Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Roodrug als pleegouder. Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Roodrug als pleegouder.
Jarno Blom.
Website Member
Posts :17

Website Member
2009-09-22 - 15:13:28 send message to Jarno Blom.

Hallo,

ik ben jarno blom ik ben 15 jaar.
ik kweek zelf met halsbandparkieten, en mijn ervaringen zijn dat halsbanden het soms vertikken om de eieren uit te broeden.

Daarom ben ik van plan 1 of 2 koppels roodruggen aan te schaffen om als pleegouders te gebruiken.

Maar dan is er 1 probleem denk ik:

de halsband eieren moeten 24 dagen bebroed worden, en de roodrug 21. nou is dit verschil niet zo heel groot, maar kan dit problemen geven?

En:

de roodrug parkiet vliegt uit met: 2 a 3 weken, en de halsbandparkiet 6 a 7 weken!

Dit geeft wel degelijk problemen lijkt mij?

Toch hoor ik verschillende verhalen dat roodrugparkieten halsbanden probleemloos opvoeden, maar doen ze dat voor 3 weken? of echt totdat ze uitvliegen?

Want ik heb er geen zin in om de halsbanden daarna met de hand op te voeren.

En zijn er anders nog andere vogels die ik als pleegouders kan in zetten voor halsbandparkieten?

Ik hoor het graag,

Groetjes Jarno Blom.


danielkempenk
Website Member
Posts :405

Website Member
2009-09-22 - 17:23:07 send message to danielkempenk


quote

de roodrug parkiet vliegt uit met: 2 a 3 weken, en de halsbandparkiet 6 a 7 weken!


de roodrug parkiet vliegt ook pas uit met 6-7 weken volgens mij....

kakariki's zijn ook goede pleegouders.

gr.daniel


gravaka
Website Member
Posts :283

Website Member
2009-09-23 - 18:08:53 send message to gravaka

kakariki's sluit ik mij ook bij aan.

3 weken voor een parkiet/achtige is wel heel kort.
volgens mij is het minimaal 5 weken.


Jarno Blom.
Website Member
Posts :17

Website Member
2009-09-23 - 19:22:45 send message to Jarno Blom.

Sorry heb me vergist, roodruggen vlieggen ongeveer uit met hun 30 ste dag.

Denk toch dat ik het bij de roodrug parkiet houd, die nemen genoegen met een broed kooi ( ongeveer 1,70 m lang denk ik dat ik ga maken.

En kakarikies zijn daar 1 tegen heel beweegelijk.

Heb van meerdere mensen gehoord dat roodruggen halsbanden wel opvoeden, maar ik vroeg me af hoe dat ging met dat de roodrug eerder uitvliegt, maar denk wel dat dat goed komt.

Verder nog mensen die hun ervaringen willen delen met pleegouders bij vogels, graag.

Groetjes Jarno


gravaka
Website Member
Posts :283

Website Member
2009-09-23 - 20:04:49 send message to gravaka

kakariki's zijn erg druk maar broeden ook erg goed in een broedkooi van 1 meter.


Jarno Blom.
Website Member
Posts :17

Website Member
2009-09-23 - 20:42:24 send message to Jarno Blom.

Ja dat kan, maar die vogels moeten ook wel goed zitten vind ik zelf, ikzelf ben niet zo'n kweker in broedkooien, ik heb de vogels liever in een voliere.
maar die roodruggen hebben niet zo heel veel ruimte nodig, en die kakariki's zijn gewoon erg druk dus daar heb ik ook liever meer ruimte voor.
ik heb ook kakariki's gehad maar die heb ik weg gedaan.

Maar ik denk dat ik voor de roodruggen gaat, die kweken ook net zo makkelijk, en heb al vaker gehoord over roodruggen die halsbanden opvoeden, dus ik ga voor de roodruggen.

Toch bedankt voor de tip van de kakariki's!

Groetjes jarno


parrotmaniak
Website Member
Posts :581

Website Member
2009-09-23 - 21:11:30 send message to parrotmaniak

hallo jarno.ik heb de ervaring van roodruggen dat ze alles wel voeren maar niet tot het eind .ik heb princessen port lincoln en zelfs rode loris grootgebracht onder roodruggen .gaat 3 tot 4 weken goed maar dan stoppen ze bij mij met voeren .ik laat ze dan gewoon in het blok en geef ze 2 x per dag voer met een spuit met slangetje.is wel een paar weken meer werk maar het resultaat is dat ze wel op stok komen .
succes


Jarno Blom.
Website Member
Posts :17

Website Member
2009-09-23 - 21:35:00 send message to Jarno Blom.

Hallo,

Okee bedankt voor uw reactie!

Ik heb van een roodrugkweker gehoord dat ze alles voeren wat bedelt om eten, maar dat is bij u dus niet het geval.

Dan zou ik ze toch echt verder het de hand moeten voeren denk ik ja.

In elk geval, erg bedankt voor uw reactie.

Groetjes Jarno Blom


mreyder
Website Member
Posts :608

Website Member
2009-09-25 - 11:14:27 send message to mreyder

Jarno: ook een roodrug is veel beter gehuisvest in een vlucht! Je ziet ze veel vaker in broedkooien, maar hier komen zulke vogels die van nature veel vliegen toch echt niet in uit. Veelal kun je als je bv op een markt loopt aan de kwaliteit van de bevedering al zien dat ze uit een broedkooi komen. Bovendien: als een vogel z'n jongen niet grootbrengt of z'n eieren niet uitbroedt, moet zo'n vogel voor de kweek uitgeselecteerd worden (naar een liefhebber die ze niet wil laten kweken oid). Dit is de manier waarop natuurlijke selectie gebaseerd is: een vogel die zelf geen jongen grootbrengt kan die slechte eigenschappen niet doorgeven aan z'n jongen. Ga je die jongen onder andere vogels groot laten brengen, kunnen die jongen de slechte eigenschappen ook weer bezitten. Ben ooit bij iemand geweest die een stel Rosekakatoes had die zelf de jongen niet grootbrachten. Hij legde de eieren onder halsbanden die de jongen perfect grootbrachten. Had enkele jongen aangehouden en er onverwante vogels bijgekocht: ook die stellen brachten de jongen haast niet groot! Bij de meeste koppels (een koppel of 8(!) uit mn hoofd)was het ook noodzakelijk om de eieren onder de halsbanden te leggen. Snap best dat de afweging om dit te doen een financiele is! Maar geld is over het algemeen een slechte raadgeven in onze hobby. Bovendien: denk ook eens aan inprenting: als je bv een jonge halsband onder een koppel roodruggen hebt liggen groeit die vogel op terwijl ie ingeprent wordt op roodruggen. Google maar eens op dit fenomeen. Dan zul je de mogelijke consequenties hiervan begrijpen. Heb jarenlang een Adelaidman gehad die (niet bij mij!)door roodruggen was grootgebracht. Hij maakte zelfs de roodruggeluiden. Wilde niets van Adelaidpoppen weten, riep echter wel naar de roodruggen. Ik wil niet zeggen, dat dit soort dingen zich altijd zullen voordoen bij vogels die door pleegouders zijn grootgebracht, maar mogelijk is het wel. Wil je dat, wil je eventuele kopers opzadelen met de kans om zo'n vogel te kopen?


RICHARDVHASSELT
Website Member
Posts :232

Website Member
2009-09-25 - 23:23:48 send message to RICHARDVHASSELT

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

user wiped their message


Jarno Blom.
Website Member
Posts :17

Website Member
2009-09-27 - 13:24:25 send message to Jarno Blom.

Hallo mreyder.

Ik heb gister 2 koppels roodruggen opgehaald.
Zijn leuke kleuren dus ook leuke vogels om te zien.
Ik heb deze niet gehaald omdat ik een paar koppels halsbanden heb die hun jongen niet grootbrengen, maar voor het geval dat. Afgelopen jaar bijvoorbeeld toen had ik een koppel halsbanden waar ik elk jaar jongen van heb. Maar dit keer was het maar 1 jong, en deze werd 2 weken gevoerd en toen stopte ze er ineens mee.
De reden zou ik niet weten, of het, het weer was, of omdat het maar 1 jong was, ik weet het niet.
Toen heb ik dat jong bij een ander koppel gelegd die toevallig toen ook jongen had van de zelfde leeftijd.

Maar stel dat ik geen koppel halsbanden meer heb die de ook jongen hebben van de zelfde leeftijd, ( wil absoluut geen te groot leeftijd's verschil, anders pakt de grootste al het voer van de kleine)

Daarom heb ik deze roodruggen gekocht, want die hebben vaker jongen, en die doen niet moeilijk al is een jong ouder dan de andere. Dus het is puur voor het geval dat. En al had ik inderdaad een koppel die 2 jaar achter elkaar de jongen niet grootbrengt, dan zet ik deze inderdaad niet meer voor de kweek in.

Ik heb tot nu toe nog niet mee gemaakt dat een jong die eigenschap overneemt van de ouders, maar natuurlijk kan dat gebeuren.

Ook doe ik het niet om 2 nestjes te krijgen van elk koppel, maar het is puur voor het geval dat, want die halsbanden van mij zijn nog aardig prijzig, en ik vind het zonde als er een jong dood moet gaan, ( en natuurlijk is het al jammer dat er een vogel dood gaat, of die nou duur of goedkoop is )

Maar verder heb ik geen vragen meer, dus ik verwijder dit forum morgen weer, misschien heeft u dat dit antwoord gelezen.

Iedereen bedankt voor hun reacties,

Groetjes Jarno Blom.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 199 bezoekers op de site, waarvan 3 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede