Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > tips bonte boer Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : tips bonte boer
whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2009-03-06 - 17:25:55

Beste vogelvrienden.
eindelijk heb ik dan een koppel bonte boeren aangeschaft.Het koppel dat ik heb zat bij de vorige eigenaar in een kooi waar je zelf in kon staan, dus zeg even 2 meter hoog en ong. 1,5 meter breed, en ong een meter diep.
Waar ze eigenlijk nooit daglicht zagen, en bijna nooit mensen ( waarschijnlijk alleen om te voeren/verzorgen.
Bij mij zitten ze nu in een (kweek)kooi van 1 meter breed 60 diep en c.a 80 hoog.
ze zijn erg schuw als ik langs de kooi kom, of enigzins in de buurt kom, waarbij ze schelle kreetjes geven (korte kreetjes) en proberen op te vliegen.
Ik denk zelf dat dit komt doordat ze afgezonderd zatenof omdat het een importkoppel is, want ze zijn niet geringd, dus weet niet of ze in gevangenschap zijn geboren ja of nee.
Feit is dat ik regelmatig langs de kooi af moet omdat deze in mijn sluisruimte staaop naast mijn gezelschapsvolliere.
Ik praat altijd als ik er aan kom , om ze zodoende te laten weten dat ik er aan kom, en om ze aan mijn stem te laten wenne, ik doe dit uiteraard zo rustig mogelijk.
Dan punt 2 voeding, wat is wijsheid, pellets, of zelf samenstellen?
ze zitten nu op een huis tuin en keukenvoertje, wat mij absoluut niet bevalt(o.a alleen al omdat er pinda's in zitten), ik meng er daarom zelf groot parkietenzaad zonder zonnepitten bij, en ook regelmatig eivoer, grot maagkiezel , fruit , krentjes, gedroogde granberry's etc, om ze zodoende wat extra te geven, en om afwisseling te brengen.ook krijgen ze af en toe wat kiemzaad, en meng ik ook net als bij mijn andere vogels wel eens wat yoghurt door het eivoer heen.
Toch ben ik op zoek naar tips voor dit ras, om zodoende (nog) beter voor hen te kunnen zorgen, en om er een succes van te maken.
dus alle tips zijn welkom.
Liever 10 teveel, als een te weing.

alvast bedankt..


patrickprincen
Website Member
Posts :86

Website Member
2009-03-06 - 19:39:54

Check de site van Peter de Jongh eens!

http://www.poicephalus.nl/indexx.htm

Hele gave site barstens vol met info

Patje


whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2009-03-06 - 21:07:52

oke dank je


Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2009-03-06 - 23:02:08

Dat schuwe kun je vaak oplossen door inderdaad vaak langs de kooi te gaan.
Ik zet nieuwe schuwe vogels altijd een tijdje in de kooi waar ik het eerst en meest langskom. Meestal wennen ze zo heel snel aan me.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2009-03-06 - 23:14:47

Ik plaats, net als Ton, nieuwe vogels ook in een binnenvoliere waar ik vaak langsloop, waarbij ik er nog eens op let, de vogel de eerste tijd niet aan te kijken.
Met name importvogels associeren een mensengezicht namelijk met een roofdier, omdat onze ogen beide aan de voorkant zitten.
Ook tijdens het voeren blijf ik de eerste tijd naar beneden kijken.
Je merkt vanzelf wanneer de vogels rustig genoeg zijn om de confrontatie aan te gaan.


wings
Oud Lid
Posts :207

Oud Lid
2009-03-07 - 19:21:58

Hallo Michel,
Als je bonte boertjes schuwe import vogels zijn.
is het aan te bevelen om ze op een rustige plek te huisvesten.
Anders blijft het een stres-situatie, ik spreek uit eigen ervaring omdat ik zelf in het bezit ben van zo'n koppel.
gr Jan.


marie rose
Website Member
Posts :377

Website Member
2009-03-07 - 20:27:27

inport bonte boeren blijven over het algemeen schuw, ik heb 1 koppel inport BB en van zodra ik de voliere binnen kom vliegen ze het nachthok in
de andere 2 koppels zijn natuurbroed en die blijven rustig zitten


Max.Weijers
Oud Lid
Posts :629

Oud Lid
2009-03-07 - 20:39:16

Ik weet alleen dat er nog 3 ondersoorten bestaan. Namelijk:

Poicephalus senegalus senegalus (Zie nominaatvorm)
Poicephalus semegalus versteri (Roodbuik senegal papegaai)
Poicephalus semegalus mesotypus (Oranjebuik senegal papegaai

En volgens mij worden ze ook regelmatig in gevangenschap gehouden.

Ik heb ook nog een vraag. Hoe kweken deze prachtige vogels het best? in een kweekkooi of volière.

Gr.Max.W

Ps. wij hebben een witwanggaailijster koppel waarvan de pop eigenkweek is en de man uit het wild, maar het rare is dat de man (wildvang) wel uit de hand eet en de pop (eigen kweek) niet.
En verder hebben we nog jonge Raszuiver rode kamhoenders, lady amherstfazanten en goudfazanten waarvan allemaal de ouders uit het wild kommen en alleen de goudfazanten niet uit de hand eten, maar altijd naar binnen of buiten vluchten.


wings
Oud Lid
Posts :207

Oud Lid
2009-03-08 - 08:45:00

Hallo Max,
Mijn import b b zitten in een kweekkooi op een rustige, voor hun gevoel een veilige plaats.
De e k zijn gehuisvest in een ren met nachthok waar je dan natuurlijk meer van kan genieten, en de vogels uiteraard ook.
gr Jan.


Max.Weijers
Oud Lid
Posts :629

Oud Lid
2009-03-08 - 09:21:36

Ja, dat vind ik ook, maar wat kweekt dan beter. In een kooi of volière?


oli4
Website Member
Posts :745

Website Member
2009-03-08 - 09:27:59

Mijn Koppel BB komt uit een donkere kleine kweekkooi waar ze nooit iets hebben gedaan. Ik heb ze in een ruime voliere gestoken met nachthok en best wel veel natuurlijk licht en na drie maanden lagen ze al met jongen! Zal niet bij iedereen zo zijn, maar ik prefereer toch een ruime lichtere voliere.
Groeten oli4.


marie rose
Website Member
Posts :377

Website Member
2009-03-08 - 11:26:40

als je de ruimte heb voor een voliere zou ik ze dat geven, en anders een ruime kweekkooi


patrickprincen
Website Member
Posts :86

Website Member
2009-03-08 - 11:30:57

Ik persoonlijk gruwel van donkere kweekkooien. Mijn Poicephallusen zitten in kleine vluchtjes met vol op licht.
Wel zorg ik dat het blok van binnen donker is. Dit kun je doen door gebruik te maken van van een L-vorming blok of door gebruik te maken van een plankje onder de ingang van een vertikaal blok,zodat het licht niet rechtstreeks naar binnenvalt.
Zo zul je zien dat je vogels veel mooier tot hun recht komen. Wanneer je meerdere blokken aanbiedt dan is de kans op broedresultaten zeker aanwezig.



whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2009-03-10 - 19:49:12

Mensen allemaal alvast bedankt voor de tips!!
Ik weet niet zeker of het om import vogels gaat, maar gelet op het feit dat ze niet geringd zijn, en zo schuw is het mijn vermoeden.
Inmiddels zijn we een aantal dagen verder, en zijn ze nog steeds schuw, maar als ik heel stil blijf staan, en tegen ze blijf praten, blijft het rustig.
Pas als ik dichterbij kom gaan ze weer in het oude patroon verder.
Het komt er in het kort op neer.
Ze gaan even tekeer, en proberen daarbij te fladderen als ik de sluis inkom, en dus langs de kooi kom, maar ik blijf rustig tegen ze praten, en maak geen wilde bewegingen, en dan blijven ze wel redelijk rustig, ze gevn wel een korte schelle toon/fluit om te kijken hoe ik daar op reageer, maar ik blijf dan rustig tegen ze praten, keer mijn rug naar hen toe, en ga dan mijn volliere in ( zij staan dus in mijn sluis) en dat lijkt goed te gaan, tot ik terug kom, dan praat ik uiteraard weer, en ze blijven dar "redlijk"rustig , tot ik dichter bij de kooi kom, en dan gaat het weer hetzelfde, al lijkt het iets minder als de eerste 3 dagen zeg maar.
Gaat dit er nog uit , of is het blijvend??????????


whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2009-03-10 - 19:53:27

ik wil nu ook gaan overschakelen op eco-bird pellets van de gelijknamige site, wat zijn hier de meningen over?
ik twijfelde tussen zupreem en ecobird, maar omdat ecobird absoluut 100% natuur gebruikt, en geen verhitting toepast ( zie info op hun site) heb ik toch voor eco bird gekozen,ik hoop dat ik er goed aan doe, want ik ben er inmiddels wel van overtuigd dat het reguliere papegaaienvoer niet echt is om over naar huis te schrijven, ook na het lezen van de site van degene een aantal berichten hiervoor, met dank nogmaals.happy :)


whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2009-03-10 - 19:54:47

http://www.poicephalus.nl/indexx.htm

deze site dus,echt veel interessante tips.



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 186 bezoekers op de site, waarvan 2 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede