Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > Eerstejaars sperwer of andere soort roofvogel? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Eerstejaars sperwer of andere soort roofvogel?
chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2009-04-13 - 12:45:26 send message to chrislaevers

Deze voormiddag zat ik in de tuin naar de volières te kijken toen er plots een grote vogel op het dak van de volière landde op ongeveer 2,5 van mij. Eerst dacht ik aan een houtduif vanwege het blauwgrijze dat ik in de eerste seconde registreerde.
Het was een roofvogel die meer dan 5 seconden op het dak bleef zitten en toen weg vloog.
Hij had dus een blauwgrijze kop en rug (kleur van een houtduif) maar op de achterkant van zijn kop had hij duidelijk witte vlekken.
Zijn borst was wit met daarop zwarte streepjes ('Romboutkoffiemotief).
Verder is me nog geel opgevallen aan de kop (ogen en snavel).
Poten heb ik niet geregistreerd.
Lengte ongeveer 40 cm.

Nu kijk ik naar een foto van een volwassen man sperwer maar die is eerder bruin op kop en rug en de markering op de borst is ook eerder bruin en de streepjes zijn ook horizontaler.

Kan het een jonge sperwer zijn van vorig jaar en zijn die enkele sporadische witte vlekken op zijn kop en achterhoofd daar een teken van of gewoon een aspect van 'bontheid'?
Ik heb twee boeken nagekeken maar zie niet wat ik op de volière heb gezien.

Dank bij voorbaat

Christine.


goulds
Website Member
Posts :865

Website Member
2009-04-13 - 16:05:05 send message to goulds

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

user wiped their message


silver
Website Member
Posts :33

Website Member
2009-04-13 - 19:17:48 send message to silver

Hi Christine,

Kijk even naar fotos van een koekoek aangezien die gekleurd is als een sperwer. Koekoeken komen rond deze tijd van het jaar aan.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2009-04-13 - 19:48:57 send message to Karel

Christine, gezien de grootte die je noemt zou het eerder een wijfjes sperwer zijn. De mannen zijn vrij klein en niet snel te verwarren met een houtduif. De grijze kop + rug doen weer meer denken aan een man.
De witte plekken kunnen donsplekken zijn die tijdens de muit (rui) door de veren heel steken.

Mijn mannetje zag er in het broedseizoen zo uit:



Lijkt hij op wat jij hebt gezien?


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2009-04-14 - 18:00:51 send message to chrislaevers

Zo moeilijk te zeggen, Karel. Hij had in elk geval niks bruin.
Witte borst met zwarte streepjes, hoofd en rug kleur van een houtduif (niet de vorm dus) en op de achterkant van het hoofd in dat blauwgrijze witte vlekken maar dat was geen dons (zoals een merel soms witte vlekken heeft).
Verder is me het geel opgevallen van de snavel en rond de ogen.

Hij komt nog wel terug en dan ga ik kijken naar zijn poten (ik moet die reflex op dat moment dan wel hebben).

Ik moet in elk geval één zitstok in één van de volières verplaatsen want die staat gevaarlijk dicht tegen de draad.

Een koekoek is het niet (heb gekeken op Wikipedia). De kop en de snavel was duidelijk roofvogel.

Misschien heeft hij mijn cavia wel gepakt want die is een week geleden verdwenen. Ik heb alleen bloedvlekken op de grond terug gevonden.
Zou een sperwer met een cavia kunnen opvliegen?
Dat is misschien te zwaar?

Christine.


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2009-04-14 - 19:20:01 send message to chrislaevers

Heb nog wat verder zitten zoeken op google en vond twee foto's die in aanmerking komen voor de vogel die ik zag :
1° Smellekens (Falco columbarius): juveniel heeft witte vlekken op het achterhoofd.Die waren toch wel markant.

2° Boomvalk alhoewel dat er maar één foto was die er op leek en alle andere foto's van de boomvalken niet.

Christine.




Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2009-04-14 - 19:34:48 send message to Karel

Tja, zo maak je het nog moeilijker laugh :D. Een smelleken lijkt totaal niet op een boomvalk, maar wel weer erg op een klein torenvalk wijfje.

Een sperwer zal overigens niet snel een cavia oppakken. Sperwers zijn vooral vogeleters. Daarom hebben ze die lange poten, tenen en nagels, om goed door een dicht verenpak heen te dringen.

Heb je al gegoogled op een mannetjes havik? Die heeft veel streepjes en zal eventueel ook wel een cavia's meenemen als dat zo uitkomt.

Er zit niets anders op dan dat je met de camera klaar gaat zitten...happy :)


basbr_94
Website Member
Posts :88

Website Member
2009-04-18 - 20:07:38 send message to basbr_94

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

quote
vloog.
Hij had dus een blauwgrijze kop en rug (kleur van een houtduif) maar op de achterkant van zijn kop had hij duidelijk witte vlekken.
Zijn borst was wit met daarop zwarte streepjes ('Romboutkoffiemotief).
Verder is me nog geel opgevallen aan de kop (ogen en snavel).
Poten heb ik niet geregistreerd.
Lengte ongeveer 40 cm


De blauwe kiekendief is ook ongeveer 40-50cm lang en heeft een spanwijdte van 1m - 1.2m.
michien even nadenken/inbeelden hoe groot hij was toen hij wegvloog. hij heeft zijn naam natuurlijk te danken aan de blauw kleur (razz :p)alleen 't geel kan ik niet echt plaatsen.
verder eten ze vogel(tjes),kikkers . muizen en heel soms ook vissen.





chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2009-04-19 - 12:07:38 send message to chrislaevers

Ik zal moeten wachten tot hij terug komt want gisteren heb ik nog wat zitten pluizen in de boekjes van Vogelbescherming Vlaanderen en daar stond de slechtvalk in die op hoge gebouwen nestelt. Die leek er dan ook weer op.
Ik geef het op en ga een tweede bezoek afwachten.

De cavia kon hij eigenlijk niet gepakt hebben want dat is 's nachts gebeurd. Daar had ik niet meteen aan gedacht.

Iedereen bedankt voor de tips en opmerkingen. Ik heb het arsenaal roofvogels ondertussen weer wat opgefrist.

Christine.


birdfreak
Website Member
Posts :112

Website Member
2009-04-19 - 14:31:23 send message to birdfreak

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Een kiekendief (Blauwe, grauwe of bruine) kan je quasi zeker afschrijven. Dit zijn echt vogels van polders en rietkragen en ga je in principe niet in een tuin zien (overvliegen is daarentegen wel goed mogelijk)omdat dit voor hen geen geschikte biotoop is.

Ook valken kan je afschrijven. Tijdens de winter durft een wanhopig jong wel eens een aanval uitvoeren op een voliere maar zeker met deze strenge winter zijn alleen vogels overgebleven die de jachttechnieken goed beheersen. Daarnaast zijn valken (vergeet even het genus Microhierax) ook niet bepaald vogels die jagen in de beslotenheid van een tuin. Er is een minieme kans dat het een slechtvalk, maar het zou zéér atypisch gedrag zijn. Boomvalk en smelleken kun je zeker uitsluiten. Smellekens zijn deze tijd van het jaar al doorgetrokken naar hun noordelijk broedgebied, ook zijn ze sowieso erg zeldzaam. Een boomvalk zou u ook direct herkent hebben: hij lijkt in zijn vlucht namelijk erg op een gierzwaluw met een sikkelvormig silhouet. Ook zijn het vogels die typisch op enkele tientallen meter vogen de grond heel actief gaan jagen op rondvliegende prooien zoals zwaluwen, libellen, waterjuffers... Dus ook nu weer zou een zeer lage vlucht op een voliere zeer atypisch zijn voor de soort.

U kunt er dus bijna zeker van zijn dat er een sperwer of havik aan uw voliere hing. Deze vogels kennen heel wat verschillende kleuren en tekeningen naargelang de leeftijd en geslacht.
Beide zijn vogels die het liefst vanuit dekking van het struikgewas, vrij dicht bij de grond hun prooi verschalken door een korte maar krachtige sprint. Dit verklaart dus ook waarom we ze zo vaak aan onze voliere zien hangen (zeker de sperwer die vrij algemeen is).
Door uw beschrijving kunnen we eigenlijk 2 vogels afschrijven:
- een juveniele havik: deze is veel bruiner van kleur en heeft in tegenstelling tot de adulte dieren een vertikaal bestrepingspatroon
- een oude havik: zijn oog zou eerder oranje tot rood zijn
Uiteindelijk blijft de sperwer de beste keuze. Een adult mannetje zal het wellicht niet geweest zijn. De vrij duidelijk roestbruine kleur zou u wel opgevallen zijn. Een adult wijfje of een eerstejaarsvogel kan wel. Zij hebben wel geen uitgesproken vlekken op de kop maar de witte wenkbrauwstrepen durven wel eens uitlopen en zo de illusie van "oogvlekken" wekken. Het feit dat u toch duidelijk een blauwige kleur vermeld zou hierdan duiden op een adult vrouwtje(1e en 2e foto). Juvenielen zijn veel bruiner van kleur zoals te zien op de 3de foto. Deze vogels hebben wel in elk kleed een geel oog.

bron:http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/9d/Accipiter_nisus_female.jpg

bron:http://www.commanster.eu/commanster/Vertebrates/Birds/WBirds/Accipiter.nisus2.jpg

bron:http://www.vogeldagboek.nl/html/Afbeeldingen2/Sperwer/Sperwer120806E.jpg
Een havik zou ook wel kunnen maar maakt toch een veel forsere en "gevulde" indruk ten opzichte van de sperwer. Maar ook zij hebben dus een grijs rugdek en witte wenkbrauwstrepen. Het zou dan vermoedelijk om een mannetje gaan daar een adulte vrouwelijke havik toch een vrij indrukwekkende verschijning is.

bron:http://kbjrphotography.com/db4/00311/kbjrphotography.com/_uimages/nogoshawkoak.jpg

Wat dat verdwijnen van de cavia betreft: we spreken dan wel in de volksmond van "dag- en nachtroofvogels" maar de waarheid ligt ietwat anders. Eerst en vooral hebben valken niets te maken met de overige "dagroofvogels". Daarnaast is het ook zo dat heel wat "dagroofvogels" er door de vele kunstmatige lichtbronnen er tegenwoordig ook nachtelijk leven op nahouden. Zo bleken de slechtvalken in Gent regelmatig 's nachts te jagen door de vele monumentenverlichting in de stad. Het is dus zeker mogelijk dat uw cavia ook op dergelijke manier verdwenen is al zijn katten ook goede kanshebbers.

Jan


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2009-04-19 - 19:00:28 send message to chrislaevers

Jan,

Heel hartelijk bedankt voor deze mooie foto's en beschrijvingen.

De vogel die ik gezien heb lijkt het meest ôp de tweede foto. De poten waren niet bevederd zoals op de vierde foto.
De witte ronde vlekken bevonden zich op de achterkant van de kop en de witte streep boven het oog is me eerlijk gezegd niet opgevallen.

Waarschijnlijk dus sperwer.

In mijn tuin is het nooit echt donker vanwege de oranje straatbelichting s' nachts. Wat je zegt zou dus kunnen temeer omdat het vroeg in de ochtend gebeurd is (tussen 5u30 en 6u 's morgens) want ik heb de kwartelhaan buitengewoon luid horen schreeuwen en in de voormiddag bij het voederen in de volières zat die via een vlieggat op vlieghoogte in een aanpalende volière. Tot zover klopt dat dus allemaal.
De vorige jaren is er ook enkele keren een roofvogel geweest maar dat gebeurde zo vlug dat ik in feite niets heb kunnen vast stellen dan dat het een roofvogel was. Eén keer tegen de volière gevlogen op een meter afstand van mij, één keer een duif gepakt en er mee beland in de tuin van de buren maar heeft de duif los gelaten en is weg gevlogen en nog een keer zat die mussen te jagen in de rozenboog in mijn tuin.
Ik kan dus echt niet zeggen dat het dezelfde soort was als de laatste waarneming omdat het zo vlug gebeurde.
't Is in elk geval geen 'bidder' want hij moet altijd toeslaan vanuit de hoge bomen bij de verschillende buren. Daar zit hij en dan slaat die toe.
Vandaag maakte een koppel eksters extreem veel lawaai. Het kan goed zijn dat die in de buurt was maar de aanval op de mussen of andere vogels heeft afgeblazen want zelfs de kinderen van de buren werden even stil van het lawaai van de eksters. En in mijn volières kon je een naald horen vallen.
Ik verwacht 'the bird' terug maar zal hem niet met open armen ontvangen, eerder hoop ik op een ogenblikje waar mijn fotoapparaatje klaar in mijn handen ligt. Eén beweging en die vogel is weg, ik weet het.
happy :)

Christine



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 144 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede