Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > Onze vogelhobby verouderd ?? EENS OF ONEENS !! Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2 3 4
volgende >>>


Auteur Onderwerp : Onze vogelhobby verouderd ?? EENS OF ONEENS !!
frank_ursela
Website Member
Posts :76

Website Member
2009-03-14 - 18:21:30 send message to frank_ursela

Aangezien ik zelf al jaren lid ben van de vogelvereniging ( parkietensociteit ),heb ik de indruk dat onze vogelhobby verouderd .
Het aantal leden loopt dan ook met de jaren gestaag terug.
Veelal de meeste jeugd heeft toch andere interesse's.
Uiteraard is het daarom mooi om te zien ,dat er de laatste tijd een aantal jeugdige leden zich hebben aangemeld bij vogelarena ( prachtig zelfs )

Zelf ben ik 45 jaar ,en hoop toch nog jaren van deze geweldige hobby te mogen genieten .

Daarom mijn vraag: hoe kijken jullie hier tegen aan ,en hoe is jullie ervaring hiermee ??
Ben je het deze stelling ,EENS OF ONEENS ??
m.vr.gr Frank


ludovic
Website Member
Posts :47

Website Member
2009-03-14 - 18:28:01 send message to ludovic

ik persoonlijk oneens razz :p Ik behoor nog tot de jeugd 16j :d en ik ben namelijk heel erg geïnteresseerd in de vogels


Tens
Oud Lid
Posts :204

Oud Lid
2009-03-14 - 18:30:42 send message to Tens

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Bijna het hele verenigingsleven heeft hier last van.
Met een verhoogt eisenpakket om met een gezin gezond en in luxe te leven zoekt men naar minder verplichtingen, meer afwisseling en minder investeringen in geld, tijd en ruimte.

EDIT: Overigens vindt ik de verzorging van bourkes nieteens zoveel werk ondanks dat ik werk en studeer. Misschien ligt het vooral aan het feit dat jongeren veel later het ouderlijk huis of de flat verlaten.


florijn
Website Member
Posts :6

Website Member
2009-03-14 - 18:35:34 send message to florijn

ben het hier niet mee eens. Kijk hoe het de duivenmelkers vergaat. Precies hetzelfde. Het interesse is er ook bij de jeugd, maar als je kijkt wat een beetje vogelbestand kost. En dan gaan we de voliére's nog eens er bij tellen. En hoeveel kwekers helpen de jeudige kwekers echt!
Groetjes, Florijn.


Picolet
Website Member
Posts :975

Website Member
2009-03-14 - 18:41:32 send message to Picolet

wat betreft het ledenaantal wat gestaag terug loopt heeft waarschijnlijk het internet de meeste impact.

In het verleden werden er bladzijdes vol met advertenties geplaatst en moest je wel lid zijn om op tijd iets leuk te kunnen kopen.

Nu kun je dagelijks de nieuwe advertenties bekijken op verschillende sites.

Dus wat betreft adverteren is het komen te vervallen voor veel liefhebbers.

Om de leden van de PS te behouden is een blad nodig met goede artikelen om de leden te behouden of zelfs weer lid te krijgen.

Volgens mij is er toch wel redelijk instroom van nieuwe vogelliefhebbers, alleen door de sterke prijsstijgingen van voer en vogels is het moeilijk om iets leuk te betalen en is er hierdoor snel de motivatie verdwenen om het voor langere tijd deze hobby uit te voeren.

Zolang er de mogelijkheid blijft om vogels te exporteren en enige handel kan bedrijven zal de hobby op een redelijk niveau blijven bestaan, komt er een kink in de kabel wat betreft de export dan zullen er veel mensen stoppen omdat het dan geld gaat kosten ipv opbrengen.

Ruud


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2009-03-14 - 20:32:25 send message to Karel

Aardig, maar ook jammer dat dit soort topics moeten voorkomen. Inderdaad we vergrijzen nog steeds.
Bijna 5 jaar geleden verscheen hier eenzelfde topic en helaas is er dus inmiddels weinig veranderd.sad :(
Sleep ze erbij, die jongelui!

Zie: http://www.vogelarena.com/forum/forum_read.php?id=768&recordnum=0



kvhooff
Website Member
Posts :180

Website Member
2009-03-14 - 22:01:46 send message to kvhooff

Ik heb niet het idee dat onze hobby veroudert, maar verandert. De traditionele verenigingen hebben het moeilijk maar het internet bloeit.

Dank zij internet heb ik een hoop mensen leren kennen zowel in binnen- als buitenland. Allemaal enthousiaste mensen in de leeftijdsgroep 35-60.

De forums zijn in de plaats van de contactavonden van de vereniging gekomen. Vroeger zat ik als kromsnavel liefhebber tussen de kanarie kwekers. Door het enorme bereik van internet kom je heel makkelijk met mensen in contact die de zelfde vogels kweken.

Door mail zijn de onderlinge contacten ook veel intensiever.

Het valt me wel op dat de taditionele wedstrijdvogeljes en de bijbehorende tentoonstellingen wat uit de gratie raken. Daar zie je inderdaad dat de groep liefhebbers veroudert.

Verder valt me op dat de papegaaien aardig in de lift zitten en dat hier veel vrouwelijke liefhebbers actief zijn. Misschien vanwege het verzorgende aspect betreffende baby-papegaaien.

Kortom ik kom veel mensen met kinderen tegen, maar die gaan niet naar tentoonstellingen en/of contactavonden. Ok ben het dus oneens.


pietparkiet 10
Website Member
Posts :631

Website Member
2009-03-15 - 01:28:06 send message to pietparkiet 10

als de mensen ouder worden hebben ze weer meer tijd voor hun hobby kids tot 18 jaar gaat nogal dan komt er meisje hobby weg zijn ze 35 hebben ze zelf kids komt er weer een voilere zo gaat dat al jaren en de ouderen gaan dood of kunnen niet meer zo gaat dat


Daniel
Website Member
Posts :3286

Website Member
2009-03-15 - 12:30:30 send message to Daniel

Ik denk niet dat de hobby zelf veroudert. Ben zelf 28, maar wel dat de verenigingen verouderen.
Ben lid maar niet actief, heel simpel omdat ik binnen de lokale afdelingen weinig mensen met dezelfde interesses vindt.
Daarnaast kan ik de informatie en contacten die ik zoek ook op sites als vogelarena vinden.
Al moet ik wel zeggen dat een huidige ontwikkeling als werkgroepen rond een bepaalde groep vogels bijvoorbeeld ploceidae me wel trekt en ik daar liever mijn energie insteek.


lZebravinkjel
Website Member
Posts :513

Website Member
2009-03-15 - 16:08:10 send message to lZebravinkjel

Ikzelf heb laatst vogels geruild met een jongen van rond de 14 jaar. Ik ben het ermee eens dat internet een hoop mogelijkheden biedt voor het vinden van vogels waardoor je dus niet persé lid hoeft te zijn.

Ik schijn trouwens wel een grappige uitzondering te zijn in de vogelhobby.
Ik heet Robin en ben een vrouw van 21. Wanneer ik dus vogels ga halen en ik heb alleen via email contact gehad met die persoon verwacht diegene altijd een man, minimaal ergens achterin de 30. Dat zorgt dus altijd wel voor een verrassing wink ;)


markjansen
Website Member
Posts :170

Website Member
2009-03-16 - 00:02:05 send message to markjansen

Meeste mensen zijn gemiddeld wat ouder, Was zelf 18 toen ik begon. Werd toen nog wel eens raar op gekeken als er een ''jong'' persoon een vogel kwam kopen.
Weet niet of het aantal mensen terug lopen die vogels hebben. Denk het niet als je ziet hoe druk het laatste tijd op markten is. Hoe druk fora's en site'over vogels zijn. Denk persoonlijk wel dat er een flinke terug loop is van mensen die lid zijn van een vereniging of een bond.


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2009-03-16 - 11:42:44 send message to chrislaevers

Ik vind ook dat de interesse voor vogels niet afneemt maar dat de vogelverenigingen uitdoven omdat hun infrastructuur niet meer van deze tijden is.
Ik ben bij twee vogelbonden aangesloten en ga maandelijks naar de dichtsbijzijnde vergaderingen van één vogelbond.
We komen samen in het café-buurthuis en dan gaan we naar een vergaderzaaltje.
Allen zijn mannen en het maximum aantal dat ik geteld heb is 8 mensen waarvan twee bejaarden die geen vogels meer hebben maar nog uit nostalgie komen.
Onze secretaris heeft een hoge leeftijd en de andere leden zijn rond de vijftig. Ik ben het voorlaatste aangesloten lid en de laatste komt niet naar de vergaderingen. Onze secretaris doet al zijn administratie met thuistelefoon en met de post. Hij heeft geen PC.
Er wordt wel over vogels gepraat maar ook over voetbal, over die en die en steeds weerkerende verhalen over vroeger : wildvang en stroperij.
De meest aanwezige leden zijn dorpsgenoten en je voelt dat een vogelvereniging eigenlijk een cultureel dorpsfenomeen is net zoals de fanfare. De jaarlijkse pannekoekendag maakt deel uit van een andere dorpsevenement en de jaarlijkse vogeltt is eigenlijk ook een gebeuren door en voor mensen die elkaar van oudsher kennen.
Eén van die vogelbonden (B) heeft een site met een forum maar toen ik na drie maanden nog steeds geen antwoord had gekregen ben ik volledig afgehaakt. Het is een spooksite.
Deze maand ben ik niet naar de vergadering gegaan... vorige maand zijn we in het café blijven zitten omdat we maar met z'n vieren waren. De dynamiek is dus ver te zoeken.
Als je dan ook niet deelneemt aan de regio ronde van de TT's, dan hoor je er eigenlijk niet echt bij.
Het heeft al dikwijls op de tip van mijn tong gelegen om op de vergadering een campagne voor te stellen om jonge mensen aan te trekken maar iets weerhoudt me en dat is waarschijnlijk het feit dat de infrastructuur van de vogelverenigingen niet alleen verouderd is, ze is zelfs niet meer levensvatbaar op uitzonderingen na natuurlijk.
De vogelbond waar ik mijn ringen via onze secretaris bij besteld heb, werkt veel te traag. Ik zit nog steeds op ringen te wachten die ik in december besteld heb! Kan toch niet in de 21ste eeuw!
Je zou ten allen tijden ringen moeten kunnen bestellen en die zouden na een week in je postbus moeten liggen.
Als je dat ten berde brengt, krijg je schouder ophalen en een dikke zucht.
Ik vermoed dat de weinige leden ook weten dat hun vereniginkse aan het uitdoven is. Ze nemen het gelaten op en praten er zelfs niet over.
Ik neem die moeite ook niet want ik heb alternatieven.

Christine.
Mensen hebben iets met vogels, dat is universeel.
Dat zal nooit verdwijnen, denk ik.
Ik wenste dat we in België ook een VA hadden. Blijkbaar zijn we er nog niet klaar voor.



ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2009-03-16 - 12:19:15 send message to ParkietenPeter

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

quote
Ik wenste dat we in België ook een VA hadden. Blijkbaar zijn we er nog niet klaar voor.


Waarom???

Er is toch maar één VogelArena, Nodig!

laugh :D Dat is nou het mooie van internet. Dit overschrijdt alle grenzen.

(Je mag dus ook met je Belgische internetprovider op VogelArena komen hoor. wink ;))

razz :p Peter


Tens
Oud Lid
Posts :204

Oud Lid
2009-03-16 - 12:46:29 send message to Tens

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Dit is toch een .com domein?
Dan kan België er ook gemakkelijk bij betrokken worden tenzij je ook anderstalig schrijven wilt.

Er is bij hobbies waar handel in voorkomt nu eenmaal een heel lage dichtheid over een groot werkgebied. Het internet vergemakkelijkt dingen alleen zodra het juist wordt toegepast. Er is sprake van een grotere rijkwijdte en dus ook meer mogelijkheden om voor evenementen af te spreken.
Zo kon er dankzij het internet een landelijke vereniging komen voor radiografisch bestuurbare bootracers. Dankzij een kleine contributie en een goede samenwerking met internationale handelaren wordt er zo voor gezorgd dat er landelijk meer vaarwater beschikbaar komt en dat producten voor de hobby goedkoper en meer voorradig zijn.

Wat echter ook nadelig is voor de hobby is de variatie van de soorten waar mee gewerkt wordt.
De bovengenoemde hobby wordt bijvoorbeeld in tweeën gesplitst door competitiezeilers die voornamlijk in Noord-, en Zuid-Holland actief zijn, en de motorboten.
In de vogelhouderij is de variatie en daarmee de gemixte interesses nog vele malen groter.
Ook daar kan het internet helpen dankzij haar rijkwijdte.

Wat naar mijn mening echter een veel groter probleem is, is de houdige eis die gesteld wordt aan het levensonderhoud en de kleinere behoefte om sociaal actief te zijn om jezelf te vermaken.

Mensen hebben niet veel geld om ruim op zichzelf te wonen, helemaal niet als alleenverdiener of student, en hebben tegenwoordig vaker geen auto en geen rijbewijs (dat ervaar ik tenminste binnen veel van de uitzendregio's).
Daarnaast zijn de meeste werkenden veel aan het overwerken en zijn zij ook sociaal heel actief maar alleen in een kleine kring. Dat is ook te zien in de behoefte van veel werknemers om werk en privé weer meer te scheiden.
Mensen hebben minder tijd en minder te besteden en zoeken daarom hun sociale contacten vooral in de directe kennissenkring.

Maar goed, mijn punt is, ook in andere hobbies gebeurt dit. Dat is met dieren niet anders: de Noord-Hollandse hond wordt gefokt in Groningen, de ratten komen uit Engeland, de vogels gaan naar Zwitserland, onderdelen voor de radiografische hobby komen uit Amerika of Australië, modelbouw onderdelen en electronica komt uit Duitsland, enzovoorts.

De schaakclub kent nog 5 leden, de drumband 10, de badminton club is alleen nog maar recreatief, voetbalclubs fuseren, kroegen sluiten, vogel- én aquariahouders worden gedwongen om keuzes te maken tussen verenigingen, enzovoorts.

Alleen de nagenoeg vrijblijvende verenigingen zoals de fitnesscentra en vrijwillige brandweer zijn enigsinds succesvol. Al zal ook daar misschien een kleine knelling komen dankzij de economie, en gek genoeg ook dankzij het weer.


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2009-03-16 - 13:42:00 send message to chrislaevers

Peter,

Begrijp me niet verkeerd.
Ik verwijs een iedere vogelhouder in Belgie waar ik contact mee heb naar VA door er gewoon over te 'stoefen' (= goede reclame). Maar ik voel dat de drempel voor velen te hoog ligt.
Ik zelf heb nooit enige drempel gevoeld omdat ik geen dorpsroots of welke roots dan ook heb. Ik ben geboren in Kongo en mijn ouders hebben heel veel verhuisd.

Sommige mensen of misschien zelfs vele mensen zullen zelfs internet geografisch gaan af bakenen.

Om een duidelijker beeld te schetsen : ik woon aan de taalgrens. Met de auto 15 minuten rijden en ik kom in een regio waar iedereen Frans spreekt. Ik heb ook al internet nagekeken bij de Franstaligen (België) maar die hebben ook geen VA.
Het zit er niet in bij ons. Misschien moet ik eens aan een Waalse vogelhouder vragen of zij misschien een VA in Frankrijk hebben?
Dat zijn gewoon vaststellingen.
VA is volgens mij uniek in de lage landen.
In België is er geen dynamiek, het enige wat je vaststelt zijn stuiptrekkingen.

Ik durf zelfs te stellen dat Kapaza (equivalent van marktplaat) eerder een dynamischer functie bekleedt dan welke site ook in België.
Om je een voorbeeld te geven : ik vindt nergens kleurringen van 3,5mm om mijn zwartkopwevers te ringen om ze nadien te plukken en DNA-geslachtsbepaling te laten doen (waar? In Nederland).
Ik zet op Kapaza een advertentie nadat ik geen oplossing vond bij twee plaatselijke secretarissen van de twee vogelbonden van België.
De ene verwees me door naar een zaadhandel (ik wist al dat hij ze niet had en niet meer kon krijgen), de andere zei dat zijn grossist ze niet meer had.
Dus dan maar een advertentie gezet op Kapaza.
Ik kreeg reactie van iemand van Ieper (kuststreek België) en van iemand van mijn eigenste gemeente!
Tegelijkertijd zijn er ringen onderweg vanuit Nederland!
Ik had geschreven naar de persoon van mijn gemeente dat ik dacht dat ik de enigste persoon met vogels was in de gemeente. Hij schrijft daar op terug dat het erg gesteld is met de vogelhouderij in België.
Kijk eens aan. Dit illustreert toch dat er een overgangsfase kan zijn tussen de traditionele infrastructuur voor vogelhouders en de internet infrastructuur. Zo ervaar ik het tenminste.
Maar ik blijf er bij dat die overgangsfase bij ons in België moeizaam verloopt en dat vele mensen internet geografisch gaan afbakenen omdat op één of ander vlak de drempel te hoog ligt om verder dan de grenzen te gaan.
Pak nu Feathered Flyers op de UK. Daar voel ik een bepaalde terughoudendheid op enkele na om te reageren op mijn berichten. Ik schrijf dus schools Engels en die afkortingen en dat 'mate' gedoe dat beheers ik niet en dat schept op een of andere wijze toch wel een afstand of een bepaalde gereserveerdheid.
Misschien ook voor een gedeelte het feit dat ik geen man ben. Ik weet het eigenlijk niet. Misschien is het gewoon de afstand die speelt.
Internet heeft zeer grote constructieve mogelijkheden maar ik vermoed dat vele mensen toch sreekgebonden gaan blijven reageren omwille van hun roots en omwille van de daaruitvloeiende erkenning van woorden, animo en mentaliteit.

Christine.



Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2009-03-16 - 14:15:20 send message to Ton Koek

quote
Alleen de nagenoeg vrijblijvende verenigingen zoals de fitnesscentra en vrijwillige brandweer...
Vrijblijvend, sure!
Bedankt voor deze wederom zeer waardevolle aanvulling op dit vogelforum.



Pagina : 1 2 3 4
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 157 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede