Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Tast overmelanisatie bevruchting en eileg aan? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Tast overmelanisatie bevruchting en eileg aan?
chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2009-07-08 - 18:54:22 send message to chrislaevers

Mijn vidua fischeripop zag er vorig jaar zo uit:



Nu ziet ze er zo uit.



Ik denk dat het slechte licht tijdens de winter de oorzaak is geweest. Daar ga ik een oplossing voor vinden.

Deze weverpop zag roetzwart bij aankoop in maart 08. Zij heeft momenteel een normale kleur maar ze heeft er lang over gedaan. Sinds haar aanschaf zit ze in buitenvolière die op het zuiden staat.



Zou deze overmelanisatie de bevruchting en de eileg parten kunnen spelen?

Dank bij voorbaat voor enig antwoord.

Christine


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2009-07-08 - 19:43:10 send message to Rogert

Ik denk niet dat je kan stellen dat de melanisatie verband heeft met de bevruchting mits je daar een onderzoeksrapport van hebt.

Melanisatie is naar mijn inziens de reden dat er kleurschakeringen op een vogel aanwezig zijn en dat je daarom ondersoorten hebt die niet zoveel verschillen van de basissoort/wildvorm.

Het lijkt mij ook dat melanisatie een vorm van evolutie is en dat wij daar mis- of gebruik van maken mbt onze mutaties.

Is er wel eens een link gelegd dat mutanten minder productief zijn dan wildvormen? Is dit niet het geval lijkt mij dat melanisatie geen invloed heeft op de bevruchting/voortplanting.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2009-07-08 - 20:37:42 send message to Karel

Ik denk niet dat hier sprake is van melanisme. Naar ik heb begrepen zijn er twee oorzaken voor melanisme, te weten: mutatie (erfelijk) en mechanische oorzaak tijdens het broedproces (bv te veel schommeling in de broedtemperatuur), doch beide vormen zijn voor de vogel in kwestie blijvend, met dien verstande, dat er zich na iedere rui nuanceverschillen kunnen voordoen.

In het geval van jouw wida en wever lijkt me eerder sprake van een vorm van melanosis. Hoewel melanosis in de hoek van de ziekten zit, is het niet echt een ziekte (geen zorgen dus). De oorzaak is moeilijk te achterhalen, maar is meestal te vinden in de voeding en dan met name het opnemen van delen van bepaalde planten. Mogelijk planten die een laxerende werking zouden hebben.
Er is veel over geschreven, maar van enige invloed op de vruchtbaarheid e.d. heb ik niets kunnen vinden. Je zou eens kunnen googlen op melanosis (coli).


Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2009-07-08 - 22:15:03 send message to Ton Koek

quote
Is er wel eens een link gelegd dat mutanten minder productief zijn dan wildvormen?
Of dat ook wetenschappelijk al gedaan is weet ik niet, maar het is zeker een feit. Dat kunnen alle zebravinkenliefhebbers je vertellen.

Heel veel mutaties vind ik persoonlijk een echte "verarming", het formaat bijvoorbeeld lijdt er ook meestal onder.


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2009-07-09 - 20:14:59 send message to chrislaevers

Kunnen we wat betreft deze twee vogels melanisme uitsluiten omdat het oude import vogels zijn waar de kans miniem en zelfs nihil is dat er ooit mee gekweekt is en er een mutatie is opgedoken?
Het is bij deze vogels ook geen blijvend fenomeen : de ene is het zwart kwijt en de andere heeft het bij mij gekregen.

Ik heb melanosis coli een beetje nageplozen op internet : het gaat over mensen en als oorzaak wordt grotendeels vermeld 'het laxerende' in de voeding.
Ik kan er niet veel uit opmaken, temeer daar de ene vogel die het zwart kwijt is wel toegang heeft tot planten (in de volière al dan niet laxerend) en de vogel die zwart geworden is binnen in een kweekkooi zat tijdens de winter en dus niets plantaardig heeft gekregen tenzij eenzijdige voeding (exotenzaad) melanosis kan veroorzaken, misschien in combinatie met kunstlicht, gebrek aan zon...?

Christine






Fonje
Website Member
Posts :439

Website Member
2009-07-10 - 12:30:59 send message to Fonje

Ik ken niets van de soort maar zou het kunnen dat het om mannen gaat. Ik heb begrepen dat mannen tijdens het broedseizoen zwart worden. De bek en poten worden dan roder. Buiten het broedseizoen worden ze terug bleker.

http://www.kenyabirds.org.uk/why-st.htm

Groetjes
Peter


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2009-07-10 - 16:36:55 send message to chrislaevers

Peter, het is een pop hoor.
Daar heb ik zelang genoeg voor en ze hebben al gepaard...
Christine



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 141 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede