Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Pino de kauw Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : Pino de kauw
lieve
Oud Lid
Posts :7

Oud Lid
2004-06-22 - 13:38:42

Onlangs brachten buren een kauwtje bij me binnen die zij uit hun schoorsteen gehaald hadden. Het beestje is ondertussen heel tam geworden, doordat hij zichzelf nog niet kon voeden. Overdag is hij gewoon bij me in huis en iets na zondsondergang gaat hij zijn kooi in. (3X4 en buiten). Het diertje is niet van me weg te houden. Hij slaapt voortdurend op men schouder of op men hoofd. Zondag heb ik hem zelfs laten vliegen buiten...ik wil het diertje zijn vrijheid niet afnemen, maar toch deed het me pijn toen hij niet terugkwam. Rond een uur of 20.00 hoorde ik een kauw roepen op ong. 100 m van ons huis. Ik ben ernaar toe gegaan en hij is zelf terugkomen vliegen op men hoofd.
Mijn vraag is nu: hoe kan ik ervoor zorgen dat mijn Pino (kauwtje) bij me blijft. Ik wel zijn vleugels niet terugknippen en ik wil hem ook niet voor de rest van zijn dagen opsluiten. Ik liet me wel vertellen dat het eigenlijk is zoals bij een kat....enkele weken binnenhouden en dan komen ze vanzelf terug. Klopt dit? Kan iemand me hier bij helpen? Alvast bedankt.
Lieve


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2004-06-22 - 14:28:27

Met kauwen en kraaien is het zo dat als je ze de vrijheid geeft, ze steeds meer hun eigen gangetje zullen gaan. Ze maken hun leefgebied steeds groter. Regelmatig komen ze dan nog wel even bij je langs, maar dat wordt steeds minder. Het komt wel voor dat een vogel die al 2 jaar weg is, ineens gewoon weer in je tuin zit en zelfs probeert om de kooi weer in te komen die hij vroeger had. Ze hebben een prima geheugen.
We maken dit zelf mee met een kauw die we zo'n 3 jaar geleden hebben vrijgelaten.

Het risico van loslaten is wel dat hij door iemand anders kan worden gevangen en weer in een kooi terecht komt en zelfs dat hij door een jager wordt afgeschoten angry.

Zelf hebben we op dit moment een tamme kraai
die leeft in een buitenvoliere van ca. 3x3m. Om te voorkomen dat hij zal worden afgeschoten als we hem loslaten houden we hem in zijn voliere.
Binnenkort worden zijn poten voorzien van zgn valkeniersschoentjes en leertjes zodat we hem in de tuin kunnen laten aan een lange lijn.
Vervelend maar helaas noodzakelijk in onze omgeving met al die jagers en andere "natuurbeschermers".
Kortwieken vinden we trouwens geen goed idee omdat hij erg graag vliegt en op de rand van het dak zit om de boel te overzien.

Als je schoentjes e.d voor je kauw wilt, stuur dan even een berichtje. Ik kan wel wat voor je regelen met "onze" valkenier.


kakatoe
Website Member
Posts :771

Website Member
2004-06-22 - 16:58:25

karel ik vind het jammer dat je jagers op de kop geeft
je denkt er niet bij na dat dat er niet meer op kraaiachtigen mag gejaagt worden met alle gevolgen vandien
de boeren klagen nu al steen en been dat die beesten kapot maken en er zelfs vele weidevogelsjongen worden gepakt door deze vogels.
de boeren doen hun best om de nesten te beschermen en is hij een paar meter bij het nest vandaan zien ze dat de kraaien de eieren wegnemen. en lieve heb je wel een vergunnig om die vogel in huis te houden?


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2004-06-22 - 19:36:05

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

quote
je denkt er niet bij na dat dat er niet meer op kraaiachtigen mag gejaagt worden
Daar vergis je je in Kakatoe! Ik heb deze discussie al met heel veel mensen gevoerd en volg alle publicaties op dit punt en ken dus ook alle argumenten, voor en tegen. Ook het probleem van de slimme kraaien en eksters die de nestbeschermers herkennen, ken ik heel goed.

Mijn bezwaar is dan ook niet gericht tegen het jagen als middel om "schade" tegen te gaan (hoewel ik hier ook nog heel wat vraagtekens bij plaats), maar tegen de jager in het algemeen.

Het is de "jager" die vindt dat we de kraaien moeten afschieten omdat ze die lieve weidevogeltjes opeten........en het is dezelfde "jager" die een schot hagel door een haviksnest jaagt, omdat, omdat...omdat.....ja waarom eigenlijk??

quote
en lieve heb je wel een vergunnig om die vogel in huis te houden?

Niet nodig; sedert enkele maanden is de kraai weer vrijgesteld en mag deze weer zonder vergunning worden gehouden.
Zoals ik hierboven al zei: ik houd de publicaties goed bij!wink ;)



spitsstaart amadine
Website Member
Posts :88

Website Member
2004-06-22 - 20:15:26

als je kauw gewend is dat ie bij jou eten krijgt blijft ie wel je moet wel zijn vleugels knippen voor de koppeltijd begint doe je dat niet zie je hem nooit meer trug ik had er ook een al 3 jaar had ik dacht dat ik zijn vleugens niet meer hoefde te knippen dat ie toch wel zou blijven maar heb hem nooit meer trug gezien


Hawkeye_NL
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2004-06-22 - 20:25:46

quote
Het is de "jager" die vindt dat we de kraaien moeten afschieten omdat ze die lieve weidevogeltjes opeten........en het is dezelfde "jager" die een schot hagel door een haviksnest jaagt, omdat, omdat...omdat.....ja waarom eigenlijk??
Karel, wederom het ingrijpen van de homo sapiens misschien? Die heeft geen reden nodig. Die waant zich eigenaar van alles!


kakatoe
Website Member
Posts :771

Website Member
2004-06-23 - 09:21:42

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

vroeger jaagden de mannen toch ook of niet soms


lieve
Oud Lid
Posts :7

Oud Lid
2004-06-23 - 10:23:59

Nu kijk hé mensen, ik zelf ben een dochter van een jager. 36 jaar lang al is er discussie bij ons thuis. Ik ben van het principe, iemand die graag dieren ziet gaat ze niet zomaar afschieten. En waar ik het ook zo moeilijk mee heb zijn de oudere boeren in mijn streek. Deze mensen leven in de natuur, hebben de mooiste plekken in ons landje, maar ze hebben er verdomme zo weinig respect voor. Nu ja, dat is een discussie voor een ander forum denk ik.

Het blijft een tweestrijd hé, die kauw. Zijn vrijheid en een grote kans dat hij het einde van de week niet haalt of .... tja hem zelf verzorgen. Voorlopig kies ik voor het laatste. Eerst en vooral omdat hij zichzelf momenteel nog niet kan redden. Ik moet hem nog zelf voederen, toch om het kwartier zet hij zijn keeltje open. En ook omdat ik helemaal niet verwacht had dat hij zo aanhankelijk zou zijn. Ik kijk men ogen uit naar dat beestje. Slim heel slim. Er lopen hier 2 honden, een hoogbejaarde kat, 3 ratten en 2 konijnen rond, en meneertje krijgt het voor elkaar om op in week tijd "the leader of the gang" te zijn.

En eerlijk gezegd vrees ik dat, als hij groter is en ik hem zijn vrijheid geef, hij ook als een zeef zal eindigen. Dus Karel, die valkeniersschoentjes lijken me een heel goed idee.

En Kaketoe, vergunning of niet, ik heb een heel knappe vogel een kans gegeven om verder te leven.....papier of niet. wink ;)

Groetjes, Lieve


meyer
Website Member
Posts :1390

Website Member
2004-06-26 - 00:28:47

Ik ben het niet met je eens Lieve.
Wat denk je dat er gebeurd met de kauw als deze
valkeniersschoentjes met daaraan een lange lijn
om de poot krijgt.
Dat word lekker vliegen totdat de lijn op is, dat
zal geen prettig gevoel voor de vogel zijn als hij telkens naar beneden donderd.
Maarja als het baasje maar geniet.

Zijn we het topic over de pootketting al vergeten?
Kijk nog maar eens ondervogels in huis bij Pootketting.
als je de vogel niet los durft te laten omdat er nogal gejaagt word, geef hem dan een flinke ren waar hij de vleugels in kan strekken.
Maar een vogel aan een lijn gaat er bij mij niet in, wat denk je dat er gebeurd met de poot waaraan het touw zit.

Groeten Meyer wink ;)
wink ;)wink ;)


lieve
Oud Lid
Posts :7

Oud Lid
2004-06-26 - 09:02:32

Wat vogels betreft, ben ik een echte leek. Daarom is het ook zo interessant om je licht op te steken bij een vogelforum en zo van iedereen een beetje goede raad te krijgen razz :p.
Wij gaan dat hier simpel oplossen, Pino krijgt een nieuw buitenhok en als ik thuis ben, mag hij gewoon bij me in huis rondvliegen.
En nee hoor, genieten van een dier aan lijn, dat kan ik niet. Maar ik geniet wel ontzettend van de gekke kuren die Pino heeft. En wat nog, sinds Pino hier in huis is, komt er dagelijks een ekster langs. Die gaat op een meter van het raam naar binnen zitten kijken. Echt heel grappig om die beesten bezig te zien.
Groetjes
Lieve


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2004-06-26 - 10:49:46

Meyer, helaas, je weet niet waar je over (mee)praat.

Ga eerst je licht eens opsteken bij een ervaren valkenier wat betreft de gebruikte materialen en methoden.


lieve
Oud Lid
Posts :7

Oud Lid
2004-06-26 - 11:04:13

Karel, 2 vraagjes.
1. Jij hebt een tamme kraai hé en die zal je binnenkort aan de lijn laten buiten vliegen. Kan je me laten weten hoe hij het doet. Eigenlijk ben ik heel erg benieuwd.

Valkeniersschoentjes zijn waarschijnlijk (weet ik veel) bedoeld voor roofdieren. Ik ben trouwens altijd ontzettend gefascineerd als ik iemand met deze dieren zie omgaan.
Nu een kauw is een zangvogel (wat ik eigenlijk een blamage vind voor deze vogel laugh :D)
Dus men tweede vraag: eigenlijk worden kauwen en kraaien om dezelfde manier behandeld als roofvogels. Hoe komt dit?

En ik ben niet vóór of tegen valkeniersschoentjes. Ik wil voldoende informatie opdoen.
Mams zei altijd: bezint eer ge bemint wink ;)


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2004-06-26 - 20:21:52

Lieve,
1.
Het is een beetje moeilijk uit te leggen. (vooral omdat onze valkenier een weekje op vakantie is happy :).Handiger is sowieso om je een paar tekeningetjes of foto's te mailen. Mail me even op: j.verbrugge4@chello.nl

2.
Nee, ze worden niet hetzelfde behandeld. Daarvoor verschillen ze teveel van karakter. Terwijl een roofvogel liefst de hele dag geen nutteloze energie verspilt, doet een kraai of kauw de hele dag niets anders lijkt het.
Daarom zou ik zo'n vogel nooit de hele dag op een standaard of blok willen houden, terwijl een roofvogel daar geen moeite mee heeft.
Alleen het vliegen aan de lijn kun je een beetje vergelijken. Hoewel roofvogels van een bepaald punt naar een ander punt moeten leren vliegen (dit kunnen kraaien e.d. ook leren!), is het voor een kraai, raaf of kauw alleen bedoeld om hem een beetje in de buurt te houden. Uiteraard geef je hem dan niet gelijk 20 meter, maar wandel je eerst wat met hem door de tuin met een kort lijntje van 1 a 1,5 meter. Ze vinden dat geweldig en hebben al snel door waar hun grens ligt. Dan kun je de lijn langszaam langer maken, zodat hij uiteindelijk bijv. net de schutting o.i.d kan bereiken. Verder mogen er geen obstakels zijn waar hij omheen of tussendoor kan vliegen, want dan gaat het mis met de lijn. Blijf er liefst altijd bij en laat hem niet alleen!


meyer
Website Member
Posts :1390

Website Member
2004-06-27 - 03:05:01

Mooie theorie Karel nu de praktijk nog.

Groeten Meyer.wink ;)


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2004-06-27 - 10:14:08

Meyer,
Die heeft Karel net gegeven.
Als je weet hoe je dieren iets moet aanleren is het altijd stapje voor stapje. Precies wat Karel beschrijft.

Niltava


lieve
Oud Lid
Posts :7

Oud Lid
2004-06-30 - 11:17:52

Wat een pestkop is die Pino. Zijn grijze kapje is nog niet te zien, maar mijn ZILVEREN haartjes amaaai. Zo'n vogel in huis heeft 2 heel grote voordelen. Het is een vliegenvanger 1ste klas, en ...... als je geen opruimer bent, wordt je dat onmiddellijk. Niet opgeruimd, dikke pech, Pino zal er wel voor zorgen dat je het de volgende keer direct wegdoet. Zeker asbakken, pakjes sigaretten, tabak, vloeitjes.....eigenlijk alles wat met roken te maken heeft, is voor Pino HET van HET. Hee, men vrouwtje tikt op dingetjes die lawaai maken. OOOOOOO leuk, en als ik dat ook doe verschijnen er allerlei venstertjes op vrouwtje's computer. En die zwarte krul aan het achterste van Roefel, de koningspoedel......hiiiiiiiiiii het leeft en heeft tandjes. Tierlala ik ben toch veel vlugger.
Whoooow das pas leven in huis!!!!!



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 119 bezoekers op de site, waarvan 2 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede