Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > waar kan ik mijn vogels laten sexen Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2 3 4
volgende >>>


Auteur Onderwerp : waar kan ik mijn vogels laten sexen
marco
Website Member
Posts :58

Website Member
2004-05-31 - 10:32:36 send message to marco

waar kan ik het beste en snelste mijn vogels laten sexen ik woon in de omgeving van roosendaal breda alvast bedankt voor jullie reactie's


thuis
Website Member
Posts :347

Website Member
2004-05-31 - 19:49:17 send message to thuis

Hallo marco, je moet voor jezelf even een keuze maken of je vogels endoscopisch (dus via een kijk"operatie") of via DNA-Analyse (opsturen van enkele veren) wilt laten sexen. Sexen via veermateriaal kan o.a. bij Gendika te Veendam.
Tel. 0598-619343. Info@gendika.com
Succes.


wiechmann
Website Member
Posts :944

Website Member
2004-05-31 - 20:13:46 send message to wiechmann

bij dierenkliniek de baronie in prinsenbeek kan je ze endescopisch laten sexen afspraak maken in de ochtend en de zelfde middag kan je meestal te recht


meyer
Website Member
Posts :1390

Website Member
2004-05-31 - 22:37:39 send message to meyer

nog even het adres en telefoonnummer.

Dierenkliniek De Baronie. Beeksestraat 15
P.N.C.M. Bastiaansen 4841 GD Prinsenbeek
Tel: 076 - 5415030
Fax: 076 - 5424141

Groeten Meyer wink ;)


henkmeer
Oud Lid
Posts :354

Oud Lid
2004-05-31 - 23:00:40 send message to henkmeer

vd Horst in veldhoven


bisou
Website Member
Posts :4

Website Member
2004-06-01 - 10:06:45 send message to bisou

Hallo,
Ik laat mijn vogels sexen in:
Dierenkliniek Yves & Margot Aerts Bosch
Dullaertstraat 43
4561 KA Hulst
0114-31 40 15
De dierenarts laat je zelf ook kijken door de endoscopie en geeft uitleg. De vogels zelf ondervinden geen enkele hinder van deze kleine operatie en ik ben daar erg tevreden.
Groetjes

Erna


Hawkeye_NL
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2004-06-01 - 16:20:29 send message to Hawkeye_NL

quote
De vogels zelf ondervinden geen enkele hinder van deze kleine operatie en ik ben daar erg tevreden.
Ik was van mening dat er nog al een risico's waren voor de dieren zelf i.v.m. de narcose enzo. Deze ingreep heeft al menig vogel het leven gekost. De DNA onderzoek kent volgens mij op dit moment als enig middel geen risico's voor de dieren zelf.

Ik hoor het wel als ik het mis heb.


henkmeer
Oud Lid
Posts :354

Oud Lid
2004-06-01 - 16:25:59 send message to henkmeer

Ik heb al tussen de 25 en 30 vogels endoscopisch laten sexen en nog nooit heeft er 1 vogel iets nadeligs ondervonden van de narcose.
Ik laat mijn vogels altijd sexen bij dr Feld in Amersfoort.
Henk


aws
Website Member
Posts :102

Website Member
2004-06-01 - 16:37:05 send message to aws

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Toen er nog geen DNA sexen bestond heb ik 1 vogel verloren met endoscopie sexen. Dus helemaal 100% is het niet.
Endoscopisch:
voordelen: zien of vogels broedrijp zijn
eventuele mankementen worden gezien.
Nadelen: Narcose en de eventuele zorgen daarna.

DNA:
voordelen: je kan van iedere vogel de borstveren opsturen. Geen narcose
nadelen:je kan de geslachtsrijpheid niet zien.
eventuele mankementen worden ook niet getoond.

Voor mij zal het DNA de eerste keus blijven, alleen als je zeker wilt weten hoe de vogel er van binnen uitziet gaat dan naar de Hedwig vd Horst bij de NOP.


Hawkeye_NL
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2004-06-01 - 19:23:25 send message to Hawkeye_NL

Ik heb het aan mijn oom nagevraagd die al een paar honderd vogels heeft laten seksen d.m.v. Endoscopisch onderzoek. Volgens hem is dit nooit zonder risico geweest en heeft hij ook wel eens vogels verloren als gevolg van de ingreep. (Door onderzoek in Utrecht vastgesteld en bevestigd)

Volgens een bevriende dierenarts is het zelfs een behoorlijk risico. Hij heeft altijd de klanten op de hoogte gesteld van de risico's voor de ingreep werd uitgevoerd. Zoals hij zegt: "Het is een operatie onder narcose en die hebben voor kleine dieren altijd een hoger risico."

Zoals AWS eigenlijk al meld zijn er bijkomende zaken waardoor het misschien interessant blijft om dit wel op deze manier te doen. Voornamelijk het vroegtijdig kunnen ontdekken dat er iets mis kan zijn is een groot voordeel.

DNA heeft voor de vogels geen enkel nadeel! Het nadeel wat er aan kan zijn is dat het niet makkelijk bewijsbaar is. Je stuurt tenslotte alleen maar een paar veren op en aan de hand van het DNA onderzoek wat daarop volgt wordt bewezen dat de vogel van wie deze veren waren van het geslacht man of pop is. Als je nu de veren van je vogels door elkaar haalt of het verkeerde ringnummer erbij vermeld dan wordt dit op de papieren foutief overgenomen.


BenDoensen
Website Member
Posts :75

Website Member
2004-06-04 - 23:05:27 send message to BenDoensen

Natuurlijk is een DNA onderzoek voor de vogel minder belastend dan endoscopisch.
Toch zijn er hier ook enkele nadelen te noemen.
* DNA onderzoek is (meestal) duurder.
* De uitslag duurt altijd langer dan bij endoscopie.
* DNA is zeker bij zeldzamere vogels alleen toepasbaar, indien de verrichter over een referentiekader beschikt. Dit wil zeggen hij moet de uitslag kunnen vergelijken met eerdere bepalingen van die soort vogel. Hij moet dus beschikken over een soort databank. En specifieke en of zeldzame vogels zullen er niet altijd inzitten. Dus altijd eerst navragen of hij überhaupt een bepaalde (zelden ingevoerde) vogel kan seksen.
Groetjes Ben.


Gert Jan
Website Member
Posts :191

Website Member
2004-06-04 - 23:28:33 send message to Gert Jan

Ben,
Ik ben het toch niet geheel met je eens. Mijn ervaring met gendika bv (dna-bepaling)is zeer positief. Uitslagen binnen 3 dagen.
Indien geen referentiekader aanwezig is wordt dit gratis uitgezocht (het zal dan zeer waarschijnlijk wel veel langer duren) en je kunt vooraf op de soortenlijst kijken of de betreffende vogel wel of niet bekend is!
M.b.t. het kostenaspect durf ik geen commentaar te geven aangezien ik niet weet wat een endoscopie kost. Een dna-analyse is 22,50. Een consult bij mijn dierenarts is duurder????
groeten Gert Jan


BenDoensen
Website Member
Posts :75

Website Member
2004-06-05 - 00:05:07 send message to BenDoensen

Hallo Gertjan,

Ik kan endoscopisch laten seksen voor 12 euro. Dat terzijde. Bij endoscopisch heb je meteen de uitslap. plus de rreds eerder genoemde voordelen. Dat bedoelde ik met dat langer wachten. Ik heb met Gendika ook helemaal geen negatieve ervaringen hoor, Ik wilde alleen maar aangeven dat iedere methode zijn negatieve en positieve kanten heeft. De keus ligt altijd bij de liefhebber zelf.
groetjes Ben


marco
Website Member
Posts :58

Website Member
2004-06-06 - 09:04:23 send message to marco

bedankt voor jullie reactie's nu heb ik nog een vraagje wat kost het sexsen ongeveer
alvast bedankt weer


henkmeer
Oud Lid
Posts :354

Oud Lid
2004-06-06 - 10:33:16 send message to henkmeer

Bij F. Feld in Amersfoort 20€ per vogel


gerrit1950
Website Member
Posts :785

Website Member
2012-07-10 - 22:18:03 send message to gerrit1950

www.nbt.es aan 4,5€ per vogel uitslag binnen de 7 à 10 werkdagen



Pagina : 1 2 3 4
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 230 bezoekers op de site, waarvan 3 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede