Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > jonge kwarteltjes dood, Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : jonge kwarteltjes dood,
sivle
Website Member
Posts :20

Website Member
2009-04-08 - 15:33:18 send message to sivle

hey, ik had 9 kwarteleitjes uitgebroed met de broedmachiene, en ze daarna onder een lamp geplaats. Jammer genoeg is de lamp na 4 dagen tijdens de nacht stuk gesprongen, de kleine diertjes hebben de nacht niet overleeft.
Weet iemand hoe ik zo een ramp in het vervolg zou kunnen vermijden.
Mvrgr,


roodmus
Website Member
Posts :1338

Website Member
2009-04-08 - 16:06:09 send message to roodmus

`Misschien twee lampen ophangen.

grt.


Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2009-04-08 - 16:28:39 send message to Ton Koek

De kwartelhen zelf laten broeden helpt ook, die gaat meestal niet zomaar uit....


tuga
Website Member
Posts :22

Website Member
2009-04-08 - 16:30:48 send message to tuga

Warmteplaatje, die gaan minder gauw stuk, en nemen vaak ook minder stroom.

vr gr Gerjan


lZebravinkjel
Website Member
Posts :513

Website Member
2009-04-08 - 16:54:05 send message to lZebravinkjel

Ik snap echt niet waarom mensen die arme kuikens in een broedmachine uitbroeden. De kwartels kunnen het prima zelf. Ik ben het dan ook geheel met Ton eens.
Daarbij komt dat dit soort broedmachine kuikens het juist voor de kweker verzieken omdat zij vervolgens zelf niet weten hoe zij moeten broeden.


suk
Website Member
Posts :503

Website Member
2009-04-08 - 18:02:09 send message to suk

een warmte plaat of een kunstmoeder (warmtekast),dit werkt altijd prima.en gaan langer mee


sebastiaan


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2009-04-08 - 18:11:18 send message to chrislaevers

Probeer misschien eerst eens uit te zoeken waarom die warmtelamp is afgesprongen.
Ik ken niet veel van electriciteit, maar ik weet dat ik één leiding van 3000 volt heb die van de tuin naar binnen komt. Ik heb in de tuin een verwarming van 500 volt, een broedlamp voor kuikens van ? volt en een verwarmingstoestel dat ik kan zetten op 1000 of op 2000 volt.
Als 3000 volt wordt overgeschreden dan heb ik een kortsluiting.
Misschien zat er teveel spanning op de leiding van je warmtelamp en is die daardoor afgesprongen.

Toch misschien wel eens overwegen om het op de natuurlijke manier te doen?
Ik kweek ze naturel omdat ik niet weet hoe ze in leven te houden na het uitkomen.
Ik heb al eens enkele afgekoelde kuikens in de volière onder een warmtelamp gezet, maar toen ze terug tot leven kwamen heb ik ze na enkele uren terug bij de kloek gezet want eten deden ze bij mij niet (eivoer en...?).

Probeer dus de oorzaak van het defect te vinden zodat het zich niet meer herhaalt.

Christine.



sivle
Website Member
Posts :20

Website Member
2009-04-08 - 19:52:26 send message to sivle

Bedankt voor de tips en de goede raad,happy :) voor de twee andere meningen...,angry nog even dit, ik probeer al geruime tijd op natuurlijke manier kuikentjes te verkrijgen, maar dit lukt me niet.
De hen broed wel maar na ongeveer 10 a 12 dagen laat ze het nest in de steek, 1 keer had ze 2 kuikentjes, maar de volgende dag waren ze reeds overleden.Kan een kwartelhen dan toch uitgaan...wink ;)
Mvrgr


roodmus
Website Member
Posts :1338

Website Member
2009-04-08 - 22:37:09 send message to roodmus

Ik had zelf ooit dat zelfde probleem.

11-12 dagen zitten en dan eraf.

Eindelijk 2 jongen en toen wist de hen niet wat ze moest doen.

Ben gaan zoeken naar natuurbroed hen en sinds die tijd geen probleem meer


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2009-04-08 - 22:50:11 send message to Karel

quote
Ik heb in de tuin een verwarming van 500 volt, een broedlamp voor kuikens van ? volt en een verwarmingstoestel dat ik kan zetten op 1000 of op 2000 volt.



Watt? wink ;)


lZebravinkjel
Website Member
Posts :513

Website Member
2009-04-09 - 09:15:38 send message to lZebravinkjel

Inderdaad.. het hennetje dat jij hebt sivle, zal dan ook wel in een broedmachine uitgebroed zijn... En je wilt nu zulke zelfde hennetjes op gaan laten groeien? Misschien niet zo'n leuk idee.


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2009-04-09 - 11:13:23 send message to chrislaevers

Ja, Karel, Watt happy :)

Dank je voor de correctie.

Christine.



sivle
Website Member
Posts :20

Website Member
2009-04-09 - 21:05:38 send message to sivle

Beste zebravinkje, voor een goed begrip en zodat je me niet gaat blijven aanvallenangry, ik heb wel degelijk naar een natuurbroed hennetje gezocht, maar kan ze nergens vinden of het is te ver rijden.Het is niet mijn fout dat er meer broedmachiene kwartels zijn dan natuurbroed, de basis hiervan ligt ergens bij vroegere kwekers die dit voor de centen zijn gaan doen.Net zoals met de gouldamadine, die heeft ook zo een geschiedenis, daar kweek ik ook mee, NATUURBROED trouwens.Maar ik blijf zoeken en zal ooit het geluk wel eens aan mijn zijde hebben zeker.
En laat we bij de kern van de zaak blijven mensen raad geven op een propere manier zoals de meeste onder ons op het forum doen.
Mvrgrwink ;)


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2009-04-09 - 21:55:45 send message to chrislaevers

Ik hecht persoonlijk niet veel geloof aan het feit dat machinebroed kwartels niet goed zouden kunnen kweken. Bij kippen klopt het in elk geval niet.
't Is volgens mij gebrek aan een combinatie van ruimte, natuurlijk decor, organische grond en de aanwezigheid van grotere vogels in dezelfde ruimte als de kwartels die het één en het ander in de war kunnen sturen.
Na drie jaar heb ik van de Chinese kwartel indruk dat het een zeer schuwe vogel is die graag nestelt waar er geen 'gevlieg' en 'geloop' is van andere vogels. De haan blijft steeds in de buurt en vaak aan de rand van de bosjes waarachter of waaronder de kloek haar nest heeft.
In een open ruimte bv waar grote vogels in rond vliegen, zit die kwartel eigenlijk onder een constante stress. Die dakpan haalt het volgens mij dan niet. Soms wel natuurlijk maar ideaal is het toch niet.
Ik heb mijn kippenkloeken ook met eieren en al steeds verplaatst naar een aparte ren waar ze alleen zat. Een leeuwin gaat ook apart bevallen van de groep. Ze komt terug naar de groep wanneer de welpen een bepaalde leeftijd hebben.
Voor kwarteltjes en voor wie niet eigenlijk, is dat ook zo een beetje.
Dat wordt vaak over het hoofd gezien.

Als je nu broedmachinekuikens vrij vlug in een ruime volière met veel diversiteit aan wilde planten en organische grond plaatst, gaan die vogels volgens mij niet verschillen van natuurbroedkuikens.

Maar heb je nu al de oorzaak gevonden van de stroomonderbreking? Dat interesseert me wel daar sommige vogels bij mij in de winter vrij sterk afhankelijk zijn van stroom.
Ik kan altijd bij leren.

Christine.




Frankies
Website Member
Posts :162

Website Member
2009-04-09 - 22:10:51 send message to Frankies

Christine
Ik volg je hierin.
Ik kweek zelf veel kwartels zowel natuurbroed als machinebroed.
Ik heb jaarlijks zowel natuurbroed jongen die zelf niet gaan broeden en ook jaarlijkst machinebroed die op hun beurt wel heel goed natuurbroed grootbrengen.
Overal wordt maar gezegd dat machinebroed bijna niet meer tot natuurbroed overgaan, ik geloof dit niet, dit zou een interessante studie zijn, om voor eens en voor altijd van de vooroordelen vanaf te zijn.
Ik geef wel toe dat er % meer kans is op succes met natuurbroed. Maar mijn buikgevoel zegt dan dat +/- 70 % van de natuurbroed het goed doen en +/- 60 % van de machinebroed.
Dus mensen als het niet lukt, wijt het dan niet te snel aan machinebroed.
Misschien moeten we hierover maar eens een topic starten.


BZB
Website Member
Posts :266

Website Member
2009-04-09 - 23:35:33 send message to BZB

het is niet dat een machinebroed hennetje slechter broedt...
het is dat eieren van hennetjes die slecht broedden in de broedmachine gelegd worden.

oorzaak-gevolg niet door elkaar halen

Maargoed met die lamp kan ik je verder niet helpen. Regelmatig controleren of desnoods een alarm erop!



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 206 bezoekers op de site, waarvan 4 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede