Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Waarom niet beginnen met valkparkieten?? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



sylvain
Website Member
Posts :178

Website Member
2009-09-02 - 20:38:22 send message to sylvain

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

ik hoop met je mee want dan heb je een hele mooie gele pop erbij happy :).
hou ons maar op de hoogte welke kleuren het worden ik lees het nog wel
Mvg Sylvain


denegon
Website Member
Posts :1792

Website Member
2009-09-04 - 08:53:03 send message to denegon

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Weer een nieuw weetje

veel gevonden over de valkparkiet maar niet wanneer ze geringt moeten worden. Een stelregel die ik van rene heb geleerd (molineti) als de oogjes open gaan moet je ringen. nou na 7/8 dagen was dit al bij de eerste 2. dus gisteren al de 2 de geringt en vandaar de derde.
ga ik meteen een foto maken van middag.

Ook vertelde ik eerder dat de vogels geen groenvoer aten. nou de jongen worden er wel goed mee gevoerd. kiemzaad, mais uit blik, wordtel en paprika hebben ze al goed gevoerd.
groetjes egon


dasc
Website Member
Posts :44

Website Member
2009-09-06 - 15:17:37 send message to dasc

Ik ben ook een liefhebber van valkparkieten maar hou ze om 2 redenen niet meer:
*Als je ze naar de handel brengt, worden ze door hun beperkte waarde letterlijk in een volière of kooi gegooid, met veel te veel opeengepakt, tot ze weggaan voor export.
*Ze zijn nogal schrikachtig, soms slaan ze 's nachts in paniek en beginnen onbeheerst rond te vliegen en dit had een negatieve invloed op mijn andere vogels (zuidamerikanen).


arjandaf
Website Member
Posts :980

Website Member
2009-09-06 - 16:46:51 send message to arjandaf

is het best handig als je je ouder vogels niet alleen selecteerd op uiterlijk kleur enz maar ook op rustig gedrag . beloof je dat ze veel rustiger blijven behalve de net uitgevlogen jongen die snappen het meestal een stuk later pas happy :)

gr arjan


Rik
Oud Lid
Posts :1398

Oud Lid
2009-09-06 - 18:43:40 send message to Rik

quote
Als je ze naar de handel brengt, worden ze door hun beperkte waarde letterlijk in een volière of kooi gegooid, met veel te veel opeengepakt, tot ze weggaan voor export.


Daar sla je de spijker op z'n kop David!


mijnkaketoes.nl
Oud Lid
Posts :2103

Oud Lid
2009-09-06 - 18:46:31 send message to mijnkaketoes.nl

quote: denegon Weer een nieuw weetje


Wat is hier nieuw aan zover ik weet openen valken de ogen tussen 8 - 10 en zover ik weet ring je valken tussen 8-11 dagen?????
Of is er een verband tussen de dikte van de poot en het openen van de ogen??

gr

Henk


parkelaar
Website Member
Posts :73

Website Member
2009-09-06 - 18:50:42 send message to parkelaar

Waar naartoe worden de nederlandse valken geexporteerd??
Als ze hier voor veel nakweek zorgen kan dat toch ook elders?
Of doen de nederlandse kwekers het 'goed'?


denegon
Website Member
Posts :1792

Website Member
2009-09-06 - 21:19:22 send message to denegon

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

quote
zover ik weet

dat is nu het geweldigste henk ik wist het niet en kon het niet zo snel terug vinden dus heb het in de praktijk onder vonden. ik dacht zo rond de 10de dag maar dan had ik te laat geweest dus wel een leuk weetje voor de nog onbekende kweker die met valken begind.

verder valken die worden geexporteerd weet ik niet ik weet wel dat als je wat rond kijkt dat je genoeg goede kwekers leert kennen die je nette vogelas uit nette koppels verkopen en geen eng spichtig zenuwe vogeltje krijgt.

groetjes egon




dasc
Website Member
Posts :44

Website Member
2009-09-06 - 21:47:09 send message to dasc

Export vanuit België kan bijvoorbeeld naar Frankrijk, of omgekeerd. Het gaat niet altijd om verre bestemmingen.
Ik heb ook vogels gehad uit topstammen, waar ik veel geld voor betaald heb maar als ik dan op mijn beurt jonge kwaliteitsvogels probeerde te verkopen (die kenners toch als topvogels bestempelden), kreeg ik ze zelfs voor een tiende van de prijs niet verkocht. Je moet naam en faam hebben en die had ik niet. Deze vogels zijn gewoon naar de handel gegaan.


denegon
Website Member
Posts :1792

Website Member
2009-09-07 - 11:26:41 send message to denegon

hier de eerste foto van de nu 11 en 12 dagen oude valkparkietjes



sylvain
Website Member
Posts :178

Website Member
2009-09-07 - 19:18:59 send message to sylvain

Hallo,
Ze beginnen al aardig groot te worden he wink ;), en ze zijn ook goed gevoerd zie ik happy :).
Mvg Sylvain


Ubernoob
Website Member
Posts :405

Website Member
2009-10-17 - 10:56:26 send message to Ubernoob

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Ik heb dit jaar ook met de valken gekweekt. (zowiezo was dit het eerste kweekjaar voor mij) Maar ik liep er tegen aan dat de valken de jongen na een paar dagen niet meer voerden. Omdat ik zelf overdag niet thuis was heb ik het niet zelf kunnen doen. Van de 3 nesten van 4 eieren zijn er slechts 3 jongen groot geworden. 1 jong daarvan was ook nog eens toegetakeld zodat hij nu een nageltje en een stukje van een vleugel mist. Deze vogel heb ik gehouden omdat ik hem (of haar) een beetje zielig vind.

Wat kan hier de oorzaak van zijn en hoe kan ik het volgend jaar beter doen? Het koppel was wel onervaren want ze kweekten ook voor het eerste jaar. Net als ik dus.

Na hoeveel tijd kan je trouwens iets zeggen over het geslacht van een jonge valkparkiet?


denegon
Website Member
Posts :1792

Website Member
2009-10-17 - 11:21:25 send message to denegon

het lijkt er op dat de man kweekdrift heeft als de jongen er zijn. dan jaagt hij de pop op en die vergeet de jongen te voeren.
alleen zaden geven met extra zonnepitten de eerste 3 weken en daarna pas weer groenvoer kiemzaad en eivoer geven helpt wel eens om de mannen rustig te krijgen.
groetjes egon


Ubernoob
Website Member
Posts :405

Website Member
2009-10-17 - 18:21:21 send message to Ubernoob

Ik heb dat opjagen niet echt gezien maar het zou kunnen. Eivoer geef ik eigenlijk constant tijdens de broedperiode omdat ik dacht dat dat goed was. Wat voor jij je valkjes allemaal dan tijdens de broedperiode?


denegon
Website Member
Posts :1792

Website Member
2009-10-22 - 19:48:03 send message to denegon

sorrie een beedtje late reactie. ik voer als de man rustrig is 70% zaden en 15% kiemzaad 10% eivoer 5% fruit. dit als de pop zit te broeden voor het broeden heb ik 60% zaden 20% kiemzaad en 15% eivoer en 5% fruit. als de man wel agressief is en wil blijven paren 100% zaden.
dit houd ik dan vol tot de jongen 4 weken oud zijn en dan ga ik weer over naar 60% 20% 15% 5%
als de man rustig is dan geef ik bij het uitkomen van het eerste jong meer kiemzaad. dus meteen al 60* 20% 15% 5%.

waarom zo weinig fruit/groente nou bij mij eten ze dat niet zo veel.

groetjes egon




Plaats een reactie



Er zijn in totaal 153 bezoekers op de site, waarvan 2 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede