Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Dybowski astrilde Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Dybowski astrilde
Marcus
Website Member
Posts :46

Website Member
2009-10-05 - 15:50:40 send message to Marcus


Op internet kan ik maar heel weinig informatie over de dybowski astrilde vinden. (maar 2 sites tot nu toe sad :()Zijn er hier op vogelarena liefhebbers die deze soort houden/kweken? Ik ben op zoek naar informatie in de breedste zin van het woord, dus huisvesting/verzorging/karakter/voeding/kweek etc. Het liefst eigen ervaring, maar als iemand nog handige sites weet zijn die ook van harte welkom. Ik ben benieuwd laugh :D


Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2009-10-06 - 00:17:30 send message to Ton Koek

Had je dit al gevonden?

Dybowski Druppelastrilde (Euschistospiza dybowskii)

Een van de fraaie soorten druppelastrildes, niet de gemakkelijkste van de Afrikaanse prachtvinken. Met name in de broedtijd kunnen deze vogeltjes zeer fel zijn. Voldoende ruimte is dan ook een voorwaarde als u deze vogels met andere vogels of soortgenoten samen wil houden.

Ze zijn in het begin nogal schuw, maar dit verandert normaal gesproken snel. Het zijn echte scharrelaartjes, ze zoeken de hele dag de bodem en alle planten/struikjes af naar voedsel. U hebt erg veel plezier van ze als ze eenmaal tot rust komen. Dat kunt u bevorderen door van buxus of kleine coniferen een dichte plantenrand te creëren. Een royale binnenvolière met beschutting dmv planten kan ze ook stimuleren tot nestbouw. Ze maken meestal een heel fraai nest in een nestkastje dat goed beschut is opgehangen.

Goed tropisch zaad, trosgierst, onkruidzaden en regelmatig klein dierlijk voer (insectenpaté, universeelvoer) vormt een gezond basisvoedsel.


EBH
Website Member
Posts :8

Website Member
2009-10-06 - 14:03:34 send message to EBH

slechts weinig dierlijke eiwitten verstrekken... De dieren worden er erg fel door naar elkaar.

Edwin


Marcus
Website Member
Posts :46

Website Member
2009-10-06 - 15:21:06 send message to Marcus

@ Ton: die site had ik inderdaad al bekeken

@ Edwin: Hoe en wat kan je ze dan het beste voeren tijdens de kweek? De jongen hebben toch behoefte aan een behoorlijke hoeveelheid dierlijk voer lijkt me. Heb je zelf dybowski's? Ik had al het een en ander gelezen over onderlinge agressie, heb je dit ook bij reeds bestaande koppels? Of alleen bij vogels die je nieuw bij elkaar plaatst? Is het ook verstandiger om de vogels uit elkaar te halen tijdens de winter, of kan je ze beter bij elkaar laten? Dit ivm rust voor de pop.


EBH
Website Member
Posts :8

Website Member
2009-10-06 - 22:30:39 send message to EBH

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

Mijn vader heeft ze wel eens gekweekt. Ze hebben idd eiwitrijk voer nodig hebben, maar als ze teveel kregen, werden ze fel naar elkaar. Niet dat er doden vielen ofzo, maar rustig broeden was er ook niet meer bij.
Hoe het precies in elkaar stak weet ik niet meer.

Als je de vogels in de winter uit elkaar haalt, moet je in het voorjaar veel tijd steken in het koppelen! Een scheiding kán natuurlijk de kweek bevorderen...

Edwin


Marcus
Website Member
Posts :46

Website Member
2009-10-08 - 19:45:30 send message to Marcus

Ok, in ieder geval bedankt voor de tip, ik zal het in de gaten houden. Weet je misschien ook waar je vader ze in kweekte? In een voliere of lukte het ook in een broedkooi? Liet hij ze zelf nestelen (in bv nepgroen) of maakten ze gebruik van een nestkastje?


EBH
Website Member
Posts :8

Website Member
2009-10-08 - 20:21:16 send message to EBH

in een ruime (parkieten) broedkooi, helemaal achterin het kweek gedeelte (rustigste plek). Wel takjes van conifeer geplaatst aan zowel gaas (frontje) als rond het tralie-nestkastje.

Edwin



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 257 bezoekers op de site, waarvan 5 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede