Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Dode jonge zebravinken Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Dode jonge zebravinken
zennnie
Website Member
Posts :2

Website Member
2009-01-27 - 22:36:46 send message to zennnie

Ik heb een voilere met 30 koppels zebravinken in een verwarmde schuur zitten. De vogels zijn aan het kweken, de jongen vliegen uit, tot dusver alles normaal, maar als de jongen al zo'n 2 weken zijn uitgevlogen, gaat er alsnog de helft dood. Ik heb geen idee hoe dat kan, misschien hier iemand op het forum??


Dyzer
Website Member
Posts :31

Website Member
2009-01-27 - 22:48:04 send message to Dyzer

hallo,

- krijgen ze nog voldoende eivoer?
- hoeveel verwantschap zit er tussen uw vogels. Als ge veel verwantschap hebt, komen de zwakke eigenschappen sterk naar boven.
- last van ongedierte?
- krijgen ze nog voldoende eten van de ouders? Ge moet geregeld kijken of ze nog gevoederd worden (bij deze vogels is dat makkelijk omdat ze fel roepen/schreeuwen om eten)

Hoe zien de vogels eruit? Sterk in de pluimen of bleek of uitgemergeld

Kijk ook eens naar de buik en in de "scharnieren" (ik kom niet direct op het woord) of er geen luisjes zitten. Een uitgedroogde buik kan ook wijzen op bloedluis.

Als ge hierop antwoord denk ik dat er meer mensen kunnen helpen

groeten,Jesse


zennnie
Website Member
Posts :2

Website Member
2009-01-27 - 23:14:15 send message to zennnie

Hoi Dyzer, de vogels krijgen eivoer en de meeste zijn ook al zelfstandig. De buik is inderdaad niet dik. Zitten bloedluizen altijd op de buik?
ik heb onder de vleugels gekeken maar zag nix. Als de dode vogels luizen hebben, kun je die dan goed zien??


Dyzer
Website Member
Posts :31

Website Member
2009-01-27 - 23:53:51 send message to Dyzer

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

normaal blijven bloedluizen uit het licht en komen ze pas als het donker is naar de vogels toe. Ge moet eens smorgens kijken als er een dood ligt of er nog iets tussen de vleugels zit. Ook zou ik eens kijken bij de andere (jonge) zelfstandige of ze nergens luisjes hebben.

de buik is niet dik dus. Ge moet dan eens kijken naar het borstbeen. Is dit in verhouding scherp (dus weinig vet eromheen)? Check dit ook eens bij de andere.

Zitten er sommige vogels ook dik (dus met kopke in de pluimen). Of zijn ze ineens dood?


ronbrum
Website Member
Posts :152

Website Member
2009-01-28 - 10:08:16 send message to ronbrum

en wormen dan?


digipeet58
Website Member
Posts :582

Website Member
2009-01-28 - 10:33:31 send message to digipeet58

30 koppels; dat zijn dus 60 vogels, allemaal jongen, komt op minimaal 100 vogels.
hoe groot is de voliere dan wel?
waarschijnlijk te klein; dus gevechten tussen oudere mannen en jongere vogels, die de nesten verstoren.
zodra de jongen zelfstandig zijn: uitvangen en apart zetten, zodat de koppels, eventueel, aan een volgend nest kunnen beginnen.
wat ook zou kunnen helpen: nesten direkt schoonmaken als de jongen uitgevlogen zijn.
zebra's bouwen vaak nest op nest.
kunnen eieren en/of dode vogels onderin liggen met alle gevolgen (ongedierte) van dien.
zelfs zebra's hebben behoefte aan een schone ruimte.
kachel lager zetten, geleidelijk, niet in 1 x
warmte in combinatie met vuile nesten geeft gegarandeerd ongedierte.
geen kritiek, misschien een oplossing.
succes ermee.


zennie
Website Member
Posts :4

Website Member
2009-01-28 - 19:06:42 send message to zennie

Vogels zitten inderdaad dik, bij elkaar in een hoekje op de grond, zijn heel rustig.

De voilere is naar mijn mening groot genoeg. ( 4x3x2), ik heb ook nog geen gevechten waargenomen.
De vogels worden uitgevangen en in zgn broedkooien geplaats, maar daar gaan sommige dan ook dood, waarschijnlijk de zwakke vogels (luizen?). Ik heb vandaag U2 gespoten voor het geval dat het aan luizen ligt.
En ik zal in het vervolg ook de nesten schoonmaken als de jongen uitgevlogen zijn, want dat deed ik niet.
Alvast bedankt voor de reactie's


zennie
Website Member
Posts :4

Website Member
2009-01-28 - 19:17:26 send message to zennie

Ik heb ook nog even naar de buik/borstbeen gekeken van de dode vogels, is inderdaad scherp, weinig vet eromheen.


Dyzer
Website Member
Posts :31

Website Member
2009-01-28 - 19:57:17 send message to Dyzer

als de dode vogels uitgemergeld zijn, kijk dan eens naar de nog levende die dik zitten. Hebben deze ook een scherp borstbeen? Zoja, dit KAN wijzen op coccidiose.

Welk product te gebruiken, weet ik niet direct. Misschien iemand die hiet even kan bijspringen?


tuinman222
Website Member
Posts :29

Website Member
2009-01-28 - 20:56:01 send message to tuinman222

om codelsile een beetje te voor komen is een stenen vloer met een gesloten dak zodat je niks van andere vogels binne krijgt wat je direcht nu kunt kopen is esb 3 de beschrijving stat erbij hoe het te gebruiken is verder is om minder vogels tehouden zebravinken zitten elkaar ook dwars met het broeden met zoveel vogels heb je geen controle meer op jou vogels en ontwormt jou oudere vogels let op de jongen mogen nog geen ontworming hebben succes gerard


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2009-01-29 - 15:37:54 send message to chrislaevers

Ik heb twee veteranenkoppels zebravinken in twee aaneengesloten volières (130 op 210 en 400 op 90 verbonden via twee vlieggaten.
Die twee koppels hebben in 08 alleen meer dan 50 jongen op stok gebracht.
Hoe doe je dat met 30 koppels zebravinken?
Ziekte komt er als ze te dicht opeen zitten en ik vrees dat jouw aantallen in die richting wijzen.
Om eerlijk te zijn is het bij mij ook al enkele keren gebeurd dat één van de twee koppels in de nestkast van het vorige broedsel opnieuw eieren legde omdat ik niet vlug genoeg was om de nestkast weg te nemen en te vervangen door een propere. Ze hebben nochtans keuze in andere leegstaande nestkasten. Normaal neem ik de nestkast weg na een week na het uitvliegen van de jongen. Die wordt 24u lang gedoopt in een emmer met een reinigingsprodukt met heet water.
De jongen vang ik weg na beëindiging voedering maar met de vries en het barre weer heb ik dat niet opgevolgd en diende ik in één keer 14 jongen weg te nemen waarvan de oudsten ouder waren dan drie maanden. Toen ik een ei op de grond vond met een embryo er in, was het voor mij duidelijk dat ik de wegvang niet langer kon uitstellen. Ik was in feite al te laat om die jongen weg te vangen. Eerst heb ik alle nestkasten gecheckt om te zien of die jongen zelf geen nest begonnen waren. Gelukkig niet.

Had je bloedluis, dan zouden de jongen in de nest dood gaan, of tenminste het laatste jong dat uitvliegt omdat dat dan 's nachts na het uitvliegen van de andere jongen de volle laag krijgt. In de winter is bloedluis bij mij nooit actief geweest.
Ik denk dat het stress is gecombineerd aan het komen aan voedsel en water.
Hoeveel voeder-en waterplaatsen heb je in de volière? Ik vraag dit niet om kritiek te geven maar om je te helpen.
Ik zal je vergelijkingsmateriaal geven en dat is helemaal geen perfecte situatie: in de voornoemde afmetingen van mijn volière waarin dus die twee zebravinkenkoppels zitten, zitten er dus nog andere vogelsoorten en dat gaat perfect. Ik heb 5 verschillende waterplaatsen, één voedertafel waarop in verschillende bakjes verschillende soorten zaad zitten en een bordje met verse komkommer en verse appel (elke dag vers). Op de grond is er een schotel waar het zaad in komt uit die bakjes bij verversing. Op een andere tafel boven de verwarming staat een bordje met eivoer en pinkies (elke dag ververst)Er zijn drie plaatsen met trosgierst aan zittakken bevestigd (elke dag vers). In de lange volière is er een voedertafel met een bakje eivoer en pinky's, een ander bakje met een mengeling van zaad en een bordje met verse komkommer en verse appel. Op de grond is er nog een bord met restzaad van die voedertafel.
Als ik mijn rekening maak hebben ze (ik tel een voedertafel voor één voedselbron): 8 voedselplaatsen op verschillende locaties en dan reken ik de organische grond er niet bij in. Ik reken ook niet bij : twee schotels met grid en 3 plaatsen met sepia.
Had ik twee voedselbronnen en twee waterplaatsen dan had ik vogelsterfte sowieso.
Aan elke voedselplaats wordt rangorde bepaald.
Als je elke vogel (de jonge vogels dus ook) in een beperkte ruimte 'goed' wil houden, is het van belang om de bepaling van rangorde tot een minimum te beperken. Dit geldt zowel voor jonge uitgevlogen zebravinken die in feite moeten kunnen spelen met nestmateriaal en lege nestkasten moeten kunnen hebben om 'huizeke' in te spelen. Ze moeten ook hun locaties kunnen uitpluizen om te weten wanneer en waar er rustig kan gegeten, gebaad en gedronken worden en die rustige plaatsen zouden er uiteindelijk moeten zijn. De rangorde komt er vanzelf maar moet zodanig minimaal zijn dat een ouderzebravink die met jongen in de nest ligt, geen problemen heeft om een jong van een vorige nest te vlooien. Dan heb je eerder een sociale gezondheid dan een wegjaag-atmosfeer.
Het gaat hier dus niet alleen om jongen gezond en wel op stok te krijgen maar ook de opvoeding speelt een grote rol voor later en dat wordt bijna altijd over het hoofd gezien.

Volgens mij is het dus stress door het te groot aantal potentiële kweekkoppels gecombineerd met een onnatuurlijke strijd om te eten en te drinken tenzij ze meer voedsel- en drinkplaatsen hebben dan mijn vogels bij mij. Die stress wordt gewoon doorgegeven van de ouders naar de jongen toe en de allersterksten overleven het dus ten koste van de zwakkere die doodgaan om in feite meer ruimte te scheppen.

Verbeter me als ik verkeerd ben in mijn denkwijze. Ik heb daar geen problemen mee.

Christine.

Christine.




Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 219 bezoekers op de site, waarvan 3 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede