Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Broedkooien en voliere combineren/afwisselen? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Broedkooien en voliere combineren/afwisselen?
Ubernoob
Website Member
Posts :405

Website Member
2009-10-22 - 20:41:46 send message to Ubernoob

Ik vraag mij al een paar dagen iets af:

Met sommige vogels worden in broedkooien betere kweekresultaten bereikt dan in de voliere.
Toch vinden velen van ons het niet wenselijk om een koppel voor altijd in een kweekkooi te houden.

Ikzelf ben mijn mening hierover nog aan het vormen en heb nog niet echt een standpunt.

Maar nu vraag ik mijzelf af of het mogelijk is om een koppel (of meerdere koppels) de helft van het jaar in de voliere te houden en de andere helft van het jaar in een kweekkooi (rekening houdend met de broedperiode van de betreffende vogelsoort)

Ik vraag dit omdat ik over een jaar of wat een aantal volieres neer wil zetten maar daaraan gekoppeld tevens een kweekruimte.


postvogel
Website Member
Posts :165

Website Member
2009-10-22 - 21:21:33 send message to postvogel

Ik doe het ook zo januari tot juni/juli broeden in broedkooien en dan alles naar de voliere's.
Bevalt mij goed.
Groet Chris.


roodmus
Website Member
Posts :1338

Website Member
2009-10-22 - 22:20:56 send message to roodmus

Ik zelf kweek in boxen van 2x0.80x1.50,daar ztten de koppels het hele jaar in.

Denk dat je ook moet kijken wat voor vogels,ik kweek Goudvinken en als je deze ergens in Januari in de boxen zet dan duurt het heel lang voordat ze rustig worden.

Verder heb ik vaak mee gemaakt dat vogels slecht konden vliegen uit broedkooien,licht waarschijnlijk ook aan de maat van de kooi.

Verder het is voor de vogel moeilijker vanuit de grote kooi naar de kleine broedkooi,ze moeten daar erg aan wennen.



Peggy
Website Member
Posts :153

Website Member
2009-10-23 - 18:37:25 send message to Peggy

kweekkooien voor betere resultaten?
wat is nu belangrijker?
hoe je eigen vogels erbij zitten, of vogels die nog geboren moeten worden en naar een ander gaan?

ik heb hier in de woonkamer de Valkjes gewoon hun gang laten gaan bij de Princes of Wales parkieten. ik ga mijn vogels niet weg proppen voor dit soort dingen.
maar dat zal het verschil wel zijn tussen gewoon liefhebberij, en "kweker" willen zijn??


denegon
Website Member
Posts :1792

Website Member
2009-10-23 - 19:32:28 send message to denegon

quote
Met sommige vogels worden in broedkooien betere kweekresultaten bereikt dan in de voliere.

Op korte termijn is dit vaak het geval echter voor de lange duur lijkt mij een voliere toch het beste voor de kweek resultaten.

ik probeer dit zelf uit ik heb nu meerdere vogels in een kweekkooi en dezelfde soort in een voliere.
Eigenlijk zou ik ze allemaal in een voliere willen hebben maar mijn vrouw heeft het voliere bouwen gestoptrazz :p

groetjes egon


Ubernoob
Website Member
Posts :405

Website Member
2009-10-23 - 20:27:34 send message to Ubernoob

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

Tuurlijk Egon het liefst zou ik ook van alles in volières gaan houden.

Maar als je daar de ruimte niet voor hebt dan wil ik de kweekkooi niet meteen wegschrijven als alternatief.

Als ik naar mijn eigen situatie kijk dan heb ik in mijn tuin ruimte voor een paar volieres en ruimte voor kweekkooien binnen. Ik vroeg me dan ook af of het mogelijk was om vogels per half jaar om te wisselen tussen verblijven.

Even als voorbeeld: Ik heb een voliere van 4x1x2 (lxbxh) in de tuin. Hier heb ik van april t/m september een (of twee) koppels bonte boertjes in. In oktober haal ik deze naar binnen en doe ze in voor deze vogels passende kweekkooien (ongeveer 1m3 dacht ik) Dit met de gedachte dat bonte boertjes nogal eens in de winter willen broeden. Vanuit de kweekkooien verhuis ik dan een paar koppels valkparkieten naar de voliere die daar dan de winter doorbrengen. Is dit een handige opzet?

(let op dit is slechts een voorbeeld. Ik heb deze situatie niet nog ben ik van plan dit in de nabije toekomst zo te gaan doen)

En Peggy deze opmerking:

maar dat zal het verschil wel zijn tussen gewoon liefhebberij, en "kweker" willen zijn??

vind ik wel een beetje heel kort door de bocht. Alsof een kweker geen liefhebber zou kunnen zijn. Het kan zijn dat jij een hekel hebt aan kweekkooien en dergelijk dat is ook je goed recht maar om dan gelijk alle kwekers die ze gebruiken te verwijten dat ze geen liefhebbers zijn gaat mij te ver.

Voor alle duidelijkheid. Ik "kweek" nog maar 1 jaar en dat in de voliere. Maar ik sluit voor de toekomst niet uit dat ik kweekkooien zal gebruiken.


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2009-10-23 - 20:35:55 send message to Niltava

Ben niet direct bekend met de bonte boertjes maar volgens mij hebben die wat moeite met kweken na verplaatsing dacht ik.


denegon
Website Member
Posts :1792

Website Member
2009-10-25 - 11:41:41 send message to denegon

caiques moet je ook niet verplaatsen dan kan het dat ze het jaar erop niet eens beginnen. dus door het verplaatsen van deze vogels zul je niet gauw jongen krijgen.
pruimekoppen en valkparkieten kunnen redelijk goed tegen verplaatsen dus hier ziou je het mee kunnen proberen

groetjes egon



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 160 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede