Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Harlekijn versus Japanse kwartels Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Harlekijn versus Japanse kwartels
knyke
Website Member
Posts :103

Website Member
2009-08-06 - 08:04:01 send message to knyke

Hallo,

Ik heb een broedmachine gekocht van R-com, daar heb ik nu 34 kwarteleieren in gelegd, precies 16 en halve dag geleden. 9 harlekijn, 25 japanse kwartels. Vanmorgen was er één harlekijnkwartel uitgekomen. De rest zie ik nog niet meteen iets aan. Ik hoorde zondag op Mol markt dat Harlekijn eieren net iets vroeger uitkomen dan Japanse eieren. Is dit waar of slechts een fabeltje? Weer een paar eieren van de harlekijnen waren aangepikt, maar nog niets van de Japanse eieren. Kan het zijn dat er nog eieren na dag 17 uitkomen aangezien er toch op de websites staat broedduur 16-17 dagen!


knyke
Website Member
Posts :103

Website Member
2009-08-07 - 07:56:14 send message to knyke

OK geen ervaringen hiermee, vanmorgen (17 dagen en 11 uur) zaten er drie harlekijnen in de broedmachine. De 25 Japanse kwartelseieren zijn nog steeds niet uitgekomen. Ik begin mij stilaan zorgen te maken aangezien ze ook nog niet meteen aangepikt lijken. De vochtigheid is toch al twee volle dagen op 70%. Vorige keer ging het ook wel snel met japanse eieren in mijn vorige broeikas, maar toen ware ze er al na 16 en halve dag. Kan het nog???


Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2009-08-07 - 09:21:59 send message to Ton Koek

Zomaar een vraag, wat wil je met zoveel kwartels? De meeste bezoekers hier hebben vogels als hobby, wat is hier het leuke aan?


knyke
Website Member
Posts :103

Website Member
2009-08-07 - 09:48:21 send message to knyke

Ik denk wel dat er meer kwekers zijn die nog meer kwartels houden hooor !!!


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2009-08-07 - 13:49:14 send message to Karel

Ik denk dat in je vorige broedmachine de temperatuur iets hoger was en/of de luchtvochtigheid vanaf het begin een beetje anders. Gewoon nog een dag of twee afwachten....


knyke
Website Member
Posts :103

Website Member
2009-08-07 - 14:33:14 send message to knyke

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

ja in die oude broedmachine lag de temperatuur altijd rond de 100 fahrenheit en nu maar 37,4° celsius... maar zou dat dan zoveel dagen schelen?? Dat is wel vreemd. Nog alles is hetzelfde, nog niets uitgekomen van de japanse!!


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2009-08-07 - 16:49:13 send message to Karel

Ja, een paar tiende kan alweer iets schelen in broedduur. Overigens kun je de temperatuur en vochtigheid van twee verschillende machines moeilijk met elkaar vergelijken. Als je een nieuwe machine koopt, moet je weer opnieuw wennen aan hoe deze "werkt". Vooral de luchtverversing is iets wat nogal afwijkt per machine, maar ook bijv. of er een deurtje aan de voorkant zit of dat je de volledige kap er af moet halen om water bij te vullen. Het heeft allemaal een beetje invloed op de broedtijd en het resultaat.

Het is altijd verstandig (ook al heeft iemand nog zoveel ervaring) om een nieuwe machine eerst uit te testen met kippeneieren of, zoals in jouw geval, Japanse-kwarteleieren.

....nog even afwachten...wink ;)


knyke
Website Member
Posts :103

Website Member
2009-08-08 - 08:48:34 send message to knyke

Deze morgen zat een vierde harlekijn in de broedmachine! Denk dat dit de laatste harlekijn is want bij het schouwen ware het er ok maar vier of vijf die bevrucht waren, dus dat is al zeer goed! Mijn 24 japanse eieren zijn sinds gistereavond beginne schommele!Alle een aantal toch! Op broedpagina.nl staat dat het dan nog 3 ot 24 uur kan duren voor ze voortgaan met uitkomen, ik ben is benieuwd! Is het een goed teken dat ze schommelen of betekent dit dat ze niet uit het ei geraken???? Greetz


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2009-08-08 - 12:07:45 send message to Karel

happy :)

Schommelen is ok. Niet aankomen, broedmachine dicht laten en vooral niet proberen te "helpen".


knyke
Website Member
Posts :103

Website Member
2009-08-08 - 12:11:07 send message to knyke

Ja idd ik blijf er af, maar ze zijn nu al sinds gistereavond aan het schommelen en momenteel duurt het al 18
dagen en 16 uur!! Karel, heb jij al japanse uitgebroed boven de 19 dagen?


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2009-08-08 - 14:46:37 send message to Karel

Meestal heb ik er 1 of 2 uit in de nacht van 17 op 18. Vervolgens de grote groep in de nacht van 18 op 19 en ten slotte nog een enkele late in de nacht van 19 op 20.
Mijn ervaring is dat de vroege kuikens wat zwakker zijn, de middengroep is ok, maar ook dat de late kuikens vaak wat aan hun poten mankeren.
Ik broed het liefst 0,1 of 0,2 graden lager dan normaal. De uitkomst is dan (bij mij althans) het hoogst, met de meeste goede kuikens (>80%).

Momenteel heb ik er 20 eieren van parelhoenders in liggen. Deze heb ik nooit eerder gebroed en gekocht via internet dus ken de herkomst/ouders niet. Als het goed is komen ze van dinsdag t/m donderdag uit.
Je ziet het, ik zit ook al in spannende afwachting.laugh :D


knyke
Website Member
Posts :103

Website Member
2009-08-08 - 21:45:34 send message to knyke

Hey karel er zijn nu 3 japanners gebore, en nog 3 eieren schommelen! Het kuiken dat nu uitgekomen is is maar een zwak denk ik want de dooier hing er nog aan en het kan niet meteen op zijn poten staan! Kga die nu nog rustig in de broedmachine laten liggen en nu hopen dat er nog een vijf of zes uitkomen! Ma da zijn dan wel laatkomers ze!
De vochtigheid staat nu al sinds vier dagen op meer dan 70 en dan vind ik het vreemd dat die nog uitkomen!
Uiteindelijk toch maar een slechte uitkomst aangezien ik na een week toch gegokt had dat er 25 van de 34 bevrucht waren en nu momenteel nog maar 7 uitkomst! Maja mss moet ik nog oefenen met de broedmachine! Nu leg ik er morgeavond of maandag weer rond de 40 eieren in! Harlekijn, chinees, europese en jappen!
Ik hou je nog op de hoogte hoeveel er uiteindelijk zijn uitgekomen! Greetz


knyke
Website Member
Posts :103

Website Member
2009-08-09 - 16:21:31 send message to knyke

Hallo,

Er zijn nog twee japanse kwartels uitgekomen, ze zijn wel niet volledig gezond denk ik. Ik denk niet dat ze het zullen halen. Ik denk persoonlijk dat ik iets te vochtig heb gebroed de laatste vier dagen. Ideaal is rond 70% en ik zat altijd aan 75% denk ik maar ik als ik het lager wou dan ging het direct naar 65%. Maja al doende leert men zeker hè.. Zeven jong zijn gezond en wel en zitten in het opfokhok en twee zitten nog in de broedmachine maar met weinig overlevingskansen!



Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2009-08-09 - 18:12:18 send message to Karel

quote
Maja al doende leert men zeker hè..


Precies! Je leert je machine steeds beter kennen en de resultaten zullen uiteindelijk wel beter gaan worden.

Denk er ook aan dat de uitkomsten van veel zaken afhangen. Het begint al bij de kwaliteit van de ouders.


knyke
Website Member
Posts :103

Website Member
2009-08-10 - 10:22:41 send message to knyke

De twee japanse kwartels hebben het toch gehaald en zijn nu toch nog vrij gezond aan het worden. Ze waren zwak in het begin, maar dat valt nu al veel meer mee... hoe snel het kan keren he!!



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 211 bezoekers op de site, waarvan 2 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede