Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > kalktekort bij rosé kaketoe Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : kalktekort bij rosé kaketoe
pana
Website Member
Posts :72

Website Member
2009-01-25 - 10:32:34 send message to pana

Vorig jaar bijna een rosépop verloren waarbij een windei door de vogelarts moest verwijderd worden. Oorzaak mogelijks kalktekort. Daarom probeer ik sinds die dag om extra kalk aan de vogels te geven : grit, sepia, oplosbare kalk in drinkwater, piksteen.... maar blijkbaar valt niets van dit alles in de smaak bij de rosés. Iemand nog suggesties hoe ik kalkopname kan bevorderen.


kvhooff
Website Member
Posts :180

Website Member
2009-01-25 - 11:06:17 send message to kvhooff

Sepia en adere kalk heeft weinig zin om te geven. Dat wordt niet in het lichaam opgenomen. Oude mensen met botontkalking krijgen ook geen sepia te eten.

Je kunt bij de dierenarts Calcitad kopen. Dat is kalk in een oplosbare vorm die goed in het vogellichaam opgenomen wordt.

Hier maak ik het eivoer mee aan en wordt goed gegeten.
Wat ik ook wel doe is 50% eivoer (aangemaakt met calcitad) en 50% zaad door elkaar. Dit wordt een brei die goed gegeten wordt. Het gekke hiervan is dat dan ook de zaden gegeten worden die ze normaal laten liggen, Vroeger had het merk Voskes die onder de naam 2 componenten voer.


Kees


denegon
Website Member
Posts :1792

Website Member
2009-01-25 - 11:15:32 send message to denegon

Zon licht helpt heel erg goed tegen kalk te kort dus als je vogels veel binnen zitten dan is het aan te raden om ze naar buiten te doen.
groetjes egon


pana
Website Member
Posts :72

Website Member
2009-01-25 - 13:09:45 send message to pana

Bedankt Kees, zal het zeker uitproberen.

Denegon, kaketoes zitten winter & zomer buiten (hebben wel beschikking over nachthok maar gebruiken dit zelden) dus zon hebben ze genoeg.


P.Rooth
Website Member
Posts :2793

Website Member
2009-01-25 - 19:03:35 send message to P.Rooth

Hallo
Ik gebruik gistocal en calcilux welke door het eivoer gemengd aangeboden wordt .
Dit eivoer strooi ik dagelijks over het zaad wat ze krijgen wordt goed opgenomen .
Heb dus 1 voerbak in gebruik
Paul


Picolet
Website Member
Posts :975

Website Member
2009-01-27 - 15:56:08 send message to Picolet

Een ander probleem is de kwaliteit van de eierschaal, een gebrek aan calcium geeft dunne eierschalen en dus breekbare eieren. De schaalsterkte is vooral erfelijk bepaald. Soms heeft een ei wel een vlies maar geen schaal en noemen we dit een windei. Het verstrekken van sepia, vogelgrit en kalkstenen waaruit calcium samen met fosfor in de botten als calciumfosfaat wordt afgezet is van essentieel belang voor de vorming van een goede eischaal. Te dunne of te dikke eischalen met een afwijkende structuur hebben een negatieve invloed op de gasuitwisseling en zullen een vroegtijdig afsterven van het embryo tot gevolg hebben. Voor de opname van calcium vanuit de darm in het bloed speelt vitamine D3 een zeer belangrijke rol en kan niet gemist worden. Vitamine D3 vinden we echter niet in zaden maar is aanwezig in meerdere producten van dierlijke oorsprong. Derhalve is het van groot belang om een uitgebalanceerd zachtvoer aan te bieden met de juiste dosering vitamines en mineralen. Ik gebruik al vele jaren Aves producten en ben zeer tevreden over deze voedingssupplementen. Tevens heeft zonlicht een gunstige uitwerking bij de omzetting van vitamine D in D3 door UV straling. Veelal zien we de vogels bij het “zonbaden” hun veren uitzetten om de zonnestralen de onbevederde delen van de huid te laten raken en zo de omzetting in gang te zetten. Voor vogels die in binnenhokken zijn gehuisvest zonder de mogelijkheid naar buiten te kunnen gaan is het derhalve van groot belang om D3 in de juiste dosering in de voeding aan te bieden. Een aanrader om goede informatie omtrent voeding te verkrijgen is het boekje Voeding van Kooi en volièrevogels van de heer L. Holsheimer.

Ruud



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 164 bezoekers op de site, waarvan 2 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede