Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Bourke parkieten - kweken Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Bourke parkieten - kweken
Latias
Website Member
Posts :141

Website Member
2009-09-01 - 18:33:48 send message to Latias

Ik wil deze week mijn eerste koppel vogels aanschaffen, een koppel Bourkes. Ik kan het koppel zelf samenstellen (Lutino, Rubino, wildkleur).
Ik ben er van plan mee te kweken, wat voor soort kan ik dan het beste nemen?

Klopt het dat Lutino en Rubino alleen met wildkleur gekweekt kunnen worden, omdat dit anders slecht is voor de (rode) ogen?

En als ik nu een Lutino met een Wildkleur doe, wat komt er dan uit?


mreyder
Website Member
Posts :607

Website Member
2009-09-02 - 12:46:15 send message to mreyder

Mi kun je het beste een Lutinoman of een Rubino man (is een kwestie van welke je mooier vindt) nemen met een wildkleur pop. Lutino X Wildkleur geeft allemaal lutino poppen en wildkleur mannen split voor Lutino. Rubino X Wildkleur geeft allemaal rubino poppen en wildkleur mannen split voor rubino (of beter gezegd: wildkleur mannen split voor lutino en roze). Je ziet, dat je uit deze combinaties in het nest al kunt zien wat het geslacht van de jongen is. In mijn ogen perfecte combinatie. Roodoog maal roodoog (dus Ino maal Ino) wordt door velen afgeraden, je hebt kans, dat de jongen slecht kunnen zien. Persoonlijk ben ik 't hier niet 100% mee eens: tegenwoordig worden veel combinaties roodoog maal roodoog gepaard, zonder dat er bij de jongen problemen optreden. Maar goed: dat is een kwestie van mening en ervaring. Als je voor een van de 2 bovengenoemde koppels zou gaan, vermijdt je de eventuele mogelijkheid van slecht zicht bij de jongen.


Latias
Website Member
Posts :141

Website Member
2009-09-04 - 15:13:12 send message to Latias

Harstikke bedankt voor uw reactie!
Het is niet zo dat vogels die split zijn minder waard zijn ofzo? (Hier gaat het natuurlijk niet om, maar het is wel fijn als ik van de vogels af kan en ik niet met 10tallen vogels blijf zitten).


mreyder
Website Member
Posts :607

Website Member
2009-09-04 - 18:56:38 send message to mreyder

Natuurlijk is een split minder waard. Maar Lutino en Rubino hoef je voor het geld echt niet te kweken. Lutino en Rubino moet je rekenen op zo'n 35 euro particulier, als je ze naar de handel doet (en ze worden in behoorlijke aantallen gekweekt, zodat je ze waarschijnlijk wel aan een handelaar zult "moeten" verkopen) dan denk ik dat je met 20 a 25 euro blij mag zijn. Een splitman moet je rekenen op ongeveer de helft. Maar laat je door die prijzen alsjeblieft niet ontmoedigen! Het gaat in onze hobby om het plezier dat je aan de vogels hebt. En ik kan je verzekeren, dat een MOOI koppel Bourkes je heel veel kijkplezier geeft.Bovendien kunnen ze zo mak worden, dat ze op je hand komen vliegen om wat lekkers (bv appel of trosgierst)te eten. Ik kan je alleen wel adviseren: kijk eerst goed rond voordat je wat koopt. Je ziet hele fletse, vaalgele Lutino's en vaalroze rubino's, maar als je even zoekt, kom je ook hele mooie diepgele lutino's en dieproze (haast naar rood neigende) rubino's tegen. Ook ik de wildkleuren zit veel verschil. Ik wens je heel veel plezier met je bourkes!


Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2009-09-04 - 19:27:01 send message to Ton Koek

Zeker als je net begint zou ik wildkleur kiezen. Dat zijn over het algemeen de sterkste vogels.
Let op dat je geen ukkies koopt, het moeten gezonde, stevige vogels zijn.
Heel veel plezier met je nieuwe hobby!


Latias
Website Member
Posts :141

Website Member
2009-09-05 - 21:53:18 send message to Latias

Ik heb vandaag twee Bourks gekocht. Het zijn een Wildkleur pop en een Lutino man geworden.
De gene die de vogels had had nog meerdere Lutino's (en veel andere mutaties) en het was duidelijk te zien welke man het meest bij de wildkleur pop zat, dus dat koppel heb ik genomen.
De vogels zijn allebei kerngezond en zijn qua grootte zeker niet te klein.
De gene waar ik ze gekocht hebt zit in het bestuur van de vogelvereniging hier in het dorp, dus ik mag aannemen dat hij weet waar hij over praat.
Ik ben gelijk lid geworden trouwens happy :)


Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2009-09-06 - 00:10:21 send message to Ton Koek

Een goede keus, lid zijn van de vogelvereniging is leuk en leerzaam.
Veel plezier met de nieuwe vogels.


tigra
Website Member
Posts :195

Website Member
2010-02-14 - 11:27:45 send message to tigra

hoe gaat het met de bourks nu



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 261 bezoekers op de site, waarvan 2 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede