Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > kwartels Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : kwartels
niekjuh
Website Member
Posts :22

Website Member
2009-02-19 - 09:04:29 send message to niekjuh

hallo allemaal ik zit nog maar een tijdje op het forum want ik heb een vraag ik wil binnen kort kwartels gaan kopen en daar mee gaan fokkken ik zelf heb nooit vogels gehad maar mn vader wel en die weet er wel wat van maar als je nouw een broed machine koopt want de kwartels hebben eieren gelegd zijn ze dan ook vruchtbaar

alvast bedankt mvg niek


EdensB
Website Member
Posts :220

Website Member
2009-02-19 - 09:46:28 send message to EdensB

Kwarteleieren doen het prima in een broedmachine...sterker nog, de meeste kwatels worden tegenwoordig in machines uitgebroed.Het kan dus wel maar natuurbroed is natuurlijk het leukste (vooral met iets miniscuuls als Chinese Dwergkwartel kuikens) en uiteindelijk is het in mijn persoonlijke mening ook beter voor de soort omdat zo enkel de sterkse vogels uitkomen.


niekjuh
Website Member
Posts :22

Website Member
2009-02-19 - 10:07:13 send message to niekjuh

oke maar je weet ijgelijk niet zeker of de eieren bevrucht zijn natuurbroed lijkt mij ook het leukst hoor maar met wat voor kwartels kan ik het best beginnen chinese of japanse kwartels

alvast sppr bedankt wink ;)


roodmus
Website Member
Posts :1338

Website Member
2009-02-19 - 13:47:42 send message to roodmus

Hallo Niek.

Probeer een natuurbroed koppel te vinden,het is inderdaat leuker als ze de eieren zelf uitbroeden en je ziet zo,n toompje kwartels door je hok rennen,super gewoon.

Wat niet wil zeggen dat machine kwartels niet broeds worden.

Verder zijn ze alle bij leuk,alleen vind ik dat de Japanse wat makker is.

grt.


sylvain
Website Member
Posts :178

Website Member
2009-02-19 - 17:55:48 send message to sylvain

hallo, ik heb vroeger de twee soorten kwartels gehad maar naar mijn ervaring broeden de chinese het makkelijks grts


EdensB
Website Member
Posts :220

Website Member
2009-02-20 - 15:08:59 send message to EdensB

Jappaners zijn iets minder fel (chinesen kunnen nog wel eens lastig doen bij uitgevlogen jongen die op de grond terecht komen als ze zelf kuikens hebben), Daartegen vind ik persoonlijk chinesen wel mooier (met name de mannen) en natuurlijk zijn de kuikens gewoon super schattig om te zien (een nestje van 10 kun je gemakkelijk in je handen houden happy :))


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2009-02-20 - 16:50:14 send message to Rogert

Hallo Niek,

Wat betreft de bevruchting heb je met eieren in een broedmachine even veel kans op bevruchting als bij natuurbroed.

Het verschil is alleen het uitbroeden.

In een machine kun je meer eieren uitbroeden en heb je alles zelf in de hand. Dus je hebt het ook in de hand dat het mis gaat.
Maar je hebt er ook meer werk aan omdat jij nu de pleegouder bent en de jongen moet grootbrengen onder een warmtelamp ed.

Maar onder de ouders zelf moet je vertrouwen op de kundigheid van je vogels. Hierbij heb je wel meer uitval en de kans dat de eerste nesten niet goed gaan is groot. Maar de sterkste blijven over, liefhebbers kopen liever natuurbroed en het kijkt veel leuker in je voliere.

Eenvoudige soorten worden zo veel gekweekt dat je ze moeilijker kan verkopen. En waarom zou je er dan 40 willen uitbroeden als het er niet meer zijn?

Maar als je het wilt uitproberen zou ik beide methodes uitproberen. Dan kun je ook zelf ervaren wat je het leukste vind.


niekjuh
Website Member
Posts :22

Website Member
2009-02-20 - 21:09:39 send message to niekjuh

happy :)wink ;) super bedankt

ik koop een renetje met een nacht hok maar hoe veel kwartels zou ik er dan in doen daar bedoel ik mee hoeveel vrouwtjes bij een mannetje wink ;)

groetjes niek


EdensB
Website Member
Posts :220

Website Member
2009-02-21 - 02:50:36 send message to EdensB

Het beste is gewoon een haan met een hen, de meeste kwartels zijn monogaam.


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2009-02-21 - 10:38:51 send message to Rogert

rustig aan beginnen Niek! 1 haan en een hen (1-1) om mee te beginnen.

Ga op zoek naar een natuurbroed koppel zoals boven al vermeld is. En neem desnoods iemand mee die er verstand van heeft. Want natuurbroed weet je alleen als je een jonge vogel koopt die nog bij de ouders loopt. En als je een koppel koopt bij iemand die zelf maar 1 koppeltje heeft dan weet je dat het broer en zus is. Dan zou je de haan moeten ruilen voor onverwant bloed.

Dus even wachten tot in de zomer. Dan heb je het meeste aanbod. Desnoods reserveer je een vogel bij iemand die natuurbroed kweekt en ga je een keer kijken.

Succes


niekjuh
Website Member
Posts :22

Website Member
2009-02-21 - 13:52:21 send message to niekjuh

oke ik kan wel aan natuurbroed komen maar is dit ook natuurbroed een kip die broeds is een paar kwartel eieren onder leggen en voedsel ik ga alleen kwartels nemen maar wat voor voer is dan het beste ik weet er al vrijveel van hoor
maar iemand zij tegenn mij dat ik er 4 hennen bij een man moet doen :S maargoed alvast sppr bedankt

groetjes niek

ps: kunnen ze tegen vorst


BZB
Website Member
Posts :266

Website Member
2009-02-21 - 13:54:56 send message to BZB

In de buurt van arnhem/doetinhem weet ik nog wel een koppel natuurbroed kwarteltjes wink ;)

hoe groot is je rennetje?


niekjuh
Website Member
Posts :22

Website Member
2009-02-21 - 13:58:24 send message to niekjuh

2 meter lang

1 meter breed

1 meter hoog

als dit te klein is dan koop ik een ander hokwink ;)



Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2009-02-21 - 15:30:29 send message to Rogert

Kwartelkuikens die onder een kip uitgebroed worden en door een kip groot gebracht worden is GEEN natuurbroed.

Elke diersoort heeft zijn soortspecifieke gedrag. Een gedeelte is aangeboren en een ander gedeelte wordt aangeleerd. De kwartelkuikens leren het gedrag van een kip. Dit is onnatuurlijk gedrag. Voor ons lijkt het misschien dat kippengedrag op kwartelgedrag lijkt, maar in het echt is dit niet waar. Geluiden, alarmroepen, balts, lichaamstaal en dergelijke is dusdanig afwijkend dat de kwarteljongen een verkeerde inprenting krijgen. Hierdoor leren deze jongen niet hoe hun eigen gedrag in elkaar zit.

Deze manier van opfokken van kuikens is even afwijkend als het groot brengen van kuikens door mensenhanden.


roodmus
Website Member
Posts :1338

Website Member
2009-02-21 - 17:35:32 send message to roodmus

dat is een mooie ruimte Niek voor een koppel.

alleen als je jongen hebt en die wrden groot dan word het rennetje te klein,er kunnen dan zomaar 10-12 kwartels in lopem.
daar moet je dus rekening mee houden.
Suc6.


niekjuh
Website Member
Posts :22

Website Member
2009-02-21 - 18:46:56 send message to niekjuh

echt bedankt happy :)

maar die vorst ??? dan

maar waar dienen ringen voor dan ik bedoel als ik jonge kwartels zou krijgen moeten die dan ook ringetjes krijgen

maar met dat voer dan want ze horen ijgelijk bij andere vogels te zitten en dan eten ze de restjes van andere vogels op maar hoe moet en ga ik dit dan doen want ik doe er geen andere vogels bij (kan dat ijgelijk wel )

mvg : niek happy :)

ik vind het egt fijn dat jully mij helpen happy :)



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 156 bezoekers op de site, waarvan 3 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede