Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Toerako's en voeding Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Toerako's en voeding
EBH
Website Member
Posts :8

Website Member
2009-11-04 - 12:40:08 send message to EBH

Een vraagje over de voeding van Toerako's. Ik heb de vraag ook al bij Aviornis gedeponeerd (op het forum) maar veel respons heb ik nog niet gekregen.
Zoals velen zullen weten is ijzer niet goed voor veel vruchten- en insecteneters. Toerako's horen bij deze groep. Ook zij moeten op een ijzerarm dieet gehouden worden. De opname van ijzer wordt bevorderd door vitamine C.
Nou zegt men, dat er in sinaasappel veel ijzer en veel vit. C zit. Hierdoor zouden de vogels last kunnen krijgen van de ijzerstapelingsziekte. Sinaasappel wordt dus niet gegeven aan toerako's (en andere vogels)
Kiwi wordt echter wel met regelmaat gegeven, zonder enige problemen. (bij een te groot aandeel kiwi kan een kropafwijking ontstaan heb ik me laten vertellen, maar dat is met al het voer dat te vochtig is)
Nou ben ik redelijk eigenwijs en ben dus eens op zoek gegaan naar de verschillende voedingsstofgehaltes in fruit. Waar kan men beter zijn dan bij het Voedingscentrum? Hier heb ik een kopie gekregen, waarop verschillende gehaltes staan. Nou blijkt dat in kiwi bijna het dubbele aan vit. C zit (ijzeropname) ten opzichte van een sinaasappel. Bovendien zit er in kiwi het drievoudige aan ijzer (ten opzichte van een sinaasappel).

Hier vat ik het dus niet meer. Is het sinaasappelverhaal een fabel? Hoe zit het echt in elkaar?

Edwin


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2009-11-04 - 13:24:10 send message to Karel

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Het sinaasappelverhaal is zeker geen fabel. Vitamine C zorgt voor de ijzeropname. M.a.w.: als je geen of weinig vitamine C verstrekt zal de ijzeropname beperkt zijn.

Vruchten die veel vitamine C bevatten zijn o.a:
Kiwi, citrusvruchten, bramen, zwarte en rode aalbessen, abrikozen, aardbeien en ananas.
Bij groenten zijn dit met name de rode paprika en wortelen.
(Bron: http://www.vetvrij.com/voedingsinformatie)

Verder bevatten druiven zelf al veel ijzer, dus wordt geadviseerd deze met mate te voeren.



EBH
Website Member
Posts :8

Website Member
2009-11-04 - 14:50:08 send message to EBH

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

Wat moet er dan gevoerd worden? moet er enkel gekeken worden naar de hoeveelheid ijzer?
Dit omdat vit. C zeker noodzakelijk is voor de vogels? Dan kan kiwi en sinaasappel dus goed gevoerd worden, maar de meeste bessen niet, omdat daar naast vit. C ook veel ijzer in zit...
(?)

En is ijzer altijd gebonden aan oxaalzuur (wat door vit. C ontbonden wordt)?

Druiven bevatten volgens het voedingscentrum net zo veel ijzer als kiwi en veeeel minder vit. C. Dan zouden druiven dus veel beter voer zijn dan kiwi...

Edwin


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2009-11-04 - 15:43:12 send message to Karel

quote
Dit omdat vit. C zeker noodzakelijk is voor de vogels? Dan kan kiwi en sinaasappel dus goed gevoerd worden, maar de meeste bessen niet, omdat daar naast vit. C ook veel ijzer in zit


Nee, kiwi en sinaasappel bevorderen de ijzeropname uit eventuele andere voedingsmiddelen en moeten dus niet (of zeer weinig) worden gevoerd.
Dit hoeft in de praktijk natuurlijk geen probleem te zijn omdat er voldoende andere vruchten zijn die volop kunnen worden aangeboden.

Het menu dat ik aan de toerako's geef bestaat uit appel, peer, tomaat, komkommer, banaan, groene paprika. Soms in het seizoen wat druiven, aardbeien en bessen (met mate!!).
Het fruit meng ik met universeelvoer (Tovo ijzerarm). Verder bestaat het menu (30%) uit geweekte Nutribird pellets T16.




Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2009-11-04 - 15:43:28 send message to Ton Koek

Ik denk dat afwisseling hier het toverwoord is. Af en toe een stuk sinaasappel kan geen kwaad, dagelijks wel.
Bij iedere supermarkt zijn tegenwoordig zeer veel soorten fruit te koop, vergeet ook de buitenlandse winkeltjes niet. Wissel alles af en biedt een zo veelzijdig mogelijk menu, zou ik zeggen.




Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 201 bezoekers op de site, waarvan 5 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede