Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > Parkieten in het wild??? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2 3
<<< vorige


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2004-06-22 - 23:00:12 send message to dooren

Het bewust of onbewust introduceren van planten en dieren zorgt er eigenlijk voor dat onze wereld een grote eenheidsworst wordt. Overal dezelfde dieren en planten: ratten, katten, spreeuwen, mussen, etc. etc. Het is inderdaad moeilijk vooral in Europa wat "weg" zou moeten en wat kan "blijven" dit is vaak afhankelijk van de fun, aaibaarheid en economisch nut. Eigenlijk moet de afweging zijn wat inheems is moet blijven. Enige moeilijkheid is wanneer is iets dan inheems. Mijn mening daarover is dat het een natuurlijk proces moet hebben gehad, zonder inmenging van de mens. Het broeikaseffect is een menselijke aangelegenheid maar in feite toch een geleidelijk proces vergelijkbaar met de ijstijden welke ook voor grote schommelingen in temperatuur op de aarde hebben gezorgd. In Australie zorgde dit ervoor dat bijna eenderde van de soorten daar uitstierf omdat het inlands droger werd, niks aan te doen, dus accepteren. Het broeikasteffect moet natuurlijk wel door ons worden aangepakt maar alleen als het gros van de wereld het inziet zal het effect hebben op deze wereldbol.
Vooral uitsterven van bepaalde soorten door menselijke introductie is meest zorgelijke, vaak zijn dat processen die niet of moeilijk zijn te stoppen. Dit zorgt vaak dat een complex ecosysteem verstoord raakt zodat meer soorten het loodje leggen. Om een introductie ongedaan te maken is enorm veel geld en energie nodig. Respect voor andere soorten dieren begin met het leefgebied accepteren wat ze nodig hebben en zorgen dat er geen veranderingen (introducties plaatsvinden). Gevolgen zijn vaak niet te overzien, vooral de langere termijn wordt vergeten. Ook soort ontwikkeling/evolutie wordt door introducties verstoort en afgebroken. Uiteindelijk neemt de diversiteit, soortrijkdom op onze planeet af, en dat willen we toch niet.
Groet Gert


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2004-06-22 - 23:11:42 send message to Niltava

Hawkeye, wat bedoel je met:
quote

Zo ook kan ik genieten van een net teruggekomen mus en zelfs van de echte kraai die al jaren niet meer in ons land was gezien.
Die zijn er toch al lang en niet weggeweest????
Wat betreft de vergunning voor de zeearend van het wnf. Men vindt van het wnf(terecht) dat het leefgebied nog niet voldoende ingericht is(!!)

Wat betreft de lynx (je maakt dus toch ook een keuze!! dus toch ook menselijk wink ;) ), die is op eigen wijze naar in Duitsland gekomen.
Men wilde hem er uitzetten maar dat leidde tot oa. boerenprotesten etc. Echter ze waren er zelf al heen gekomen zonder dat ook maar iemand ze had opgemerkt.


Niltava


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2004-06-23 - 00:08:44 send message to Karel

quote
Wat betreft de vergunning voor de zeearend van het wnf. Men vindt van het wnf(terecht) dat het leefgebied nog niet voldoende ingericht is(!!)

Kan zijn, maar blijkens de door Hawkeye gemelde site, is de zeearend blijkbaar net als de lynx op eigen kracht aan het terugkeren, hetgeen mij tot grote vreugde stemthappy :)happy :).
Doet me trouwens denken aan de herintroductie van de raven op de veluwe. Een aantal koppels werd uitgezet. Een deel werd door "jagers" afgeschoten en het restant bleek zich niet erg voort te willen planten. Toch groeide de populatie op miraculeuze wijze. Blijkbaar hadden wat "dwaalraven" zich bij de groep aangesloten. Mooi verhaal vind ik dat, kan ik echt van genieten!! (Hoewel ik er de laatste tijd niet meer zoveel over lees).


Hawkeye_NL
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2004-06-23 - 00:39:35 send message to Hawkeye_NL

quote
je maakt dus toch ook een keuze!! dus toch ook menselijk
Maar natuurlijk! Ik heb er geen moeite mee om onze natuur te delen met de dieren. Dat is mijn keuze. Ik ben in het verleden veel omgegaan met indianen uit Canada en America waardoor ik misschien anders kijk naar de natuur. Ik vind persoonlijk namelijk dat de dieren net zo veel recht hebben als de mens.

Nu ben ik natuurlijk ook niet blind en zie ook ik dat er momenten zijn dat er botsingen ontstaan tussen verschillende soorten en dat de komst (of vertrek) van een diersoort kan zorgen voor het uitsterfen van andere soorten. Dit gebeurt echter al eeuwen zo. Het verschil voor mij is er als de mens deze introductie veroorzaakt. Gewoon door een bepaalde uitheemse soort te introduceren omdat we het een mooi, leuk, lief of handig dier vinden of wat voor reden dan ook.

Met andere woorden, ik zou het leuk vinden als de lynx of nog mooier de zeearend in ons land zou terugkomen.

quote
Die zijn er toch al lang en niet weggeweest????
Bedoelde dit alleen voor de kraai en niet voor de mus. Hoewel de mus voorgaande jaren het heel erg zwaar heeft gehad. Helaas is er een tijd geweest dat je bijna geen kraai meer tegenkwam. Deze komen tegenwoordig weer in grotere groepen voor maar het leek er een tijdje op dat ze uit ons land zouden verdwijnen.


clearwing
Website Member
Posts :83

Website Member
2004-06-25 - 21:29:59 send message to clearwing

Na een weekje te zijn weggeweest zie ik dat er driftig is "doorgepraat" over het veranderen van de bewoners van Nederland. Hoewel dit niet de bedoeling was van mijn vraag lees ik toch veel dingen die me aan het denken hebben gezet. Toch denk ik, dat wanneer de populatie halsbandparkieten zich niet uitbreidt (en dat lijkt zo te zijn) dat er nog niet veel te vrezen valt. Iedereen bedankt voor de reacties.

Groeten Clearwing


whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2009-07-08 - 23:24:34 send message to whitebulldog

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

user wiped their message


runningsimon
Website Member
Posts :105

Website Member
2009-07-11 - 19:53:47 send message to runningsimon

het spijtige is dat vele van deze 'wilde parkieten' de lokale vogels bedreigen door
-in de winter het eten van deze vogeltjes op te eten
-nest plaatsen afpakken en ook die van lokale vogels verwoesten
-ook de loale vogels doden door ze te pikken met hun kromme scherpe snavelsad :(


whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2009-07-12 - 22:46:19 send message to whitebulldog

klopt het dat er ook al grasparkieten hier in Nedertland in het wild weten te overleven?

ik heb er nl op internet nog helemaal niets over gelezen


AlmeerseParkiet
Website Member
Posts :238

Website Member
2009-07-13 - 10:35:24 send message to AlmeerseParkiet

Ik heb ook halsbanden in Amsterdam, watergraafsmeer gespot happy :)


whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2009-07-13 - 12:51:13 send message to whitebulldog

oke, van de halsbanden , en de grote alexanderparkieten is het bekend, maar van grasparkieten heb ik totaal niets kunnen vinden, wie wel????????


AlmeerseParkiet
Website Member
Posts :238

Website Member
2009-07-13 - 17:22:05 send message to AlmeerseParkiet

Worden opgevreten door de kraaien wink ;)


whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2009-07-13 - 21:22:18 send message to whitebulldog

oke, maar los van dat feit, zouden ze het uberhaubt redden qwa voeding?


termaat
Website Member
Posts :61

Website Member
2009-07-14 - 20:35:11 send message to termaat

hier heeft voor 2 jaar terug een valkparkiet 2 zomers en 1 winter overleeft (daarna nooit meer gezien of gehoord), deze vloog altijd met een groep tortelduiven mee en kwam zo aan de kost op bv graanakkers en bij de maiskuilen bij de boeren.
ontsnapte grasparkieten heb ik nooit langer dan een week nog buiten gezien


whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2009-07-18 - 21:41:59 send message to whitebulldog

toch wel frappant he, dat 3 soorten het wel redden, en zo'n taai beeste als de grasparkiet niet, waarschijnlijk toch moeilijk qua voedsel denk ik.


stijnsuy
Website Member
Posts :114

Website Member
2009-07-19 - 09:38:26 send message to stijnsuy

Ikzelf heb ook geruchten gehoord dat er in belgie en grote groep grasparkieten rondvliegt maar ik vind er idd ook niets over.

Ook heb ik ergens gelezen dat grasparkieten kunnen overleven bij ons omdat ze ook bladeren van bomen eten als er te weinig ander voedsel te vinden is.

of dit waar is weet ik niet ik ken ten slotte niets van halsbandparkieten.

MVG Stijn



Pagina : 1 2 3
<<< vorige

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 154 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede