Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > Oranjestrepen lory Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : Oranjestrepen lory
JVH1
Website Member
Posts :20

Website Member
2009-08-31 - 19:54:11 send message to JVH1

Wie kan mij hier wat meer over vertellen,zijn deze verkrijgbaar ? prijskaartje?


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2009-08-31 - 21:38:17 send message to dooren

Helaas niet verkrijgbaar, hiervan zijn zeer weinige ingevoerd.

http://www.loribreeders.com/index.php?page=oranje_gestreepte_lori

Gert


JVH1
Website Member
Posts :20

Website Member
2009-09-01 - 20:31:48 send message to JVH1

Hoi,
toch denk ik dat ik er zonder te beseffen dat het een andere ondersoort was dan de nominaat, er een gekocht heb in duitsland.
pas thuis toen ik hem bij de andere zette zag ik het verschil


JVH1
Website Member
Posts :20

Website Member
2009-09-01 - 20:34:36 send message to JVH1

Deze is momenteel 2 jaar oud, dus de kleur blijft denk ik wel zoals ze nu is.
Hij is ook duidelijk forser gebouwd.


marajo
Website Member
Posts :60

Website Member
2009-09-03 - 20:46:37 send message to marajo

Ik heb me ook afgevraagd of de oranjestrepen daadwerkelijk in avicultuur aanwezig is. Zelf heb ik enige jaren terug twee vogels van een belgische kweker gekocht.
Toen die tijd had ik een aantal zitten, om koppels te vormen.
Wat mij is op gevallen is dat de vogels kleiner en vooral donderder gekleurd zijn( groen is beperkter in vergelijking met de geelstrepen) de vogels waren al 2 jaar oud. Ze leken wat op jonge geelstrepen. De strepen waren wel oranje maar niet meer dan de geelstrepen die ik op dat moment had. Ik denk ook dat er veel vartatie zit in de geelstrepen.
Er zal in het verleden hier en daar wel wat gekruis zijn. Ik ben nu naarstig op zoek naar een foto waarop het verschil goed duidelijk is.
Wordt vervolgt!!!!!!


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2009-09-03 - 23:12:47 send message to dooren

Ik denk dat je dan beter een bezoek kunt brengen aan naturalis in Leiden of in tring (Engeland) Maar ik weet niet zeker of ze daar oranje strepen hebben liggen zodat je het kunt vergelijken. Het probleem is dat ze je niet zomaar zoals 20 jaar geleden even laten kijken naar deze balgen.

Een ding is zeker, de "oranjestrepen" raszuiver zullen niet voor het oprapen liggen. Uitsluiten kun je niks, er zouden ook groenstrepen zijn. HIervan zijn de strepen smaller. Bij oranje strepen zouden ze naar mijn weten breder moeten zijn dan geelstrepen.

Bovendien zitten er variaties onderling in de vogels wat streepkleur.
Gert


hoogervorst
Website Member
Posts :411

Website Member
2009-09-04 - 10:47:38 send message to hoogervorst

Heb van de wek in het boek Parrots of the world gekeken en daar kom ik geen oranjestrepen tegen, wel 2 soorten geelstrepen, waarbij het verschil in de 2 soorten zou zitten in de veren aan de onderkant van de vleugel, bij de ene groen en bij de nadere oranjeachtig, als ik het goed uit mij hoofd zeg. Dus de naam oranjestrepen is denk ik een verzonnen naam en niet letterlijk vertaald.
Verbeter me als ik ongelijk heb, maar zelfbedachte namen maaken het zeer moelijk om iets uit te zoeken en gebruik liever de derede latijnse naam van de geelstrepen om iets duidelijk te maken.
iets dergelijks speelt nu ook bij de grijsflank- of ook wel genoemd de blauwoog-gaailijster met meerdere soorten. Doe ermee wat je wilt en kijk d.m.v afbeelding in boeken en de latijnse naam wat je hebt zitten en probeer zeker geen 2 ondersoorten op elkaar te zetten om te kruisen, dat doen wel wel bij rose kaketoes.

Succes ronald


Daniel
Website Member
Posts :3286

Website Member
2009-09-04 - 11:44:53 send message to Daniel

Ronald welke versie van Parrots of the World heb je gebruikt? Dat kan misschien verklaren waarom de oranjestreep bij jouw niet wordt erkend.


hoogervorst
Website Member
Posts :411

Website Member
2009-09-04 - 14:18:37 send message to hoogervorst

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Daniel ik heb de laatste versie, maar in het Engels is het overal Yellow streaked als nominaatvoorm en daar een ondersoort van, zie link
http://www.parrots.org/index.php/encyclopedia/profile/yellow_streaked_lory/
http://www.loriinae.com/spyellow.html

Ronald


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2009-09-04 - 18:16:22 send message to dooren

Oranjegestreepte lori
Chalcopsitta scintillata rubrifrons (G.R. Gray)
Oranjegestreepte lori
Orange-streaked lory
Aru-Schimmerlori
Ringmaat: 7,5 mm

Komt alleen voort op het eiland Aru.

Broedgegevens zoals zwarte lori. Borststrepen breder en meer oranje dan de nominaat vorm. Zelden geïmporteerd en door leken niet te onderscheiden van de nominaat vorm.

Oranjestrepen is een ondersoort van de geelstrepen en is niet verzonnen. Deze soort is wel degelijk beschreven als ondersoort.
Gert


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2009-09-04 - 18:33:17 send message to Karel

Mijn Parrots of de World geeft deze ondersoort idd ook aan:

C.s.sintillata
C.s.chloroptera
C.s.rubrifrons

Bij de laatste staat vermeld: streaking of breast wider and more orange than in sintillata.//...// Confined to the Aru Islands.

Ik heb overigens een zeer oude uitgave. Wellicht dat de ondersoort inmiddels niet meer als zodanig wordt erkend??



blg
Oud Lid
Posts :1027

Oud Lid
2009-09-04 - 18:49:22 send message to blg

LEXIKON der PAPAGEIEN
von Thomas Arndt.

Schimmerlori
Chalcopsitta scintillata
1. Chalcopsitta s. scintillata (Temminck 1835)

Schimmerlori

Engl.: Yellow-streaked Lory

Franz.: Lori flamméché

Span.: Lori Chispeado

Beschreibung: dunkelgrün; Stirn, Zügel, Schenkel und Unterflügeldecken rot; Scheitel, Ohrdecken und Wangen schwarz; Kopf, Nacken und Brust mit grünen Streifen, auf Bauch und Hinterrücken gelb; auf Unterseite der Schwingen gelbes Band; Innenfahnen der Schwanzfedern auf Unterseite rot, Spitzen olivgelb; nackter Augenring grau; Iris gelb bis orange; Füße grau; Schnabel schwarz.

Weibchen wie Männchen gefärbt, aber in der Regel mit weniger Rot auf Stirn.Jungtiere ohne oder mit nur wenig Rot auf Stirn; Augenring weißlich.
Größe: 31 cm

Verbreitung: Süd-Neuguinea vom unteren Fly-Fluss, Papua-Neuguinea, westwärts bis zur Triton- und Geelvink-Bucht, West-Irian, Indonesien.


2. Chalcopsitta s. chloroptera (Salvadori 1876)

Grünstrichel-Schimmerlori

Engl.: Green-streaked Lory

Beschreibung: wie scintillata, aber mit schmalerer Strichelzeichnung; Unterflügeldecken grün, gelegentlich mit Rot durchsetzt.

Größe: 31 cm

Verbreitung: Südost-Neuguinea vom Kemp-Welch-Fluss westwärts bis zum oberen Fly-Fluss.


3. Chalcopsitta s. rubrifrons G.R. Gray 1858

Aru-Schimmerlori

Engl.: Carmine-fronted Lory

Beschreibung: wie scintillata, aber mit breiter orangefarbener Strichelzeichnung; größer.

Größe: 33 cm

Verbreitung: Aru-Inseln

Lebensraum: Wälder, Waldränder, offene Waldgebiete und Savannen mit Baumbestand bis zu 800 m Höhe; besucht Sumpfgebiete und Galeriewälder.

Status: verhältnismäßig häufig, örtlich zahlreich.


JVH1
Website Member
Posts :20

Website Member
2009-09-04 - 19:56:22 send message to JVH1

Dus waarschijlijk is dit gewoon een variatie van de nominaat en niet de (rubrifrons)?
Dan kan het ook geen kwaad als ik hem bij mijn (zuiver)popje sintilata plaats ?


JVH1
Website Member
Posts :20

Website Member
2009-09-04 - 19:59:14 send message to JVH1




JVH1
Website Member
Posts :20

Website Member
2009-09-04 - 20:19:27 send message to JVH1




Daniel
Website Member
Posts :3286

Website Member
2009-09-04 - 23:07:31 send message to Daniel

In mijn versie staat de organje streep ook nog steeds genoemd en in het Nederlandse Papegaaien en Parkieten van Adri van Kooten (de claimt de laatste taxonomische indeling aan te houden) wordt ook de organje streep vermeld.
Maar zoals al eerder genoemd zal deze ondersoort amper ingevoerd zijn en wordt het vinden van een partner heel moeilijk.



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 233 bezoekers op de site, waarvan 6 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede