Website Member
2009-11-16 - 11:47:03 send message to Enrico

Draait die luchtontvochtiger dan een ganse dag? Want ik kan me voorstellen als je een goede luchtverversing hebt (al dan niet geforceerd) dat de lucht die je in de winter/ herfst binnen haalt, steeds een te hoge vochtigheid hebt. Waardoor de ontvochtiging steeds zal blijven werken. Of zie ik dit verkeerd??
Dit is natuurlijk hetzelfde voor een kachel(tje). Heb je een goede ventilatie, zal deze bijna continu moeten aanstaan om de temp op peil te houden.


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2009-11-16 - 15:53:17 send message to Rogert

Je kan het beter constant hebben (op de dag) dan hevige schommelingen. De dieren passen daar hun vochthuishouding op aan.

Te hoge luchtvochtigheid kan schimmels en infecties veroorzaken, dus een RV van 65 % is wel goed. Als het te hoog is gaan dieren ook bol zitten en zal hun verenkleed er rommelig uit gaan zien.

Een te lage RV kan er voor zorgen dat de dieren meer moeten drinken en minder lekker in hun vel zitten. Door een lage RV gaan dieren (maar ook mensen) meer vocht uit hun lichaam verdampen, waardoor ze stroperiger bloed krijgen. Dit kan hoofdpijnen veroorzaken.


kvhooff
Website Member
Posts :180

Website Member
2009-11-16 - 16:20:36 send message to kvhooff

enrico:
Ik heb een hygrostaat die je op het stopcontact kunt zetten. De luchtontvochtiger is aangesloten op een schakelklok. Hij draait als de verlichting aan is (van 07:00 tot 19:00).

Kees


vandervliet
Website Member
Posts :182

Website Member
2009-11-16 - 17:26:18 send message to vandervliet

@roger. Dit gebeuren bij mensen kun je niet vertalen naar dat bij dieren. Maar als je coccidiose en andere schimmels het hok wil binnenhalen moet je niets aan het vochtgehalte doen. Ik heb de ontvochtiger wel 24 per dag aanstaan. Mijn hok staat naar het westen en ik woon 150 mtr. van de kust. Dus in deze tijd, heb ik zonder maatregelen nu zo rond de 80-90% vochtgehalte. De vogels in de buitenvluchten kunnen het zelf wel regelen (naar binnen of buiten), maar binnen ben ik verantwoordelijk voor het klimaat.


claeysje
Website Member
Posts :6

Website Member
2009-11-16 - 21:48:54 send message to claeysje

Waarschijnlijk ideaal zo'n luchtontvochtiger maar wat kost zoiets aan electriciteitsverbruik.
Iemand een idee?


vandervliet
Website Member
Posts :182

Website Member
2009-11-16 - 22:24:21 send message to vandervliet

Je mag van mij toch wel verwachten dat ik het weet he. Vorig seizoen van 1 oktober tot 23 februari 122 kw. Het apparaat is van Delonghi, en werkt al een 3 jaren perfekt.


Enrico
Website Member
Posts :72

Website Member
2009-11-17 - 13:03:22 send message to Enrico

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

@Kees
het lijkt me inderdaad verstandig om deze enkel tijdens de dag te laten draaien. Want deze toestellen maken toch wel wat lawaai en dat komt de nachtrust van de vogels niet volledig ten goede lijkt mij.


Dus om eigenlijk een ideaal klimaat te creeëren moet je voldoende verluchting hebben, en de vochtigheidsgraad onder controle hebben.
Maar wat is voldoende verluchting? Is dit verse lucht van buitenaf of lucht die door de ontvochtiger geweest is. Want de meeste van die toestellen hebben ook enkele filters zitten. Of is dit een misvatting?


kvhooff
Website Member
Posts :180

Website Member
2009-11-17 - 16:01:10 send message to kvhooff

De filters zijn om het apparaat te beschermen.

Wat is voldoende. Vogels is stof en stof is slecht voor mens en dier.

Via stof worden veel soorten bacterieen en virussen verspreid.
Stof blijft in de longen en luchtzakken zitten. Denk aan stoflongen van de mijnwerkers.
Stof en een hoge luchtvochtigheid geeft een explosie van huismijt. Dit is de belangrijkste veroorzaker van een allergie.

Verder als het buiten vries en je houdt binnen de temperatuur op 10 graden, dan kun je beter niet luchtverversen vanwege de koude luchtstroom.

Je kunt beter een paar keer per dag ventileren met veel geweld ventileren dan de hele dag door met een te zwakke capaciteit, waardoor alleen het stof in de buurt van de ventilator wordt afgevoerd.

Soms gebruik ik een perslucht apparaat om alle stof van de kooien en moeilijk bereikbare plaatsen weg te spuiten. Dit doe ik met de ventilator op volle kracht.

Op de vraag wat is voldoende gebruik ik mijn eigen neus. Het mag dus niet muf ruiken.

Kees



kvhooff
Website Member
Posts :180

Website Member
2009-11-17 - 16:01:11 send message to kvhooff

De filters zijn om het apparaat te beschermen.

Wat is voldoende. Vogels is stof en stof is slecht voor mens en dier.

Via stof worden veel soorten bacterieen en virussen verspreid.
Stof blijft in de longen en luchtzakken zitten. Denk aan stoflongen van de mijnwerkers.
Stof en een hoge luchtvochtigheid geeft een explosie van huismijt. Dit is de belangrijkste veroorzaker van een allergie.

Verder als het buiten vries en je houdt binnen de temperatuur op 10 graden, dan kun je beter niet luchtverversen vanwege de koude luchtstroom.

Je kunt beter een paar keer per dag ventileren met veel geweld ventileren dan de hele dag door met een te zwakke capaciteit, waardoor alleen het stof in de buurt van de ventilator wordt afgevoerd.

Soms gebruik ik een perslucht apparaat om alle stof van de kooien en moeilijk bereikbare plaatsen weg te spuiten. Dit doe ik met de ventilator op volle kracht.

Op de vraag wat is voldoende gebruik ik mijn eigen neus. Het mag dus niet muf ruiken.

Kees



Enrico
Website Member
Posts :72

Website Member
2009-11-17 - 19:49:24 send message to Enrico

Als de filters enkel zijn om het apparaat te beschermen, zullen ze idd niet echt veel zuiverende werking hebben.


kvhooff
Website Member
Posts :180

Website Member
2009-11-18 - 09:11:02 send message to kvhooff

Deze filters pakken alleen de groffe stofdeeltjes. De pijn zit in het fijnstof. Speciale luchtreinigers hebben meestal meerdere filters:

-groffilter
-fijnfiler
-koolstof filter
-electrostatisch filter (ionisator)

Kees



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 154 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede