Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > bonte boer legt jongen naast zich neer. Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : bonte boer legt jongen naast zich neer.
danielkempenk
Website Member
Posts :405

Website Member
2009-01-12 - 21:44:07 send message to danielkempenk

ik heb een koppel bonte boeren met eieren.
nu deed ik daarnet nestcontrole en daar zag ik een jong naast de pop liggen. steenkoud en dacht dat die al dood was maar het bewoog nog heeeel iets, dus heb het warm geblazen in mijn handen en er kwam weer leven in.
heb der terug bij de eieren gelegt en ff afgewacht ging daarnet nog weer is kijken een 15 minuten later en de pop zat er netjes op.
het vorige nest heeft ze 2 jongen dood laten gaan op deze manier het 3e jong heb ik toen gered door het ook warm te blazen en weer onder de pop te schuiven.
waar kan dit aan liggen?
gewoon onervarenheid?
de broedduur van bonte boeren is 28 dagen(lees ik overal) mijn koppel doet er tussen de 31 en 32 dagen over.....?
wie weet meer?

gr.daniel


kvhooff
Website Member
Posts :180

Website Member
2009-01-12 - 21:59:59 send message to kvhooff

De broedduur is 28 dagen per ei. In de praktijk gaan ze pas bij het 2de broeden. Vaak worden de eieren om de 3 dagen gelegd.
Daarnaast kan kou de tijd van uitkomen met een dag verlengen.

Wat het doodgaan van jongen betreft; je omgevingstemperatuur is te laag. Als de pop te lang van het blok af is koelen de jongen te veel af. Gewoon de kachel aanzetten. Minimum temperatuur 10 graden. Bedenk wel: De stroomkosten voor de kachel zijn heel wat lager dan waarde van de dode jongen.


danielkempenk
Website Member
Posts :405

Website Member
2009-01-13 - 06:06:59 send message to danielkempenk

mijn koppel broed vanaf het 2e ei normaal zou het dan 28 dagen bebroeden zijn maar nu deden ze er 31 dagen over het vorige legsel netzo trouwens en dat was van de zomer.
ik heb een kachel aanstaan en een warmte lamp richting het blok gericht van een afstandje.
ik heb het idee dat op moment van uitkomen de pop de eieren naast zich neerlegt en ze de jongen niet weer onder zich schuift maar als ik dan de jongen onder haar leg acc ze het wel heb daarnet ff gauw gespiekt (tis nu 6 uur smorgens) en het jong maakt het goed en lag gewoon onder de pop.
ben benieuwd of het goed komt ik zal afwachten.

gr.daniel


hoogervorst
Website Member
Posts :411

Website Member
2009-01-13 - 07:01:04 send message to hoogervorst

Daniel
Heb je al eens gedacht om nu in de winter een warmteplaatje tegen de zijkant van het blok te bevestigen. Dit houdt de jongen warm en levendiger en zal de kans op dode jongen minder zijn lijkt mij.

Ronald


danielkempenk
Website Member
Posts :405

Website Member
2009-01-13 - 19:43:23 send message to danielkempenk

ze knagen alles aan gort dus warmhoud plaatje zal niet gaan bodem is al 3 x opgedikt ookshocked 8O

nu het volgende (probleem) ik keek vanaaf bij de bonte boeren en het jong leefde nog dus tot zo ver toppie! maaar...het jong was nog niet gevoert nu een 24 uur oud ik weet het kan de eerste tijd op zijn geloof dooierzak leven
maar hoelang is dat ongeveer een 36 uur?

vogels kweken leuk maar krijg er ook wel is de zenuwen van hoorlaugh :D

gr.daniel


P.Rooth
Website Member
Posts :2797

Website Member
2009-01-13 - 19:58:59 send message to P.Rooth

Een dag teren op de eierdooier is normaal echter bij lagere temperaturen kan dit langer zijn .
Wel is het heel belangrijk dat de dooierzak helemaal opgebruikt is .

Om het jong niet te verliezen en de oude vogel een beetje te helpen kan je zelf een klein beetje warm water 1 cl van 38 gr C met een mespuntje opgeloste druivensuiker voorzichtig in het bekje van dit jong druppelen waarop de oude gewoonlijk wel gaat voeren

Over het warmhoudplaatje deze dien je wel aan de buitenkant tegen de zijkant van het blok te plaatsen kunnen ze die dan slopen ?
Anders een ruimte om zo'n plaatje van trespa monteren dit krijgen ze gewoonlijk niet zo snel stuk .

Succes
Paul


danielkempenk
Website Member
Posts :405

Website Member
2009-01-13 - 20:07:12 send message to danielkempenk

bedankt voor je reactie paul!
ik zal na de kweek zon plaatje monteren aan de zijkant van het blok.
nu staat er een kuikenlamp op gericht op een 40cm afstand en er staat een radiator in het hok het is er op dit moment een 12 graden.
heb het jong vanavond een druppel water gegeven gekookt en afgekoeld met een heeeeeel klein beetje eivoer had ook geen handopfok meer in huis dus moest ff inproviseren hopelijk pakt de oude het op maar zal het een beetje in de gaten houden.

gr.daniel


danielkempenk
Website Member
Posts :405

Website Member
2009-01-15 - 16:51:20 send message to danielkempenk

inmiddels zijn de eerste 2 jongen dood.
er ligt nog 1 ei dus het kan nog vorige nest bracht ze ook het laatste jong groot.

zo zien we maar weer kweken gaat met ups en downs.wink ;)sad :(

gr.daniel


meyer
Website Member
Posts :1390

Website Member
2009-01-15 - 17:31:56 send message to meyer

Als de jongen naast de pop komen te liggen en de pop heeft het benul niet om ze terug onder haar te leggen zullen de jongen afkoelen en geen kracht meer hebben om te bedelen waarna ze sterven van de honger.
Wat je kunt proberen bij deze pop, want ze zal dit blijven doen is de bodem van het broedblok aanpassen. Maak in de bodem een diepen komvorm. Ik bedoel dan niet een lichte schaalvorming welke ze in parkietennesten gebruiken maar een echt diepe komvorm zoals de vorm van een voorgevormd kanarienestje maar dan op maat van een B.boer. Vul dit gewoon met nestmateriaal zodat de bodem gelijk is want broeden doet ze wel goed. Een week voor de eieren uitkomen begin je met beetjes het nestmateriaal te verwijderen. Doe dit niet in één keer maar iedere dag een beetje totdat de eieren in de komvorm liggen met nog wat nestmateriaal onderin. Als de jongen uitkomen kunnen ze niet onder de pop vandaan rollen en zullen zo warm blijven en gewoon bedelen om voer.
Na een paar weken zal deze komvorm te klein worden en begin je hem weer langzaam te vullen tot net onder de rand. Ik denk dat dit de enige oplossing is voor jou kweekpop. Werkt dit niet dan zou ik niet verder gaan met deze vogel als kweekvogel.

Groeten Meyerwink ;)


danielkempenk
Website Member
Posts :405

Website Member
2009-01-15 - 23:25:45 send message to danielkempenk

meyer bedankt voor je tip/advies!
dit zou idd een oplossing kunnen zijn.
het bijzondere is dat ze de vorige x wel 1 jong hebben grootgebracht...
moet wel zeggen dat was ook niet zonder slag of stoot.
maar ga zeker gebruik maken van je tip!
bedankt

gr.daniel


Kilian
Website Member
Posts :151

Website Member
2009-01-21 - 17:17:17 send message to Kilian

Hoi daniel,

Ik was wel benieuwd na het laatste ei/jong.
Hoe staat het daarmee.

Gr,
Kilian


danielkempenk
Website Member
Posts :405

Website Member
2009-01-21 - 17:20:10 send message to danielkempenk

het laatste ei is verdwenen kan nergens meer terugvinden ook.
ik gaat wat dingen veranderen voor de volgende ronde en hopelijk lukt het dan wel.
de aanhouder wint.wink ;)

gr.daniel


kvhooff
Website Member
Posts :180

Website Member
2009-02-04 - 17:07:09 send message to kvhooff

Nog wat betreft de broedduur:

Het volgende stukje tekst heb ik gepikt van
http://www.poicephalus.nl van Peter de Jongh.


Als de eieren gemiddeld kouder zijn ontwikkelen de embryo’s zich langzamer en wordt de broedperiode langer. Dit gebeurt bijvoorbeeld tijdens een koude periode in het voorjaar, en vooral bij soorten waarvan alleen het vrouwtje broedt. Een broedende pop gaat tijdens de dag regelmatig voor een korte periode van de eieren af om zelf voedsel te zoeken.


meyer
Website Member
Posts :1390

Website Member
2009-02-04 - 17:13:55 send message to meyer

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

quote
Het volgende stukje tekst heb ik gepikt van Peter de Jongh.


Dat doe jij niet meer he' laugh :Dlaugh :D

Groeten Meyerwink ;)


P.Rooth
Website Member
Posts :2797

Website Member
2009-02-15 - 17:59:02 send message to P.Rooth

Hallo

Nu had ik de reactie van Meyer erop nagelezen en die stelde voor om een diepe kuil in de bodem te maken wat mij weer aan het denken zette toen ik een site bezocht van een van de leden van de Arena .

Deze maakte geen kuil in de bodem maar plaatste er een duivenschaal in en de omgeving werd verder met specie opgevuld .

Heb je een diepe kuil EN de bodem wordt wat minder gemakkelijk eruit geknaagd .

Misschien een ideetje ?
wink ;)
Paul



meyer
Website Member
Posts :1390

Website Member
2009-02-15 - 18:21:31 send message to meyer

Hoi Paul,
Dit is inderdaad ook een idee maar ik denk dat dit nog te ruim (dreed)is voor een bonte boer.Het gaat er in dit geval om dat de jonge niet onder de oudervogel uit kan rollen dus heb je meer een soepkom nodig welke tot de helft met nestmateriaal gevuld is. Je zou deze net als de duivenpan rondom aan kunnen vullen met cement zodat hij vast staat en er geen jongen bekneld kunnen raken.

Groeten Meyerwink ;)



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 132 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede