Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Gould Amadines: een aantal vraagjes Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Gould Amadines: een aantal vraagjes
Kingbee
Website Member
Posts :16

Website Member
2009-05-20 - 10:30:02 send message to Kingbee

Hallo,

Ik heb twee koppeltjes Goulds in mijn gezelschapsvoliere en ongeveer twee weken geleden (rond 6 mei) zijn er in totaal 9 jongen uitgevlogen. Ik ben een redelijke beginner en heb hierover een paar vragen en hoop dat jullie mij hiermee kunnen helpen!

Wanneer kun je de jongen zonder problemen weghalen bij de ouders? Het is nu namelijk wat druk in de voliere.

Op welke leeftijd kun je ongeveer zien wat voor kleur een Gould krijgt? De meeste jongen hebben nu al wat een groene rug en twee een grijs blauwe rug, kunnen dit Blauwe Goulds worden?

Ik heb de jongen niet geringd, maar het ene zijn twee roodkoppen (man RKWB, pop RKPB) en het andere koppel twee zwartkoppen (man ZKPB, pop ZKWB), zullen de jongen van de roodkoppen ook altijd rode koppen krijgen en de zwarte zwarte koppen? Dit om eventueel onverwante koppels te kunnen maken.

Is het ook raadzaam om nu de nestkastjes te legen? Dus nestmaterialen eruit en schoonmaken of gewoon zo laten (heb het idee dat ze alweer met eieren bezig zijn)

En hebben jullie misschien nog wat meer tips voor mij betreffende deze vogels en het groot brengen hiervan.

Heeel erg bedankt alvast!

http://www.vogelarena.com/voliere/voliere_1000000913.html


goulds75
Website Member
Posts :74

Website Member
2009-05-20 - 14:44:10 send message to goulds75

Hallo
Je kan de jongen weghalen als de blauwe papillen achter de snavel zijn niet meer zichtbaar.Ik heb nu ook een koppel met jongen van 6 weken en de ouders zitten al op 6 eieren.Als de ouders niet gn aan de jongen plukken kun je ze gewoon laten zitten.Dt is ook beter voor de jonge vogels.Rond de 1 weken kun je al enkele gele veertjes op de buik zien.Zijn de oudervogels groen? Als ze groen zijn dan kan wel dat ze split voor blauw zijn dus kunnen er blauwe jongen tussen zitten.Als de eene blauw is en de andere groen split blauw dan kan ook blauw jong er bij zitten.Van RK PB en RK WB krijg je RK PB split WB jongen.Minstens als de RK PB geen split voor WB is.Als de pop split is dan krijg je PB enWB jongen.Bij ZK is het zelfde.Maar als de ZK ouders split zijn voor RK dan kunnen er wel RK jongen er bij zitten.De nestkastjes doe ik altijd schoonmaken nadat de jongen uitgevlogen.De eerste par dgen gan ze nog wel terug in de nest.Drn beter de nest weghalen voor een par weken.Ik was ook te laat bij.Maar tot nu gat het goed.Nog een tiplaugh :De jonge vogels liefst niet verplatsen want door stres duurt erg lng dat ze op kleur zijn.De beste is laten zitten tot ze op kleur zijn.Alleen als het erg druk in de kooi dan wel verplaatsen.


lZebravinkjel
Website Member
Posts :513

Website Member
2009-05-20 - 16:46:56 send message to lZebravinkjel

goulds75 kan het natuurlijk niet beter verwoorden!
Aangezien ik lees dat jouw vogeltjes al een beetje kleur beginnen te krijgen zou ik ze inderdaad niet meer verplaatsen. Dat kun je doen vlak nadat de papillen verdwenen zijn en ze dus nog egaal groen (of grijzig) zijn. Als je ze nu verplaatst dan heb je kans dat het een jaar duurt voordat ze op kleur komen.
De snelheid waarmee ze op kleur komen hangt volgens mij nogal af van de hoeveelheid licht die ze opvangen en daarnaast van goede verzorging en weinig stress. Het dak van mijn voliere is relatief zonlicht ondoorlatend, dus de snelste doorkleuring was ongeveer na 5 maanden en de langzaamsten (jongen van vorig jaar) zijn nog steeds bezig (ik had die jongen verplaatst, zo zie je maar)...


goulds75
Website Member
Posts :74

Website Member
2009-05-20 - 18:10:08 send message to goulds75

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Idd Izebravinkjel.
Ik heb 3 goulds van voorig jaar december uit dezelfde nest waarvan een na de kop (kop met veel rode stippen) op kleur is de andere heeft een half paarse borst en de derde heeft pas pas enkele witte veeren op boorst en een bijna gele buik.Deze vogels heb ik in de voliere.Om jonge goulds "redelijk" snel op kleur laten komen is verse lucht ook erg belangrijk.En natuurlijk wat jij zeg:zonlicht en rust.


Kingbee
Website Member
Posts :16

Website Member
2009-05-22 - 11:11:47 send message to Kingbee

Heel erg bedankt voor jullie reacties! Hier kan ik zeker wat mee!

De jongen die ik heb zijn geboren in de buiten voliere en daar zitten ze nog steeds. Dus volop zon en frisse lucht. Ze hebben een binnenhok maar zitten eigenlijk altijd buiten.

Hoe de vogels op kleur komen zie ik dan nog wel, ik verwact dat er sowieso één blauwe Gould bij zit want deze is nu al héél anders gekleurd dan de rest.

Ik zal binnenkort wat foto's maken van de jongen en zet deze dan bij mijn digitale voliere.

Nogmaals bedankt voor de reacties!


lZebravinkjel
Website Member
Posts :513

Website Member
2009-05-22 - 14:37:23 send message to lZebravinkjel

Gefeliciteerd met je blauwe Gould, dat lijkt mij geweldig happy :)


Kingbee
Website Member
Posts :16

Website Member
2009-07-14 - 12:25:36 send message to Kingbee

Imiddels hebben beide koppels ook al een tweede ronde jongen groot gebracht! Wederom 9 jongen in totaal en weer beide ongeveer tegelijk uitgevlogen, circa twee weken geleden.

Ik heb echter wel een klein probleem, sinds een dag of drie kan de zwartkop man niet goed meer vliegen... en als hij op de grond zit trilt/schud hij wat met zijn vleugels. Hij kan hooguit een halve meter van de grond komen. Is er iemand die enig idee heeft wat dat kan zijn? Hij eet en drinkt wel gewoon en ziet er voor de rest gezond uit.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 171 bezoekers op de site, waarvan 3 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede