Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Vorstvrij Maken Voliere Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Vorstvrij Maken Voliere
EdensB
Website Member
Posts :220

Website Member
2009-03-14 - 18:17:54 send message to EdensB

Er is een kans dat mijn geplande kamervoliere een balkonvoliere gaat worden en nu vroeg ik me af wat het nu exact inhoud...een vorstvrije ruimte.
Als de voliere op het balkon zou worden gebouwd wil ik dit volledig gaan doen met plexiglas platen (een afneembaar stuk in de deur om in de zomerdagen koele lucht binnen te laten maar in essensie zou dus de geheele voliere als vorstvrij moeten dienen, is voorgenoemde plexiglas voliere zonder toch genoeg om bv Catharinaparkieten of zelfs Gouldamadines te houden of zouden er nog extra maatregelen nodig zijn om de voliere warm genoeg te houden in de winderdagen (lijkt me dat in een plexiglas ruimte de lichaamswarmte van de vogels wel voor wat verwarming zou zorgen maar vraag het toch maar even)wil de vogels niet verliezen aan de kou namelijk,


Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2009-03-14 - 23:18:14 send message to Ton Koek

Eerst een andere vraag, waarom denk je dat een volière vorstvrij moet zijn?
Bijna alle soorten die hier gekweekt zijn kunnen prima tegen kou. Droog en uit de wind is voldoende.
Een met plexiglas afgesloten ruimte is niet echt gezond voor de vogels, vocht, schimmels, muffe lucht....


EdensB
Website Member
Posts :220

Website Member
2009-03-15 - 00:27:22 send message to EdensB

Ah, ik dacht dat vorstvrij noodzakelijk was voor de meeste vogels maar t is dus genoeg al er geen wind en regen inkomt.
Zou de lucht vers blijven als ik bv de voorkant van de voliere van gaas zou maken (1 zijkant zou dan van plexiglas zijn, een zijkant zou tegen het raam van de woonkamer aanzitten dus geen tocht van die kant in elk geval, de achterkant komt dan tegen een muur aan) er is dan maar 1 open kant zodat de wind en regen niet regstreeks in de voliere kunnen slaan maar toch genoeg open om lucht te laten circuleren.

(En de 2 soorten die ik nu wil hebben..zijn Japanse Meeuwtjes of Catharinaparkieten met een paar kwartels...Chinese of Bobwhite (ligt er nog aan hoe groot ik de voliere uiteindelijk kan maken)...deze kunnen dus in principe wel tegen n beetje kou? Zou desnoods in de winter nog n kleed aan de open kant kunnen hangen om de ergste kou tegen te houden)


Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2009-03-15 - 16:50:43 send message to Ton Koek

Eén open kant is perfect, dan is het achterin zo goed als windstil.
Met wat beplanting en of een houten schotje kun je nog wat extra beschutting maken. En conifeer in een ruime bloembak voldoet al prima.
Echt, frisse lucht is veel belangrijker dan warmte voor deze soorten.


whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2009-03-15 - 18:43:52 send message to whitebulldog

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

meeste vogels kunnen inderdaad redelijk tegen de kou.zorg ervoor dat er inderdaad goede ventilatie is, want vocht is inderdaad niet goed( kan je in de gaten houden met hygrometer) .
let er wel op dat als je voor ventilatie zorgt dat er geen tocht ontstaat, want daar kan geen één vogel tegen.
ik weet niet wanneer je de vogels gaat aanschaffen, maar kijk ook even hoe ze bij de vorige eigenaar zitten, ook buiten/binnen/verwarmd etc.

succes


EdensB
Website Member
Posts :220

Website Member
2009-03-15 - 20:11:17 send message to EdensB

Daarom wil ik straks ook bij n kweker m;n vogels halen...als het even kan koudkweek vogels zodat de overgang niet zo groot is.


EdensB
Website Member
Posts :220

Website Member
2009-03-21 - 23:27:38 send message to EdensB

Zijn duifjes (mus/diamant) ook bestand om in een dergelijk hok te overleven? vind als ik ga googelen weer eens uiteenlopende reacties...de een zegt duifjes zijn super gevoelig...de ander dat ze goed tegen kunnen mits ze tocht en vochtvrij zitten.


Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2009-03-22 - 00:44:00 send message to Ton Koek

Diamantduifjes zijn ijzersterk, die hebben totaal geen last van vorst. Ik heb ze gehad o.a. in het jaar dat Evert van Benthem de elfstedentoch won, ze zijn zelfs nooit het nachthok in gegaan.

Van musduifjhes weet ik het niet.


digipeet58
Website Member
Posts :582

Website Member
2009-03-22 - 12:37:07 send message to digipeet58

wat Ton schrijft is bij mij ook zo.
zon, regen, wind of vorst; altijd buiten.
zelfs een nest van 2 jongen grootgebracht
begin december 2008.
andere duifjes heb ik niet.
wel bourksparkieten en kleine tropen.
(alles bij minimaal 3 graden)


EdensB
Website Member
Posts :220

Website Member
2009-03-22 - 20:16:20 send message to EdensB

Oke leek me al zo vreemd dat een vogel die zo lang gedomecticeerd is nog niet tegen ons klimaat zou kunnen...hoe zit het dan eigenlijk met andere Australiers als de Goulds en Binsen...die worden toch ook al vrij lang gehouden of zijn vinken van nature wat kwetsbaarder dan duifjes? (ja ik weet blijf vragen stellen maar met elk antwoord word ik weer nieuwschierig happy :))



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 87 bezoekers op de site, waarvan 2 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede