Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > vragen over de bevruchting Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : vragen over de bevruchting
Bonita
Website Member
Posts :12

Website Member
2009-06-29 - 22:06:47 send message to Bonita

Hallo,

Ik heb een koppel maracana's, en zij heeft in Januari 4 eitjes gelegd, maar het mannetje heeft ze kapot gemaakt. Nu heeft ze er weer gelegd, en de 1e 3 zijn weer vernield, bij de 4e heb ik het mannetje eruit gehaald, en het vrouwtje zit nu braaf te broeden.

Maar hoe zit het nu eigenlijk? Het mannetje betreed het popje. Vormt zich dan automatisch een ei, en hoe zit het dan met de volgende eieren, moeten ze dan weer opnieuw paren?

En als ze gepaard hebben, is het ei dan automatisch bevrucht?

Misschien domme vragen, maar ik kan hier eigenlijk nergens info over vinden, en ik vind het leuk om te weten hoe dit nu werkt, nu ik het life op de camera in het blok kan volgen.
Alvast bedankt.



lennard
Website Member
Posts :866

Website Member
2009-06-29 - 22:49:10 send message to lennard

als eerst wil ik zeggen dat domme vragen niet bestaan domme antwoorden wel!

Bij het treden van vogels vormt zit niet automatisch een ei. Je ziet vogels ook regelmatig paren net als mensen en dit hoeft niet gelijk te betekenen dat er een ei aankomt.
Hoe dit precies in zijn werk gaat weet ik niet.

Een ei is ook niet automatisch bevrucht na treden. Dit kan door een veertje voor de cloa al fout gaan of doordat de man een paar nageltjes mist.

Dit is wat ik er over kan vertellen ik hoop dat je er wat aan hebt.

Lennardwink ;)


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2009-06-29 - 22:49:44 send message to Karel

Dat zijn geen domme vragen.
In principe kunnen met één geslaagde paring alle eieren van een legsel worden bevrucht.


VINKEMAN
Website Member
Posts :22

Website Member
2009-06-29 - 23:50:34 send message to VINKEMAN

Inderdaad Karel.
De popjes hebben, als het ware , een verzamelzakje in zich voor het zaad van het mannetje. Iedere dag dat daar een vers eitje passeert ,van de eierstok, kan dit dus bevrucht worden.

Groeten
André


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2009-06-30 - 21:36:17 send message to Rogert

Vogels paren met elkaar ook om een band te krijgen.

Maar poppen kunnen er ook aan aflezen of ze wel de juiste partner hebben getroffen. Een onervaren mannetje zou in de natuur minder tot paren komen dan een ervaren mannetje. In je volière gaat dat uiteraard niet helemaal op omdat wij bepalen wie met wie mag.

Ondanks dat een pop een ei legt hoeft ze niet per definitie vruchtbaar te zijn. Veel mensen denken dat onbevruchte eieren vaak de oorzaak is van de mannen, maar poppen kunnen evengoed onvruchtbaar zijn.
Een koppel dat continue onbevruchte eieren geeft zou je een keer uit elkaar kunnen halen en individueel koppelen met bewezen vogels. Op die manier kun je uitzoeken welke van de twee onvruchtbaar is.
Het kan ook goed zijn dat sommige combinaties niet werken. Dat zie je bij katten nog wel eens.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2009-06-30 - 22:16:03 send message to Karel

quote
Vogels paren met elkaar ook om een band te krijgen.

Maar poppen kunnen er ook aan aflezen of ze wel de juiste partner hebben getroffen.


Ik geloof je wel, maar waar baseer je die conclusies op?


Rik
Oud Lid
Posts :1398

Oud Lid
2009-06-30 - 23:25:46 send message to Rik

quote
Vogels paren met elkaar ook om een band te krijgen.

Maar poppen kunnen er ook aan aflezen of ze wel de juiste partner hebben getroffen.


Da's net als in de mensenwereld!laugh :D

(sorry...flauwe grap)


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2009-06-30 - 23:41:37 send message to Karel

quote
Da's net als in de mensenwereld


Inderdaad een flauwe grap, maar als opmerking niet zo slecht, denk ik.
Ik vraag me namelijk wel eens af of dit soort conclusies en stellingen ergens op zijn gebaseerd, ofwel als "aannemelijk" worden geponeerd omdat vogels wel net zo zullen denken als mensen.


kakatoe
Website Member
Posts :771

Website Member
2009-07-01 - 09:38:51 send message to kakatoe

In je volière gaat dat uiteraard niet helemaal op omdat wij bepalen wie met wie mag.

Dit is niet waar.
Het is namelijk zo dat wij mensen bepalen hoeveel vogels er in een voliere gaan.Dit komt omdat wij mensen zo naief zijn om niet meerdere vogel in onze volieres toe te laten zodat ze zelf hun partner kunnen uitzoeken.
Dit komt om dat wij hobbyisten meer luisteren naar andermans ervaringen dan het zelf uit te proberen.
Ik heb een voliere van 5x2x2 binnen 2x2x2 zitten in jonge bonte boeren bewezen koppels bonte boeren ruppels meyers kaapsen.
En dat gaat goed ook tijdens de kweek.
Het is alleen een kwestie van ruimte en geld waar door wij de vogels niet zelf laten kiezen wie met wie een koppel vormt.


mijnkaketoes.nl
Oud Lid
Posts :2103

Oud Lid
2009-07-01 - 10:43:28 send message to mijnkaketoes.nl

2x2x2 zitten in jonge bonte boeren bewezen koppels bonte boeren ruppels meyers kaapsen. Kakatoe Quote.


Jan zitten die allemaal in die ruimte?
Hoeveel vogel????


gr

Henk


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2009-07-01 - 17:27:29 send message to Rogert

Je hebt gelijk Karel. Mijn stelling is een aanname die gebaseerd is op vermenselijking van dieren. Uiteindelijk weet je nooit wat er in een dierenkoppie omgaat. Want jonge dieren paren ook ....... zou dat om te oefenen zijn?


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2009-07-01 - 20:18:59 send message to Karel

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

quote
Want jonge dieren paren ook ....... zou dat om te oefenen zijn?



Wie weet?
Ik denk dat de paring een op zichzelf staand onderdeel is van het hormonale proces dat uiteindelijk tot voortplanting leidt. Naar mijn idee zijn de vogels zich totaal niet bewust van het verband tussen paring en uiteindelijke eieren en jongen, maar werken zij slecht het hormonale "programmaatje" af dat voortplanting heet.
Bij (te) jonge vogels zal dit programmaatje nog niet goed werken, waardoor uitvoering van alleen maar het onderdeel paring zinloos lijkt.

Anderzijds kan het zijn dat "oefenen", zoals je zegt, ook hormonaal is vastgelegd (in een ander "programma"), waardoor het minder zinloos is dan het lijkt.


Bonita
Website Member
Posts :12

Website Member
2009-07-03 - 21:39:59 send message to Bonita

Bedankt voor de uitleg, ik snap nu hoe het bij vogels werkt. Ik vroeg me het al zo lang af hoe dat ging....

Dan nog een vraagje, ik hoor vaak dat de eitjes om de 2 a 3 dagen gelegd worden. Maar mijn pop heeft er geregeld zeker 4,5 dag tussen zitten.
Gebeurd dit bij jullie ook weleens, dat het erg afwijkt van de normale tijdsduur. Ik weet niet of het ermee te maken heeft, maar het popje heeft een kwaadaardige tumor in de nek gehad. Dr. Bastiaansen heeft dit heel vakkundig verwijderd, wat een behoorlijke operatie is geweest. Dit was in maart dit jaar.
Wellicht dat haar conditie minder is als de gemiddelde vogel?? Ik hoor jullie reactie's graag.


Bonita
Website Member
Posts :12

Website Member
2009-07-03 - 22:43:40 send message to Bonita

Ik heb trouwens net het ei geschouwd, maar ik zie alleen dat de schaal wat kleurschakeringen heeft, aan 1 kant is het wat donkerder. Maar ik zie in het ei helemaal niks, dus helaas is het niet bevrucht. Nu heb ik weleens gehoord, dat als het ei heel glimmend is, dat het dan zowiezo niet bevrucht is. Is dit waar of een fabeltje??
Dit ei is namelijk heel wit en een beetje glimmend.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 165 bezoekers op de site, waarvan 8 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede