Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Eieren voelen zeer koud aan. Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Eieren voelen zeer koud aan.
Leandro
Website Member
Posts :234

Website Member
2009-03-21 - 16:41:47 send message to Leandro

Hallo,

Is het normaal dat de eieren van de vogels zeer koud aanvoelen (dit is alleen het geval bij mijn pyrrhura's)Kan het dat ze de eieren niet bebroed want soms liggen 1 van de 2 eieren elders is het nestblok en niet samen wat normaal het geval is.

(vorig jaar heb ik wel 2 jongen van dit koppel gekregen)

Zou ik deze eieren bij mijn roodruggen zetten ,want die hebben momenteel ook eieren.


Mvg,Leandro.


Max.Weijers
Oud Lid
Posts :629

Oud Lid
2009-03-21 - 17:56:53 send message to Max.Weijers

Ik weet niet of je ze bij je roodruggen kunt leggen, maar wij doen ook wel eens met onze specialere grasparkieten mutaties eieren over leggen maar wel bij grasparkieten en niet bij andere soorten vogels.

Als de eieren niet bij elkaar liggen wordt het sowieso niks dus kunt u het op zen minst proberen om de eieren over te leggen.


vasco
Website Member
Posts :107

Website Member
2009-03-21 - 21:59:03 send message to vasco

Hoelang liggen de eieren er al ?
sommigen beginnen pas te broeden na het derde ei!Liggen ze er al lang dan kan je ze zeker onder de roodruggen leggen.


Leandro
Website Member
Posts :234

Website Member
2009-03-21 - 23:06:47 send message to Leandro

ik denk dat ze er een week liggen.

mvg.


kvhooff
Website Member
Posts :180

Website Member
2009-03-22 - 00:29:44 send message to kvhooff

Roodruggen kun je bij Pyrrhura's niet gebruiken als pleegouders. Ze voeren anders als Australiers, De een gaat uit van sperrende jongen de ander legt ze op de rug. Daarnaast blijven Pyrrhura's 10 weken in het nest en de roodruggen 4 weken.

Algemeen geldt:
Je kunt vogels als pleegouders gebruiken als de voermethode en de nestduur gelijk zijn.

Kees


sylvain
Website Member
Posts :178

Website Member
2009-03-22 - 10:17:25 send message to sylvain

daar ben ik het niet helemaal mee eens Kees ik heb vroeger eens een ei van een bonte boer bij de roodruggen gelegd en ze hebben hem tot zelfstandigheid gebrachtlaugh :D maar ik moet er wel bij zeggen dat koppel roodruggen bracht alles groot behalve hun eigen jongen angry


vasco
Website Member
Posts :107

Website Member
2009-03-22 - 12:42:09 send message to vasco

Oké Kees dat weet ik niet en daar kan ik me dus niet over uitspreken.


Leandro
Website Member
Posts :234

Website Member
2009-03-22 - 16:55:09 send message to Leandro

Hallo, de 2 eieren waren onbevrucht dus heb ik ze weggedaan.


Mvg.


parrotmaniak
Website Member
Posts :581

Website Member
2009-03-22 - 19:16:10 send message to parrotmaniak

mijn roodruggen hebben vorig jaar zelfs een rode lori grootgebracht met alleen kiemzaad en eivoer en lori voer droog erdoor gemengd


sylvain
Website Member
Posts :178

Website Member
2009-03-22 - 20:30:57 send message to sylvain

als eieren nog niet bebroed zijn geweest kan je toch niet weten of ze bevrucht of onbevrucht zijnsad :(


kvhooff
Website Member
Posts :180

Website Member
2009-03-23 - 08:57:10 send message to kvhooff

quote
ik heb vroeger eens een ei van een bonte boer bij de roodruggen gelegd


Wat manier van voeren betreft kun je algemeen stellen dat de Zuid-afrikanen anders voeren dan de rest. Dus Zonpariekten, Pyrrhura's. Pionussen en Ara's kunnen elkaars jongen grootbrengen maar geen bonte boertjes of australische parkieten.

Dat de roodruggen een bont boertje grootbrengen kijk ik echt van op. Meestal geven ze na 5 weken de brui aan. Hun eigen jongen vliegen na 4 weken uit terwijl de bonte boertjes er ca 10 weken over doen. Ik zou het koppeltje heilig verklaren.


Kees


jboe
Website Member
Posts :89

Website Member
2009-03-26 - 17:31:06 send message to jboe

ik weet dat het laat is, maar ik wilde toch nog even mijn ervaring delen.
Ik heb bij een koppel bonte boeren het 2e ei gezien op 9 februarie, het 2e ei is meestal het moment van vast gaan zitten broeden.
het zijn totaal 4 eieren geworden (13 febr)
het heeft vanaf het 2e ei gerekend 40 dagen geduurd voordat het eerste jong was geboren.

Nu waren deze week de 3 uitgekomen jong koud!
hadden voer in de krop, dus de pop was er blijkbaar vanaf gestapt...
Ik heb de camera op de broedkooi gezet en de jong weer warm terug gelegd.
Wat ik toen zag: de pop wilde gaan voeren, maar werd meteen uit de nestkast gehaald door de man..
Oorzaak dus bekend, man eraf gevangen.
Als dit tijdens het broeden ook is gebeurd kan de broedtijd dus verklaard worden.
Het kan dus zijn dat de eieren tussendoor koud zijn geweest maar zijn toch nog uitgekomen.

Ik laat de eieren iig voortaan langer liggen en gooi ze pas in een laat stadium weg

met de jongen gaat het overigens prima


oli4
Website Member
Posts :745

Website Member
2009-03-26 - 18:04:57 send message to oli4

Jboe, uit wat je schrijft blijkt dat je pop de jongen alleen opvoed! lukt dat wat?? kan mij voorstellen dat de jongen nog niet heel oud zijn en dat je pop dan van het nest moet omdat ze niet door de man gevoederd wordt, maar dat gaat goed of wat??, deze onderkoelen niet?
groeten oli4


sylvain
Website Member
Posts :178

Website Member
2009-03-26 - 20:16:13 send message to sylvain

beste Kees inderdaad dat koppel roodruggen bracht echt alles groot behalve hun eigen jongen ik val misschien in herhaling , ik kon er echt alles onderleggen maar hun eigen jongen voerden ze niet , ze hebben vroeger ook twee konings parkieten groot gebracht happy :)



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 187 bezoekers op de site, waarvan 4 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede