Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > groene vogel uit twee lutinos Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : groene vogel uit twee lutinos
silver
Website Member
Posts :33

Website Member
2009-08-19 - 20:10:18 send message to silver

Hi,

Een vriend van mij heeft een koppel lutino halsbanden. ik ben vrij goed op de hoogte van vererving en mutaties en deze twee vogels zijn duidelijk lutinogeel gekleurd met roode ogen. Vorig jaar had hij drie jongen waarvan 1 een groene en twee lutinos. Dit jaar heeft hij vier jongen waarvan twee lutinos en twee groene. Hoe kan dit?


Galah46
Website Member
Posts :188

Website Member
2009-08-19 - 21:27:44 send message to Galah46

Silver, als U beweerd goed op de hoogte van verervingen te zijn, dan zou U dit dan moeten weten.
Dit wil gewoon zeggen dat er in dit koppel ene zit die split is voor een ander kleur, simpel.


Fonje
Website Member
Posts :439

Website Member
2009-08-19 - 21:42:36 send message to Fonje

Dit kan doordat de ene geslachtsgebonden Ino is en de andere recessief Ino. Dan zijn er ook nog zogenaamde pseudo Ino's. Dit kunnen combinaties zijn van bijvoorbeeld Fallow en Cinnamon en eventueel split voor één van voorgaande.

Groetjes
Peter


yaro
Website Member
Posts :177

Website Member
2009-08-19 - 21:54:30 send message to yaro

ik heb dan ook een vraag, ik heb uit een split leacewing man en een blauwe pop een jong gekweekt van vorig jaar en ging er van uit dat het een pop zou zijn .
maar tot mijn verbazing krijgt hij een mooie band en ik heb geleerd dat dit niet kan
of hebben jullie een andere mening


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2009-08-19 - 21:58:17 send message to Karel

Precies zoals Fonje schrijft: de ouders zijn verschillende mutanten.

Niet helemaal juist overigens is de omschrijving:
quote
Dit kan doordat de ene geslachtsgebonden Ino is en de andere recessief Ino

..maar dat is weer een andere discussie.



Fonje
Website Member
Posts :439

Website Member
2009-08-19 - 22:45:12 send message to Fonje

Karel, mag ik weten waarom dit niet juist is?

Groetjes
Peter


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2009-08-19 - 23:01:55 send message to Karel

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

@Fonje/Peter
Door je omschrijving lijkt het alsof geslachtsgebonden niet recessief zou zijn. Dit is (tot nu toe dan) altijd wel het geval. M.a.w.: recessief is NIET het tegenovergestelde van geslachtsgebonden.

Ik heb dit geillustreerd proberen uit te leggen bij een ander topic. Misschien heb je daar iets aan:
http://www.vogelarena.com/forum/forum_read.php?id=6986

Let op: In deze uitleg noem ik de wildkleur in een aantal gevallen dominant. Formeel is dit niet helemaal juist, maar voor het begrip van de term recessief wellicht duidelijker.


silver
Website Member
Posts :33

Website Member
2009-08-19 - 23:06:53 send message to silver

Galah46,
Als je twee lutinos hebt dan maakt het niet uit waar ze split voor zijn maar de jongen zijn altijd minstens lutino, kan gekombineerd zijn met een andere kleurslag maar kan niet terugkeren naar groen.
Het feit van twee verschillende mutaties lutino (zoals je ook in de pruimkoppen hebt) zie ik wel zitten. Dan moet de man wel de geslachtsgebonden lutino zijn anders zou hij geen lutino jongen kunnen voortbrengen. Ook zou dit betekenen dat alle lutinos poppen zijn en alle groene mannen.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2009-08-19 - 23:14:47 send message to Karel

quote
Ook zou dit betekenen dat alle lutinos poppen zijn en alle groene mannen.



Niet persé. Als de man naast geslachtsgebonden lutino ook nog split is voor autosomaal lutino, kunnen er ook autosomaal lutino mannen én poppen uit komen. (als de moeder ook autosomaal lutino is)

Aangenomen dat autosomaal lutino bestaat bij de halsband!


Fonje
Website Member
Posts :439

Website Member
2009-08-19 - 23:38:42 send message to Fonje

quote
@Fonje/Peter
Door je omschrijving lijkt het alsof geslachtsgebonden niet recessief zou zijn. Dit is (tot nu toe dan) altijd wel het geval. M.a.w.: recessief is NIET het tegenovergestelde van geslachtsgebonden.


Dit is inderdaad een discussie apart, maar goed. Volgens de internationale namen en afspraken wordt recessief geslachtsgebonden aangeduid met 'SL'. Dit is 'SexLinked' of in het nederlands kortweg 'geslachtsgebonden'. Gaat het om dominant geslachtsgebonden dan is het 'SL EF' of 'SL DF' dewelke respectievelijk enkelfactorig dominant geslachtsgebonden en dubbelfactorig geslachtsgebonden betekent.

Groetjes
Peter



Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2009-08-19 - 23:52:57 send message to Karel

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Helemaal juist, maar de "onduidelijkheid" zit 'm in de door jou gebruikte term recessief ino in:

Dit kan doordat de ene geslachtsgebonden Ino is en de andere recessief Ino

Terwijl geslachtsgebonden Ino, in dit geval, ook recessief is.

Ik val jou niet persoonlijk aan, want ik weet dat deze hardnekkige onjuiste manier van omschrijven (recessief zeggen waar autosomaal wordt bedoeld) helaas nog vaak wordt gebruikt.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 139 bezoekers op de site, waarvan 3 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede