Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Staartmeesjes in kweekkooi? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : Staartmeesjes in kweekkooi?
tdg
Website Member
Posts :3

Website Member
2009-02-09 - 21:30:10 send message to tdg

Hey

Ik ben van plan om een koppeltje staartmeesjes te kopen.

Ik had deze vogeltjes graag in een kooitje apart gestoken met afmetingen van 1.20 m breed, 0.50 m hoog en 0.50 m diep. Maar weet niet of dit te klein is voor deze vogeltjes?

mvgr


Dit bericht is door moderator ParkietenPeter aangepast

roodmus
Website Member
Posts :1338

Website Member
2009-02-09 - 22:18:42 send message to roodmus

zzzzzzzzzou ik zeker niet doen.

Beter is een kooi minimaal 2x2x1.

Of in de voliere,het zijn groepsvogels dus meerdere bij elkaar.


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2009-02-09 - 22:37:39 send message to rupicola

Geheel met roodmus eens!


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2009-02-10 - 13:56:05 send message to Niltava

Uhh voor een goede kweek is het beter ze niet in een groep te houden maar apart per koppel


Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2009-02-10 - 14:03:23 send message to Ton Koek

Maar niet in een klein hokje.
2 Meter lijkt me minimaal voor deze soort.


EdensB
Website Member
Posts :220

Website Member
2009-02-10 - 14:21:13 send message to EdensB

Voor zover ik weet hebben alle Euro Cultuur meer ruimte nodig dan tropen, het zijn zeer drukke en bewegelijke vogels.
Als ik zo buiten kijk zijn staartmeesjes zelfs drukker dan kool en pimpelmezen....wel mooie vogels zijn het zoals ze in een familie groepje heen en weer schieten.


roodmus
Website Member
Posts :1338

Website Member
2009-02-10 - 17:30:25 send message to roodmus

Niltava je hebt gelijk maar de vraag was of je een koppel in een kooi van gegeven maat kunt houden,nee dus.

Wil je broeden dan een kweekbox van 2x2x1.

Verder als je ze wilt houden voor de sier zeg maar, dan zou ik toch gaan voor meerder vogels in een ruime voliere.

Als je ze buiten ziet zijn ze altijd met 8-12 per groep.


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2009-02-10 - 18:13:20 send message to Niltava

Uiteraard. Aangezien er over een koppeltje gevraagd werd, volgens mij dus dan voor broeden, gaf ik het antwoord.
Hoor vele mensen die ze leuk vinden en er mee willen kweken en allemaal krijgen ze het advies: neem een groepje.
Ik heb van kwekers gehoord dat dat dus niet goed is, vandaar.
Wilde dus een misverstand uit de weg helpen.

Zou het zonde vinden als met dergelijke vogels geen kweekpoging werd ondernomen.


birdfreak
Website Member
Posts :112

Website Member
2009-02-10 - 18:30:58 send message to birdfreak

Groepen zijn voor staartmezen in de winter vrij belangrijk. Vermits het zeer kleine vogels zijn hebben ze echt elkaars lichaamswarmte nodig om de koude winternachten te kunnen overleven. Zo lagen bij een kennis van me onlangs al zijn staartmezen op een nacht (wel bijna -10°C) doodgevroren onder een boom omdat de groep gewoon te klein was.

Jan


Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2009-02-10 - 18:41:08 send message to Ton Koek

Eh... zou het warmer zijn als de groep groter was? Ik denk eerder dat ze geen goede slaapplaats gehad hebben.


birdfreak
Website Member
Posts :112

Website Member
2009-02-10 - 19:41:46 send message to birdfreak

Het is een heel typisch fenomeen waarbij staartmezen 's winters samen in allerlei holen of andere beschutte plekken samen gaan schuilen. Aantal speelt hier natuurlijk een rol in. In dit geval ging het om 3 staartmezen, wat veel te weinig is. Vaak zie je dat ze toch gauw met 10-20 gaan samenschuilen. Iets gelijkaardigs zien we ook bij bijvoorbeeld de konings/keizerpinguins op Antarctica, ook die zijn niet met zijn 2 maar wel met honderden/duizenden om elkaar warm te houden.
Gezien de uitmunde voliere waar de vogels in verbleven (een volledig overdekte en beschutte voliere van 15 bij 6 m) zou alleen een grotere groep of verwarming de vogels in leven hebben kunnen houden. Dit laatste vind ik toch nog altijd iets wat je bij Europese vogels zoveel mogelijk moet vermijden. (gaat natuurlijk niet op voor vogels die 's winters naar het zuiden trekken) Een grotere groep voor de winter lijkt mij, zeker in mooie grote volieres de beste optie.

Jan


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2009-02-10 - 20:15:32 send message to Niltava

Weet je zeker dat het (gebrek aan ) voer,of het niet voldoende beschutting hebben oid niet de oorzaak is?


Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2009-02-10 - 23:13:09 send message to Ton Koek

Ik lees toch wat anders hier en daar:
"De Staartmees maakt dus geen gebruik van natuurlijke holten, zoals andere mezensoorten wel doen."


birdfreak
Website Member
Posts :112

Website Member
2009-02-11 - 01:46:37 send message to birdfreak

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

1) ik ben vrij zeker dat het hierdoor komt dat de vogels zijn omgekomen

2) Staartmezen nestelen inderdaad niet in holen zoals andere mezen dat doen, dit wil echter niet zeggen dat ze nooit in de winter in holen gespot worden.

3) bij citaten altijd een bron vermelden, anders kan ik er ook niets mee. Hieronder enkele interessante artikels over het topic:

Competing for position in the communal roosts of long-tailed tits, A. McGowan, Animal Behaviour
Volume 72, Issue 5, November 2006, Pages 1035-1043

Social organization of co-operatively breeding Long-tailed Tits Aegithalos caudatus: flock composition and kinship, A. McGowan,Ibis
Volume 149 Issue 1, Pages 170 - 174

Sharing of caring: nestling provisioning behaviour of long-tailed tit, Aegithalos caudatus, parents and helpers, A. MacColl,Animal Behaviour Volume 66, Issue 5, November 2003, Pages 955-964




laurens1
Website Member
Posts :38

Website Member
2009-04-27 - 18:35:57 send message to laurens1

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

hallo,

ik ben bezig met een voliere van 600L 200B 200h CM
met een nachthok van 150 bij 150 200 hoog
hierin wil ik graag wildzang gaan houden, staartmezen staan bovenaan mijn lijstje, zou je bij een koppel staartmezen ook nog andere vogels kunnen plaatsen?

mvg laurens (staphorst)


lapland
Website Member
Posts :224

Website Member
2009-04-27 - 19:12:02 send message to lapland

Is heel goed mogelijk Laurens en dat is een mooie volliere die je aan het maken bent



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 232 bezoekers op de site, waarvan 3 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede