Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > blinde ara Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2 3
volgende >>>


Auteur Onderwerp : blinde ara
wiechmann
Website Member
Posts :944

Website Member
2009-04-13 - 21:13:43 send message to wiechmann

ik heb hier een ara van 8 maanden die zit nog steeds aan de pap .we zijn er deze week pas achter gekomen dat zij blind is wat ze heel goed verborgen heeft gehouden.
wie heeft er een tip zo dat deze vogel toch zelfstandig ga eten .
als we haar gepelde zaadjes geef eet ze die gewoon op .dus we doen dit ook .fruit in stukjes laat ze uit haar bek vallen.de etens en drinkes bak stan altijd op de zelfde plaats.
de vogel is getest op alle ziektes en overal negatief op dus voor de rest gezond.
wie heeft het wel eens meer gehoord dat een vogelvanaf de geboorte blind is.2 broertjes zijn normaal .



ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2009-04-14 - 09:17:01 send message to ParkietenPeter

Dat is anders ook een uitdaging.
Helaas kan ik je geen andere suggestie geven als dat je zelf al bedacht had.
Bakken op dezelfde plaats en gelijke routine.

Ik wil je wel succes wensen.

wink ;) Peter


wiechmann
Website Member
Posts :944

Website Member
2009-04-14 - 10:14:06 send message to wiechmann

om heerlijk te zijn ik vind dit inderdaad een mooie uitdaging.om deze vogel alles te leren.
ze is ook ondanks dat ze blind is vrij actief met speeltjes met geluid er in die weet ze perfect te hangen heb haar in een grote cavia kooi gezet .ze klim zelf op stok en ze pas zich heel goed aan.
maar de grootste uitdaging is en blijf om haar zelf de etensbak te laten vinden.
dus ik hoop goede tips te krijgen of iemand die de zelfde ervaring heb.te spreken hoe dat hij/zij het gedaan heb.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2009-04-14 - 10:33:44 send message to Karel

Ik heb lang geleden eens een kweekverslag gelezen over een blinde parkiet (roodrug- of turquoisinepop geloof ik).
De kweker had in de hele voliere loopstokken aangebracht en de pop wist op een gegeven moment precies de weg naar de voerbak, nestkast enz. en bracht haar jongen prima groot.

Ik weet niet meer of de pop blind geboren was.

Het risico is wel dat de blindheid van je ara mogelijk erfelijk is....sad :(


wiechmann
Website Member
Posts :944

Website Member
2009-04-14 - 10:52:57 send message to wiechmann

dit is van een kweekoppel wat all veel jongen grootgebracht heb .en dit is de eerste.
de kweker waar deze vogel vandaan kom ken ik al jaren.en vertrouw ik volkomen.
ik heb deze vogel op een leeftijd van 6 weken gekocht.samen met een andere.ik heb deze ara er bij genomen om dat ik zelf geen jonge had en deze er bij wilde voor de sociallisatie van de andere ara.


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2009-04-14 - 15:16:36 send message to ParkietenPeter

Heb je trouwens kunnen opmerken of hij aan beide ogen blind is of maar aan eentje?

wink ;) Peter


wiechmann
Website Member
Posts :944

Website Member
2009-04-14 - 18:32:04 send message to wiechmann

zij is aan alle 2 haar ogen blind.


kaapsen
Website Member
Posts :213

Website Member
2009-04-14 - 18:53:57 send message to kaapsen

Dag Herman,weet je wel zeker dat hij of zij van quite af blind was?.
Ik vraag dit omdat de vogel zoals je zelf verteld inmiddels al 8 maanden is,dus is er misschien in de tussenliggende periode een optredende verslechtering geweest?

Ging je niet eerder een lichtje op,hij of zij moet toch zeker na laten we voor het gemak zeggen 4 maanden zekers zelfstandig kunnen eten?

Ik weet van een kweker met kaapse papegaaien dat hij een ik dacht(oude man of pop) heeft of had zitten,die dus keurig de weg wist te vinden in de vluchten ik dacht zelfs kweekte.

Of hij of zij nu nog leeft(de vogel dus),weet ik niet,maar ik heb wel het adres ergens voor je voor evt verdere info voor dit nare geval.

Zelf zou ik de vogel toch zeker leren bijvoorbeeld walnoten te pellen,ik mag aannemen dat een vogel van 8 maanden tam is,aangezien je hem moest voeren?
Dus zelf met de vogel wat pielen met de aangebroken noot,laat hem maar wat hongeren en zo verder gaan met diverse noten die hij kan hanteren in de poot.

In ieder geval op wat voor manier dan ook sucses en hopen dat hij wel zelfstandig leert eten,anders zie ik het somber in.

Gr Kees


wiechmann
Website Member
Posts :944

Website Member
2009-04-14 - 19:09:02 send message to wiechmann

er is wel eerder een vermoeden geweest [om dat zij nog niet zelfstandig] was dat er iets niet goed was we zijn er toen mee bij de vogelarts geweest en die heeft er toens niet aan kunnen ontdekken. maar ik heb hem niet gezegd zal zij blind zijn .we moesten er toen toch zijn en toen heeft hij hem bekeken en er was niets vreemd te ontdekken.om dat we het wel eens met een groenvleugel meegemaakt hadden dat het 6 maanden duurde dat die zelfstandig was hebben we daar verder ook geen aandacht aanbesteed.ik heb met vrij veel kwekers persoonlijk contact en het voorgelegd van niet zelfstandig zijn en niemand heeft er bij stilgestaan dat ze wel eens blind kon zijn om dat de meeste wel eens een luie vogel gehad hebben. voor dat die zelfstandig was 1 geval zelfs 2 jaar.
en wat vooral opviel was het vrij normaal gedrag verder.
ik ken wel gevallen dat ze later blind geworden zijn en dat soort vogels hebben daar geen problemen mee net zolang je maar niets verplaatst.
maar van een vogel die nog niet zelfstandig is en die blind is een ander geval en ik heb daar ook nog nooit van gehoord ook niets via google .


blg
Oud Lid
Posts :1027

Oud Lid
2009-04-14 - 20:37:51 send message to blg

Wat je kunt doen is een geurtje toevoegen aan het voer, bijvoorbeeld een druppel vloeibare vanille of anijs door het zaad en de gepelde zaadjes, je zegt dat ze gepelde zaadjes wel opneemt, door geur zal ze misschien de voerbak vinden.


Antonia
Website Member
Posts :1945

Website Member
2009-04-15 - 00:40:18 send message to Antonia

Bij ara's zou het weleens gebeuren dat ze lang aan de pap blijven. In dit geval lijkt het geen toeval maar toch doordat ze het moeilijker leert allemaal. Misschien wanneer ze moet eten, dat je haar steeds via dezelfde weg langs de tralies naar haar voedbak kan brengen (doe je ws al) zodat ze merkt na een tijdje dat dat de plek is om te eten.
Tis wel een uitdaging idd. Ik had laatst ook op een jonge blinde amazone gereageerd maar die was helaas al weg. Leek me wel wat om voor zo'n gaaitje te zorgen en dingetjes te leren.

Succes


wiechmann
Website Member
Posts :944

Website Member
2009-04-15 - 08:36:02 send message to wiechmann

blg .we gaan het met anijs proberen .gisteen belde mij een kweker en die zij het ook probeer je niet schaad het niet.en ik vind het zelf ook lekker ruiken.happy :)
en antonia
het is voor ons ook een mooie uitdaging om dit tot een goed einde te brengen .en al moet dat jaren duren .geen probleem.
er zijn ook mensen die haar wilde kopen van me.maar daar zal ik iedereen in teleurstellen moeten stellen .ik verkoop haar niet.


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2009-04-15 - 09:17:05 send message to ParkietenPeter

Hermann,

Heb je een foto van de dreuemes?
Krijgt ze ook een naam?

wink ;) Peter


blg
Oud Lid
Posts :1027

Oud Lid
2009-04-15 - 09:45:56 send message to blg

Heb je een foto van de dreuemes?
Krijgt ze ook een naam?

Jules de corte

www.julesdecorte.nl/


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2009-04-15 - 10:10:53 send message to Karel

Wat dacht je van (st)Evie Wonder? wink ;)


wiechmann
Website Member
Posts :944

Website Member
2009-04-15 - 10:33:27 send message to wiechmann

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

ik zal deze avond foto plaatsen.
deze dreumes krijg geen naam die heb ze al wink ;)
haar naam is petronella.en is een soldaten ara.



Pagina : 1 2 3
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 158 bezoekers op de site, waarvan 4 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede