Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Raar gedrag edelpop Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Raar gedrag edelpop
Eclectus
Website Member
Posts :4

Website Member
2009-06-08 - 16:24:45 send message to Eclectus

Ik heb een koppel NG edelpapegaaien die nu ruim 3 maanden bij elkaar zitten (in een nachthok en buitenvoliere). De edelpop heeft nog geen interesse in de man. Ze accepteert hem wel maar als de man te dicht in haar buurt komt dan gromt ze naar hem. De pop is van 2006 en de man is van 2000. Naast het "gewone" zaadmengsel geef ik ze om de dag gekiemde zaden, iedere dag groente en fruit en ik geef ze extra vitaminedruppels van bogena (1x per week) Daarnaast krijgen ze ook iedere week verse wilgentakken (uit eigen tuin).

Sinds een maand heb ik een broedblok in het nachthok geplaatst. Sinds een week heeft de pop interesse voor het broedblok. Gek genoeg is dat alleen wanneer ik voor het nachthok sta of in de buurt ben van het nachthok. Ze gaat dan voor de opening zitten en gaat zelfs een enkele keer ook naar binnen. Wanneer ik het nachthok verlaat dan lijkt het erop dat haar interesse voor het broedblok verdwijnt. Ze gaat dan ook gelijk weg bij het broedblok en kijkt er niet meer naar om. Wanneer ik dan bijvoorbeeld 10 minuten later terug kom in het nachthok dan gaat ze weer terug naar het broedblok. Erg grappig om te zien maar wat kan hier de reden van zijn??






suk
Website Member
Posts :503

Website Member
2009-06-08 - 18:05:51 send message to suk

dan heb ze toch meer intressen in jou dan in het blok. laugh :D

sebastiaan


Rik
Oud Lid
Posts :1398

Oud Lid
2009-06-08 - 21:58:48 send message to Rik

Beste Gerno,

Is de pop misschien een handopfok of een ex-huiskamervogel? Is ze tam?

Groeten Rik


Fonje
Website Member
Posts :439

Website Member
2009-06-08 - 22:28:38 send message to Fonje

Ik denk dat dat normaal gedrag is. Dit zie je bij andere soorten ook. De nestkast is haar teritorium en ze wil dit beschermen tegen naderende indringers.

Groetjes
Peter


Eclectus
Website Member
Posts :4

Website Member
2009-06-08 - 22:35:53 send message to Eclectus

Dag Rik,

De pop is inderdaad een ex-huiskamervogel maar wel natuurbroed. Ik kan haar benaderen maar ze bijt als ik te dicht bij kom.


Wickingh
Website Member
Posts :1058

Website Member
2009-06-08 - 22:47:20 send message to Wickingh

Regel 1 uit het kwekershandboek:
-geduld mijn waarde wink ;)


Rik
Oud Lid
Posts :1398

Oud Lid
2009-06-08 - 22:53:31 send message to Rik

Hoi Gerno,

Misschien moet je uitzoeken of het écht om een natuurbroedvogel gaat.

Ik heb precies hetzelfde wel eens gehad met een Bonte Boer. Dat was ook een 'natuurbroed' maar bij nader onderzoek bleek dat niet zo te zijn.
Gaat de pop ook met de vleugels omlaag als je in de buurt komt?

Aan de andere kant is het natuurlijk al helemaal geweldig dat het tussen de vogels klikt. Het enige wat je kan doen is denk ik afwachten en ze met rust laten.


Eclectus
Website Member
Posts :4

Website Member
2009-06-08 - 23:00:27 send message to Eclectus

Er werd mij door de vorige eigenaar verteld dat het een natuurbroedvogel was. Daar moet je dan maar op vertrouwen. De pop laat zijn vleugels niet voor me hangen. Ik heb zeker geduld en ik geef ze alle rust. Ik hoop alleen wel dat het met deze pop tezijner tijd gaat lukken wink ;)


Wickingh
Website Member
Posts :1058

Website Member
2009-06-09 - 11:41:28 send message to Wickingh

Mijn meest produktieve koppel is een koppel edels die beide handopfok zijn en deze brengen zonder problemen de jongen groot,

mvg Frank



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 207 bezoekers op de site, waarvan 11 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede