Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > zilverbekje blijft maar eitjes leggen Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : zilverbekje blijft maar eitjes leggen
agem
Website Member
Posts :48

Website Member
2009-10-04 - 16:42:37 send message to agem

Mijn zilverbekjes hebben deze zomer een gezond nest grootgebracht en daarnaast nog 2 keer een (halverwege onderbroken) poging ondernomen. Toen ze aan een vierde nest wilde beginnen heb ik de man met de jongen uitgevangen op een jong popje na. Daardoor zitten er nu 2 zilverbekpopjes in de vlucht bij wat andere tropen. De moederpop kwam weer terug in conditie, ging vervolgens in de rui en leek winterklaar te zijn totdat ik opnieuw zes eitjes in het slaapnest van de 2 popjes vond. Ik heb die eitjes toen maar laten liggen en dacht dat het na een week of drie vruchteloos broeden wel over zou zijn. Vandaag zag ik echter maar liefst zestien eitjes in het nest liggen!! Dit van één of misschien van de twee popjes, die dus niet meer over een man beschikken.. Ik heb de nestkast leeggehaald maar wel wat nieuw nestmateriaal erin teruggelegd omdat het tenslotte nestslapers zijn. Heeft iemand tips hoe dit leggen te stoppen is?


Marcus
Website Member
Posts :46

Website Member
2009-10-05 - 09:40:20 send message to Marcus

Ik denk dat je het beste de nestkastjes kan weghalen. De popjes zullen eieren bijven leggen vrees ik. Nu het kouder wordt neemt het risico op legnood toe, dus loop je de kans een van je vogels te verliezen. Ze slapen het liefst in een nestje, maar ook wel gewoon op stok hoor happy :)


agem
Website Member
Posts :48

Website Member
2009-10-05 - 11:45:48 send message to agem

Beste Marcus,

Ik heb nog andere nestkastjes met nestslapers erin, zoals diamantvinken, alles weghalen lijkt me geen optie.
Als poppen ècht willen leggen leggen ze toch, al is het in het zand of tussen het voer. Dat heb ik al eens met duifjes aan de hand gehad en ook al eens met deze pop toen ik haar, destijds met haar man nog, samen in een 'kale' kooi had gezet.


hj de graaf
Website Member
Posts :382

Website Member
2009-10-05 - 15:09:17 send message to hj de graaf

licht uren terug brengen, schraler voeren en of minder voeren.


mvg,

HJ de Graaf


parkietstijn
Website Member
Posts :71

Website Member
2009-10-05 - 19:01:11 send message to parkietstijn

Volgens mij heb ik jou al meerdere keren het advies gegeven om de nestkasten weg te halen maar dus nog steeds niks van geleerd...

Nestslapers wil niet zeggen dat ze niet zonder nest kunnen! Houd dat in de gaten aub.

Mvg,
stijn


Marcus
Website Member
Posts :46

Website Member
2009-10-05 - 20:26:22 send message to Marcus

quote
Ik heb nog andere nestkastjes met nestslapers erin, zoals diamantvinken, alles weghalen lijkt me geen optie.
Als poppen ècht willen leggen leggen ze toch, al is het in het zand of tussen het voer. Dat heb ik al eens met duifjes aan de hand gehad en ook al eens met deze pop toen ik haar, destijds met haar man nog, samen in een 'kale' kooi had gezet.



Als ik jou zo hoor lijkt de enige optie nog om er een kurk in te douwen razz :p laugh :D. Nee ik blijf er bij; gewoon alle kastjes weg halen. De andere vogels kunnen ook prima zonder. Een nest geeft alleen maar extra stimulatie om te leggen en te broeden. Er zullen misschien nog wel een paar 'protest' eieren komen in een voerbakje of zoiets, maar dat stopt vanzelf wel. Een paar losse eieren is altijd nog beter dan steeds weer een compleet legsel produceren.


agem
Website Member
Posts :48

Website Member
2009-10-05 - 22:04:49 send message to agem

Alvast allemaal bedankt voor de reacties.

Ja Parkietstijn, afgelopen zomer heb je me inderdaad het volgende advies gegeven:"Je moet zoiezo geen nestmateriaal meer geven en het nest (tijdelijk) weghalen. In de herfst kun je het nestje wel weer terughangen dan kunnen ze lekker warm slapen snachts. Met dit weer is dat opzich niet nodig. Indien de vogels met deze dingen nog broeddrang vertonen dan scheiden man - pop."

Toen heb ik de man en de pop in een aparte kooi gezet met een kaal mandje in een nogal lege kooi, gevolg: eitjes. Toen kreeg ik op een ander vogelforum het advies ze maar gewoon te laten doen maar na een paar dagen braken ze het nest af en kiepten er zelf een eitje uit. Ik heb ze toen zonder nestje, in een kooi met alleen takken gezet, gevolg: eitjes in het bakje met mineralengrit en in het zand. Toen heb ik het koppel gescheiden dus pop met dochter terug in de volière en man en andere jongen heb ik weggedaan.

Pop kwam terug in conditie, ging in de rui en begint nu met haar dochter opnieuw. Ze beschikken nadat ik gisterochtend de eierstapel vond en die opgeruimd heb over een zowat leeg nestblok met een dun laagje nestmateriaal. Gisteren en vandaag vond ik dus al een eitje op de bodem van de kooi... Ze slapen wel in het nu wat karig gestoffeerde nestblok.
Dus Marcus, wat is de juiste kurkmaat voor een zilverbekje?
De lichturen terugbrengen? Ze zitten in een gemengde buitenvolière maar ik zou ze weer apart kunnen zetten. Dus als ik jullie goed begrijp zet ik best deze 2 poppen (éen alleen vind ik te zielig) in een "kale" kooi op een schaduwplek, papier op de grond ipv zand, zonder nestmogelijkheid en dan even aanzien? Nog suggesties?


Jhoukes
Website Member
Posts :156

Website Member
2009-10-06 - 11:43:34 send message to Jhoukes

Ik heb in de winter alle poppen en mannen gescheiden van elkaar in kooien zitten. Alle mannen bij elkaar en alle poppen bij elkaar. Dit bevorderd de conditie van de vogels en het kweekresultaat in de zomer. En het is alles behalve zielig want op deze manier krijgen de poppen de kans om terug in conditie te komen. Ik ben het met iedereen eens. Je moet de nesten weg halen en ook dit is alles behalve zielig je neemt deze pop gewoon in bescherming. Want als het zo doorgaat krijgt ze hoe dan ook legnood. En dan had ze maar al te graag dat jij die nesten had weggepakt.

Gr.

Jordy


agem
Website Member
Posts :48

Website Member
2009-10-06 - 16:19:14 send message to agem

Het gaat hier dus om twee poppen, geen koppel zilverbekjes!
De man en andere jongen heb ik al eerder weggegeven omdat ik ze te 'productief' vond.

Vanmorgen heb ik dus zoals gisteravond voorgenomen de twee poppen uitgevangen en ze samen in een "kale" kooi zonder nestmogelijkheid gezet. Ik heb ondertussen wel alweer een ei geraapt maar misschien zat dat nog in het systeem.
Nu ze apart zitten kan ik ook de lichturen terugbrengen. Ze hebben alleen daglicht (buitenkooi) maar ik kan die deels afdekken.

Ik zal over een paar dagen berichten of de leg gestaakt is. In principe kan ik deze poppen alleen laten zitten en hoeven ze niet in de gezelschapsvolière terug (daar hebben ze als enig voordeel wel meer vliegmogelijkheid).

Mijn koppel diamantvinken kan trouwens wel gerust bij elkaar blijven en samen in hun nestje slapen; die hebben nog nooit een ei opgeleverd en dat vind ik prima zo.



agem
Website Member
Posts :48

Website Member
2009-10-15 - 11:49:48 send message to agem

Eenmaal dat ik de 2 poppen apart gezet heb ik nog 3 dagen eitjes gevonden in de kooi, maar daarna is het gelukkig gestopt!
Kan ik ze beter apart in deze kooi (beetje klein: 80 x 50 x 40) laten zitten (nog een poosje, de winter of voor de rest van hun leven)?
Of kunnen ze, nu het leggen weer gestopt is, net zo goed gewoon terug bij de andere vogeltjes in de vlucht? Daar zijn geen andere zilverbekjes bij.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 232 bezoekers op de site, waarvan 4 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede