Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > Hoezo verschil ? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : Hoezo verschil ?
Hawkeye_NL
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2004-07-02 - 10:00:04

Sinds een paar jaar heb ik een vakantie vogel bij mij in huis. Elk jaar als deze komt zit hij een beetje in zijn kooi te vervelen en doet er dan alles aan om voornamelijk mij aan te vallen. razz :p
De reden dat hij mij moet hebben komt waarschijnlijk omdat ik hem meestal ophaal. Daarnaast is het eerste wat ik doe als hij binnen komt, zijn nagels knippen. Hij heeft bijna altijd kurkentrekkernagels. Je kent het waarschijnlijk wel, van die nagels die in een krulvorm (net als van een kurkentrekker) rond groeien waardoor hij nauwelijks nog kan klimmen en doen.

Nu is het eerste waar ik mij elke keer aan stoor wel het kooitje waar hij in woont. Het is een kooi van pak hem beet 60 breed x 45diep maal 65 hoog. twee stokken erin en natuurlijk het water en voerbak en een bel. Omdat ik mij hieraan stoor heb ik hem bij mij altijd in een grote kooi zitten. Dit jaar heb ik hem in een kooi van dierenvilla gezet. (kooi met playtop.) Zijn nagels geknipt en deze keer ook voor de zekerheid een keer de vleugels omdat ik wilde testen of hij los kan zitten. Hij heeft deze vakantie elke dag los gezeten in en rond het huis en alleen 's nachts in de kooi.

Hoezo verschil? Normaal kon niemand de vogel benaderen, vooral ik niet. Nu kan iedereen hem gewoon op de hand krijgen en ik kan er alles mee. Ik krijg zelfs kusjes van hem en als hij hoort dat ik wakker ben dan roept hij luid “Papa”. Ik ben benieuwd hoe de eigenaar straks reageert als ze de foto's ziet van de wandelingen buitenshuis waarbij hij gewoon even in een boom of struik kon spelen. En hoe hij bij mijn vrouw op de waslijn zat te kijken hoe zij de was ophing. wink ;)

Dit is niet geschreven om de eigenaar onderuit te halen maar juist om aan te geven dat de vogels in te kleine verblijven heel anders reageren als dan dat ze de ruimte krijgen. De eigenaar is altijd heel goed voor haar vogel en ze verzorgt hem verder perfect. Ze heeft alleen niet de mogelijkheid om een grotere kooi voor de vogel te plaatsen.


angelique
Website Member
Posts :124

Website Member
2004-07-02 - 11:37:00

Hoi,

Wat leuk dat je ieder jaar een oppasvogel hebt.
Zelf heb ik ieder jaar meerdere oppasvogels, en ik vind het heel leuk om te doen.

Maar Ik schrik er wel van hoor.
Ik vind dat een vogel die altijd in de kooi moet blijven, een hele ruime kooi moet hebben.
Als het baasje er dan geen plek voor heeft, zal deze zich moeten afvragen of de vogel wel bij hem kan blijven.

Verzorging krijgt hij niet. Dat is eigenlijk altijd wel aan de nagels te zien. En zeker als ze in een krul lopen. Natuurlijk kan het best zo zijn, dat deze nagelijks bijzonder snel groeien, maar toch vind ik dat het bijgehouden moet worden. En desnoods stenen stokken in de kooi waar de nagels ook iets van slijten.

Ik vind het super wat je doet. Alleen het baasje moet zich maar eens gaan afvragen of hij er wel goed genoeg voor is.

Bij jou heeft de vogel het zo te zien enorm naar de zin.
Als het een goed baasje zou zijn, zou hij de vogel bij jou laten zitten.
Anders is het meer eigenbelang, en ik vind dat als je dieren neemt, dat je ze ook wat te bieden moet hebben.
Je moet er tijd, aandacht en verzorging insteken.
Geen van allen wordt dat volgens mij.

Maar petje af hoe jij het doet hoorwink ;)


Hawkeye_NL
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2004-07-02 - 13:05:04

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Ik ben een vast vakantie adres voor meerdere papegaaien. Gewoon een stukje van mijn liefde voor deze dieren. Daarnaast heb ik af en toe papegaaien in huis om te trainen (handtam te maken).

Wat betreft de mevrouw van deze papegaai moet ik zeggen dat als je al 27 jaar trouw voor haar dier zorgt (pas laatste jaren op een flat) dan houd je echt wel van je dier. Het is voor haar gewoon echt niet mogelijk om een grotere kooi voor haar vogel te plaatsen. Heeft ook niets met geld te maken. Dan zou ze het al lang hebben gedaan!

Als ze er straks zelf helemaal niet meer voor kan zorgen dan zien we wel verder. Misschien kan ik hem wel overkopen tegen die tijd. wink ;)


natasja
Website Member
Posts :1796

Website Member
2004-07-02 - 15:30:03

verzorging kan eigenlijk altijd beter , hoe goed je het ook doet wink ;)

wat is de reden dat ze zelf de nagels niet knipt ? want ik neem aan dat er een reden voor zal zijn zeker als ze de vogel al zo lang heeft.

Verder ben ik het geheel met je eens wat betreft een kooivogel of een vogel die de rimte krijgt , ik zie nu aan kicah die in een leefboom leeft dus nooit beperkt word door tralies of dergelijke dat de band heel ander opgebouwt word als wanneer je vogel in een kooi leeft , ze maken een veel groter deel uit van je gezin en dagelijkse bezigheden.



Hawkeye_NL
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2004-07-02 - 16:17:30

Natasja,

het zijn zelf mensen van leeftijd die het dier niet echt meer aan kunnen. Je kent het wel, ze halen een keer uit en je trekt terug. Het diertje heeft in de gaten dat je angst hebt voor hem en hij maakt er vervolgens steeds weer misbruik van.

Nu ben ik nooit bang voor een vogel! (wel voorzichtig en dus ook absoluut niet dom) maar als ik besluit een vogel te pakken dan trek ik niet terug. Ik ga ook niet uitdagend met de hand naar een vogel om vervolgens weer in te houden en weer te gaan en weer.....

Gewoon besloten het dier te pakken is pakken. Wat er ook gebeurt.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2004-07-02 - 21:55:40

quote
Als ze er straks zelf helemaal niet meer voor kan zorgen dan zien we wel verder
Dat lijkt me de juiste instelling in dit geval. Fijn dat je deze vrouw helpt, waardoor ze hopelijk nog lang plezier kan hebben van haar vogel. En ook fijn voor de vogel natuurlijk dat hij eens per jaar even "een grote beurt" krijgt.
happy :)


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2004-07-03 - 18:23:43

Op zich een zeer positief stuk, die vogel kan echt even bijkomen.
Wat ik me afvroeg, zonder negatieve bijbedoeling, waarom ga je niet 3 of 4 keer per jaar die nagels even knippen?
Als afstand een bezwaar is, dat kan de eigenaresse het ook regelmatig bij een goede dierenwinkel laten doen. Kost weinig en scheelt de vogel een hoop ellende.


Hawkeye_NL
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2004-07-03 - 19:03:58

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

quote
Op zich een zeer positief stuk, die vogel kan echt even bijkomen.
Wat ik me afvroeg, zonder negatieve bijbedoeling, waarom ga je niet 3 of 4 keer per jaar die nagels even knippen?
Als afstand een bezwaar is, dat kan de eigenaresse het ook regelmatig bij een goede dierenwinkel laten doen. Kost weinig en scheelt de vogel een hoop ellende.
Ik doe dat al een paar keer per jaar! Ze woont recht tegenover de winkel van mijn broer die een dierenspeciaal zaak heeft.

De vogel heeft een afwijking waardoor zijn nagels al meteen krom groeien (reden onbekend). Zoals ik al duidelijk heb vermeld gaat het dan ook niet om de verzorging van de vogel omdat de eigenaar er alles voor over heeft. Ze haalt mij er altijd bij als er iets is of als ze vragen heeft. Het enige waar zij de vogel niet in kan voorzien is een ruime kooi. Nu kan je het er mee eens zijn of niet, het blijft de vraag of het voor de vogel die ze al 27 jaar heeft en verzorgt met veel liefde echt beter is als hij naar een ander wordt gedaan? Is de band van het dier met de eigenaar niet op zijn minst net zo belangrijk? Ik ken persoonlijk dieren die zichzelf uithongerden omdat ze hun baasje misten tot de dood volgde! Is dat het risico wel waard?

De enige reden waarom ik dit topic heb geopend is om mensen te steunen met een goed en duidelijk voorbeeld in hun keus voor een verblijf van hun vogel. Maar al te vaak lees ik de vraag wat de ideale formaat zal zijn voor het onderbrengen van een bepaalde vogel. Aan de hand van dit stuk wilde ik het overduidelijke verschil laten zien. Ik heb al een paar maal vermeld dat de eigenaar goed is voor haar vogel en denk dat ik dit niet op allerlei manieren hoef te verdedigen gezien ik de vrouw, de vogel en de situatie 100% ken!

Wel vind ik het hartverwarmend dat mensen hier hun bezorgtheid en gedachten vermelden. Maar al te vaak is er idd sprake van onwil i.p.v. onmacht. Hier is in dit geval echter 100% sprake van onmacht!

Met respect!
erwin


natasja
Website Member
Posts :1796

Website Member
2004-07-04 - 02:13:34

Nou wat dat betreft .. liever in een hutje op de hei met mijn vriend en 2 kids als zonder ze in de grootste bungalow wink ;)

Het is jammer dat er geen ruimte is voor een grotere kooi , aan de andere kant .. hoeveel vogels hebben zo'n kooi en ontberen ook nog de liefde van een baasje ? als de vogel al zo oud is zal hij het ondanks de kooi dus erg goed hebben bij z'n baasje.

Vraag ik me alleen 1 ding af .. is het ondanks dat de vogel zich zo enorm vermaakt met zoveel ruimte bij jou , wel verstandig hem die ruimte af en toe te geven ? ik bedoel is daarna de kleine kooi niet juist nog erger of zou je inderdaad af en toe die ruimte moeten gunnen ?

dit vraag ik me dus gewoon af , niet aanvallend bedoeld of zo maar meer een algemene intresse


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2004-07-04 - 13:28:07

quote
liever in een hutje op de hei met mijn vriend en 2 kids als zonder ze in de grootste bungalow
Mooi samengevat Natasja! Zo is dat!

quote
is het ondanks dat de vogel zich zo enorm vermaakt met zoveel ruimte bij jou , wel verstandig hem die ruimte af en toe te geven ? ik bedoel is daarna de kleine kooi niet juist nog erger of zou je inderdaad af en toe die ruimte moeten gunnen
Ik denk dat dat geen enkel probleem is. Natuurlijk willen dieren (en mensen) het liefst alleen maar leuke en ideale dingen doen en eten. Maar dieren (en mensen) kunnen prima genieten van tussendoortjes en toch beseffen dat het niet altijd feest kan zijn!happy :)


Hawkeye_NL
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2004-07-04 - 18:33:17

quote
is het ondanks dat de vogel zich zo enorm vermaakt met zoveel ruimte bij jou , wel verstandig hem die ruimte af en toe te geven ? ik bedoel is daarna de kleine kooi niet juist nog erger of zou je inderdaad af en toe die ruimte moeten gunnen
Ik heb er deze vakantie alles aan gedaan om de vogel (weer) helemaal handtam te maken. Niet alleen ik maar ook mijn vrouw en mijn dochter van 7 kunnen de vogel nu gemakkelijk op de hand krijgen zonder dat deze probeert aan te vallen of iets dergelijks. Ik heb de afgelopen week gebruik gemaakt van iedere bekende die bij mij in huis is geweest de vogel te laten oppakken en ermee te spelen.

Conclussie: Deze vogel is (weer) helemaal gewent om opgepakt te worden en los te zitten. Ik denk dan ook dat de eigenaar de vogel vanaf nu meer ruimte kan bieden door hem op de kooi los te laten en mee te nemen door het huis. Als ze ziet dat hij helemaal niet bijt en ik heb haar over de ingeslopen angst geholpen dan is het voor alle partijen 100% beter. Morgen gaat hij terug naar huis en zal ik zekers kunnen melden dat deze vogel en deze eigenaar weer perfect bij elkaar passen.

Met respect,
Erwin


Hawkeye_NL
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2004-07-05 - 14:06:08

Coco is weer thuis! En het baasje is weer super blij. Hij bleek af en toe wel eens op de kooi te zitten maar doordat hij niet genoeg grip had met die nagels deed hij dat eigenlijk niet vaak meer. Nu ze hem er weer zelf uit mag pakken komt hij ook thuis weer dagelijks los op de kooi te zitten. Ik heb natuurlijk een cd gemaakt met foto's van coco in een boom en op planten tijdens wandeltochtjes in de buurt en dat geeft haar weer een goed inzicht in wat ze allemaal kan doen met die dieren.

Kortom: Voor coco is het weer een mooie toekomst!


natasja
Website Member
Posts :1796

Website Member
2004-07-06 - 00:30:06

hee fijn om te horen !! hopenlijk krijg je een volgende keer een veel happy'ere coco te logeren wink ;)



tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2004-07-06 - 00:43:25

Welgemeende complimenten, de vogel èn de eigenaar boffen!

Groeten, Ton.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2004-07-06 - 11:28:27

happy :) Top Hawkeye!



Hawkeye_NL
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2004-07-20 - 16:46:22

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Heel onverwachts heb ik vandaag een telefoontje gekregen van de eigenaar van Coco. Ze was nog altijd vol lof over hoe goed hij is teruggekomen van de vakantie bij ons. Coco heeft het waarschijnlijk zo leuk bij ons gehad dat hij nu heimwee lijkt te hebben. Hij bijt haar nu elke keer als ze hem uit de kooi wilt halen en hij draait demonstratief zijn rug toe als ze naast hem wil gaan zitten. Hij zit echt weg te kwijnen in zijn verdriet lijkt het. Ze heeft er gisteren met haar man een hele tijd over gehad maar zijn van mening dat Coco het veel beter zal hebben bij ons. Ze hebben dan ook besloten om Coco aan ons te geven zodat hij weer opvrolijkt.

Natuurlijk vinden wij dit goed en vang ik hem met veel liefde op. Ze kunnen hem dan ook elke dag gewoon bezoeken of zelfs met hem gaan stappen als ze daar behoefde aan hebben. Ik heb echter wel een beetje twijfels of ik door moet gaan met de vakantieopvang van deze dieren. Het is natuurlijk nooit de bedoeling om de dieren zo te laten wennen aan iets dat de eigenaren daarna met problemen komen te zitten.

Ik zag overigens dat je hier ook een foto kan invoegen dus bij deze een foto van Coco tijdens de vakantie bij ons.



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 197 bezoekers op de site, waarvan 2 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede