Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > zwartkap lory Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : zwartkap lory
JVH1
Website Member
Posts :20

Website Member
2009-03-23 - 19:49:42 send message to JVH1

Wie weet hoe een jonge zwartkap eruit moet zien(de lorius lorius soort)
Ik heb er een gekocht maar nu ik een partner zocht kom ik tot de vaststelling dat de ene bijna geen paars op de buik en of nek heeft en in het paars dat er is zit een groenachtige schijn en groene veren er tussen de ondervleugel is rood met groen en een klein beetje blauw.
Is dit een lorius lorius of ben ik bedrogen ?


Fokke
Website Member
Posts :224

Website Member
2009-03-23 - 19:56:19 send message to Fokke

Bij de familie lorius zijn twee te onderscheiden ondervleugelveren nl rood en blauw. Kijk maar eens op mijn site www.lories.nl bij artikelen en dan bij de zwartkoplori en zijn ondersoorten. Zelf raad ik liefhebbers altijd aan, als ze jonge zwartkappen aanschaffen altijd bij de verkoper thuis de ouders te bekijken want er worden teveel bastaarden gekweekt en aangeboden en dat moeten we zien te voorkomen.


loribreeder
Website Member
Posts :40

Website Member
2009-03-23 - 19:56:49 send message to loribreeder

Hoi

Heb je er een foto van want ik kweek namelijk met 3 soorten zwartkappen ???

Gr


Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2009-03-23 - 23:49:06 send message to Ton Koek

Dat is toevallig, ik ben net thuis van de vogelclub waar we vanavond een lezing hadden over lori's.
Deze kweker vertelde en liet zien dat jongen van de diverse zwartkapsoorten in heel veel verschijningsvormen kunnen uitvliegen. Met heel veel paars of helemaal zonder en alles er tussenin.
Pas na de rui blijkt dan de soort pas echt zichtbaar.


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2009-03-24 - 08:47:34 send message to dooren

Klopt Ton, er zit veel verschil tussen het veerkleed van de ouders en hun jongen. Maar deze regel gaat niet altijd op.

Zeer belangrijk (zoals fokke al vertelde) is het zien van de ouders. Bij jonge vogels is dit dus niet te zien. Jongen kopen zonder de ouders te zien zou ik zelfs niet durven te doen, dit is altijd een risico.

Even een korte samenvatting betreffende de verschillen:
Zwartkappen met rode ondervleugels:

Lorius lory lory:
Nekband verbonden door een band naar de buik, rode ondervleugels en fors formaat, ongeveer 29-31 cm. veel geļmporteerd.


Lorius lory erythrothorax:
Rode borst (geen band), rode ondervleugels en kleiner dan lory lory, rond de 28 cm. veel geļmporteerd.


Lorius lory somu:
Geen nekband en ongeveer 28 cm. groot. Nooit geļmporteerd.



Zwartkappen met blauwe ondervleugels:
Lorius lory salvadori/viridicrissalis:
Iets groter dan erythrothorax, donkerder blauw en feller rood. Weinig geļmporteerd.


Lorius lory jobiensis:
Forse grote vogels (31 cm.) die een plompe indruk wekken, borst rosé gekleurd, blauw lichter van kleur dan de salvadori. De rosé borstkleur en formaat vallen direct op. Deze zijn zelden geļmporteerd.


Lorius lory cyanuchen:
Grote zwartkaplori (31 cm.)waarbij de zwarte pet verbonden is met de blauwe nekband. Nooit geļmporteerd.

Eigenlijk blijven er maar voornamelijk 3 soorten over in de avicultuur. De enkele exemplaren van de jobiensis zijn veelal niet raszuiver en gemengd of weggekruist met salvadori zwartkappen.
Gert




JVH1
Website Member
Posts :20

Website Member
2009-03-24 - 19:12:28 send message to JVH1

Even een testje voor foto's, want dit is de eerste keer dat ik dit doe.
http://img12.imageshack.us/img12/7131/lory037.jpg

(Op zich was het plaatsen dus wel gelukt. wink ;) De foto's kunnen niet breder zijn dan 600 Dpi)


Dit bericht is door moderator ParkietenPeter aangepast

JVH1
Website Member
Posts :20

Website Member
2009-03-24 - 19:18:34 send message to JVH1





JVH1
Website Member
Posts :20

Website Member
2009-03-24 - 19:23:52 send message to JVH1

De ouder vogels die ze mij hebben laten zien waren zuivere vogels maar de jonge zat er niet meer bij dus ik weet het niet 100% zeker of ze het wel echt waren ( beetje op vertrouwen voort gegaan)
groeten Johan


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2009-03-24 - 19:52:25 send message to dooren

Een ondersoort met rode ondervleugels en waarschijnlijk een lorius lory lory omdat de blauw op de buik hoog doorloopt.

Wat deze jonge vogel nog mist is het hempje, de blauwe band van nek naar het blauw van de buik.

Dit hempje moet dus nog verschijnen en dat kan dus nog omdat het een jonge vogel is.
Komt dit hempje niet dan heb je een roodborst.
Gert


JVH1
Website Member
Posts :20

Website Member
2009-03-25 - 17:53:45 send message to JVH1

Op welke leeftijd krijgen ze dat blauwe hempje? de partner van deze is al wel veel blauwer en is ook nog een jonge vogel (heel de borst en nek slechts enkele rode veren ertussen


Papegaaienboer
Website Member
Posts :190

Website Member
2009-03-25 - 19:50:15 send message to Papegaaienboer

Waarschijnlijk is het blauwere jong in het nest geplukt geweest, dan komen er direct blauwe veren voor in de plaats. Normaal duurt het wel plusminus een jaar of soms nog langer voordat ze helemaal op kleur zijn.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 172 bezoekers op de site, waarvan 1 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede