Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > eieren komen niet uit. Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
<<< vorige


Picolet
Website Member
Posts :975

Website Member
2009-03-02 - 15:28:53 send message to Picolet

Natte en plakkerige mest kan het nestmateriaal bevuilen, waardoor coli, salmonella en proteus bacterien en schimmelsporen zich kunnen ontwikkelen.
Het broedende popje verwarmd natuurlijk de eitjes onder haar, maar ook mest die op of rond de eitjes ligt. Is het popje bezig met de tweede ronde is het verstandig om op tijd het nestmateriaal op tijd te vervangen, soms vervuilt het popje of het mannetje de eitjes doordat ze zich ontlasten in het nest en zo de eitjes besmeuren. Tevens hebben sommige vogels een plakkerige mest en nemen ze dit nadat ze zich buiten het nest hebben ontlast toch mee aan hun veren en besmeuren dan de eitjes. Vaak gebeurt dit ook door jongen in het nest van een eerdere ronde wanneer het popje snel aan een volgende ronde begint. Door deze vervuilingen en de verwarming door de broedende vogel kunnen de bacterien en schimels goed gedijen en zo masaal door de schaalporien in het ei naar binnen dringen. Het gevolg kan zijn een vervroegd afsterven van de kiem of later de dood van het kuiken in het ei vlak voor het uitkomen.


Ruud


rajar
Website Member
Posts :709

Website Member
2009-03-02 - 15:53:07 send message to rajar

Hallo Egon

Vit E zit in redelijk grote hoeveelheden in noten,plantaardige olie en bladgroenten.
Vit B zit in eieren, lever, melk, pinda's en noten.

Mvg Rob

PS hebben jullie geen goegel


Picolet
Website Member
Posts :975

Website Member
2009-03-02 - 16:27:27 send message to Picolet

De vraag van Rogert, als vogels actief besmet zijn met vogel TBC zullen ze wellicht ook ziek zijn en niet broeden. Zijn ze drager kunnen ze wellicht ook deze bacterie overdragen op de dooier en zo het embryo beschadigen en doden.

Muizen brengen vogel-tbc over

Bacterie veroorzaakt vogel-tbc
De veroorzaker van vogel-tubercoluse is een bacterie: Mycobacterium bovis (M. bovis) uit de familie van de Mycobacteriae. Deze soort komt vooral voor bij papegaaien. Tot dezelfde familie bacteriën behoren ook Mycobacterium tuberculosis (humane tbc), M. avium (vogel-tbc) en M. paratuberculosis (para-tbc).

Vrij rondvliegende vogels
De voor vogel-tbc verantwoordelijke bacterie komt vooral voor bij houtduiven en andere vrij rondvliegende vogels als spreeuwen, mussen, merels, eksters en kraaien. Maar ook bij ganzen en water- en roofvogels komen we de ziekteverwekker tegen.

Verspreiding door muizen
Muizen kunnen de Mycobacterium avium bacterie verspreiden. Juist vanwege het door voliére-vogels kwistig rondgestrooide voer worden muizen in de vogelverblijven gelokt. Reden waarom onder vogelliefhebbers de vogeltjes-tbc een gevreesde ziekte is. Bestrijding van de muizenplaag is echter geen gemakkelijke zaak. Er is immers volop voedsel aanwezig en er is in de strooisellaag vaak voldoende schuil- en nestelgelegenheid voor muizen. Toepassing van vergiftigd lokaas kan alleen als de aanwezige vogels niet bij dit aas kunnen. Gebruik daarom een kunststof voerdoos (geen kartonnen voerdoos). Een vogel kruipt niet in de voerdoos.

Ziekteverschijnselen bij mensen
Mensen die in aanraking komen met vogels die de mycobacterie bij zich dragen kunnen ook ziekteverschijnselen krijgen. Vooral kinderen tot 5 jaar lopen de kans op een besmetting met de bacterie. De lymfeklieren in de nek of hals raken ontstoken en de kinderen krijgen een bult in de hals, op de kaak, op de wang of bij hun oor. Deze bult kan uiteindelijk zo groot als een tennisbal worden.

Dus preventie en uitroeien is zeer belangrijk om deze problemen te voorkomen voor je zelf, je gezin en de vogels.

Ruud





jboe
Website Member
Posts :89

Website Member
2009-03-04 - 08:01:35 send message to jboe

ik lees hier vanalles over oplossen van vitamines en kalk in water.

Ik heb zelf de vogels op een gedoseerde hoeveelheid zaad zitten en gooi daar mijn eivoer bovenop. In dit eivoer heb ik mijn vitamines en kalk gemengd.

In de regel is het met wateroplosbare vitamines ed zo dat de dosis vervijvoudigd moet worden gegeven omdat de vitamines bij het oplossen "vergaan".
Doordat ik vitamines en kalk door het eivoer sla weet ik zeker dat het ook opgenomen word.


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2009-03-04 - 17:33:28 send message to Rogert

quote
..... de bacterien en schimels goed gedijen en zo masaal door de schaalporien in het ei naar binnen dringen. Het gevolg kan zijn een vervroegd afsterven van de kiem of later de dood van het kuiken in het ei vlak voor het uitkomen.



Hoi Ruud, het lijkt mij dat het ei-membraam dergelijke besmetting voorkomt.(?) Alleen als het ei (schil, membraam ed) niet goed is zal deze geinfecteerd worden. Maar dan kun je je al afvragen of dit wel een levensvatbaar ei is geweest. Want deze had met vanalles geinfecteerd kunnen worden.

Maar kan de TBC besmetting van buitenaf een goed ei besmetten of kan dat alleen via een besmette vogel?

En waarom testen we het ei op TBC in plaats van de vogel? (zoals eerder geschreven wordt)

Hoelang blijft het TBC virus actief buiten het lichaam (of om de vraag om te draaien, hoe snel moet een vogel in aanraking komen met muizenontlasting wil het virus overgedragen kunnen worden?)

Stel dat je een muizenplaag onder controle hebt. Er loopt nog een enkele muis, maar deze krijg je niet te pakken. Kun je TBC bestrijden bij je ongedierte? Is dat rendabel?


denegon
Website Member
Posts :1792

Website Member
2009-03-05 - 18:56:10 send message to denegon

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Ik dank jullie voor al de tips en zal eens kijken wat ik met het voedsel kan doen. (noten extra geven denk ik)
ik zal snel een andwoordt hebben want al de 2 de koppels die helaas geen jongen grootbrengen door eieren die niet uitkomen of de jongen dood maken beginnen weer op nieuw en ik verwacht over 3 dagen weer eieren maar kan ook eerder zijn.
groetjes egon

Pff wat ik tegen het vocht moet doen weet ik nog niet ik ventileer stook wat op en hoop dat dat goed genoeg is Erik groetjes egon


Picolet
Website Member
Posts :975

Website Member
2009-03-06 - 19:27:38 send message to Picolet

Op de vraag van Rogert;

In de eileider worden eidooier en eiwit gewikkeld in twee sterke, dunne vliezen die bijna geheel aan elkaar vastzitten. Er is slechts een hele KLEINE tussenruimte die later gebruikt gaat worden om een luchtbel te vormen om het jong van zuurstof te voorzien bij zijn eerste ademteugen. De vliezen dienen voornamelijk als bescherming tegen bacteriën.

In een vervuild nest en besmeurde eieren die ook nog eens verwarmd worden is natuurlijk een broedplaats van bacterien. Het vlies houdt natuurlijk in normale situaties bacterien tegen maar in smerige nesten komen ze natuurlijk in het ei en kunnen gevaarlijk worden.

Overigens zijn kippeieren vaak besmet met salmonella, ondanks het vlies!!!

Het verhaal van TBC heb ik vermeld ivm met een andere reactie, ik heb omtrent besmettingen op het ei en hoe geen kennis.

Ik vond het wel belangrijk om aan te geven hoe gevaarlijk muizen kunnen zijn binnen je bestand.

Groeten Ruud


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2009-03-08 - 19:10:52 send message to Rogert

Dank je Ruud, maar een ei dat geinfecteerd kan worden en daardoor afsterft is toch geen goed ei? Of maak ik hier een beredenatiefout?

Misschien is het intressant om te melden, maar vorig jaar had ik bij mijn koppel rode kardinalen ongeveer 25 onbevruchte of afgestorven eieren.
Na een legsel in de broedmachine gelegd te hebben was 1 van de drie eieren bevrucht. Deze is uitgekomen, maar nadat ik het jong terug gelegd had is deze na drie dagen dood gegaan.
Ik heb dit voorgelegd aan Hedwig van den Horst (dierenarts) en zij verklaarde dit door een verstoorde hormoonhuishouding bij de vogels.
Op zich heel aannemelijk omdat veel kwekers, en in de natuur, er vorig jaar weinig resultaat behaald is.

Ik leg deze link omdat het een beetje overeenkomt met dit forumonderwerp. Maar ik weet dus niet of mijn gedachtegang correct is?


smedinga
Website Member
Posts :0

Website Member
2009-03-20 - 16:48:13 send message to smedinga

Ik adviseer je een afgestorven kuiken te laten onderzoeken door gerry dorrestein, stel de nekspier is niet voldoende ontwikkeld dit kan bijv met biotin worden voorkomen, zo zijn er nog verschillende andere oorzaken, niet blijven gissen maar laten onderzoeken is mijn advies, ik hoop dat je er uit weet te komen.

gr bert


denegon
Website Member
Posts :1792

Website Member
2009-03-20 - 18:02:24 send message to denegon

Ik zal eens kijken hoe het met het nest nu gaat en wie weet en als het niets wordt zal onderzoeken een optie zijn waar ik ook al aan heg gedacht.
bedankt egon



Pagina : 1 2
<<< vorige

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 171 bezoekers op de site, waarvan 3 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede