Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > vogels vangen Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : vogels vangen
niekjuh
Website Member
Posts :22

Website Member
2009-03-01 - 13:13:02 send message to niekjuh

hallo allemaal

ik ken iemand en die heeft een voilere maar af en toe moet hij wel is een vogel vangen maar hoe doe je dat ik heb wel eens van netten gehoord maar zijn er ook nog andere mogelijk heden

groetjes niek


Max.Weijers
Oud Lid
Posts :629

Oud Lid
2009-03-01 - 13:23:50 send message to Max.Weijers

Warom zou je ze op een andere manier willen vangen?


roodmus
Website Member
Posts :1338

Website Member
2009-03-01 - 13:44:19 send message to roodmus

Ik ben eens bij een kweker geweest die gebruite klap kooitjes,zoals die bij de vogelvangers gebruikt werden(worden)

Maar of dit de juiste manier is ???

Ik zelf gebruik altijd het vogel netje,werkt het makkelijkst.

Alleen als je een kooi hebt die 3 meter hoog is word het moeilijk.


Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2009-03-01 - 13:44:42 send message to Ton Koek

Er bestaan ook vangkooitjes. Kooitjes waar je wat lekker voer in doet, zodra een vogel er in zit klapt die dicht.
Deze worden helaas ook gebruikt om vogels in het wild te vangen, maar de kooien zelf zijn legaal verkrijgbaar.


meyer
Website Member
Posts :1390

Website Member
2009-03-01 - 14:46:48 send message to meyer

Hoi Niek, je geeft geen maten door van de voliere maar ik neem aan dat het om een vrij gote voliére gaat.
Een kennis van mij heeft ook een enorme voliére in zijn achtertuin,dit is net een park met vijvers bomen struiken en een wandelpad. Ergens in het midden heeft hij en groot tuinhuis staan waar in gevoerd wordt.Als hij vogels moet vangen zit hij van een grote afstand dit tuinhuis in de gaten te houden totdat de betreffende vogel naar binnen gaat en hij met een touw de deurluikje kan laten zakken. Dit is tijdrovend maar het werkt wel.Nou weet ik niet of jou kennis een nachthok of afsluitbare ruimte heeft waar de vogels in kunnen worden gevangen.

Groeten Meyerwink ;)


niekjuh
Website Member
Posts :22

Website Member
2009-03-01 - 15:39:10 send message to niekjuh

oke bedankt allemaal maar weet iemand hoe het werkt met netten spanen ofzo


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2009-03-01 - 15:57:00 send message to Rogert

Hoi Niek,

Ik zou gewoon een goed vogelnet kopen (visnet-type) om vogels te vangen. Als je klapkooien gebruikt of een net in je voliere spant dan moet je maar net het geluk hebben dat de juiste vogel er in vliegt.

Met vangkooien en netten kun je je vogels zelfs nog meer beschadigen als met een (vis)vogelnet, de stress is vele malen hoger omdat er meer vogels gevangen worden en ze langer in deze constructies vast zitten. Het plaatsen en afbreken duurt veel langer en dit veroorzaakt ook stress.

Het makkelijkste is idd een nachthok waar je de vogels kan opsluiten, waarna je ze kan uitvangen in een kleinere ruimte.

Ik heb zelf een visnet met stretchstof gemaakt. De weerstand van dit net is door de stof minimaal en de vogels blijven niet in dit net vast zitten (nageltjes).


niekjuh
Website Member
Posts :22

Website Member
2009-03-01 - 16:09:22 send message to niekjuh

oke maar waar kan vogel vang net kopen


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2009-03-01 - 17:22:14 send message to Rogert

Ik heb mijn net zelf gemaakt. Het frame is een bestaand frame van een vogelnet met stevige metalen ring en houten stok. Deze kun je zelf op maat zagen.

Een goed visnet kun je ook ombouwen.

Een koi-net is ook een optie, maar deze moet je zelf dichtnaaien van de onderkant. Het handvat hiervan is vrij zwaar.

Als je zelf iets gaat maken dan zou ik de ring omwikkelen met een dun laagje flexibel piepschuim (ik weet niet hoe dat materiaal genoemd wordt, maar het zit ook in verpakkingen van TV en dergelijke)

Als je iets kant en klaar wilt kopen dan lijkt mij een vlindernet het meest geschikt. Hiermee beschadig je de vogels het minst. Maar je moet wel rekening houden met welke soort vogels je te maken hebt. Kijk eens op: http://www.vermandel.com/downloads/Materialen2009.pdf


niekjuh
Website Member
Posts :22

Website Member
2009-03-01 - 17:35:18 send message to niekjuh

allemaal sppr bedankt

en van die klap kooitjes kun je die ook nog ergens halen ofzo of maken


maikeltje
Website Member
Posts :313

Website Member
2009-03-01 - 18:15:43 send message to maikeltje

Het gevaar van klepkooien is dat als een vogel erin springt en een vogel op het randje zit dat het deurtje dat dicht slaat op de vogel die op het randje zit en deze zal dan dood zijn.Een gewoon netje is het makelijkste.


DurkVDellen
Website Member
Posts :145

Website Member
2009-03-01 - 18:17:43 send message to DurkVDellen

idd


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2009-03-01 - 19:13:34 send message to rupicola

Dit bericht is 3 keer gewijzigd

Het is vooral niet mijn bedoeling om hier de spelbreker te spelen, maar even voor alle duidelijkheid:

Het gebruik van netten bedoeld om vogels mee te vangen is wettelijk verboden, mits u beschikt over een geldige vergunning!
Het onder zich hebben van mistnetten c.q. het bezit van dergelijke netten is eveneens wettelijk verboden, mits u beschikt over een geldige vergunning!

Middels deze werkwijze riskeert u pittige strafmaatregelen, zoals bijvoorbeeld een veroordeling tot een geldelijke boete, inbeslagname van vangmiddelen, maar ook inbeslagneming van uw vogels en toebehoren!

N.B. mistnetten zijn, althans zonder vergunning, niet legaal verkrijgbaar.

Voor vangkooien bestaat geen bezitsverbod, maar wel een gebruiksverbod!
Met andere woorden, u mag wel een vangkooi onder u hebben c.q. bezitten, maar u mag deze zonder vergunning niet gebruiken!

Gebruiken staat gelijk aan het vangklaar zetten, dan wel scherp stellen van de betreffende kooi.

In het laatste geval riskeert u, zonder vergunning, eveneens de voornoemde strafmaatregelen.

Let wel, dergelijke activiteiten hebben/krijgen, mede onder maatschappelijke druk, in toenemende mate de aandacht van controlerende instanties.

Het is derhalve aan een ieder om zijn/haar eigen kansen versus de risico's in te schatten, maar een gewaarschuwd mens . . . . .



DurkVDellen
Website Member
Posts :145

Website Member
2009-03-01 - 19:26:25 send message to DurkVDellen

ook als je je voliere vogels moet vangen???


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2009-03-01 - 19:59:30 send message to chrislaevers

Ik heb met dat probleem ettelijke tijd mee geworsteld.
Als geen sluisruimte hebt, bouw er dan een. Dat vergemakkelijkt enorm veel en het bespaart op de stress van de vogels.
Je jaagt ze er gewoon in en dan heb je een kleine ruimte waarin je ze kan vangen.
Stel dat je een grote volière hebt en geen sluisruimte om de vogels in te jagen, dan kan je gemakkelijk met wasknijpers en een oud beddelaken een ruimte in de volière afbakenen en de vogels daar in jagen. Je kan zelfs combineren met oude lakens en muskietennet. Eenmaal de vogels in die kleinere ruimte zitten, dien je vlot af te sluiten.
De boodschap is een kleine ruimt te scheppen waarin je de vogels in jaagt en ze veel gemakkelijker kan vangen. Meer is dat niet.
Heb je een mega grote volière dan jaag je de vogels naar één eind, en dan sluit je stelselmatig af met lakens en wasknijpers. Veel tijd neemt dat echt niet in beslag.

Christine.


niekjuh
Website Member
Posts :22

Website Member
2009-03-01 - 20:03:40 send message to niekjuh

bedankt allemaal



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 181 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede